Som synes är toppfaktorn större på den gamla utgåvan! Enligt allpass-grafen verkar viss komprimering ha använts på båda skivorna trots den för popinspelningar ovanligt stora dynamiken. Förutom den drygt 1 dB sämre toppfaktorn på MFLS-skivan ligger höger kanal något lägre i nivå än vänster. Det är intressamt att öppna en bild ovanför den andra och sedan växla med piltangenterna (pil upp - pil ned).
Brusnivån är mycket riktigt högre på den gamla plattan, visade kvällens lyssning, Det stödjer misstanken om brustvätt på MFSL. Att en Chess-inspelning från 1964 skulle vara så brusfri som MFSL vill låta påskina är högst osannolikt.
Klangen, då? Jo, spektrumgrafen för MFSL-skivan är något flackare över 1 kHz vilket förklarar den något ljusare eller klarare klangen. Framför allt är registret över ca 8 kHz högre i nivå på den nyare skivan. På den gamla skivan finns en del missljud från bandet och någon mikrofon här och där, men inte så illa att det förstör lyssningsupplevelsen. Autenciteten är fortfarande väldigt hög.
Summa summarum har vi här två utgåvor med en del skillnader. Jag är glad att jag har båda, men om jag bara fick leva med en skulle jag välja den tidiga på MCA för den till synes rakare överföringen.
Med vänlig hälsning
Pekka