Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:Densiteten och genomsläppligheten hänger ju ihop och eftersom balarna inte är märkta med "luftgenomsläppligetsindex" så är ju just densiteten det mått vi hifinördar kan ha för att kommunicera om materialets ljudmässiga egenskaper![]()
Stefan
RogerGustavsson skrev:Men det är väl inte så ofta man hittar någon uppgift om densitet på förpackningen? Dessutom är densiteten rätt "föränderlig", det räcker med att öppna en förpackning så sväller innehållet en hel del.
RogerGustavsson skrev:Här syns glasullen i Naqref's lådor.
http://user.faktiskt.io/petersteindl/Naq_Pk/Pk014a.jpg
De diskuterades dämpmaterialets vikt någonstans. Vill minnas att det sas 180 gram och Peter Steindl rekommenderade några mängder fårull. Är det någon som vet i vilken tråd det var?
Fjonkalicious skrev:Kommer ni ihåg de röda gummibollarna som man hade i gympan i skolan? Någon form av skum som var belagd med en yta. Tryck i en sådan istället för t.ex. gullfiber i samma densitet som bollen och säg till mig att materialets yta/beskaffenhet inte spelar någon roll.
Fjonkalicious skrev:Kommer ni ihåg de röda gummibollarna som man hade i gympan i skolan? Någon form av skum som var belagd med en yta. Tryck i en sådan istället för t.ex. gullfiber i samma densitet som bollen och säg till mig att materialets yta/beskaffenhet inte spelar någon roll.
celef skrev:det finns en del studier och mätningar gjorda på mineralull, för glasull som används till bredbandiga ljudabsorbenter i rum ska densiteten vara 30-35kg, för stenullen är det dubbla densiteten som gäller för likvärdig prestanda. i högtalarlådor där materialet hamnar mycket nära ljudkällan får man halvera densiteten
DS skrev:celef skrev:jag håller med petersteindl, kul att se dig iö igen, hoppas du kommer snart tillbaka, vi alla saknar din närvaro och inlägg
hoppas du snart kommer tillbaka.
IngOehman skrev:celef skrev:det finns en del studier och mätningar gjorda på mineralull, för glasull som används till bredbandiga ljudabsorbenter i rum ska densiteten vara 30-35kg, för stenullen är det dubbla densiteten som gäller för likvärdig prestanda. i högtalarlådor där materialet hamnar mycket nära ljudkällan får man halvera densiteten
Vill bara säga att jag skriver under på det där.
Jag har i de studier jag gjort fått praktiskt taget identiskt samma siffror som
de du anger - men enda skillnaden att jag nog skulle vilja dra ned uppgiften
om vilken densitet som behövs med stenull för att ge samma egenskaper som
hos glasull, från "den dubbla densiteten" (som du anger) till att den skall vara
ungefär 60-70 % högre, vilket är vad jag funnit.
Men - frågan är om inte den skillnaden ändå ligger inom felmarginalen för de
variationer som kan tänkas finnas mellan olika tillverkare och mellan olika balar?
Jag kan tänka mig det.
Ragnwald skrev:IngOehman skrev:celef skrev:det finns en del studier och mätningar gjorda på mineralull, för glasull som används till bredbandiga ljudabsorbenter i rum ska densiteten vara 30-35kg, för stenullen är det dubbla densiteten som gäller för likvärdig prestanda. i högtalarlådor där materialet hamnar mycket nära ljudkällan får man halvera densiteten
Vill bara säga att jag skriver under på det där.
Jag har i de studier jag gjort fått praktiskt taget identiskt samma siffror som
de du anger - men enda skillnaden att jag nog skulle vilja dra ned uppgiften
om vilken densitet som behövs med stenull för att ge samma egenskaper som
hos glasull, från "den dubbla densiteten" (som du anger) till att den skall vara
ungefär 60-70 % högre, vilket är vad jag funnit.
Men - frågan är om inte den skillnaden ändå ligger inom felmarginalen för de
variationer som kan tänkas finnas mellan olika tillverkare och mellan olika balar?
Jag kan tänka mig det.
Äntligen, de här uppgifterna har jag väntat länge på.
Tack Ingvar och celef.
PerWaestberg skrev:Då är man nu forum medlem efter att med stort nöje och intresse ha läst till och från på detta intressanta forum. Här kan man verkligen påstå att det förekommer kunniga medlemmar som är beredvilliga att dela med sig av sin breda kunskap om HiFi i största allmänhet, blandat med en nojsig lättsamhet i språkbruket.
Nu är det på det viset att jag har blivit innehavare av ett par utomordentligt bra högtalare nämnda i denna tråds rubrik, pK. Inte nog med det, jag har roat mig med att testa lite olika filteralternativ, varefter jag har fastnat för ett som jag nu undrar (som jag skrev ovan) om någon skulle vilja ha vänligheten att simulera detta mitt filteralternativ i något därför avsett eminent program. T.ex. så verkar R1T vara en hejare på detta, så kanske…
Anledningen till min undran är endast att jag tycker att det skulle vara kul att se hur det tar sig ut på annat sätt än vad mina sinnen anser om det.
Data
Basfilter
In plus för 1mH med 10uf parallellt och ut
Diskantfilter för ScanSpeakdiskant
In plus för 1,5uf i serie med 6,8ohm i serie med 22uf följt av 0,15mH parallellt och ut
Hoppas ovanstående beskrivning är förståelig och att någon förbarmar sig över min önskan.
Hur anser jag då subjektivt att detta filteralternativs ljudliga egenskaper uttrycker sig. Jo som följer, kortfattat, nämligen tonalt trovärdigt, med en balanserad återgivning över registrets bredd.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster