Ersätta baselement med annat

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Ersätta baselement med annat

Inläggav phloam » 2010-05-10 00:07

Vad kan man förvänta sig om man (som man ibland ser att folk gjort på vintagehögtalare) helt fräckt sätter i ett baselement av annat märke och andra parametrar rakt av? Utan filtermodifikationer osv. Vad som passar i baffeln bara.

Hur mycket påverkas ljudet i praktiken, och hur påverkar delning, ljudvolym vid spelning, skillnader i parametrar...?

Är lågbas mer "okänslig" för dylik brutalitet? Värre ju högre upp man delar (t.ex. tvåvägssystem)?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Ersätta baselement med annat

Inläggav KarlXII » 2010-05-10 00:10

phloam skrev:Vad kan man förvänta sig

Något helt annat. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-10 00:33

Jag kan ge dig ett exempel.
Jag bytte ut baselementen (för att testa) i mina gamla Sinus B44- högtalare. Originalelementen är Sinus egen 10" och ersatte dessa med Peerless SLS10, som passade perfekt i hålen. Sluten låda handlar det om, så det hela var intressant eftersom lådvolymen motsvarade de 40 liter som jag skulle till att bygga.

SLS10:ans verkningsgrad var mycket högre visade det sig och när jag drog på volymen, knakade det i lådan så jag fick för mig att den skulle sprängas i bitar.
Man fick snabbt klart för sig vad motorstyrka vill säga. Det lät bra, men kraften i den lägsta oktaven skapade för högt tryck för denna lådkonstruktion. Inte alla gamla högtalare som pallar moderna element.

Byggde sen lådor med dubbla väggtjockleken och ordentlig krysstagning. Är nu hur nöjd som helst, men vill ha fler (faktisktsjukan). :wink:
Den som vet mest, tror minst.

MP

Re: Ersätta baselement med annat

Inläggav MP » 2010-05-11 02:07

phloam skrev:Vad kan man förvänta sig om man (som man ibland ser att folk gjort på vintagehögtalare) helt fräckt sätter i ett baselement av annat märke och andra parametrar rakt av? Utan filtermodifikationer osv. Vad som passar i baffeln bara.

Hur mycket påverkas ljudet i praktiken, och hur påverkar delning, ljudvolym vid spelning, skillnader i parametrar...?

Är lågbas mer "okänslig" för dylik brutalitet? Värre ju högre upp man delar (t.ex. tvåvägssystem)?

Blir med extremt stor sannolikhet pannkaka om man vill att det ska låta som innan.
Somliga nybörjare blir nöjda med att det låter....
men det brukar fort gå över.

Lägre effekttålighet, orolig frekvensgång, ojämna nivåer, konstig klang, fula resonanser, svackor eller toppar vid delningsfrekvensen, distorsion, impedansproblem, fasförskjutningar etc....

Tvärtom så att i det närmaste alla lådor (med eller utan br), uteslutande är konstruerade för optimal basåtergivning med originalelementen, resten av elementen i högtalaren ex.vis diskanten är komplement att ta vid efter en snyggt avrullad bas eller mellanregister och nivåjusterad och delad för bästa effekttålighet, distorsionsfrihet, jämnaste frekvensgång, spridning och hyggliga fas och impedanskurvor.
Där spelar också lådans höjd, elementets placering och baffelbredden en roll.

Men trots det törs jag påstå att det är vanligare att ett diskantbyte kan fungera ok någon gång av tio, om man vet vad man gör.

Det gör i princip aldrig ett random baselementbyte! :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-19 22:46

Men alltså. Vill inte släppa detta så enkelt :)

Om man nu är medveten om att det inte alls blir som originalet - eller ens "bra" - vilka parametrar är viktigast för att få ett hyfsat resultat (som i Ragnwalds fall?)? Verkningsgrad är en grej alltså :) Vad mer? En sluten låda är inte så känslig som en basreflexlåda vad gäller avstämmning har jag hört. Men utöver det?

Mest bara nyfiken, ska inte göra nåt dumt :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-20 00:35

phloam skrev: - vilka parametrar är viktigast för att få ett hyfsat resultat (som i Ragnwalds fall?)? Verkningsgrad är en grej alltså :) Vad mer? En sluten låda är inte så känslig som en basreflexlåda vad gäller avstämmning har jag hört. Men utöver det?

För sluten låda gäller att den ska klara ett högre inre tryck, stadigare låda med andra ord. Sen bör den ligga rimligt nära elementets optimala lådvolymkrav. För liten låda ger för högt lådtryck och för stor, så får du inte ner Q-värdet till användbar nivå.

En basreflexlåda får inte heller vara för liten för elementet i fråga, men är den för stor, kan man enkelt hiva in tegelstenar från botten och upp, tills det blir bra. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

MP

Inläggav MP » 2010-05-23 18:47

Ok, I just det här unika fallet då.... där man inget vet och bara har ögon, öron och händer till hjälp. :D

För mig skulle nog de tre viktigaste tumreglerna bli i denna ordning;

1. Fysiskt/Mekaniskt utseende

Ersätt med ett baselement av samma storlek, bredd, membranmaterial, talspolebredd och längd, upphängning, mjukhet på dammskydd, ungefär lika stor magnet. (större chans att de flesta thiele/small parametrarna blir någorlunda hyfsade)

2. Impedans
Är originalbaselementets nominella impedans 8 Ohm är så bör man hålla sig till 8 Ohm och inte stoppa in en 4 Ohmare annars kan exempelvis delningen hamna någon oktav fel och förlora sin funktion helt.

3. Känslighet
Elementets känslighet kan vara svårt att veta från start, men lätt att lyssna sig fram till. Brukar inte skilja så hemskt mycket men risken att diskanten spelar med högre nivå än tvärtom, är mest trolig.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Återgå till Teknikforum