Nya basspolar till 116/2212

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Garpen

Inläggav Garpen » 2010-05-13 14:54

Tack !
Beställer dom två som finns på lager

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-05-13 16:49

Garpen innan du beställer kanske du vill eller kanske bör läsa detta..

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... 082#p25082
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-05-13 17:43

bassman skrev:Garpen innan du beställer kanske du vill eller kanske bör läsa detta..

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... 082#p25082

+1

Silverfluten (utan spoländring) fungerar bättre än B65OAII med spolar. Det är min fasta och rätt dyrköpta åsikt.

/G

Användarvisningsbild
Garpen

Inläggav Garpen » 2010-05-13 18:55

Har också ett par OA14 som ska renoveras, undrar om inte
B65:orna åker in i dessa istället, det här tål verkligen att
funderas över !!
Var inhandlar man smidigast Silverflutarna i så fall ?

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-05-13 19:14

Garpen skrev:...
Var inhandlar man smidigast Silverflutarna i så fall ?

Här kan man köpa Silver fluten (4-ohmsvarianten, som passar bra som bas i ex. OA116): http://www.madisound.com/catalog/product_info.php?manufacturers_id=150&products_id=846. Vet inte om det finns bättre/billigare någon annanstans, men det här var ett smidigt alternativ. Valde snabbtransport, som blev dyrare än elementen själva, men snabbt gick det. Och det var fortfarande billigare än 2 st B65OAII.

/G

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-13 19:19

Hur starkt går det att spela med silver Flute? Xmax= 5 mm. Är inte det lite kort? Jag bara undrar?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-05-13 19:28

Det låter jag någon svara på, som faktiskt vet vad han/hon pratar om. :D

Mitt eget svar är "starkare än jag behöver", vilket tyvärr inte är ett standardiserat mått.

/G

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2010-05-14 00:16

Suck, nu blir man ju rätt fundersam OM man gjort rätt, med nya elementet och spolen och arbetet.

Jag tror jag petar i mig en whisky så länge, eller kanske två :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-14 00:56

dalkarl skrev:Suck, nu blir man ju rätt fundersam OM man gjort rätt, med nya elementet och spolen och arbetet.

Jag tror jag petar i mig en whisky så länge, eller kanske två :wink:

Du skall inte fundera, du skall lyssna! Är det rätt i dina öron så är det så! En whisky eller två kan ju inte vara fel. Är det McAllan 1951? Eller månne Glenlivet 1943? :)

Jag kan mycket väl tänka mig att denna silverflut är överlägsen, men det är bara att lyssna, det nya OA-elementet kan vara en hit med spolar med lägre R :) Jag föredrog alltid lägre R på den tiden det begav sig. The proof of the pudding is in the eating.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-05-14 06:02

petersteindl skrev:Du skall inte fundera, du skall lyssna! Är det rätt i dina öron så är det så! En whisky eller två kan ju inte vara fel. Är det McAllan 1951? Eller månne Glenlivet 1943? :)

Jag kan mycket väl tänka mig att denna silverflut är överlägsen, men det är bara att lyssna, det nya OA-elementet kan vara en hit med spolar med lägre R :) Jag föredrog alltid lägre R på den tiden det begav sig. The proof of the pudding is in the eating.

MvH
Peter

+1

Alltså, min åsikt om silverflute vs B65OAII som bas i OA116, är just bara en åsikt (och en inte alltför välinitierad sådan). Inte någon sanning.

För protokollet vill jag även anmärka att jag tycker att B65OAII är ett utmärkt element, som jag gärna använder i Sonabburkar. Men som bas i OA116, tycker jag man kan få lika bra, eller kanske t.o.m. bättre, för mindre pengar.

/G

jansch

Inläggav jansch » 2010-05-14 21:42

Petersteindl - som svar på din fråga:

Körde bl.a. A/B test mellan SC165keramisk, B65oaII samt SilverFlute i OA2212 för ca ett halvt år sedan efter att ha gjort ganska grundliga mätningar (frekvensgång och impedans).
Testade även 2 st. andra 6,5 tummare men dessa fukade inte så bra.
Finns en del skrivet om detta på Carlssonplanet i bland de sista inläggen i tråden "8 ohms basar i OA2212".

Jag har gjort likadana mätningar med dessa element i OA116 men då har jag bara kunnat A/B testa i "mono" då jag endast har ett par OA116.

Slutsats:
- SilverFlute tål mest innan det börjar låta illa med den musik jag valde att testa med. Originalhögtalaren (SC165) tål minst och B65oaII nån stans mittemellan dessa. Innan någon nu klagar på mitt sätt att "mäta" - jag VET att även mina öron har begränsningar och musikval påverkar starkt!!!!
Trolig orsak till att B65:an tål mindre är att den inte är riktigt korrekt avstämd till basreflexlådan, SC165 och silverflutes impedanskurvor är "idealiska" i basreflexen. B65:an ligger "snett".
- Silverflute låter torrast/renast och B65:an låter "bumligast", sannolikt beroende på ovanstående missanpassning/impedanskurva.
- B65:an är tunn i basen (trots sin "bumlighet"), se mina mätvärden på Carlssonplanet.

Specifikt din fråga:
Hur högt kan man spela? Med OA2212 och Silverflute är det jävligt högt i mitt lyssningsrum som är rejält stort. Finns några på detta forum som har lyssnat.
När det gäller OA116 är det oftast mellanregistret som börjar låta grötigt (originalelement i mellanregistret) och i viss mån diskanten (Marantz testskiva med slagverk) vilket kan tyckas konstigt då bestyckningen är ju bara halverad jämfört med OA2212!
Jag kan få mina OA116 att även låta dåligt i basen men för "MIN" musik är det alltså mellanregistret som ger upp först men då visar Phonic PM2:an att jag ligger runt 105dB och pumpar med peakar långt över. Vad betyder det? Inte ett skit - det är ju min musik, mitt rum, min mätpunkt och den "vägning" som SPL metern gör (Flat).......

Alltså..det kanske hade räckt att skriva: Silverflute kan ge nån decibel mer eller knappt två......

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati