Hörlurofiler har vi några?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-04-29 21:48

Satt o lyssna på det här, lät okej men jag vet inte, rätt dyrt.

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-29 22:34

Är det HD600-lurar i lyxförpackning?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-29 22:40

petersteindl skrev:Ragnwald, jag förmodar att du menar Euro, eller menar du $?

Jag tycker man skall ha dessa lurar; Sony MDR-R10. De lär vara bra sägs det.

http://www.headphonereviews.org/headphone/Sony/MDR-R10

Nä, de va ju priset på HD800 för den svenska marknaden. :)

Visst katten, jag har ju Sony MDR-lurar i ett skåp. Där har de legat i 8 år, efter det att jag gick över till AKG.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-04-29 22:47

Ragnwald skrev:Är det HD600-lurar i lyxförpackning?

Sennheiser "orpheus", elektrostater med tillh först. Har för mig det låg på 125 blås.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2010-04-29 23:02

he90... Man hittar ex för runt 50-60 000 nu bara att slå till!

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2010-05-16 16:09

Strmbrg skrev:Jag har inte hört några lurar som slår Magneplanar i upplösning.

Vilket jag egentligen tycker är lite mysko.
Lurar har ju goda förutsättningar att återge ostört från reflexer.

Eller, så blir det en vådlig massa toktidiga reflexer just med lurar.
8O

Bumpar tråden lite.... Magnetplanar det är samma princip som orthodynamic hörlurar?

Jag har haft en T50RP i min ägo i något år nu. Första svängen med dem så lät de så annorlunda vilket jag feltolkade totalt som att de lät fel. De fick inte så mycket tid för de pressade på öronen något brutalt, var tunga, svettiga och allmänt jobbiga att ha på sig.

Nu har man fixat nya öronkuddar som gjorde komforten inte världsklass men helt okej. Jag måste säga att dessa 55$ hörlurar gör mer rätt än någon av mina dynamiska lurar. BeyerDynamic T1 är den sista chansen jag ger dynamiska lurar sedan blir det troligen Audeze LCD 2. Fostex T50RP är stängdhörlurar gjord för studio bruk och enligt ortho fans bland de sämre du kan köpa jämfört med div vintage modeller.

De låter så naturligt. Detaljrikedom har de så det räcker och blir över men utan pikar som vissa lurar ala SA5000 kör med.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-05-16 18:04

Ragnwald skrev:Men ska man placera 11.500:- på ett par lurar, fordrar det ett övervägande intresse för att lyssna just i lurar.

Nä varför det?

Är det bra så är det väl bra! Ingen blinkar ju om man lägger 11500kr på en högtalare. :)

Som en del av en hifirig med tillhörande mediabilbiotek (ville inte skriva fonogram) ser jag 11500kr som en liten peng. Naturligtvis ser man väl gärna klart bättre prestanda i en sådan lur då än i de braiga modellerna som finns runt två tre tusen spänn.

/Peter

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2010-05-16 21:45

lyssnar på akg710 + holographic audio ear one från dator via apogee duet ljudkort (använd som Dac, gjort egen kabel). Låter ok, men inte så upphetsande att det är något man längtar till.

Har provlyssnat ett gäng DAC:ar till samma lur, bla NAIMs nya DAC, musistreamer (av ngt slag) och musical fidelitys x-can (hörlursförstärkare med inbyggd DAC). Det lät väldigt likt det jag har. Tyvärr.

Provade även Denon d5000 i samma veva och även Sennheiser HD800. Lät rätt likt det med. där d5000 hade lite mer tryck i basen ibland och hd800 lät som akg701 med x-feed påslaget på stärkaren. Inget köp.

Jag skulle kunna tänka mig att lägga uppåt 50.000 för en hörlursrigg om det gav en bättre upplevelse men jag börjar tro att hörlurar tyvärr aldrig kan bli ngt vidare. (för mig alltså) Kanske borde söka mig mot mer dist och "karaktär" istället...

ett par enkla stativhögtalare + skitstereo slår tyvärr hörlurar i alla lägen som jag ser det. Tyvärr som sagt. Jag vill gärna har en bra musikupplevelse även när jag inte kan störa andra.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-05-16 21:54

Den här tråden hade Hum gillat. :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2010-05-16 22:53

HD 800 har en jäkla fantastisk känsla att mejsla ut instrumenten.

Fast jag hörde en låt (kommer inte ihåg tyvärr) där jag fick spela om låten flera gånger, för jag trodde att någon var hemma. Det var så att ljudet hördes tre meter från mig i andra rummet, skumt mycket skumt.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-16 23:28

overture skrev:ett par enkla stativhögtalare + skitstereo slår tyvärr hörlurar i alla lägen som jag ser det.

Förstår hur du menar, men jag tycker det känns lite poänglöst att jämföra hörlurar med högtalare. Helt olika förutsättningar / användningsområden liksom.

Jag tycker det bästa med hörlurar är att de ger så mycket välljud för så liten investering..! Plus portabiliteten och att man inte stör andra, naturligtvis. De behöver inte konkurrera med högtalare också för att ha existensberättigande, s.a.s. :)

En hörlur för 3-500 spänn ger iofs sannolikt väldigt bra ljud jämfört med en högtalare för samma pris. Men pratar man dyrare högtalare och dyrare hörlurar så känns jämförelser som om de mer o mer handlar om att väga olika koncept mot varandra. Inte så fruktbart :)

Både hörlurar och högtalare är bra att ha och jämförs med fördel inom sin egna domän typ :)

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2010-05-16 23:33

Tror alla som använder hörlurar hade använt högtalare istället om det inte var pga olika föresättningar. Upplevelsen är bättre ur min stereo, men ljudet är mycket sämre.
Flac -> Foobar2000 + wasapi -> Weiss DAC-202 -> Sennheiser HD800

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2010-05-17 18:24

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2010-05-17 19:26

jonasz skrev:Spelar på såna här...
Bild

+1
det är trevligt med lurlyssning, jag lyssnar mest på kvällar och nätter genom dom. Lurlyssning ger en sådan trevlig intimitet lite som solglasögon.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2010-05-17 19:34

Ta lite Stax
http://pici.se/pictures/NFRaGlgMp.jpg
http://pici.se/pictures/fjNbnbBfG.jpg

å grado
http://pici.se/pictures/aHWveCnqZ.jpg
http://pici.se/pictures/SAMpyZxni.jpg

Det är hemskt att man aldrig få se riktiga tjejer med RIKTIGA hörlurar utan bara earbuds och skullcandy :evil:
Senast redigerad av bredin_MKII 2010-05-20 17:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-05-17 23:34

bredin_MKII skrev:Det är hemskt att man aldrig få se riktiga tjejer med RIKTIGA hörlurar utan bara earbuds och skullcandy :evil:

bara för dig Bredin, AKG K66 :P

Bild

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2010-05-17 23:58

slockna skrev:
bredin_MKII skrev:Det är hemskt att man aldrig få se riktiga tjejer med RIKTIGA hörlurar utan bara earbuds och skullcandy :evil:

Ser på något sätt lite "tvingat" ut :lol:
Roligt att det är lättare att hitta fruntimmer med en ölflaska uppkörd i 2an än ett par vettiga lurar på huvudet :lol:

oqvist vart bor du? Bor du i närheten utav sundsvall så ska du få lyssna på mina Alessandro MS-PRO, om du inte redan testat dem. Verkar vara ovanliga i vårt avlånga land, varken AVD eller AudioConcept hade hört talats om de och ändå säler de Grado :)
Senast redigerad av bredin_MKII 2010-05-18 00:56, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
bbking

Inläggav bbking » 2010-05-18 00:37

Jag kör:

hemma:
DENON AH-D2000-Sluten kanon lur som har djupbas och kristallklar.Får även hänga med på resor.
DENON AH-D5000-Samma som D2000,hör eg ingen skillnad.Köpte den mest för jag fick kanon pris på ett begat par och risken att D2000 slits då den får resa. Av nån underlig anledning tycks det mig att D5000 sitter bättre än D2000.

Ipod:
Sennheiser CX400-II Precision - Kanon lur (inear),används oftast men spec vid resande med flyg,tåg,spårvagn... då den stänger ute en del ljud och man slipper vrida upp järnet.
Ipod orginal - Skitlur som används när jag cyklar, då man vill ha lite koll på ytterljud och ej bli avskärmad,lätt att bli påkörd.

Jobbet:
Koss Porta Pro - Hyffsad lur men sitter lite kasst på mig.Används på jobbet för bättre ljud och att man vill vara "talbar" och höra omgivningen

Jag rekommenderar en lyssning på D2000,mycket bra ljud till en hyfsad penning.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2010-05-18 07:14

bredin_MKII skrev:
slockna skrev:

Ser på något sätt lite "tvingat" ut :lol:
Roligt att det är lättare att hitta fruntimmer med en ölflaska uppkörd i 2an än ett par vettiga lurar på huvudet :lol:

oqvist vart bor du? Bor du i närheten utav sundsvall så ska du få lyssna på mina Alessandro MS-PRO, om du inte redan testat dem. Verkar vara ovanliga i vårt avlånga land, varken AVD eller AudioConcept hade hört talats om de och ändå säler de Grado :)

Umeå så en bit ifrån. Enda gradon man ägt och lyssnat på SR60 vilken jag aldrig fattade. Var många år sen dock :)

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2010-05-20 11:35

overture skrev:l
Jag skulle kunna tänka mig att lägga uppåt 50.000 för en hörlursrigg om det gav en bättre upplevelse men jag börjar tro att hörlurar tyvärr aldrig kan bli ngt vidare. (för mig alltså) Kanske borde söka mig mot mer dist och "karaktär" istället...

ett par enkla stativhögtalare + skitstereo slår tyvärr hörlurar i alla lägen som jag ser det. Tyvärr som sagt. Jag vill gärna har en bra musikupplevelse även när jag inte kan störa andra.

Lyssna på några Stax-lurar innan du ger upp. Dom läcker ju visserligen ut ljud, men inte så där så att det skakar i huset, om man säger. De har en förmåga att engagera, även om de jag lyssnat till inte haft samma bas-tyngd som ex. Senn' HD650.

Man måste också vara på rätt humör för lurar. Jag har supersvårt att stressa fram nån bra lyssning i butik. I andra fall kan jag bli helt paralyserad av hur magiskt det är att ha en egen musik-värld som ingen kommer in i - det ger nåt extra till min lyssning!

/en john

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-05-20 12:42

Som Björk sa i en intervju: "Det är ju ingen mening att göra mindre hörlurar, så länge öronen är lika stora"!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-05-20 12:43

enJohn skrev:Lyssna på några Stax-lurar innan du ger upp.

Var demar dom sådana?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-05-20 12:54

Spelar på dom här ...

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2010-05-20 13:14

Här är 2test mellan Grado RS1 och Alessandro MS-PRO om du är intresserad utav skilnaderna mellan dem.
Test 1
Test 2

"Supposedly the are TUNED with the guitarist in mind. ERIC JOHNSON endorsed them and he can hear the differences in battery brands he uses in his effects pedals."

Själv både älskar jag och hatar dem. Låter ruggigt bra på bra inspelningar, men på dåliga inspelningar är det en pina. Det bästa och minst förlåtande ljudet jag någonsin hört.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-05-20 13:27

bredin_MKII skrev:...he can hear the differences in battery brands he uses in his effects pedals."

Älskar sånt där :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-05-20 14:14

enJohn skrev:Lyssna på några Stax-lurar innan du ger upp. Dom läcker ju visserligen ut ljud, men inte så där så att det skakar i huset, om man säger. De har en förmåga att engagera, även om de jag lyssnat till inte haft samma bas-tyngd som ex. Senn' HD650.

Jag har bytt från Stax Lambda till Senn 600 och har inte saknat Staxarna så ofta. Kanske var Stax litet "genomskinligare" men hade andra problem, som jag tycker 600:orna inte har.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2010-05-20 16:33

perstromgren skrev:
enJohn skrev:Lyssna på några Stax-lurar innan du ger upp. Dom läcker ju visserligen ut ljud, men inte så där så att det skakar i huset, om man säger. De har en förmåga att engagera, även om de jag lyssnat till inte haft samma bas-tyngd som ex. Senn' HD650.

Jag har bytt från Stax Lambda till Senn 600 och har inte saknat Staxarna så ofta. Kanske var Stax litet "genomskinligare" men hade andra problem, som jag tycker 600:orna inte har.

Jag har lite dålig koll på Stax-modeller, men dom har väl ett rätt digert program? Var man kan lyssna vete tusan - jag har bara fått äran vid privata sammankomster och då på anläggningar i 30.000kr-klassen, vad jag minns. Totalt sett så föredrog jag mina hd-650 för dessas bättre botten, men Staxarna gav nåt väldigt spännande i mellanregister och uppåt.

/en john

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-05-20 16:35

perstromgren skrev:

De gamla Lambda hade ingen diffusfältskorrigering och dessutom för "ljusa" i dsikanten.

De nyare är diffusfältskorrigerade och låter helt enkelt bättre klangmässigt. Stax har på något sätt lyckats utföra detta på akustisk väg, ganska imponerande. Förr fanns det på den dyraste drivern en knapp för ändamålet som kopplade in en EQ-krets.

Sennheiser HD600 är inte diffusfältskorrigerade och passar därför utmärkt med de ca 0,001% av alla inspelningar som är konsthuvudinspelningar. :wink:

Paa, om du är intresserad så har HSIVP (Budha) och jag (min firma) ett par med en rördriver. SR-4040 mk II tror jag kombon heter. Just nu står demoexet nedpackat i kartong hos Ljudmakarn.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2010-05-20 17:32

Johan_Lindroos skrev:
perstromgren skrev:

Sennheiser HD600 är inte diffusfältskorrigerade och passar därför utmärkt med de ca 0,001% av alla inspelningar som är konsthuvudinspelningar. :wink:

.

Tja när jag hade 600 an så passade dem utmärkt för alla andra inspelningar också. Inga problem där inte :wink:

och kom inte med snacket att du har hört på miljontals hörlurar bla bla. Det kvittar och det är ok. Men ändrar inte att jag tycker tvärtom.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2010-05-20 17:49

Johan_Lindroos skrev:De nyare är diffusfältskorrigerade och låter helt enkelt bättre klangmässigt. Stax har på något sätt lyckats utföra detta på akustisk väg, ganska imponerande. Förr fanns det på den dyraste drivern en knapp för ändamålet som kopplade in en EQ-krets.

Johan (eller nån), kan du (/ni) förklara lite vad det där går ut på? Jag har läst MoLT-numret med testerna, men minns inte så mycket. Är det en ren eq-korrigering? Eller hur yttrar sig effekten/defekten?

Jag är nyfiken på detta eftersom jag inte upplever några direkta problem med mina Sennheisers och jag tyckte vid en öppen jämförelse inte att mina hd-650 lät konstgjort på någon vis, jämfört med AKG 271. (Jag tyckte för övrigt att dessa två var betydligt mer behagliga än diverse Grado och Beyer Dynamics som vi lyssnade på samtidigt)

/en nyfiken john som kanske borde nyttja sökfunktionen??? :oops:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi