Mirsch-högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Davidson

Inläggav Mr_Davidson » 2010-02-28 00:22

Jaså?

Är det en skämmig burk? Tycker jag inte Du skall känna. Visst är det så att hifipurist kanske inte håller den som Ditt främsta alster, men jag kommer ihåg dem med glädje i full funktion och med sorg då en klantig flyttfirma förstörde dem och hade mage att påstå att "de kan väl inte vara värda mycket?" Det kunde de visst det, för mig! Allt är inte pengar, det finns kärlek också och dom var mig kära... Så de hette 3-30? Inga bilder? Någon?

De hade egentligen en sak gemensamt med vart jag nu hamnat under alla mina irrfärder inom hifin. Jag har skrotat hifi som begrepp, då alltför avslöjande utrustning slaktar taskigt material. Det är helt enkelt inte värt det att inte kunna spela gamla Rainbow från slutet 70 och 80-talet. Mina grejor idag är en Rotel Michi rigg med JBL Ti 250. Det är inte sammam sak, nej, men det finns en likhet med min gamla JVC receiver och Mirsch-högtalarna. Det går att få gammal hårdrock att låta som den ska. Den fyller på med lite gosig värme i mellanbasen, så det svänger.

I dagens produkter låter ju fasen Leonard Cohen som kastratsångare...
Jag kan ha fel, det har hänt...

Användarvisningsbild
Herr_Sadist

Inläggav Herr_Sadist » 2010-02-28 01:21

Mina underbara OM3-28 gav mig lusten till musik tillbaka. Att de är lika gamla som mig själv gör dem bara ännu roligare att lyssna på :)
De sväljer allt man ger dem, från Paganini-stråke till Belgisk mangel-synth. (Vilket ganska bra summerar mitt musikaliska spann).

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2010-03-01 11:56

Är det samma basar i OM 3-28 och OM-51 som det är i Expert 2-40? (8" bas)

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2010-03-09 19:35

Ursäkta, jag har visst slumrat till ett tag......
Jag har å andra sidan inte blivit väckt av ett mail som säger -du har ett meddelande från faktiskt, eller hur det nu brukar stå.

Först, rörande, , med din uppfattning att 3-30 skall vara med i förteckningen. Hur kunde du veta vad den heter? Kanske har du rätt, och i så fall förtjänar den ett bättre omdöme än jag gav den tidigare. Fast egentligen måste den nog då heta OM3-30.
Tyvärr kan jag inte bidra med konstruktionsdetaljer, men 3 element och 30 liters lådvolym kan man utläsa av beteckningen. Dessutom var den säkert helt frontriktad (är jag ute och seglar igen?)

Nu har gjort en notering av OM3-30, men den kan inte komma med i den "tryckta" förteckningen nu, det blir för jobbigt.

Och så till audioslave
Nej det är inte samma. OM3-28 hade Philps bas, men de två andra var troligen bestyckade med Albeka-basen som hade en yttre diameter på 22 cm

Och Sadisten:

F-n vad roligt att höra dina synpunkter på OM3-28. Jag köpte bara för några veckor sedan ett par snyggt bevarade och omkonade OM3-28 på Blocket för 1500,- Killen kom hem med dem, vi provlyssnade och jag blev nöjd (och faktiskt riktigt förvånad).
I söndags ställde jag upp dem i vår samlingslokal (Seniorboende) och körde en "Vårkonsert" med blandad musik. Salen var fullproppad, Alla var mycket nöjda och jag var mycket nöjd med OM3-28 som jag tillverkade för 36 år sedan.

Och hej zvenamp:

Jag har för mig att vi har talat om dina OM61 med slavbas. I alla fall var det ingen prototyp, men en del av serien kan ha haft en slavbas. Detsamma gäller för den något större modellen OM71.

Och Mr_Davidson:

Jag kan inte lokalisera dina högtalare. Har du kollat i "The Mirsch Story" under ARTIKLAR?
Har du en aning om när de var tillverkade? Ingen bild? Hoppas det klarnar.

Bästa hälsningar,

Olle
Ljud rör oss alltid, ty det sprider existensens lustar.

henriksch

Inläggav henriksch » 2010-03-09 22:04

Har också precis gjort iordning ett par OM3-28:or som jag kom över i jättefint skick, teakfaner. Lyckades hitta skumkanter som gick att använda till relativt rimliga pengar (300:- för ett par, djädrans knepigt mått). Spelade dem mot ett par fixad OA5-II jag också gjort iordning och jag tycker att Mirscharna vinner lätt. Trevligare ljud, bättre mellanregister och bättre balans.
Har fixat iordning tre, fyra par innan som jag sålt efterhand, men nu får det vara nock, dessa stannar. Min 17-årige son fick välja vad han skulle byta sina stora högtalare till OA5, OA12, OD11 eller OM3-28 - ungdomen, alltså inte bara seniorerna, valde Mirsch :)
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2010-03-09 22:12

ollemirsch skrev:Tyvärr kan jag inte bidra med konstruktionsdetaljer, men 3 element och 30 liters lådvolym kan man utläsa av beteckningen. Dessutom var den säkert helt frontriktad (är jag ute och seglar igen?)

Det stämmer bra det. :)

ollemirsch skrev:F-n vad roligt att höra dina synpunkter på OM3-28. Jag köpte bara för några veckor sedan ett par snyggt bevarade och omkonade OM3-28 på Blocket för 1500,- Killen kom hem med dem, vi provlyssnade och jag blev nöjd (och faktiskt riktigt förvånad).
I söndags ställde jag upp dem i vår samlingslokal (Seniorboende) och körde en "Vårkonsert" med blandad musik. Salen var fullproppad, Alla var mycket nöjda och jag var mycket nöjd med OM3-28 som jag tillverkade för 36 år sedan.

Berättade du för killen vem du är?
Jag kan bara tänka mig hur snopen jag själv skulle blivit om
konstruktören skulle ringa och vilja köpa.
Och så bra att du är nöjd sen, en härlig känsla helt säkert.

Användarvisningsbild
zvenamp

albeka basen

Inläggav zvenamp » 2010-03-09 22:13

ja denna bas är ju 8,66 tum...vilket är jädra skum diameter..... undra varför dem gjorde den skumma dimensionen...

köpte mina albeka basar av en som jobbat där ... hmm han hade kartongvis med sådana 100:- st gav jag :D så mina om61 har albeka basar i dag... o tyvärr så inspekterade jag dem i dag o kantringen hade gett sig :cry:

så nu måste jag reparera dem .. hmm det blir att göra en anpassning av kanten med en aluminum ring.... då det inte verkar finnas kant ringar som passar bra... kanske köpa 10" på fynda o kapa o skarva ihop

annars har jag hittat ett seriöst företag i usa som är billiga ....
http://www.simplyspeakers.com/index.htm

har fått veta att många grossister i sverige köper från dem... dådem är mycket billiga på reserv kanter +omkonings delar tillex ca 700:- st för omkoningsats till mina jbl e-140 dem skulle ha 1900:- i sverige
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2010-03-09 22:26

zvenamp!

10''-kanterna blir [s]för[/s] väldigt styva, 8'' funkar fint om man kan lägger i något som
man kan fästa mellan kanten och korgen, precis som du säger.

Ytterdiametern på kanterna är någon enda millimeter större än
innerdiametern på korgen, men på ellementsidan funkar det.

Den här killen med basarna, finns det någon chans att han har några kvar tror du? Det gav mig ett par konstiga idéer nämligen. 8)[/s]

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2010-03-12 21:03

attah skrev:zvenamp!

10''-kanterna blir [s]för[/s] väldigt styva, 8'' funkar fint om man kan lägger i något som
man kan fästa mellan kanten och korgen, precis som du säger.

Ytterdiametern på kanterna är någon enda millimeter större än
innerdiametern på korgen, men på ellementsidan funkar det.

Den här killen med basarna, finns det någon chans att han har några kvar tror du? Det gav mig ett par konstiga idéer nämligen. 8)[/s]

jag har tyvärr ingen kontakt med den killen längre....

men basarna är märkta OM 110
gissar på¨att dessa var element som kasserades pga limdroppar på konen o kantringen då det står skrivet med röd penna på magneten
men det är ju så jädrans små klickar att dem inte gör nån större betydelse för ljudet...... men dem dög ej för herr Mirsch serieproduktion

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2010-03-12 23:21

zvenamp skrev:
jag har tyvärr ingen kontakt med den killen längre....

men basarna är märkta OM 110
gissar på¨att dessa var element som kasserades pga limdroppar på konen o kantringen då det står skrivet med röd penna på magneten
men det är ju så jädrans små klickar att dem inte gör nån större betydelse för ljudet...... men dem dög ej för herr Mirsch serieproduktion

Okej, tack ändå. :)
Vintagebaslådor kanske ändå har väldigt begränsade användningsområden..

Användarvisningsbild
zvenamp

fynda kanter!!

Inläggav zvenamp » 2010-03-19 14:09

beställde 8" fynda slavbasar o la dem blöt i 3 dygn :D

o sen tog jag bort skumkanten från pappen......

limmade dit kanten på konen..... med casco unversial kontakt lim....

centrerade konen o vips,,,, kanten gick att limma fast trots bara 2 mm överlapp o fästa i (albeka bas).... lät det hela torka ordentligt klippte sen till ringar av nån sorts jackfoder som är som filt....limmade den ringen runt hela kanten på korgen o en bit ut på skumkanten......
o vips så spelar basarna som på nytt igen.........

dessa basar spelar mycket fin bas snärtigt & precis.... faktist bättre än orignalen... som är philips 8"...

så ni som har albeka basar ...... det går att använda fynda slavbasar.... o blöta upp dem..... billigt blev det

:D :D :P

Användarvisningsbild
maverick

Inläggav maverick » 2010-05-02 23:25

Hej!

Jag äger fyra par OM 72 som var fullt fungerade en gång i tiden.
Istället för att köpa nytt så tänkte jag väcka liv i dessa klassiker!

Jag bestämde mig för att renovera två just nu och spara de andra två till lite senare.

Av de två jag öppnade så verkar alla element hela förutom dessa jäklar;

http://mavericktc.250free.com/PICT4043.jpg
http://mavericktc.250free.com/PICT4041.jpg
http://mavericktc.250free.com/PICT4042.jpg

Förhoppningsvis är det bara dessa, men det är lätt testat när man sätter ihop lådan igen.

Nu till min huvudfråga, vad ska jag ersätta dessa element med?
Ska jag ringa hifikit och beskriva min situation (dock har jag hört delade meningar om företaget i fråga)?

Har Olle, skaparen av dessa klassiker något tips?
Har Olle någon mer info om dessa högtalare förutom den sidan som finns i din "biografi"?

Till allihopa, vad bör dessa drivas med? Den nuvarande förstärkaren är antagligen totalt värdelös (Toshiba SA-R1), men jag har även en NAD 1020 Preamplifier samt en NAD amplifier 2140 om det är något som orkar driva.

Annars får jag köpa något begagnat (känns onödigt att köpa en ny förstärkare) så tips mottages!
Senast redigerad av maverick 2010-05-03 03:07, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-05-02 23:31

Om talspolen är hel så kan du nog kanta om dom. Blir säkert både bättre och billigare än att leta andra element. Dock måste vi komma underfund med vad det är för element och det kanske någon annan här kan hjälpa till med?

Är det eskilstunabasen måntro?

Mvh

FIlip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
maverick

Inläggav maverick » 2010-05-03 00:09

Fjonkalicious skrev:Om talspolen är hel så kan du nog kanta om dom. Blir säkert både bättre och billigare än att leta andra element. Dock måste vi komma underfund med vad det är för element och det kanske någon annan här kan hjälpa till med?

Är det eskilstunabasen måntro?

Mvh

FIlip

Hej!

Jag har hört varma ord om företaget Technovox som i princip bara ligger 30min från mig. De kan tydligen kanta om det mesta.

Men det skulle fortfarande vara intressant vad det är för typ av element innan jag åker dit.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2010-05-03 07:33

maverick skrev:Hej!

Jag äger fyra par OM 72 som var fullt fungerade en gång i tiden.
Istället för att köpa nytt så tänkte jag väcka liv i dessa klassiker!

Jag bestämde mig för att renovera två just nu och spara de andra två till lite senare.

Av de två jag öppnade så verkar alla element hela förutom dessa jäklar;

http://mavericktc.250free.com/PICT4043.jpg
http://mavericktc.250free.com/PICT4041.jpg
http://mavericktc.250free.com/PICT4042.jpg

Förhoppningsvis är det bara dessa, men det är lätt testat när man sätter ihop lådan igen.

Nu till min huvudfråga, vad ska jag ersätta dessa element med?
Ska jag ringa hifikit och beskriva min situation (dock har jag hört delade meningar om företaget i fråga)?

Har Olle, skaparen av dessa klassiker något tips?
Har Olle någon mer info om dessa högtalare förutom den sidan som finns i din "biografi"?

Till allihopa, vad bör dessa drivas med? Den nuvarande förstärkaren är antagligen totalt värdelös (Toshiba SA-R1), men jag har även en NAD 1020 Preamplifier samt en NAD amplifier 2140 om det är något som orkar driva.

Annars får jag köpa något begagnat (känns onödigt att köpa en ny förstärkare) så tips mottages!

det borde vara peerless bas element i denna om jag inte minns fel....
så att kanta om dem borde inte vara några problem......

du kan utan problem använda din nad anläggning... dessa är lättdrivna

kör själv med en proton 520 2*20 watt som jag även använder till ett par cerwin vega AR504 rock n roll högtalare 15" basar he he o den räcker långt där

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2010-05-03 09:05

Ser ut som Peerless,men se upp med storleken...

Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo

Re: mirsch OM61 med slavbas

Inläggav AlNiCo » 2010-05-03 09:27

zvenamp skrev:hejsan jag har ett par om61 med original slavbas monterad i botten!!

har pratat en gång med olle o han sa att han inte kände till dessa...

jag har köpt dem av min kusins pappa 1992 som efter mycket om o men kom i håg att han köpt dem direkt av olle... på 70 talet

kanske detta var ett par prototyper.... tyvärr så pajade basarana i kantringen för 10 år sen... men pga jag bor i eskilstuna så fick jag tag i eskilstuna tillverkade 8" dem olle använde under många år...
fick fräsa lite i kanten då dessa verkar vara 9" igentligen

undrar i fall olle kommer i håg några prototyper av om61

hur som haver så spelade dessa jättebra o högt om man vill... inga större förändringar skedde med basbytet.... snarare bättre botten...

har provat många högtalare men dessa slår dem flesta nyare skit med hästlängder,,,,

skall ev ta o byta ut filterkondingar...

jag driver dessa med en proton 520
Bild

Bild
slavbasen i botten

Bild[/img]
serienummer o skylt
freqvens tag sitter bredvid diskanten inunder frontyg

Exakt de där högtalarna har jag, med slavbas i botten och allt! Men de är svarta, och med tyg-frontar som är formade för bas- och mellanregister-högtalarna. Det ska dessutom sitta ett löstagbart genomskinligt plastlock över reglagen där på toppen. Alla element är Philips. Som Olle sa så är de nog inga prototyper, eftersom mina var köpta i någon butik.

Användarvisningsbild
maverick

Inläggav maverick » 2010-05-03 13:17

zvenamp skrev:det borde vara peerless bas element i denna om jag inte minns fel....
så att kanta om dem borde inte vara några problem......

du kan utan problem använda din nad anläggning... dessa är lättdrivna

kör själv med en proton 520 2*20 watt som jag även använder till ett par cerwin vega AR504 rock n roll högtalare 15" basar he he o den räcker långt där

Tack, det var lugnande!
Jag har personligen ingen spec på mina NADs förutom lite jag hittade på nätet vilket inkluderar detta citat; "Your NAD is 40 wpc, but it also has an IHF dynamic headroom rating of 3 db, which means it can hit a full 80 wpc on transient musical peaks."
( http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/1/4738.html )
rolfzetterberg skrev:Ser ut som Peerless,men se upp med storleken...

Bild

Kan dem beställa sig, är det 6.5 eller 7"?
På Olles PDF-biografi så står det 6.5.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2010-05-03 16:39

Det är nog 6,5.Vid den här tiden hade ju en viss herre med med ett vanligt svenskt efternamn redan konstruerat rundstrålande högtalare som använde just Peerless 6,5-tummare,varför det borde gå att hitta skumkanter.

Användarvisningsbild
maverick

Inläggav maverick » 2010-05-03 21:12

Nu har jag börjat rengöra samt plocka ihop de fungerande elementen men hur är det tänkt att dämpningen ska sitta fast?

Min ena låda ser ut så här om man tittar in i 6.5" längst ner;
http://mavericktc.250free.com/PICT40607.jpg
http://mavericktc.250free.com/PICT40700.jpg

Känns ganska vettigt enligt mig, men de andra lådorna verkar se ut lite hur som helst.
I de länkade bilderna fattas det två isoleringsmattor så jag antar att de ska ligga i botten, men då kommer de täcke tuben som vetter nedåt.

Hur rengör man elementen från damm på bästa sätt? Fuktig trasa?
Senast redigerad av maverick 2010-05-03 23:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2010-05-03 23:37

AlNiCo skrev:
zvenamp skrev:hejsan jag har ett par om61 med original slavbas monterad i botten!!

har pratat en gång med olle o han sa att han inte kände till dessa...

jag har köpt dem av min kusins pappa 1992 som efter mycket om o men kom i håg att han köpt dem direkt av olle... på 70 talet

kanske detta var ett par prototyper.... tyvärr så pajade basarana i kantringen för 10 år sen... men pga jag bor i eskilstuna så fick jag tag i eskilstuna tillverkade 8" dem olle använde under många år...
fick fräsa lite i kanten då dessa verkar vara 9" igentligen

undrar i fall olle kommer i håg några prototyper av om61

hur som haver så spelade dessa jättebra o högt om man vill... inga större förändringar skedde med basbytet.... snarare bättre botten...

har provat många högtalare men dessa slår dem flesta nyare skit med hästlängder,,,,

skall ev ta o byta ut filterkondingar...

jag driver dessa med en proton 520
Bild

Bild
slavbasen i botten

Bild[/img]
serienummer o skylt
freqvens tag sitter bredvid diskanten inunder frontyg

Exakt de där högtalarna har jag, med slavbas i botten och allt! Men de är svarta, och med tyg-frontar som är formade för bas- och mellanregister-högtalarna. Det ska dessutom sitta ett löstagbart genomskinligt plastlock över reglagen där på toppen. Alla element är Philips. Som Olle sa så är de nog inga prototyper, eftersom mina var köpta i någon butik.

hmm det sitter 10" slavbasar i mina om61 är det det i dina oxå?
det är riktigt fina högtalare detta..

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2010-05-04 17:52

zvenamp skrev:hmm det sitter 10" slavbasar i mina om61 är det det i dina oxå? det är riktigt fina högtalare detta..

Det var väldigt konstigt, i mina är slavbasarna identiska till bashögtalarna som sitter i, förutom att magneten o s v saknas, såklart. 8-tummare, med andra ord.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2010-05-08 17:33

Hej Allihopa!

Har alltid varit faschinerad av Olles konstruktioner både ljudmässigt och designmässigt men aldrig haft några i egen ägo. Imorgon skall jag dock åka och titta på(och förhoppningsvis köpa) ett par OM71or som stått i ett förråd senaste 10 åren.

Att det kommer behöva läggas ned lite kärlek på dem för att få dem till nyskick igen är bara en rolig del av det hela.

MEN är det någonting mer än gamla skumkanter jag behöver tänka på när jag nu ska titta på dessa högtalare? Tyvärr finns ingen möjlighet att koppla upp dem för provlyssning så lite gris i säcken kommer det ju bli.

Hälsn.
En annan Olle :-)

henriksch

Inläggav henriksch » 2010-05-09 09:13

Å ena sidan är det ju verkligen grisen i säcken om du inte vet att talspolarna och samtliga element är hela. Å andra sidan så är ju i alla fall såväl mellanreg som diskanter vare sig ovanliga eller speciellt dyra om det sitter de vanligaste Philips-elementen i dem.
Du skulle ju kunna ta med dig en stjärnmejsel och en ohm-meter, skruva loss, koplla ur och mäta elementen. Det är ju lite pyssel dock och kanske är en säljare en smula skeptisk mot att spekulanten "skruvar itu" hans högtalare.
Alltså, är det billigt och om det sitter philipselement i dem så är det ingen fara.
mvh
Henrik

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2010-05-10 13:40

Nu är högtalarna hemma. Välljudande högtalare, alla element var hela och fina, enda trasiga är en av omkopplarna i delningsfiltret, får byta någon dag när jag orkar släpa med den till labbet...

Om de är värda pengarna eller inte vill jag inte yttra mig om förrens jag lyssnat ordentligt på dem...

Användarvisningsbild
maverick

Inläggav maverick » 2010-05-18 20:35

Nu sitter jag med omkantade 6.5", mycket fint.

Dock behöver jag en sprängkåpa/sprängskiss (jag har tappat bort det riktiga ordet, suck) på hur det ska dras i en OM 72a.

Jag har mina aningar att diskanten ska polvändas.

Någon? :P

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2010-05-20 20:24

Tyvärr ingen sprängskiss, dock vill jag mig minnas att den 2färgade tåten var den som var plus i OM71orna iaf. när jag gjorde iordning mina nya om det hjälper något :)

Efter att ha lyssnat många timmar på OM71orna vill jag fälla kommentaren att de var väl värda sina pengar trots sina skavanker.

Har dock två frågor jag gärna vill ställa till min namne Herr Skaparen själv om han har lust att ta sig tid någon dag:

Vill mig minnas att du någon gång skrivit att OM61orna ska placeras med ryggen mot vägg eller 10-20 cm från för att uppnå ultimat ljud. Gäller detta även OM71orna?

samt

Den faner som är på dessa svarta burkar, vet du om det är det en ritkig faner som går att slipa försiktigt före omlackning eller är det bättre att försöka polera bort repor och leva med de större reporna?

Bästa Hälsningar
Olle :-)

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2010-05-21 00:09

Cicaro skrev:Tyvärr ingen sprängskiss, dock vill jag mig minnas att den 2färgade tåten var den som var plus i OM71orna iaf. när jag gjorde iordning mina nya om det hjälper något :)

Efter att ha lyssnat många timmar på OM71orna vill jag fälla kommentaren att de var väl värda sina pengar trots sina skavanker.

Har dock två frågor jag gärna vill ställa till min namne Herr Skaparen själv om han har lust att ta sig tid någon dag:

Vill mig minnas att du någon gång skrivit att OM61orna ska placeras med ryggen mot vägg eller 10-20 cm från för att uppnå ultimat ljud. Gäller detta även OM71orna?

samt

Den faner som är på dessa svarta burkar, vet du om det är det en ritkig faner som går att slipa försiktigt före omlackning eller är det bättre att försöka polera bort repor och leva med de större reporna?

Bästa Hälsningar

det är äkta faner på dessa....o det går att finputsa dem med typ 400 våt papper o betsa om dem......har provat....

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2010-05-21 06:42

zvenamp skrev:det är äkta faner på dessa....o det går att finputsa dem med typ 400 våt papper o betsa om dem......har provat....

Trevligt att höra :-)

Användarvisningsbild
maverick

Inläggav maverick » 2010-05-21 19:46

Cicaro skrev:Tyvärr ingen sprängskiss, dock vill jag mig minnas att den 2färgade tåten var den som var plus i OM71orna iaf. när jag gjorde iordning mina nya om det hjälper något :)

samt

Bästa Hälsningar

Självfallet så ska den tvåfärgade (den med stripe) anslutas till den rödmarkerade polen på elementet men när jag demonterade alla element så var NÅGON polvänd. Jag kommer inte ihåg vilka/vilken det var men enligt en säker källa så KAN diskanten ibland polvändas i vissa system.

Olle, var är du :lol:

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi