Möblering på tvären?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Möblering på tvären?

Inläggav Svante » 2005-03-08 10:21

Om man har ett avlångt rum så har jag läst många rekommendera möblering på längden, dvs högtalarna längs kortvägg. Nu föll det sig så sist jag möblerade om att högtalarna hamnade på långväggen i stället. Det funkade liksom inte på nåt annat sätt, det är ju trots allt hela familjens vardagsrum.

Frågan infinner sig då; vad är det för problem man får när man möblerar på tvären? Största problemet som jag märker, är att soffan hamnar intill bakväggen och att det kommer en lite jobbig reflex ifrån den tätt inpå huvudet. Det märks om man lutar sig lite framåt i soffan att ljudbilden blir mer behaglig. Finns det nåt mer problem med tvärmöblering?

Och hur är det i längsfallet, sidoväggarna ger ju tidiga reflexer då, är inte det lika illa? Är de lättare att dämpa än en bakväggsreflex?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-03-08 10:44

Jag har gått från möblering på tvären i mitt förra rum till möblering på längden. Hade också problem med bakväggsreflexen, och flyttade därför ut soffan 40-50 cm när det var dags att finlyssna.

Ytterligare ett problem med på tvären-möblering kan vara att den stående vågen i djupled kommer högre upp i frekvens - något som blir extra märkbart med huvudet intill väggen.

Sidoväggsreflexerna kan man antingen dämpa eller diffusera (eller både och) i ett rum som möbleras på längden. De kommer ju dessutom senare i tiden.

Det mesta talar för möblering på längden - utom familjelivet ibland...:-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-08 11:33

Ytterligare ett problem med på tvären-möblering kan vara att den stående vågen i djupled kommer högre upp i frekvens - något som blir extra märkbart med huvudet intill väggen.

Håller med Pekka, man brukar få snällare basåtergivning med möblering på längden. Beror lite på storleken på rummet också, men så länge man måste placera sig i närheten av en vägg så blir det inte bra helt enkelt. Då tar jag hellre lite reflexer i sidoväggarna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-03-08 12:50

Problemets storlek beror väl även på vilka mått rummet har? Har haft samma ljudanläggning i tre olika rum av varierande storlek. I två av dessa var det klart bättre på just tvären!
Hade t.ex. inte Stig Carlsson lyssning på tvären? Carlsson-högtalarnas verkningsätt ger väl i och för sig en relativt bestämd lyssningplats i djupled? Takreflexen ska väl hamna på rätt plats i Carlsson-fallet?
På längden blir avståndet högtalare-lyssnare ofta rätt stort (eller för stort) och tillsamans med närheten till sidoväggar kan rumsbidraget bli alltför störande. På tvären är det mindre problem med dessa ting om nu inte tvärmåttet är för litet. Men vad som blir bäst/minst dåligt kan egentligen bara bedömas på plats. Något som akustikerna brukar vara noga med att påpeka.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-08 13:59

Håller med Pekka och Martin.

Roger,

I det fall du nämner får man liksom välja mellan pest eller kolera... bummelbas eller sidoreflexer. I regel är sidoreflexer lättare att åtgärda än basproblem. Att lyssna på den korta ledden med både högtalare samt lyssningsposition nära väggar ger ju max. problem med stående vågor.

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-03-08 16:47

Piotr!

Nja, det är beror ju på rummets dimensioner om man hamnar nära väggar eller ej. Vissa högtalare är dessutom dimensionerade för placering direkt vid eller nära vägg. Mer än 3.5-4 m mellan högtalare och lyssningsplats är tveksamt om man vill undivka mycket rumsinfluenser.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-03-08 16:49

Varför inte möblera lite grann på diagonalen? :D

Man ska inte vara så konformistisk! :D

(Jag menar att man behöver ju inte nödvändigtvis möblera i 45 graders vinkel, man kan begränsa sig till kanske en 20 graders möblering. Nu krävs förstås viss storlek på rummet för att det praktiskt ska fungare, men ändå...)

Annars är det väl bara att hänga upp ett textilkonstverk/ryamatta med en stenullsskiva bakom lyssningsplatsen ? 8O :?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-08 18:59

RogerGustavsson skrev:Piotr!

Nja, det är beror ju på rummets dimensioner om man hamnar nära väggar eller ej. Vissa högtalare är dessutom dimensionerade för placering direkt vid eller nära vägg. Mer än 3.5-4 m mellan högtalare och lyssningsplats är tveksamt om man vill undivka mycket rumsinfluenser.

Nja, Carlsson högtalarna skall väl stå mot vägg och om man lyssnar på den korta ledden i ett rum så lär väl det hela bli givet i de flesta fall. Se´n spelar det ju mindre roll (i alla fall något mindre)om högtalaren är designad att stå vid vägg. Resonanser kommer ju bli max exiterade vid den punkten och om man samtidigt lyssnar nära vägg så..

/Peter

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-08 19:03

Lyssning i höjdled är det senaste. Bör provas av alla. Har man inte provat själv så är det absolut förbjudet att döma ut på förhand! :wink:

Annars är Pekkas och Martins svar de som ligger närmast det som brukar hända i praktiken. Om man lyssnar på en ledd av rummet som har mått < ca 4 m brukar rendera "bummelbas" med primära rumsresonansen lite för högt upp i frekvens får att låta "trevligt". Fördelen är att slippa så tidiga reflexer från sidoväggarna. Som även redan påpekats är det oftast enklare att åtgärda reflexer lite högre upp i frekvens än i basregistret.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-08 19:33

Diagonal placering som föreslås av i är inte helt dumt. Kan i vissa rum ge ruskigt bra resultat.

/Peter[/img]

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-08 19:50

Rummet i fråga är c:a 4x7x2.4 meter. Det har en ingång i ett hörn (till hall) som inte går att stänga och en ingång till med dörr. Jag tycker inte att basen är bumlig, jag kanske har tur, eller så är jag döv... Däremot är reflexen från bakväggen lite jobbig som sagt.

4 meter borde ge 345/(2*4)=43 Hz. Men rummet borde dessutom ha moder vid 24.6 43.1 49.3 49.7 65.5 71.9 73.9 76.0 83.8 85.6 86.3 87.1 87.4 89.7 97.2 99.3 Hz. Alla har förstås inte maxima vid huvudet.

Jag får prova med lite sinusar och se om jag hittar de där moderna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-08 20:21

Ett så pass avlångt lyssningsrum är också lite knepigt att åstadkomma "lyssning på längden" i, eftersom du då får lite svårt att skapa en lyssningstriangel med lagom avstånd till vägg bakom huvudet och lagom/rätt avstånd bakom högtalarna. Om det blir "för långt" avstånd mellan högtalare och lyssningsplats kan du få något för liten kvot av direktljud/efterklangsfältet. Jag förstår helt dina bryderier. En lösning kan vara att lyssna "på längden" och ha högtalare som är mer direktiva, samt göra rummet mer absorberande vid högtalaränden, om det tillåts av estetiska skäl vill säga.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-03-08 21:48

Piotr skrev:Diagonal placering som föreslås av i är inte helt dumt. Kan i vissa rum ge ruskigt bra resultat.

/Peter[/img]

Det har jag provat i ett rum som var närmare kvadratiskt än rektangulärt. Fungerade alldeles utmärkt!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-08 21:53

Diagonalt är fint speciellt i kvadratiska rum. Ännu bättre ur lågfrekvensperspektiv kan en WMTW vara i diagonal uppsättning då man "fasar ur" golv-tak problemen.

Har själv kört diagonalt i ett "L" format rum och det var fin-fint och det enda som funka.

/Peter

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-03-09 09:17

Johan_Lindroos skrev:Ett så pass avlångt lyssningsrum är också lite knepigt att åstadkomma "lyssning på längden" i, eftersom du då får lite svårt att skapa en lyssningstriangel med lagom avstånd till vägg bakom huvudet och lagom/rätt avstånd bakom högtalarna. Om det blir "för långt" avstånd mellan högtalare och lyssningsplats kan du få något för liten kvot av direktljud/efterklangsfältet. Jag förstår helt dina bryderier. En lösning kan vara att lyssna "på längden" och ha högtalare som är mer direktiva, samt göra rummet mer absorberande vid högtalaränden, om det tillåts av estetiska skäl vill säga.

Hej Johan!
Har ställt mina högtalare på samma sätt som Svante. Provade först på längden, slapp bumligheten men fick knappt någon bas alls? Om jag stod upp så kom basen. Nåväl, det fungerade inte att ha anläggningen på det sättet ur estetisk synpunkt. Otrivsamt enligt hustrun. Så nu har jag grejorna längs långväggen men då händer något nytt. Jag har alltid haft högtalarna invinklade mot lyssningsplatsen men för första gången så låter de bäst pekandes rakt fram. ( quad 12L ) How come? Rummet är 5.30 x 3.95, höjd
2.5. Mycket böcker och cd-skivor/ filmer.Lägenheten
är lyhörd. Förbannade grannar gjorde att jag fick sälja mina Kanton Carat. Tilläggas bör att det emellan högtalarna finns en Plasma-TV.
hälsningar
Hasse

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-09 18:53

hajen1 skrev:Hej Johan!
Har ställt mina högtalare på samma sätt som Svante. Provade först på längden, slapp bumligheten men fick knappt någon bas alls? Om jag stod upp så kom basen. Nåväl, det fungerade inte att ha anläggningen på det sättet ur estetisk synpunkt. Otrivsamt enligt hustrun. Så nu har jag grejorna längs långväggen men då händer något nytt. Jag har alltid haft högtalarna invinklade mot lyssningsplatsen men för första gången så låter de bäst pekandes rakt fram. ( quad 12L ) How come? Rummet är 5.30 x 3.95, höjd
är lyhörd. Förbannade grannar gjorde att jag fick sälja mina Kanton Carat. Tilläggas bör att det emellan högtalarna finns en Plasma-TV.
hälsningar
Hasse

Hej Hasse!
Olika högtalare är olika "raka" i frekvensgången beroende på vilken vinkel man lyssnar. Då kan det vara så att vissa högtalare låter "bättre" om man lyssnar till dem en aning "off-axis", men det kan även vara så att de rullar av i diskanten något för mycket. Det du kan testa är att vinkla dem ytterligare inåt så att du lyssnar vid samma vinkel som de nu står. Det ser ju förstås lite kokobäng ut, men är akustiskt sett ofta en fördel. Dels går mindre ljudenergi till sidoväggarna p.g.a. högtalarnas direktivitet, och dels blir det en bredare ljudbild för fler lyssnare i bredd. Det beror på att om man sitter exempelvis åt höger så kommer man in i "fokus" från den vänstra högtalaren samt ur "fokus" från den högre högtalaren. Då får man ändå en hyfsad ljudbild om man sitter "snett".

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-03-09 20:31

Johan_Lindroos skrev:
hajen1 skrev:Hej Johan!
hälsningar
Hasse

Hej Hasse!
Olika högtalare är olika "raka" i frekvensgången beroende på vilken vinkel man lyssnar. Då kan det vara så att vissa högtalare låter "bättre" om man lyssnar till dem en aning "off-axis", men det kan även vara så att de rullar av i diskanten något för mycket. Det du kan testa är att vinkla dem ytterligare inåt så att du lyssnar vid samma vinkel som de nu står. Det ser ju förstås lite kokobäng ut, men är akustiskt sett ofta en fördel. Dels går mindre ljudenergi till sidoväggarna p.g.a. högtalarnas direktivitet, och dels blir det en bredare ljudbild för fler lyssnare i bredd. Det beror på att om man sitter exempelvis åt höger så kommer man in i "fokus" från den vänstra högtalaren samt ur "fokus" från den högre högtalaren. Då får man ändå en hyfsad ljudbild om man sitter "snett".

Hej Johan,tack för svaret!
Har provat det du föreslår och det blev bättre än min " vanliga invinkling " men jag får ändå en klarare ljudbild med högtalarna pekandes rakt fram. Jag får acceptera att de funkat bäst på det sättet i min nuvarande avlyssningsmiljö.
hälsningar
Hasse

Återgå till Generellt om hifi