Moderator: Redaktörer
paa skrev:Sen finns ju den här tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&p=47411
mike34 skrev:Troligen ligger det största problemet i storleken på lådorna. Att ha en stor diameter på porten ger ju mindre risk för distorsion i röret men det kräver då längre rör eller större volym på lådan för samma avstämningsfrekvens.
Alså om man vill ha distfria ljudstyrkor ur porten måste man ha en hyffsad diameter på den och i synnerhet då om avstämningen ska va långt ner i basen så blir det fort rediga "as" till lådor.
mike34 skrev:Troligen ligger det största problemet i storleken på lådorna. Att ha en stor diameter på porten ger ju mindre risk för distorsion i röret men det kräver då längre rör eller större volym på lådan för samma avstämningsfrekvens.
Alså om man vill ha distfria ljudstyrkor ur porten måste man ha en hyffsad diameter på den och i synnerhet då om avstämningen ska va långt ner i basen så blir det fort rediga "as" till lådor.
subjektivisten skrev:Jo han gör ju det och vad jag förstår så verkar dom inte ha några problem i jämförelse mot hans slutna. Han brukar rek BR över slutan.
Ragnwald skrev:Nja, IÖ rekommenderar BR, vad jag förstod av kostnadseffektiva skäl.
Det blir ruggigt mycket dyrare att uppnå samma ljudtryck ( i subområdet ) med SL, av skäl redan nämnda ovan.
Isidor rekommenderade fler portar jo, men utifrån rent teoretiska beräkningar och han påtalade även att portarna måste sitta långt isär från varandra, för att inte skapa turbulenta störningar. Det förutsätter i sig stora lådor.
Rackans Paa, som breddat sidan.
Ragnwald skrev: Lägre output men mycket bättre impulssvar.
Ragnwald skrev:Om du menar phons mätningar, så ser man på bilden att porten sitter för nära elementet och i stört område.
schmutziger skrev:Drar mig till minnes att IÖ och om det var steve1234 diskuterade lite om basreflex.
Iö skrev lite om energilagringen i basreflexen osv osv
typ:
Kanske kan vara något av intresse?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=921870
Användare som besöker denna kategori: pingvinen och 14 gäster