LeifB skrev:Hotspur
Något bra förslag på en DAC som duger i dina öron?
mvh
Benchmark DAC-1 verkar intressant, jag har inte hört den själv men alla recensioner och word-of-mouth har bara gott att säga.
Moderator: Redaktörer
Varför vill du ha en DVD som drive?
Vi lade ner testet ganska snabbt, det var liksom ingen ide för det var rena slakten. Jag trodde att 668 troligen hade bra ljud efter allt man läst
Ja det blir lätt så när man inte kan skilja på vad som
är inbillning och vad som är hörbara skillnader...
Birger skrev:En liten fundering jag har är att det verka som om många i LTS-gänget lyssnar på väl dålig kringutrustning. Då menar jag ex Sentec och sånt som funkade för 15år sen men som för länge sen passerat bästa datum.
Hotspur skrev:Ja det blir lätt så när man inte kan skilja på vad som
är inbillning och vad som är hörbara skillnader...
Som vanligt är det fråga om rätt och fel: LTS mot röset. Amen.
niklasz skrev:Det behöver ju inte handla om inbillning. Nyckelordet i Bernts beskrivning är "fattades". Hur kan man veta om information fattades i diskanten, och i såfall jämfört med vad. Informationen kanske inte skulle vara mer framträdande, enligt den skiva som spelades, men jämförelseobjektet har måhända en dynamikkompression i diskanten, eller en tonkurvehöjning.
Man kan givetvis föredra detta, inget fel i det, men då bör man nog ha förbehållet att informationen kanske "fattades" redan på skivan. Att höra fler detaljer behöver inte innebära att spelaren återger mer korrekt. Sedan kan det finnas fler förklaringar, som exempelvis Markih pekat på.
Om man i ena fallet hör vad det är för instrument som spelas men inte i det andra fallet, då måste det väl ändå vara det andra fallet som förvränger musiksignalen? Att det skulle sitta nån mojäng i jämförelseobjektet som rättar till signalen så att det går att höra vilket instrument det är fråga om, trots att denna information då alltså inte finns på inspelningen, verkar liiite otroligt.
niklasz skrev:
Varför skulle det vara otroligt. Det handlar inte om att "rätta till" signalen. Det är fråga om en förvanskning, men en som många lyssnare uppskattar. Vid dynamikkompression framträder svaga ljud bättre än annars. Samma sak med tonkurvefel. Detaljer i ett visst frekvensintervall blir lättare att höra om det frekvensregistret förstärks, men den förstärkningen är ju egentligen en förvanskning. Vad jag avser är naturligtvis inte att informationen inte finns på skivan, men den ligger kanske lågt i nivå, så pass att den inte hörs annat än om den förstärks på ett konstlat sätt.
Det är inget märkligare än att man kan göra motsvarande med en bild i Photoshop.
niklasz skrev: Varför skulle det vara otroligt. Det handlar inte om att "rätta till" signalen. Det är fråga om en förvanskning, men en som många lyssnare uppskattar. Vid dynamikkompression framträder svaga ljud bättre än annars. Samma sak med tonkurvefel. Detaljer i ett visst frekvensintervall blir lättare att höra om det frekvensregistret förstärks, men den förstärkningen är ju egentligen en förvanskning. Vad jag avser är naturligtvis inte att informationen inte finns på skivan, men den ligger kanske lågt i nivå, så pass att den inte hörs annat än om den förstärks på ett konstlat sätt.
Det är inget märkligare än att man kan göra motsvarande med en bild i Photoshop.
Ta som ett exempel att två instrument spelar simultant; koskälla och tamburin. I det ena fallet låter det som ett odefinerat instrument, oklart vilket. I det andra så hör man att det är två instrument, och dessutom vilka instrumenten är. Informationen finns alltså på skivan. Vore det så att det enbart var fråga om att just det frekvensregistret inte förstärktes tillräckligt för att det ska gå att höra vid så kallad oförvanskad återgivning, så borde man förr eller senare medelst en enkel höjning av volymnivån nå den nivå där återgivningen av det aktuella frekvensintervallet är tillräckligt starkt för att det ska gå att höra de olika instrumenten. Så brukar det dock enligt min erfarenhet inte fungera. Hur högt man än spelar så låter det fortfarande som ett och samma odefinierad instrument. Förklaringen måste alltså ligga någon annanstans än i en enkel frekvenssvarsanalys.
postpunk skrev:rhenrics; hmmm fan. Nu ger du mig tillbaks tvivlet lika fort som det försvann. Kan det inte vara så att om man höjer ljudet så drunknar de två instrumenten fortfarande i varandra eftersom alla ljud ju höjs? Snälla? Gör det enkelt för en stackars man.
Detta går dock alltid att kompensera för med en enkel volymhöjning, varmed informationen då ska bli lika tillgänglig i bägge fallen. Men jag har aldrig kunnat styrka det. Att information som tidigare varit dold med en källa men inte en annan s a s uppenbarat sig vid höjd volym.
niklasz skrev:Ditt resonemang förutsätter att det inte finns några andra ljud på skivan i så fall, redan det faktum att ditt exempel innefattar två instrument försvårar ditt resonemang. Dessutom kan det vara så att det är genom instrumentens övertoner som man identifierar dem. Om dessa förstärks jämfört med grundtonen kan det bli lättare att identifiera dem. Jag ser inte att din invänding underminerar hypotesen att det kan röra sig om tonkurvefel eller kompression.
Mitt resonemang förutsätter nothing of the kind.
niklasz skrev:Om örat hade saknat maskeringseffekter, stapediusreflexer och liknande så skulle jag ha hållit med om att resonemanget inte förutsatte detta, men eftersom hörbarhet diskuteras får nog örats egenskaper tas med i beaktande.
Ta som ett exempel att två instrument spelar simultant; koskälla och tamburin. I det ena fallet låter det som ett odefinerat instrument, oklart vilket. I det andra så hör man att det är två instrument, och dessutom vilka instrumenten är. Informationen finns alltså på skivan. Vore det så att det enbart var fråga om att just det frekvensregistret inte förstärktes tillräckligt för att det ska gå att höra vid så kallad oförvanskad återgivning, så borde man förr eller senare medelst en enkel höjning av volymnivån nå den nivå där återgivningen av det aktuella frekvensintervallet är tillräckligt starkt för att det ska gå att höra de olika instrumenten. Så brukar det dock enligt min erfarenhet inte fungera. Hur högt man än spelar så låter det fortfarande som ett och samma odefinierad instrument. Förklaringen måste alltså ligga någon annanstans än i en enkel frekvenssvarsanalys.
Användare som besöker denna kategori: Skrote och 23 gäster