Akustikproblem (Basfattigt)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perkka

Akustikproblem (Basfattigt)

Inläggav Perkka » 2010-05-02 18:31

Nu är det så här att jag har lite problem med ljudet hemma, har ett par piP och kan verkligen inte kräma ur någon bas ur dem i mitt vardagsrum. har testat massa olika saker som att försöka täppa igen hålet mot hallen, sätta upp tyg i hela bokhyllan och en madrass bakom(ovanför) soffan. tyg på "projektorduken" lägga filtar på golvet. men ingenting verkar hjälpa.

Så i nuläget kör jag +6db på basen i recievern och driver 2st CV golvhögtalare som går kopplade med ett hypexsteg till subutgången på recievern. det blir väl rätt ok men jag vill slippa använda CV högtalarna för att få någon bas samt att de går inte ner så långt i frekvens (typ 45hz)

Här kommer lite bilder samt grafer. det är mätt med singstar mickar så jag vet inte hur korrekt de visar tyvärr.

Blå: Som det ser ut på bilderna utan ökad bas
Orange: Som på bilderna men +6 på basen i recievern
Lila: Satt igen valvet till vardagsrummet och +6 på basen
Grön: CV högtalarna som basstöd
Röd: som jag kör det, CV som basstöd och +6 på basen

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2010-05-02 18:35

vad är det för väggar, mjuka väggar kan ju äta upp basen.
och försök ställa piP HELT emot väggen, då får dom lite lite mera väggstöd.

har du byggt i hop dom själv? tänkte om nått va fasvänt? så att högtalarna tar ut varandra...

Användarvisningsbild
Perkka

Inläggav Perkka » 2010-05-02 18:44

Alla väggar är utav betong. brukar ha högtalarna så nära väggen som möjligt, på bilden kanske de är 1cm ifrån dämpmaterialet dvs ca 5.5cm från väggen. för jag antar väl att jag inte ska dra in dämpmaterialet mer emot varandra och ställa högtalarna direkt an mot väggen?

Jag har även testat att fasvända en högtalare men det gör det inte bättre :P
jag kan få mycket bas ut dem men det är så väldigt mycket lägre än mellanregster och diskant
Senast redigerad av Perkka 2010-05-02 18:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2010-05-02 18:45

låter väldigt konstigt att du inte har nån bas då tycker jag.
nej aco skivorna står som dom ska.

Användarvisningsbild
Perkka

Inläggav Perkka » 2010-05-02 18:47

kan man göra något lätt misstag med filtret (då jag byggt det själv) som kan få basen att behöva betydligt mer effekt från 300hz och neråt?

Iofs så tycker jag att mina CV är väldigt basfattiga de med.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2010-05-02 18:58

det vet jag inte.

hur stort är rummet? vart i landet bor du?

Användarvisningsbild
Perkka

Inläggav Perkka » 2010-05-02 19:03

4x6m tror jag
jag bor i borås.

Frisk

Inläggav Frisk » 2010-05-02 19:03

Kanske är långsökt, men du har inte råkat ställa in receivern på små fronthögtalare eller något sånt?

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-05-02 19:14

Receivern kanske har valt att dela högt efter en autokalibrering?
Som föregående föreslog så dubbelkolla att receivern kör piP som "large" eller "full range".

Dubbelkolla kanske även att det inte är receivern som strular genom att testa med en annan stärkare?
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
Perkka

Inläggav Perkka » 2010-05-02 19:38

Stärkarn kan inte köra autokalibrering och högtalarna står som large.
men får testa med annat steg lite fort då

Användarvisningsbild
Perkka

Inläggav Perkka » 2010-05-02 20:15

Ja kurvan förändrades ju, men fortfarande väldigt tunt under 100hz
körde genom hypexsteget istället för denon 1905 recievern.
vet inte hur mycket som kan ha förändrats på grund av att flickvännen satt lite ivägen för micken under detta testet (påverkar bara den gröna kurvan, den blå är gammal) sen så använde jag recievern som försteg
Bild

Frisk

Inläggav Frisk » 2010-05-02 20:28

Vad har du för referens till att det låter som lite bas?

Undrar även vad du använder för att mäta, viker ju av fort under 10k med, piP ska väl vara ganska linjära upp till 20k i alla fall? Vad har mikrofonen för mätområde?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-05-02 20:35

Litet enkla tips:

1. Är alla element och terminaler/rör absolut täta ? Är filtret rätt monterat ?

2. Prova att sätta högtalarna en meter eller mer tätare från varandra.
3. Prova också att driva högtalarna från "speaker B" på denonreceivern.
Då är du säker på att inga filter skär bas i förstärkaren- det är fullrange oavsett inställning.
Blir punkt 1-3 inte en stor förbättring så.... punkt fyra.

4. Du har en öppning till vänster av rummet som garanterat käkar bas.
Finns möjligheten att möblera på den andra ledden av rummet?
Eller så vänder du bara på hela rummet ( så att du har öppningen till höger, i lyssningspositionen istället ). Det är en mycket bättre lösning att ha öppningen nära lyssningspositionen istället- så får högtalarna i sin position istället basstöd från både väggen bakom, och båda sidoväggarna. Som det nu är, så "kilar" basen ut genom öppningen i sidoväggen- innan du hunnit höra den....

5. Flytta fram soffan du har i lyssningspositionen 20-70 cm från bakväggen. ( gammalt linn-trick ).
6. Skär den signalkälla du använder av bas ?

Edit:

Är nu övertygad om att felet ligger vid punkt fyra efter att ha tittat på bilden noggrant. Bara att möblera om alltså. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-05-02 20:56

Perkka skrev:kan man göra något lätt misstag med filtret (då jag byggt det själv) som kan få basen att behöva betydligt mer effekt från 300hz och neråt?

Sidoöppningen är troligen boven i dramat.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Perkka

Inläggav Perkka » 2010-05-02 22:11

Richard skrev:
Perkka skrev:kan man göra något lätt misstag med filtret (då jag byggt det själv) som kan få basen att behöva betydligt mer effekt från 300hz och neråt?

Sidoöppningen är troligen boven i dramat.

Jag har testat att sätta igen det hålet och det var ingen större skillnad (basen ökas lite mellan 150-250hz, ca 3db), syns på den lila grafen.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-05-03 00:33

Dom där kurvorna rasar så snabbt att man skulle kunna tro att dom var fasvända. Kollat det noga än?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Perkka

Inläggav Perkka » 2010-05-03 06:15

testerna är bara gjorda på en ensam högtalare så fas ska ju inte göra någon skillnad?
har testat med en annan mick också, oerhörd skillnad, förutom att det rasar mycket vid basen.. jag behöver definitivt en vettig mick och inte saker som drösar omkring :?

dock att det är basfattigt hör jag ju själv med öronen. har varit hos öhman och lyssnat och även annat folk med bättre akustik. i övrigt tycker jag det låter rätt bra :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-05-03 09:02

Ser ut som att ditt ljudkort inte är riktigt bra...

faller alldeles för snabbt över 10KHz och antagligen även ljudkortets mikrofon ingång som ställer till det när det gäller mätningens resultat i lågbasområdet....

Edit: testa att möblera om så att du sitter precis 180* vridet i förhållande till nu, men öppningen till höger om soffan. då kommer du med stor säkerhet att få ett helt annat driv i basen.
Dessutom testa att flytta ut soffan en bit så borde det blir bättre ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Perkka

Inläggav Perkka » 2010-05-03 17:15

DVD-ai skrev:Ser ut som att ditt ljudkort inte är riktigt bra...

faller alldeles för snabbt över 10KHz och antagligen även ljudkortets mikrofon ingång som ställer till det när det gäller mätningens resultat i lågbasområdet....

Edit: testa att möblera om så att du sitter precis 180* vridet i förhållande till nu, men öppningen till höger om soffan. då kommer du med stor säkerhet att få ett helt annat driv i basen.
Dessutom testa att flytta ut soffan en bit så borde det blir bättre ;)

ok verkar som att min inbyggda mick i min mbp mäter väldigt mycket säkrare :P mycket rakare kurva.

testade att dra fram soffan ca 40cm.. basen mellan 70-100hz sjönk med 10-15db. har testat igen med att täppa igen valvet, ommöblering skulle vara lite svårt då det knappt går att ha soffan på andra sidan samt att det är en nytapetserad fondvägg :?
täppte till det med 1st dörr som jag vadderade med ett tjockt täcke och ställde även ivägen lite andra saker. det som det tycks göra är att öka 150-250 med några få db.

även testat med speaker B på recievern, i princip identisk kurva som med A utgången förutom i diskanten men jag kan ha vridit högtalaren någon grad eller så. testade även med hypexsteget igen och denna gången gav det en betydligt mer lik kurva mot denonen än förra gången.. kan ha skiftat i möblering lite förut.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-05-03 21:57

Var i rummet har du mikrofonen när du mäter? Lyssningsplats säkert.
Prova att mäta på andra ställen i rummet för att se om det finns någon bas överhuvudtaget.
Gör det innan du kikar på filter och lödningar.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Perkka

Inläggav Perkka » 2010-05-03 21:59

utan att ha testat tror jag det är mest bas vid lyssningsplats.

får testa runt imorgon då jag inte kan störa grannarna.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-05-04 10:31

Perkka skrev:testerna är bara gjorda på en ensam högtalare så fas ska ju inte göra någon skillnad?
har testat med en annan mick också, oerhörd skillnad, förutom att det rasar mycket vid basen.. jag behöver definitivt en vettig mick och inte saker som drösar omkring :?

dock att det är basfattigt hör jag ju själv med öronen. har varit hos öhman och lyssnat och även annat folk med bättre akustik. i övrigt tycker jag det låter rätt bra :)

För att få en uppfattning för hur det låter vid låga frekvenser bör du köra bägge högtalarna. Därmot blir det konstigt (d v s fel) vid högre frekvenser.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-05-04 10:33

* Kolla även fasen på högtalarna, ställ dem mot varandra.

* Stäng av all sorts "rumskompensering" i stärkaren.

* Ställ in högtalarinställningen på "Front Large" och sub "None".
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Perkka

Inläggav Perkka » 2010-05-05 19:45

Har varit hos en annan inoit och testat samt mätt mina piP och det är inget fel på dem. var även hemma hos mig och mätte och konstaterade att mina mikrofoner är värdelösa :D
Konstaterade även att jag har en del dippar som är ganska djupa och det gör en hel del för helhetsintrycket av basåtergivningen. mina CV arbetar dock rätt bra hjälp på att jämna ut dipparna. men borde nog försöka skaffa ett pP4 eller pP6 system för mitt rum. infra vore roligt annars :wink:
sen har jag en baslös fläck vid en av fåtöljerna, kan vara bra om man ha basallergiker :lol: om det nu finns sådana.

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2010-05-05 21:07

Det var jag som var med och mätte :) Vi testade högtalarna och dem är det inget fel på. Sedan mätte vi rummet hemma hos mig som gämförelse. Vid 15Hz börjar det röra sig och från 40Hz är det nästan spikrakt (förutom en dipp som flyttar på sig beroende på var man mäter).

Som ni varit inne på så måste det vara rummet som ställer till det för Perkka.
Ljudtrycket faller med nästan 12dB/oktav från 100Hz och neråt.
Redan vid 30Hz är det dött , inget som helst rumsstöd.
Med hjälp från Cervin-Vega blir det bättre (placerade bakom soffan) men de går inte så djupt så det lägsta mullret kommer ändå inte fram. Dock spelade de oerhört fint ihop med piP, mycket snygg kurva mellan 70~150Hz jämfört med bara piP.

Bästa basen får man på lyssningsplats (ok, det var lite mer i ett av hörnen, men där är det inte kul att stå) och förutom en helt död punkt så var det ganska jämt i rummet.

Det skulle kanske hjälpa med en riktigt tät dörr i öppningen men jag tror att det blir bättre med några basmoduler som kan placeras för att ta bättre stöd från rummet.
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2010-05-05 21:19

Till Johan och Sprudel:
Högtlarna och förstärkandet är ok.
Test av olika inställningar bekräftade att det funkade som det skulle.

Kul att se konutslagen när de små högtalarna kämpar för att ge bas ifrån sig :lol:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-05-06 08:30

Är det ett fönster som är gardintäckt bakom soffan? Eller en öppning?

Man kan konstatera att rummet är otätt på något sätt. Alternativet skulle vara att något i möblemanget fungerar som en fantastisk basfälla. De enda stora möbler du har är ju soffan och skåpet.
Öppningens placering i rummet spelar också roll.
Kan du tänka dig att prova att möblera om så att du byter lyssningsvägg och soffvägg, bara för att testa? Öppna dörrarna till skåpet också, lite på glänt bara.
PiP ska producera bas så att det står härliga till. Hos dig också om du mekar lite bara.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-05-06 08:32

Åtminstonne så ska dom inte uppfattas som basfattiga... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2010-05-06 15:45

När vi mätte så testade vi att öppna alla luckorna i skåpet, garderoben som gränsar tillrummet och även balkongdörren. Det gjorde inte mer än någon dB för vissa frekvenser.

Användarvisningsbild
Perkka

Inläggav Perkka » 2010-05-06 16:26

Jag skulle kunna vända möblemanget för test men det skulle inte vara användbart då jag inte kan ha möblerna ståendes så för soffan skulle stå ivägen för valvet

Nästa

Återgå till Wänner af Ino