Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:Lustigt,
i mitt cr80s+infra, tillverkat före julen 2008 sitter det TL072CN i filtret men OPA2134PA i infra-tillsatsen.
Ragnwald skrev:Frågan är bara om det fanns skäl till att sänka till halva bandbredden?
Hoppas du inte drabbas av självsvängningar. Ring och fråga Ingvar, för säkerhets skull. Bara för att 2134 använts tidigare i S, innebär det ju inte att inget annat är ändrat också.
Aerob skrev:Han skriver ju själv tidigare i tråden att han använde "direkt från röret" 2134 i
cr80s. Att han gått över till TL072 är förmodligen enbart av ekonomiska själ.
Kan ju även vara så att han anser dom vara fullt tillräckliga.
Men som sagt, nu sitter det 2134 i mitt cr80s, och det har inte påverkat
något till det sämre i alla fall.
Ragnwald skrev:Aerob, du kan inte få mig tro, att Ingvar ändrade för att enkom få ner kostnaden. Hur vet du att es-modellen är exakt lika uppbyggd?
Snälla självsvängningar kan ge en krispigare diskant i det hörbara området. Hör du någon skillnad?
Aerob skrev:Att dom dessutom satt redan i cr8 gör att jag känner mig ännu mer säker på att det inte borde vara några problem.
Det känns bara bakvänt att göra en ändring som skulle kräva en "sämre" OP.
MagnusÖstberg skrev:Aerob skrev:Att dom dessutom satt redan i cr8 gör att jag känner mig ännu mer säker på att det inte borde vara några problem.
Det känns bara bakvänt att göra en ändring som skulle kräva en "sämre" OP.
Alla cr8 utom ett antal special (som hade 2134) hade TL072
mx skrev:Vilken intressant tråd. Hur vet jag vad som sitter i mitt Ino cr80s? Hur kollar
man? Undrar en icke-teknisk människa.
lennartj skrev:mx skrev:Vilken intressant tråd. Hur vet jag vad som sitter i mitt Ino cr80s? Hur kollar
man? Undrar en icke-teknisk människa.
Det är bara att lossa skruvarna, ta av locket, beväpna sig med ficklampa och förstoringsglas och belysa de åttabenta "myrorna" från sned vinkel, så kan du läsa beteckningarna på dem.
Mina har tre rader text, på den mellersta står TL072CN i mitt cr80s filter.
På min infratillsats sitter dock ett par OPA2134.
Edit:
Aerob var snabbare, men det är inte lika lätt att läsa vad som står med blotta ögat, som man kan tro av hans fina fotografier.
Aerob skrev:Angående edit, det beror väl på vilken syn man är utrustad med? För egen del är det inga problem att läsa vad det står på dom utan hjälpmedel.
philipbtz skrev:Morello vad fick du för mätningar då? Hade varit intressant och veta! Vad de än är tvivlar jag inte på att båda är väldigt bra filter!
pontareee skrev:Någon mer som bytt opampar i cr80s till OPA2134PA med gott resultat? Är det en snikuppgradering till cr80es trots att det låter lite för enkelt?
Jag är lite sugen på att uppgradera till cr80es i hopp om att den låter bättre, inte för att det låter dåligt idag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster