Hur mycket missljud beror på klippning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-10-31 11:24

Mina högtalare har en känslighet på 98db, bang for the buck :? 8O

Kan ni ju räkna på hur det blir..

:twisted:

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-10-31 12:06

Det är ett gränsfall om sådana högtalare klarar ljudtrycken i sig. Med känsligheten 87 dB @ 1 W (2.83 V) / 1 m behöver man omkring 2x250 W i 8 ohm för att nå upp till 115 dB i rummet. Ljudet är dock tveklöst inte rent och man kan även för mycket dyra varianter vänta sig THD på 5-10 % för högre frekvenser vid dessa nivåer. Titta gärna på NRC:s distorsionsmätningar för Von Schweikert Audio VR1 och Krell LAT-2 här:

http://www.soundstagemagazine.com/measu ... ikert_vr1/

http://www.soundstagemagazine.com/measu ... rell_lat2/

NRC mäter i ekofritt rum och på avståndet 2 m så till deras ljudnivåer bör läggas omkring 10 dB för att få motsvarande nivå i rummet från två högtalare. Den högre nivån i deras mätningar motsvarar alltså ca 105 dB i rummet, men mellan- och högfrekvensdistorsionen har ändå toppar på minst 3 % (-30 dB). Notera att det då är 10 dB kvar för att komma upp i 115 dB. Lågfrekvensdistorsion är subjektivt inte lika störande så stigningen under ca 100 Hz är sällan det största problemet, speciellt om man delar vid 80 Hz.

Thiel Audio CS1.6 producerar under samma förhållanden nästan 10 % THD vid ca 1.2 kHz!

http://www.soundstagemagazine.com/measu ... hiel_cs16/

Inte heller den i dynamiskt hänseende mycket hyllade Wilson Audio Watt/Puppy 7 klarar sig utan anmärkning:

http://www.soundstagemagazine.com/measu ... attpuppy7/

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-10-31 12:09

Niklas,

Dina högtalare har uppenbarligen hög känslighet, men har de också låg distorsion?

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-10-31 13:50

Och vad säger man om minimonitorn Mirage MRM-1? För $2200 skulle man kunna vänta sig bättre:

http://www.soundstagemagazine.com/measu ... rage_mrm1/

Observera, ljudtrycksnivåerna är lägre än ovan, distorsionen är trots detta mycket hög.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-10-31 17:21

Isidor, en fråga om du ids.

Vad skulle ljudtrycket blir från 4 CSX257 element med mebranarean 330 cm2 och linjär slaglängd (sluten låda) på ca ±9 mm. Total pumpkapacitet (p-p) blir ju 330 x 4 x 1.8 cm3 = 2376 cm3, dvs 2.376 liter.

Känsligheten är 88 dB/2.83 V @ 1 meter per element.

Många av de högtalare du visar i testet har väl inte såå stora element, samt kanske är de bäst konstruerade. Distorsionformen är nog också annorlunda ren förstärkarklippning -> kompression = ljusare ljud medans högtalardist (2:a ton etc) ger ett "fetare" ljud (basen).

Upp till den linjära slagländgen på en högtalare så uppvisar den väl vara en svag ökning av distorsionen, medans när den överskrids, så ökar den drastiskt. Det är väl det man ser i basens mätningar på dessa högtalare.

Thomas

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-11-01 01:57

Thomas,

Med serie-parallell-koppling blir det dessa ljudtrycksnivåer i frifält (svart kurva är det som gäller totalt, övriga gäller respektive begränsningar):

Bild

Du får lägga till ca 20 dB vid 20 Hz, ca 10 dB vid 100 Hz och något mindre däröver för rumsbidrag.

Samtliga exempel ovan utom Watt/Puppy är minimonitorer eller har åtminstone små element eftersom besans inlägg gällde distorsion från denna typ av högtalare. Watt/Puppy däremot har två 8-tums element och kan knappast räknas som en liten högtalare. Alla högtalarna är relativt dyra, har fått goda omdömen och är någorlunda representativa för respektive typ. Det finns bättre modeller, dock är dessa ganska ovanliga och i förekommande fall mycket dyra. Dynaudio Confidence C4 för $16000 och Revel Ultima Studio för $11000 är exempel på denna kategori, men är långt ifrån perfekta:

http://www.soundstagemagazine.com/measu ... idence_c4/

http://www.soundstagemagazine.com/measu ... ma_studio/

Naturligtvis är det skillnad i frekvensspektrum för distorsion från högtalare och klippande förstärkare. Ovanför basområdet är högtalardistorsionen dock ofta dominerad av tredjeton och ett mycket pressat element ger upphov till en skog av högre ordningens komponenter. Detta har många likheter med en förstärkare i klippning.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-01 03:23

Tack Isidor,

min beräkning på min lågt delade kondiskant (-6 dB @ 1600 Hz) med en pumpkapacitet på 0.756 cm3 så motsvarar detta (minns att det är en 4 x dubbling av luftpumpningen för halverad frekvens. korrekt?)

2000 Hz 0.76 cm3
1000 Hz 3.0 cm3
500 Hz 12 cm3
250 Hz 48 cm3
125 hz 194 cm3
62.5 Hz 778 cm3
31 Hz 3112 cm3
16 Hz 12500 cm3

Ett femtrumselement som jag har CSX145H kan pumpa 81.9 cm3 linjärt, per styck, vilket borde innebära att femtummaren distar innan diskanten går i taket (femtummaren delad -6 dB vid 80 Hz). Fyra 10-tums CSX257 borde matcha dem ganska bra. Jag räknade ut att jag skulle kunna producera ca 115 dB/par i rum ner till 20 hz (inkl alla rumsbidrag) med dessa skapelser vid max linjär slaglängd (5-tummaren som är begränsande). Din simulering visar väl på något liknande (i rum).

Med detta i tanke förstår jag inte hur det skulle vara svårt att hitta högtalare som producerar 115 dB i rum utan att de går över den linjära slaglängden??! Dock får man väl en dopplerdist som är större kanske....

Jag håller med om att högtalarna är välrenomerrade. Men Puppy har väl en mycket konstig konstruktion....kurvorna för de individuella elementen och portarna underliga ut. Från Stereophile:

Bild

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-01 03:38

Isidor,

en större modell av Enerrgy

http://www.soundstage.com/revequip/energy_c9.htm

Ser ok ut...

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-11-01 19:40

Japp, relativt låg distorsion och ett i sammanhanget lågt pris, $1300. Stor membranarea ger oftast låg distorsion. Dock här ändå alltför hög för mig. Nu när allt fler tillverkare börjar få kontroll på frekvensgången så bör mer fokus riktas mot (den olinjära) distorsionen.

Det är inte riktigt så enkelt att man kan utgå från att elementen är i det närmaste distorsionsfria upp till xmax. Dels varierar kraftfaktorn även innanför xmax, dels tillkommer olinjära induktiva effekter för lite högre frekvenser och olinjär upphängningsstyvhet för de lägsta frekvenserna. Slutligen kan man även få problem med membranrelaterade olinjäriteter, framför allt när man närmar sig första uppbrytningsfrekvensen, men i vissa fall även för lägre frekvenser.

Jag glömde lägga till att vid ett normalt lyssningsavstånd på 3 m så tappar man ca 10 dB mot de nivåer jag presenterade tidigare. Din konstruktion klarar alltså omkring 106 dB vid 20 Hz i lyssningspositionen. Beroende på rum och placering kan du uppnå ytterligare ca 5 dB rumstillskott här nere så 110 dB borde inte vara omöjligt.

Vad Wilson Audio håller på med rent tekniskt undrar jag också ibland... Jag har även hört Watt/Puppy och måste säga att jag inte blev särskilt imponerad.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-02 11:34

Isidor,

Det är synd att högtalartillverkarna inte anger distorsionskurvor vid olika nivå.. :( Finns det något bra sajt där distorsion är mätt på olika element? Har bara sett lite på ex linkwitzlab.

T

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-11-02 15:47

Tyvärr känner inte jag heller till någon sådan allmän information. Det har t.o.m. hänt att jag ställt frågan till vissa tillverkare utan att få något svar. Norska SEAS presenterade tidigare åtminstone distorsion för 2.83 V in på sin webbsajt, men har nyligen plockat bort dessa mätresultat. Vill man veta får man mäta själv. Man kan dock utgående från tillverkarens trovärdighet och elementets konstruktion/data dra vissa slutsatser vad gäller potentialen för låg distorsion.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-11-02 19:33

det är ju lite problem att man bara testar grejjorna i 2.83V.. Det är ju ändå "storsignal arbetet" man är intresserad av.. Vet inte om det är så många som spelar så lågt. Jag gör det då inte iaf..
Vilka märken har du erfarhet av att göra lågdistorsionerade (skumt ord..) element?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-11-04 08:25

seas har förresten distorsionsmätningar på sina excel element.. drivna med "operating power"
eton presenterar ju "klirrfaktor" också men det står inget om under vilka förhållanden :?

Föregående

Återgå till Teknikforum