Drivremmar till vintage-CD-spelare (Technics SL-P8)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2010-03-03 18:16

Jag brukar använda isopropanol för att ta bort

prislappar på LP och cd askar det går nog

bra på plast också.Kan man få det bekräftat

eller.?

Isopropanol brukar gå att köpa på Apoteket

mvh Lasse

Användarvisningsbild
sanoj66

Inläggav sanoj66 » 2010-03-04 12:08

Fråga till Cicaro:
Jag har sökt på Kjell&Co hemsida och hittar inte Litiumfett i deras sortiment. Kan du ange närmare produktens namn eller andra tips på hur man får tag på Litiumfett?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2010-03-06 10:46

hm, kjelle verkar ha slutat med litiumfett... Hittade sprayvarianten med artnr 624-001 på jula och art-nr 35-1010 på clasohlson.

Motsvarande i nobrandmärke finns fortfarande på biltema med artnr. 36-4510
och 36-696 för burkvarianten...

Jag har dock bara erfaranhet av den som jula och classe har av märke CRC, den fungerar bra!

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2010-03-06 11:06

CRC:s variant går även att hitta på en hel den OKQ8mackar(och liknande mackar med gdshall)...

Kikade nu, finns även på mekonomen(artnr41-CR3020) ifall du inte har classe eller jula i närheten

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2010-03-07 23:47

Daniel_A skrev:Efter diverse ansträngningar har jag slutligen fått tag på en tub Superlube.

Återstående fråga: Vad är ett effektivt rengöringsmedel för att få bort gammalt fett men som inte skadar plastdelarna?
Rödsprit.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2010-03-08 06:14

Vanlig hederlig nubbe fungerar alldeles utmärkt också... Whisky likaså :P Sålänge det inte är massa söt likör så kan man i princip ta första bästa flaska ur barskåpet :p

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2010-05-17 09:41

Hej allesammans! Glädjen blev kortvarig; jag lyckades rengöra skenorna (som vid närmare inspektion visade sig vara av metall) och återfetta dem med "Superlube".

Tråkigt nog har något hänt med styrningen av lasersläden. Så fort strömmen slås till börjar släden åka mot "hem"-positionen. Tyvärr stannar den inte där utan fortsätter kämpa mot stoppet. Det finns en liten kontakt som vad jag förstår ska indikera att släden är i startposition. Jag har gjort rent den med kontaktsprej och testat den med multimeter och kan konstatera att den fungerar. Jag är ute på djupt vatten och har ingen annan teori än att något är fel i själva styrningselektroniken. Vad tror ni?

Kontakten syns till höger i överkanten av den här bilden. Den har nu deformerats lite av att den vita piggen på släden har pressat den för långt åt vänster, men tycks fortfarande sluta kretsen som den ska. Släden stoppas av att plasthöljet på laserenheten tar i kretskortet till vänster medan motorn kämpar vidare.

Bild

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2010-05-17 13:38

Daniel_A skrev:Efter diverse ansträngningar har jag slutligen fått tag på en tub Superlube.

Återstående fråga: Vad är ett effektivt rengöringsmedel för att få bort gammalt fett men som inte skadar plastdelarna?
T-Röd bl.a.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2010-05-20 09:38

Jag borde inte skriva detta men... tror ni det finns någon i Stockholmstrakten som kan konsten att reparera gamla CD-spelare, och dessutom fortfarande kan tänka sig att ta sådana uppdrag? Och helst inte är så dyr heller...

Jag kommer inte längre på egen hand. Alternativet är att vänta på att det dyker upp en annan SL-P8, men det kan nog dröja ett par år.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2010-05-20 11:05

Ett litet tips bara, du kanske redan har kollat upp det men det bästa är att mäta om ändlägesbrytaren fungerar genom att mäta där dess kablar är inlödda på kretskortet. På det viset ser du det inte är något knas i kablar och kontakter på vägen.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2010-05-20 14:40

carpelux skrev:Ett litet tips bara, du kanske redan har kollat upp det men det bästa är att mäta om ändlägesbrytaren fungerar genom att mäta där dess kablar är inlödda på kretskortet. På det viset ser du det inte är något knas i kablar och kontakter på vägen.

Ett bra tips! Kablarna går till en mångpolig kontakt som är ansluten till ett uttag på kretskortet. Jag gjorde rent även denna med kontaktsprej, men jag gick dock inte så långt som att jag mätte på kontaktblecken. Om det är dålig kontakt i den anslutningen blir det dock svårt att mäta då jag inte ser några mätpunkter på själva kretskortet.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi