LTS - rätt eller fel, en gång för alla !!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

LTS - skall föreningen ifrågasättas ???

Ja - motivera !!!
41
44%
Nej.
30
32%
Neutral
23
24%

Antal röster : 94

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-07 11:27

Hotspur skrev:Generellt om hifi?

Javisst! Rättsliga mål har utförts i HiFi-kretsar där oskyldiga HiFi-objektivister har blivit misshandlade av fanatiska subjektivister. Här diskuteras paralleller såsom brukligt görs i HiFi-sammanhang, exempelvis med F1-bilars gummidäcks viktighet för accelerationen, som har en direkt koppling till dyrkablars viktighet för att ett system ska kunna utmejsla ljud som inte finns.

:wink: :wink: :wink:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-03-07 12:28

Bill50x skrev:I skattemål är det ofta en omvänd bevisföring.
B

Snarare alltid. Men "beviskraven" är låga: det räcker med att man gör sannolikt att det är som man säger att det är. Dessutom har man rätt att överklaga beslut av enskilda tjänstemän hos våra förvaltningsdomstolar. Sverige skiljer sig i detta för övrigt inte nämnvärt från andra länder (förutom att det inte går att överklaga regeringsrättens beslut hos en fristående appelationsdomstol, en väl så viktig fråga).

Att tala om "bevisföring" är dock att dra lite väl starka paralleller till brottsmål. De flesta beslut av myndigheter, till för- eller nackdel för en medborgare, är förvaltningsbeslut av tjänstemän som följer direktiv och förordningar. De mekanismer som styr både positiva och negativa förvaltningsbeslut brukar dock endast ge upphov till kritik mot "staten" när det gäller för individen negativa beslut.

Men visst får man ligga i om man skall bevaka sina intressen som medborgare.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-03-08 06:19

Dahlqvist skrev:Men visst får man ligga i om man skall bevaka sina intressen som medborgare.

...Och ofta räcker inte det heller... Tänk "Pomperipossa" och Astrid Lindgren... Förföljelsen och förnedringen av Ingmar Bergman. Med mera med mera...

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-03-08 08:46

Dahlqvist, Robert, Jag har läst lite Chomsky, och tagit mycket till mig. Finns det något liknande som behandlar Sverige och/eller Europa?
Detta med avsaknaden av en oberoende domstol är ju hardcore!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-08 23:42

Dahlqvist skrev:
Bill50x skrev:I skattemål är det ofta en omvänd bevisföring.
B

Snarare alltid. Men "beviskraven" är låga: det räcker med att man gör sannolikt att det är som man säger att det är.

Att tala om "bevisföring" är dock att dra lite väl starka paralleller till brottsmål. De flesta beslut av myndigheter, till för- eller nackdel för en medborgare, är förvaltningsbeslut av tjänstemän som följer direktiv och förordningar. /D

Nej. Beviskraven är inte låga. Jag har tom med intyg från flickvän, bevis på extremt låg hyra etc inte fått i rätt i skönstaxering. Vad som bland annat låg mig till last var att jag var egen företagare och (citat av tjänsteman) "hade möjlighet att smita med skatt"!!! Man "ansåg" att jag hade de inkomster dom pådyvlade mig. Man "ansåg sig inte ha anledning att ändra bedömning" osv. Alltså, det räcker att en enskild tjänsteman "anser" något för att du ska sitta i klistret. Och skattemyndigheten behöver INTE bevisa att du haft den inkomst dom "anser" att du haft. Det är DU som ska bevisa motsatsen!

Och bevisföring är adekvat att säga. Det är dokumenterat (läs boken av en tidigare skattetjänsteman, minns ej namnet just nu) att enskilda tjänstemäns privata åsikter alltför ofta genomsyrar deras handlande.

Rättssäkerhet eller rättsröta?

/ B

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-03-09 03:26

Bill50x skrev:
Rättssäkerhet eller rättsröta?

/ B

Rättssäkerhet existerar inte i Sverige över huvud taget. Den så kallade demokratin vi lever i är sedan länge en ren skendemokrati och utövas av människor vars "skicklighet" på ett påtagligt sätt blev uppenbar för var och en i efterdyningarna av Tsunamikatastrofen...

Samma "skicklighet" kännetecknar för övrigt Estonia-katastrofen, där regeringen bara vill lägga "täcket på" (bokstavligen) fast den är common knowledge att färjan transporterade vapen. Och så anger man griftefrid som urtsäkt!!

Vilket dj-la TRAMS!

Pärmbärarna och deras slavdrivare döljer sig bakom nya regler och förordningar, bl.a. den att man inte längre kan åtala en tjänsteman för tjänstefel... Men oss vanliga dödliga kan de minsann hoppa på!

Dalarnas norra polisdistrikt lär ha två (2) polisbilar för att täcka hela den delen av länet... Var det någon som sa "Rättsäkerhet"?Situationen är i själva verket mycket värre än vad folk i gemen tror.

Sverige blir gång på gång anmält till Europadomstolen för att bl.a. inte följa Genevekonventionen om mänskliga rättigheter.

Kron-Olle har rättigheten att på blotta misstanken göra razzia hemma hos Svensson mitt i natten... Rättsäkerhet my *ss.

Och så har vi ju Baltutlämningen icke att förglömma...

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-03-09 05:02

:( Demokratin kräver i sig inte någon skicklighet från dess representanter vilket vi alla väl blivit sorgligt medvetna om densenaste tiden. För de flesta har det varit uppenbart länge.
Demokratin kräver endast att du får ett partis inre stöd på något sätt och sedan lyckas maximera rösttalet till rätt nivå i ett val.
Sedan står det de som makten haver att fritt tillsätta chefer för flera viktiga verk och institutioner oavsett lämplighet och skicklighet, fast så står det nu inte riktigt i direktiven.
I praktiken gäller undfallenhet och trohet mot de styrande inte mot medborgarna.
Bravo

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-03-09 07:07

Ja det är ju ett bedrövligt land vi bor i.

Vi kanske skulle söka asyl i Vitryssland eller Moldavien??
:roll:

Vad var det förresten tråden handlade om?? :twisted:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-03-09 07:33

Nu lugnar vi ned oss - nu är det politik !!! Och det fösöker vi hålla oss ifrån på detta forum eller hur ?!
Best Regards
Bamsefar

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-03-09 10:13

Kom att tänka på vad Täppas Fogelberg sa i radio en gång: Är det inte underligt att alla som vet hur det här landet ska styras blir taxichaufförer..? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-09 10:48

PekkaJohansson skrev:Kom att tänka på vad Täppas Fogelberg sa i radio en gång: Är det inte underligt att alla som vet hur det här landet ska styras blir taxichaufförer..? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Problemet är att få "folk" att förstå hur ett land bör styras :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-03-09 10:53

Kablam!?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-03-09 11:00

Saft, saft, hallonsaft , den bästa saft vi någonsin haft - Smurfarna

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-03-09 11:25

"Bättre saft har ingen haft" sjunger smurferna - i alla fall på min skiva... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-09 11:34

PekkaJohansson skrev:"Bättre saft har ingen
haft" sjunger smurferna - i alla fall på min skiva... :-)
Med vänlig hälsning
Pekka

Se där, ett skäl så gott som något att ifrågasätta LTS...

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-03-09 11:34

Fint att du kommer med lite objektivitet, Pekka! :lol:

MVH
Erik :lol:
Senast redigerad av postpunk 2005-03-09 11:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-03-09 11:36

Hotspur skrev:
Med vänlig hälsning
Pekka

På min skiva sjunger de samma sak (tillsammans med Klasse Möllberg). Finns det fler versioner? 8O Samlarvärde kanske?! :wink:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-09 11:47

Verkar som att någons signalkälla färgar till och med texten på vissa låtar...
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-03-09 11:51

jag tycker att lts fegar lite jag vill se(höra) fler demos på mässor
hela apparater samt lite akkustikprylar borde göra susen
bara för att man bommat en gång behöver man inte fega :lol:

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-03-09 11:55

EngelholmAudio skrev:Verkar som att någons signalkälla färgar till och med texten på vissa låtar...

:roll:

Edit: Berätta gärna för mig hur mitt barndomsminne av texten ändrar min tänkta mening med citatet. Eller vill du bara vara elak?
Edit 2: Kom an då, ditt företagsnamn! "going to a cock fight - burn witch, burn" -The cramps
Senast redigerad av postpunk 2005-03-09 12:07, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-03-09 11:59

postpunk skrev:Saft, saft, hallonsaft , den bästa saft vi någonsin haft - Smurfarna

PekkaJohansson skrev:"Bättre saft har ingen haft" sjunger smurferna - i alla fall på min skiva... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Hotspur skrev:
Med vänlig hälsning
Pekka

Erik och Pekka och Hotspur. Eftersom ni har åsikter tycker jag att ni bör ge NN ett handtag:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

/D :D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-03-09 12:03

Jo, det gjordes ju två smurfskivor när det begav sig, en med "Fader Abraham", låtskrivaren Pierre Kartner, 1978 och en med Klasse Möllberg (som jag har på både originalvinyl och CD) 1979. Textinnehållet är dock identiskt. Klasse är betydligt bättre som gäst i smurfernas land, menar jag. Bra ljud, dessutom. Att spela discorykaren "El Smurfo" på hög nivå kan få vilken surputte som helst på solskenshumör!

Erik, mässor är inget bra ställe att demonstrera en musikanläggning - oavsett apparaternas skick. Alldeles för högt bakgrundsbuller och svårt att fixa till rumsakustiken är bara två problem. Bättre då att tala teknik och musik och spela hemmavid, resonerar vi.

Med vänlig hälsning

Pekka

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-03-09 12:11

mässor är inget bra ställe att demonstrera en musikanläggning - oavsett apparaternas skick.

det är väl själva grundtanken med en mässa att spela musik och att visa prylar

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-03-09 12:13

Att visa och tala om prylar fungerar utmärkt. Problemet uppstår när flera envisas med att spela samtidigt...

Pekka

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-03-09 12:26

Pekka, jag syftade på smurf texten, att det var bra att få en objektiv bild av den :)
LTS håller jag på.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-03-09 12:33

Engelholmaudio: Vill du inte ge mig möjligheten att plocka isär dig? 8O

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-09 12:44

postpunk skrev:
EngelholmAudio skrev:Verkar som att någons signalkälla färgar till och med texten på vissa låtar...

:roll: Edit: Berätta gärna för mig hur mitt barndomsminne av texten ändrar min tänkta mening med citatet. Eller vill du bara vara elak?
Edit 2: Kom an då, ditt företagsnamn! "going to a cock fight - burn witch, burn" -The cramps
Det var ett försök till skämt. Två personer har två texter på samma låt och jag tyckte det vore lite komiskt om inte bara "lyster i diskanten" skulle vara skillnaden utan även att spelaren ändrar texten.

Men visst - plocka på! 8)

Ps. Jag ber också starkt om ursäkt för att jag inte svarade dig på 40 minuter. Skäms på mig. :wink:
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-03-09 12:54

Engelholmaudio: Jag är världsmästare på att missförstå allt som kan missförstås. Ber så hemskt mycket om ursäkt. Jag var mobbad i skolan, om det är en ursäkt. Jag trodde att du på ett sarkastiskt sätt ville säga att man inte behöver lyssna på mig eftersom jag jag skulle ha fel på "signalkällan" :oops:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-09 13:11

Pekka:
Javisst för er spelar det ingen roll om ni spelar eller inte. Ni säljer ju bara er själva och möjligen LTS högtalaren men inget annat.

men för en agent så når han folk som inte visste att grejorna fanns eftersom den lokala trötta handlaren bara kör märken som säljer sig själv. Sen att det aldrig kan bli perfekt är en annan sak, men acceptabelt hyggligt måste ju vara minimum. Sverige är ett långt och stort land med mycket långa avstånd mellan riktiga butiker så inte vill man bara se på grejorna om man har åkte en bit.
Dock så måste ju branschen ha en högre ambition än år efter år skylla på att man har haft otur med rummen. Det går att fixa med lite framförhållning och ta hjälp av en akustikfirma. Sen att alla spelar för högt är ett annat problem, men låter det allmänt bra på mässan så kommer nog alla kunna spela lägre.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-09 13:42

postpunk skrev:Engelholmaudio: Jag är världsmästare på att missförstå allt som kan missförstås. Ber så hemskt mycket om ursäkt. Jag var mobbad i skolan, om det är en ursäkt. Jag trodde att du på ett sarkastiskt sätt ville säga att man inte behöver lyssna på mig eftersom jag jag skulle ha fel på "signalkällan" :oops:
Hej,

Ingen som helst fara. :D

Tråkigt att höra att du blev mobbad. Mobbning är ett samhällsproblem av stora mått. Kan förstå att det är svårt att ta sig ur att ständigt misstro alla kommentarer. Hur som helst blir livet lättare om man inte alltid misstänker det värsta. Men hellre att man biter ifrån och ifrågasätter än bara sväljer.

:P
vänligen
// Pär Engelholm

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi