Moderator: Redaktörer
Morello, det beror helt på vad man uppskattar i musiken och vad man tycker om för musik. Jag tycker att musiker som är för bra på att spela och sjunga ibland kan vara ett klart hinder för det musikaliska uttrycket och förmågan att förmedla en känsla.Morello skrev:Det där håller jag inte med om. Ju mer puristisk inspelningen är, desto tydligare hörs tafflig dynamikkontroll etc. etc.
Parden skrev:Jag känner en viss frustration över den dumdristiga envishet
som Hotspur visar i sina inlägg. Jag förstår mig inte på denna ovilja
och trångsynthet.
Saknas det inte en viss respekt för det konstnärliga uttrycket
hos en musiker eller en producent när man visar ett sådant
totalt ointresse för vad denne velat förmedla med sin musik?
(Jag säger detta med medvetenhet om att mycket av det som spelas in och släppt idag har stora tekniska fel pga okunskap.)
Jag finner Hotspur och dennes likatyckande mest vara intresserade
av hur högtalare, försteg etc låter (=förvränger), inte hur det som skall passera utrustningen dvs musiken låter.
/Leo
Martin skrev:Däremot är jag ganska övertgad om att många eller de flesta musiker i tysthet rynkar på näsan åt folk som påstår att deras musik låter bättre eller "svänger mer" eller "låter mer som musik" med vissa apparater
Martin skrev:Just ordvalen/inställningen mer och bättre låter ju konstigt. Mer än vaddå? Hur kan musiken svänga mer än den gör?
Det tror jag att musiker tycker är underligt. "Den här CD-spelaren gjorde att musiken svändre mycket bättre." Huh? Musiken svänger bättre än vaddå, i verkligheten eller hur kan man påstå att det svänger mer? Jag tror att de tycker att det är konstigt just därför att de själva spelar musiken live.
Bill50x skrev:Martin skrev:Tyvärr är det så att många ljudåtergivare låter väldigt bra ljudmässigt (frekvensgång, dist, dynamik osv) men ändå trötta eller sega. Istället för att ur ett hifi-perspektiv lyssna efter traditionella parametrar såsom renhet i ljudet, utsträckt frekvensgång och liknande - lyssna efter musikaliska riktlinjer istället. Spelar musikerna efter samma noter? Spelar basisten ihop med trummisen? Låter det som om musikerna har det kul?
Lyssnar man på musiken istället för ljudet hittar man skillnader som annars skulle passerat förbi oförmärkt. Det finns skillnader här mellan olika apparater, svårt att tro men icke desto mindre sant. Detta är ingen voodoo, det går att mäta bara man mäter rätt saker och tolkar befintliga mätningar på rätt sätt.
/ B
Martin skrev:Bill50x: det är inte alla som tror på "linnevangeliet".
"Lyssna på musiken i stället för ljudet." Det låter ju jättefint men det är ju bara flum.Vad betyder det i praktiken? Hur ska jag ändra mitt sätt att lyssna på musik genom min stereo för att "höra mer musik än ljud"?
Varför skulle man missa viktiga parametrar i musikåtergivningen bara för att man ser musik även som en form av ljud och därför benämner det under ljudåtergivning? Det är ju inte så att man därmed förnekar att musik kan fömedla känslor för det, tvärtom!
Kort sagt. det du säger låter helflummigt i mina öron.
Men ärligt talat jag tror inte att vi kommer någon vart med detta.
Om du tycker att musikerna har det roligare och spelar mer i takt när musiken dom spelar återgivs genom en viss CD-spelare så är det inte mycket jag kan säga.
Två diamtralt åtskilda spörsmål detta. Å ena sidan talar du om musicerande och de paramtrar (rytmik, harmonik, samspel etc. etc.) som därtill hör, å andra sidan talar du om återgivning av ett inspelat akustiskt händelseförlopp och en rad därtill hörande teknsiak parametrar(frekvesngång, dist etc. etc.).
Om jag och den basist jag spelar med, spelar "tight" och med en uttalad rytmik, som vi båda är överens om, kommer knappast en sunkig CD-spelare att få mig att halka en bråkdel av en 1/8 fel i beatet eller få elbasen/basisten att spela ett åttondels tonsteg fel.
Tyvärr är det så att många ljudåtergivare låter väldigt bra ljudmässigt (frekvensgång, dist, dynamik osv) men ändå trötta eller sega.
Bill50x skrev:Likväl som en musikåtergivare (cd-spelare, förstärkare, högtalare etc) kan påverka tonhöjd, frekvensomfång, dynamik, etc - varför kan den inte påverka timing, rytm och liknande?
Bill50x skrev:Tycker jag att det "låter" bättre, tycker jag att det "svänger" bättre - ja inte gör jag det med förakt för musiken. Tvärtom, det är för musiken jag söker den ultimata återgivningen!
Bernt skrev:rhenrics skrev:niklasz skrev:Det är fråga om en förvanskning, men en som många lyssnare uppskattar. Vid dynamikkompression framträder svaga ljud bättre än annars. Samma sak med tonkurvefel. Detaljer i ett visst frekvensintervall blir lättare att höra om det frekvensregistret förstärks, men den förstärkningen är ju egentligen en förvanskning. Vad jag avser är naturligtvis inte att informationen inte finns på skivan, men den ligger kanske lågt i nivå, så pass att den inte hörs annat än om den förstärks på ett konstlat sätt.
Det är inget märkligare än att man kan göra motsvarande med en bild i Photoshop.
Ok, vi antar att det kan vara så. Men, om vi betänker detta igen. Situtationen är alltså den att du jämför två signalkällor; den ena förmedlar att det är två instrument och vilka det är, den andra förmedlar något som du inte kan höra vad det är. Din slutsats av detta blir då, enligt ovan resonemang, att den förmedlare som låter dig höra vad det är för instrument också är den som förvanskar musiksignalen![]()
Detta på grundval av att en förening kommit fram till att den andra apparaten objektivt inte hörbart förvanskar signalen. Men hur man kommit fram till detta beror ju helt och hållet på vad man jämfört med. Hade man varit lika benägen till denna slutsats om man haft en referens som avslöjade de två instrumenten och vilka de var? Är man däremot omgiven av apparater som inte heller låter avslöja vilka instrumenten är, så är det ju inte så konstigt att den testade apparaten, i det sällskapet , inte hörbart förvanskar signalen.
Fascinerande! Vilka tankekonstruktioner som måste till för att förklara bort något som är så enkelt att höra!
Men hans "dumdristiga envishet" bottnar inte alls i en brist
på intresse för musikers konstnärliga uttryck. Tvärtom.
PekkaJohansson skrev:Musik är ju inget annat än organiserade ljud! En god musikåtergivare blir därför en anläggning som klarar att återge flera ljud samtidigt utan begräsningar i t ex dynamik och klang. Därför är frågan "föredrar du ljud framför musik?" blott retorisk.
Det blir närmast obegripligt när det hävdas att ljudapparater för hemmabruk skulle påverka tonhöjd och timing. Både CD-systemet och goda vinylspelare är stabila återgivare. Begräsningarna ligger på andra områden. Däremot kan ljud förstås smetas ut tiden i högtalarledet och i rummet.
Med vänlig hälsning
Pekka
Bill50x: Det finns många aspekter hos ljudåtergivningen av en CD-spelare. Det den inte kan påverka är dels musikaliska kvaliteter (dvs kvaliteter som det krävs en levande medveten mänsklig musiker för att åstadkomma inkluderat relativ tonhöjd).Likväl som en musikåtergivare (cd-spelare, förstärkare, högtalare etc) kan påverka tonhöjd, frekvensomfång, dynamik, etc - varför kan den inte påverka timing, rytm och liknande?
PekkaJohansson skrev:Jag har aldrig varit på en Linn-demo. Har lyssnat på pyttesmå Linn-högtalare någon gång på 80-talet då mitt hifiintresse var ungt. Det verkar ju, av din beskrivning, vara alldeles fantastiskt! Att få en cembalo eller orgel att låta som ett dragspel överträffar nästan tricket med brödet och fiskarna! Om jag får tillfälle ska jag ta mig till en sådan demonstration.![]()
Mer allvarligt talat, om både basområdet och det övriga registret är korrekt återgivet blir också stampa takten-faktorn som högst. En anläggning kännetecknas av sina brister. De bör, för största musikaliska behållning, minimeras.
Skivspelare plågas i olika grad av resonanser, men om tallriken roterar jämnt kommer ju också resonanserna med jämna mellanrum. En pu-tonarms-kombination får nog vara bra usel för att en tonhöjdsändring ska kunna höras...
Med vänlig hälsning
Pekka