shifts skrev:Köper man ett par högtalare för 30000 eller vad de kan kosta, borde
motståndet ingå.
haha,ja det har du rätt i .Menade bara att diskanter är lätta att få att låta som man vill
Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Köper man ett par högtalare för 30000 eller vad de kan kosta, borde
motståndet ingå.
meanmachine skrev:Känns som myter sprider sig som en löpeld.![]()
Men har ni någon vetenskap som stödjer era lyssningar eller hugger ni bara i luften?
meanmachine skrev:Känns som myter sprider sig som en löpeld.![]()
Men har ni någon vetenskap som stödjer era lyssningar eller hugger ni bara i luften?
MagnusÖstberg skrev:meanmachine skrev:Känns som myter sprider sig som en löpeld.![]()
Hade du inte kastat en handske?
Du skulle visst bjuda in till en trevlig kväll med musik utan förutfattade meningar, var det inte så?
meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev:meanmachine skrev:Känns som myter sprider sig som en löpeld.![]()
Du skulle visst bjuda in till en trevlig kväll med musik utan förutfattade meningar, var det inte så?
Jo jag väntar med spänning tills någon av det anmälda har tid att infinna sig.Slutet på denna månad som det föreföll.
m_persson79 skrev:Klar agenda som vanligt. Om du inte gillar Ino? Fine! Måste du böla i tråd efter tråd om denna lilla hobbytillverkare? Verkar helt galet.
Tror du tar dig själv en smula för mycket på allvar men du framför som allt annat än vettig och tycks söka uppmärksamhet agurk.
"vetenskapsmaffian" - Är det Inoiter?
"okunskapsmaffian" - Är det "ni"?
Så jävla löjligt. Sandlåda på dagis-delûx.
bassman skrev:meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev:meanmachine skrev:Känns som myter sprider sig som en löpeld.![]()
Jo jag väntar med spänning tills någon av det anmälda har tid att infinna sig.Slutet på denna månad som det föreföll.
Den här tråden har väl trettio sidor av spekulationer vid det laget
subjektivisten skrev:UnholyRishna skrev:Vad är det som audiovector inte gör bra? Är de vassa vid pådrag, eller för laid back? Vore intressant med lite synpunkter.. Sist jag lyssnade på dem var S6 signature.. minns det knappt men tyckte inte att det lät dåligt vid tilfället i alla fall.
Så här skrev jag efter två lyssningar:
"Igår var jag inne hos Paus i Karlstad där folk från Audiovector demade Standard, Super, Signatur och Avantgarde. Vill först tacka Paus och Ljudtema för demon och ölen/tilltugget, sånt gillar man. Värmen som var i demorummet var dock inte så trevligt med knappast något som Paus kan stå till svars för. laugh.gif
Hur tycker jag dessa högtalare låter då? Ja, nu satt jag inte perfekt och hade inte med mina egna referensskivor (ska försöka åka in nu under veckan och lyssna mer) men det jag uppfatta av det man demade med var:
Basen går inte så lågt och den dista rätt kraftigt vid någolunda nivå. Den kändes rätt tunn också. Man körde aldrig någon musik med riktigt djupbas, vilket nog var ett medvetet val, men jag ska försöka testa själv under veckan.
Mellanregisteret var lagomt beslöjande och satt samma prägel på alla musik. Inget som jag kände direkt att "********, detta var inte bra" men ändå inget som imponerande. Men sämst var nog diskanten. Genomgående så var den rätt jobbig och hissad, vilket gav samma ljudkaraktär oavsett om vi lyssna på Beatles eller ZZ Top.
Genomgående för högtalarna var en påfrestande diskant och en ständig signatur oavsett vad man spelade. När vi lyssna på Rage against the machine på Avantgarde hyffsat högt mot slutet så lät det faktiskt inte speciellt bra alls, speciellt inte med tanke på priset!
Ska försöka lyssna på Avantgarde mer under veckan med egen musik och jag kommer återkomma med mina åsiker då."
"Sådär, nu har jag varit inne och lyssna själv på Signature i en timme med egen musik. Mitt generella intryck från igår gäller. Diskanten är hissad och det blir en jobbig ljus klag som påverkar all musik plus den är rätt så beslöjande. Mellanregisteret är nästan tvärtom, tillbakadragen och klart beslöjande enligt mig. Körerna i Cantate domino lät mer som en gröt och luddigt. Basen verkar ha en klassisk discopuckel som fläskar på den högre basen medans den lägre än väldigt tunn och stort sett väck vilket märks väl på Yello, Infected mushroom och dyl.
Högtalarna börja dista rätt kraftig redan vi vanliga nivåer och man kan knappast köra festnivå med dom heller.
Entombed's Sinners bleed låter ljust och baslös och jag skulle ha stora problem att leva med dessa högtalare när jag spelar hårdrock (ja, i ärlighetens namn med all form av musik). James Taylor's Fire and rain låter luddigare och ljus klang, samma signatur som Joni mitchell's All I want. När jag körde Muddy Waters så verkar den vara dynamiskt pressad också, så den klarar inte av dynamiken på bra sätt. "
meanmachine skrev:jag är rätt säker på att mina M3 signatur inte skulle få nattis att lämna rummet.
UnholyRishna skrev:Tackar för utförligt svar! Den gången jag lysnade på dem så lät de visserligen tunna, men jag vet inte om det berodde på högtalarna eller faktumet att de stod placerade mitt i ett stort rum.
Nattlorden skrev:meanmachine skrev:jag är rätt säker på att mina M3 signatur inte skulle få nattis att lämna rummet.
M3 Signatur är inte like illa som S6, i alla fall var det inte det när S6 var ny, har inte hört några audiovector sedan arretté introducerades.
DVD-ai skrev:Basen saknar "tyngd" enligt mig (alltså förmågan att verkligen "sätta ner foten") och dessutom så tappar den ibland vid komplexa partier. Annars så är den ganska så bra detaljerad och förmedlar detaljer på ett bra sätt i övrigt![]()
Mellanregistret är väll det som är bäst på högtalaren, låter trevligt och utan att ha några direkt problem. Finns inte så mycket att säga här...
Diskanten är lite väl "hissad" och blir liksom jobbig efter att tag, denna bidrar även med en tydlig ljudsignatur som gör att "allt låter lika" och det är tråkigt.
meanmachine skrev:Jag gör en utmaning av nåder !![]()
Jag har alltså div elektronik och högtalare. Jag tror inte Pip står sig så bra som man här vill göra gällande utan tror att både Controur 1.3 mkII och eller Revel M20.. Även B&W cdm 1nt som finns på line up kan ge en match för dem.
Här är alltså tre st mycket potenta aktörer Jo även Epos m12i kan vara med i ett rent test.
Jag sticker ut hakan och vill ha någon som plockar upp handsken, en ägare av pip.
Detta kommer att live framföras i en egen bildtråd och med några handplockade lyssnare som för vara domare.
Någonstans runt Umeåregionen.
Någon som vågar blotta sina pipar?
m_persson79 skrev:Klar agenda som vanligt. Om du inte gillar Ino? Fine! Måste du böla i tråd efter tråd om denna lilla hobbytillverkare? Verkar helt galet.
Tror du tar dig själv en smula för mycket på allvar men du framför som allt annat än vettig och tycks söka uppmärksamhet agurk.
"vetenskapsmaffian" - Är det Inoiter?
"okunskapsmaffian" - Är det "ni"?
Så jävla löjligt. Sandlåda på dagis-delûx.
meanmachine skrev:Ser fram emot att få träffa Henrik som verkar vara trevlig och har en vettig inställning.Tror att testet kommer att bli givande för båda parter och är övertgad om att vi kommer att hitta både ris och ros om de högtalare vi testar.
zapanasta skrev:meanmachine skrev:Ser fram emot att få träffa Henrik som verkar vara trevlig och har en vettig inställning.Tror att testet kommer att bli givande för båda parter och är övertgad om att vi kommer att hitta både ris och ros om de högtalare vi testar.
Kör hårtÖvetygad om att ni får en rolig dag/kväll .Sen finns ju folk som emotsätter sig högtalarlyssningar på samma ställe , men jag kan då inte komma på nåt rättvisare bara man ställer upp högtalarna någorlunda efter tillverkarens rekommendation . Man slipper problem som annan elektronik, acustik, för att inte tala om hörselminnet .Mvh.....
meanmachine skrev:zapanasta skrev:meanmachine skrev:Ser fram emot att få träffa Henrik som verkar vara trevlig och har en vettig inställning.Tror att testet kommer att bli givande för båda parter och är övertgad om att vi kommer att hitta både ris och ros om de högtalare vi testar.
Kör hårtÖvetygad om att ni får en rolig dag/kväll .Sen finns ju folk som emotsätter sig högtalarlyssningar på samma ställe , men jag kan då inte komma på nåt rättvisare bara man ställer upp högtalarna någorlunda efter tillverkarens rekommendation . Man slipper problem som annan elektronik, acustik, för att inte tala om hörselminnet .Mvh.....
Nja. Man får inte glömma att pip är "hård"optimerade efter vissa betingelser. Inte bara optimerade utan hårdoptimerade vilket är mer än optimerad (död ,dödare ,dödast). Om detta zenliknande tillstånd inte uppnås låter de direkt illa efter vad jag kan förstå.![]()
Jag tror vi kommer att få trevligt. Henrik uttrycker betydligt ödmjukare ton än andra vilket är en god förutsättning för en trevlig och objektiv lyssning.
På tal om att jämföra saker med varandra är det i alla andra sammanhang klart logiskt att man testar saker mot varandra i sitt användningsområde ellerhur? Skall man testa två bilar mot varandra så jämför man deras olikheter genom att köra den ena och sen den andra. Hos ino skall man lyssna i täby på den ena och helst inte på den anra.![]()
sky_eye skrev:meanmachine skrev:zapanasta skrev:meanmachine skrev:Ser fram emot att få träffa Henrik som verkar vara trevlig och har en vettig inställning.Tror att testet kommer att bli givande för båda parter och är övertgad om att vi kommer att hitta både ris och ros om de högtalare vi testar.
Nja. Man får inte glömma att pip är "hård"optimerade efter vissa betingelser. Inte bara optimerade utan hårdoptimerade vilket är mer än optimerad (död ,dödare ,dödast). Om detta zenliknande tillstånd inte uppnås låter de direkt illa efter vad jag kan förstå.![]()
Jag tror vi kommer att få trevligt. Henrik uttrycker betydligt ödmjukare ton än andra vilket är en god förutsättning för en trevlig och objektiv lyssning.
På tal om att jämföra saker med varandra är det i alla andra sammanhang klart logiskt att man testar saker mot varandra i sitt användningsområde ellerhur? Skall man testa två bilar mot varandra så jämför man deras olikheter genom att köra den ena och sen den andra. Hos ino skall man lyssna i täby på den ena och helst inte på den anra.![]()
Då har du förstått fel. De låter riktigt bra även om de står fel. Iaf mina hos mig.
Sedan det här med analogier... De haltar!
Det handlar inte om att jämföra bilar, det är högtalare vi talar om, eller hur? Annars kan man ju frestas att visa på hältan genom att fråga hur man skall jämföra en F1:a och en amfibiebil...
sky_eye skrev:Nej jag menar att du, meanmachine, har fel i att de låter direkt illa om de inte är perfekt uppställda.
Nej, jag menar att den är en högtalare.
Men den, liksom andra högtalare, trivs bäst om den får stå som det är tänkt. Den låter inte illa annars heller, men om du nu skall försöka få den och de andra högtalarna du skall jämföra med att prestera optimalt måste ju både den och de andra ges bästa möjlighet, eller hur?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster