Fram för sakliga argument & mindre gruff!
Moderator: Redaktörer
Robert skrev: Det var inte kortvåg vi talade om, det var 100MHz, alltså uppe i "FM"-bandet... Där uppe är risken att det skall finnas signalnivåer överskridande microvoltnivå i normal boendemiljö minimala som jag ser det. Undantag finns givetvis men de snarast bekräftar väl den regeln eller...?
phon skrev:
Piotr skrev:En induktans har en 1a ordningens lågpass funktion. Vi får en avrullning och därmed lägre amplitud ju längre up i frekvens vi kommer. Så långt korrekt?
/Peter
Svante skrev: ..... kan det inte vara att spärra, med tanke på den stora skillnaden mellan 20 kHz och 30 MHz.
phon skrev:
Skiljer välan inte så mycket, det är nästan bara en bokstav som skiljer mellan K och M, och det är L.
Man får då försöka koncentrera sig på just L, ett lite större L mellan så blir det inte lika mycket störningar, så du har nog helt rätt.
phon skrev:
Det sitter säkert där redan, innanför högtalarklämmorna på stärkaren. Om man använder C också så kanske det är bättre att ha före L, med tanke på mitt inlägg ovan. C hamnar då efter sett från störkällan, och då har vi ett äkta lågpassfilter.
phon skrev:Piotr skrev:En induktans har en 1a ordningens lågpass funktion. Vi får en avrullning och därmed lägre amplitud ju längre up i frekvens vi kommer. Så långt korrekt?
/Peter
Nej. Precis tvärtom. En induktans i serie med kabeln kommer att se till att det inte blir en avrullning uppåt. Tills man når en gränsfrekvens, där kommer det att rulla av desto snabbare istället. Jfr pupinisering av ledningar för tonfrekvens. Det gäller att hålla gränsfrekvensen väl över 20k bara, eller 60k eller hur högt upp man nu vill höra övertonerna. För mig räcker 5k gott ....
Om man tycker sig ha problem med skin och diskantavrullning skall man minska kapacitansen mellan ledarna och öka induktansen i serie med dom. Det kan man göra genom att bara sära på ledarna, tvinna dom enskilda ledarna på nåt listigt sätt, linda järntråd runt dom eller så.
Konstiga induktanser här, fungerar som högpassfilter ..... fast ändå inte.
Om man tycker sig ha problem med skin och diskantavrullning skall man minska kapacitansen mellan ledarna och öka induktansen i serie med dom. Det kan man göra genom att bara sära på ledarna, tvinna dom enskilda ledarna på nåt listigt sätt, linda järntråd runt dom eller så.
Ur ELFA faktablad skrev:Formeln för induktansen i en tråd är:
L = 0,002 s (ln (4 s/d) −x)
Med trådens längd (s) och diameter (d) angivna i cm blir induktansen
angiven i µH. Faktorn x beror på frekvens och form. En
rak tråd och en hög frekvens ger x = 1, låg frekvens ger x = 0,75.
Om tråden böjs blir induktansen lägre. En cirkel med 1 varv ger x =
2,45 vid höga och 2,20 vid låga frekvenser, en kvadrat 2,85
respektive 2,60.
Nej. Precis tvärtom. En induktans i serie med kabeln kommer att se till att det inte blir en avrullning uppåt. Tills man når en gränsfrekvens, där kommer det att rulla av desto snabbare istället. Jfr pupinisering av ledningar för tonfrekvens. Det gäller att hålla gränsfrekvensen väl över 20k bara, eller 60k eller hur högt upp man nu vill höra övertonerna. För mig räcker 5k gott ....
jonasp skrev:En liten fråga: vilken "last" ser störningen när man har en spektrumanalysator inkopplad, respektive vilken last ser störningen när en dum 8-ohms högtalare sitter inkopplad?
Tror ni på fullt allvar det ser likadant ut utan några megaohm i ena änden?![]()
(Jodå, jag har själv massor med problem med detta här hemma. Man kan utvärdera vad bussen som kör förbi utanför fönstret har för tändspolar, allt möjligt skoj strålar in i högtalarkablarna och ut via högtalarna. Igår kunde jag höra att det var många i hissen, den lät inte alls som vanligt! Ööööh.... lyssna på musik istället människor!)
phon skrev:Så har inte jag fattat det, sära på kablarna ger högre induktans och tvinna dom ger också högre induktans. Jag menade dom enskilda ledarna, och tvinna dom i nån spiralform eller nåt, som en utdragen spole.
Då får du ju precis det du inte ville ha, en liten fasfördröjning mot högre frekvenser...Piotr skrev:Men...
om vi vänder på biffen..
Säg att vi har valt en kabel som har rel. hög induktans som ger en roll-off vid 15-20k och detta är hörbart samt icke önskvärt (men vi vill prompt ha just denna kabel ändå).
Kan vi då helt sonika placera en konding i slutet av kablen för att sänka den sista polen i 2:a ordningens filterfunktion till strax över det hörbara spektrat (säg 25k) och därmed höja Q på filtret med en boost vid 15-20k som resultat, anyone?
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster