Mvh Åke
Moderator: Redaktörer
R1T skrev:Kanske Peter har någon uppfattning om min fråga ovan![]()
Mvh Åke
celef skrev:R1T skrev:R1T skrev:LasseA skrev:Nu vet jag inte vilket program du använder men ska man verkligen lägga in avstånd mellan elementen då man använder uppmätta frekvenskurvor? Om de är mätta vid samma punkt så ska de funka direkt, lägger man till avstånd på det så blir det väl fel (i Speakerworkshop iaf)..R1T skrev:Har du lagt in avståndet mellan elementen?
Det kan du göra om du klickar på elementen. om det är mina mätningar du har så räcker det med att ange avståndet på basen då mätningen är gjord i diskant höjd
Jag använder Lspcad.
Efter att jag har mät båda elementen var för sig i diskanthöjd, så mäter jag båda elementen tillsammans också i diskanthöjd.
Sen lägger jag in den sista mätningen som ref, diskant mätningen och bas mätningen lägger jag in på respektive element i Lspcad. Sen jämför jag kurvorna utan några komponenter. För att få kurvorna att se likadana ut så justerar jag Y, Z och ev. X på basen.
Mvh Åke
Är det någon som kan det här med mätningar, som kan klargöra om det med fet stil är rätt eller inte![]()
Mvh Åke
jag använder en variant av din metod, men jag modellerar inte vidare med elementplaceringarna. anledningen är att jag tycker det är dumt att simulera något som inte kan bli rätt. simulera offaxisegenskaper blir aldrig rätt. det bästa simuleringsprogramet är det som jag importera flertalet mätningar så som offaxisresponser för en fullödig överblick av högtalaren. har man inte tillgång till detta kan man simulera system med ideala element och se hur de presterar vad gäller loober och sånt, när man hittat rätt lösning kan detta överföras till ett verkligt system, mätningar används för att kolla att det blev som tänkt
Jag hänger nog inte riktigt med här, hur mäter du egentligen? Först en mätning på varje element separat ett i taget men från samma avstånd. Därefter kopplar du in bägge elementen (hur?) och mäter på dem samtidigt? Blir inte den sista mätningen helt kajko, bas och diskant inkopplade samtidigt men utan filter ger väl en rätt knepig kurva?R1T skrev:Tack för svaret
Nu vet jag inte om jag förstod dig rätt, eller du förstod mig rätt![]()
Men jag försöker inte simulera off-axisegenskaperna. Utan jag försöker att få on-axis kurva på båda elementen utan komponenter, att se likadan ut i lspcad, som när jag mätte på högtalaren med båda elementen på samma gång utan filter. Helt enkelt istället för att mäta avstånden mellan elementen, vilket kan var lite bökigt speciellt i Z
Ändrar jag inte avstånden X,Y och Z på basen i lspcad så ser kurvorna helt olika ut, vilket de inte borde göra tycker jag.
Mvh Åke
LasseA skrev:Jag hänger nog inte riktigt med här, hur mäter du egentligen? Först en mätning på varje element separat ett i taget men från samma avstånd. Därefter kopplar du in bägge elementen (hur?) och mäter på dem samtidigt? Blir inte den sista mätningen helt kajko, bas och diskant inkopplade samtidigt men utan filter ger väl en rätt knepig kurva?R1T skrev:Tack för svaret
Men jag försöker inte simulera off-axisegenskaperna. Utan jag försöker att få on-axis kurva på båda elementen utan komponenter, att se likadan ut i lspcad, som när jag mätte på högtalaren med båda elementen på samma gång utan filter. Helt enkelt istället för att mäta avstånden mellan elementen, vilket kan var lite bökigt speciellt i Z
Ändrar jag inte avstånden X,Y och Z på basen i lspcad så ser kurvorna helt olika ut, vilket de inte borde göra tycker jag.
Mvh Åke
Jag tror steg 1 räcker, om du mäter från exakt samma punkt så får du användbara kurvor att simulera filter med.
R1T skrev:celef skrev:R1T skrev:R1T skrev:LasseA skrev:Nu vet jag inte vilket program du använder men ska man verkligen lägga in avstånd mellan elementen då man använder uppmätta frekvenskurvor? Om de är mätta vid samma punkt så ska de funka direkt, lägger man till avstånd på det så blir det väl fel (i Speakerworkshop iaf)..R1T skrev:Har du lagt in avståndet mellan elementen?
Det kan du göra om du klickar på elementen. om det är mina mätningar du har så räcker det med att ange avståndet på basen då mätningen är gjord i diskant höjd
Jag använder Lspcad.
Efter att jag har mät båda elementen var för sig i diskanthöjd, så mäter jag båda elementen tillsammans också i diskanthöjd.
Sen lägger jag in den sista mätningen som ref, diskant mätningen och bas mätningen lägger jag in på respektive element i Lspcad. Sen jämför jag kurvorna utan några komponenter. För att få kurvorna att se likadana ut så justerar jag Y, Z och ev. X på basen.
Mvh Åke
Är det någon som kan det här med mätningar, som kan klargöra om det med fet stil är rätt eller inte![]()
Mvh Åke
jag använder en variant av din metod, men jag modellerar inte vidare med elementplaceringarna. anledningen är att jag tycker det är dumt att simulera något som inte kan bli rätt. simulera offaxisegenskaper blir aldrig rätt. det bästa simuleringsprogramet är det som jag importera flertalet mätningar så som offaxisresponser för en fullödig överblick av högtalaren. har man inte tillgång till detta kan man simulera system med ideala element och se hur de presterar vad gäller loober och sånt, när man hittat rätt lösning kan detta överföras till ett verkligt system, mätningar används för att kolla att det blev som tänkt
Tack för svaret
Mvh Åke
Jag gillar inte då högtalarens tonkurva ligger lägre runt delningen än registren var och en för sig. Då summerar de inte i fas. Det blir oftast en massa energi åt andra riktningar istället.

PerWaestberg skrev:Peter S.Jag gillar inte då högtalarens tonkurva ligger lägre runt delningen än registren var och en för sig. Då summerar de inte i fas. Det blir oftast en massa energi åt andra riktningar istället.
Tar man fullständig hänsyn till detta hamnar detta filter i en svacka runt 2 - 3khz. Detta med användande av R1T's filer. Använder man endast Naqrefs impedans-filer så syns dock detta också till viss del, men då stämmer inte inmatade komponentdata då dessa avser SS-diskanten, och Naqrefs impedans gäller för Vifa-diskanten. Denna avvikelse syns inte med simulering i Basta, för vilket jag dock inte är hundra på använda T/S-parametrar.
Skulle tydligen behöva mäta upp pK själv för att få ordning på detta till 100%.
Naqref skrev:Nu har jag gjort lite simuleringar och kommit fram till den enklaste modden för de med både Vifa och SS-diskanter.
Knipsa bort den 1.0uF kondensator som sitter parallellt med 3.3uF.
I basfiltret sitter där en kondensator på 12uF (gul polyester). Sätt en kondensator på 5.6uF parallellt med denna.
Så ähr ser tonkurvan ut före.
Och efter. Det ger en sänkning med nivån på ca 1dB vid 2-3kHz och 2dB @ 4kHz.
celef skrev:R1T skrev:celef skrev:R1T skrev:R1T skrev:LasseA skrev:Nu vet jag inte vilket program du använder men ska man verkligen lägga in avstånd mellan elementen då man använder uppmätta frekvenskurvor? Om de är mätta vid samma punkt så ska de funka direkt, lägger man till avstånd på det så blir det väl fel (i Speakerworkshop iaf)..R1T skrev:Har du lagt in avståndet mellan elementen?
Jag använder Lspcad.
Mvh Åke
Mvh Åke
Tack för svaret
Mvh Åke
om du måste ändra något i x y z-led för överensstämmelse så mäter du inte med absolut fas, å det måste du förstås göra. i justmls betyder det att du måste mäta med båda kanalerna samtidigt och där ena är referens, kör du inte båda kanalerna så hamnar "faslägena" olika för dom olika mätningarna
PerWaestberg skrev:Som du skrev "Det betyder inte att det skall vara så, det...". Det är en fråga om kompromisser, hur man än gör, i vart fall vad jag kommer fram till.
Jag får inte till något "bra" filter med högre delningsfilter. I.o.f.s. kanske inte heller detta kan benämnas bra? Jag tycker nog trots allt att det är det bästa filtret jag har lyssnat på hittills. Men då jag ligger i sjukbädden, så har jag tid att testa. Jag gör ett förnyat försök med högre delningsfrekvens och kompromissar med frekvensgången så får vi se var det slutar.
Du har inget tidigt filter du kan redovisa, som inte avslöjar för mycket om dagens, ifall du inte vill gå ut med det senaste utförandet?
Eller har ett för pK på gång, som jag har hörts ryktas om?
Antar att delningsfrekvensen du nämnt är den använda.

PerWaestberg skrev:Det står också "Import the single drivers responses in your simulation program, ..." vilket väl bör vara uppmätta on axis?
R1T skrev:celef skrev:R1T skrev:celef skrev:R1T skrev:R1T skrev:LasseA skrev:Nu vet jag inte vilket program du använder men ska man verkligen lägga in avstånd mellan elementen då man använder uppmätta frekvenskurvor? Om de är mätta vid samma punkt så ska de funka direkt, lägger man till avstånd på det så blir det väl fel (i Speakerworkshop iaf)..R1T skrev:Har du lagt in avståndet mellan elementen?
Jag använder Lspcad.
Mvh Åke
Mvh Åke
Tack för svaret
Mvh Åke
om du måste ändra något i x y z-led för överensstämmelse så mäter du inte med absolut fas, å det måste du förstås göra. i justmls betyder det att du måste mäta med båda kanalerna samtidigt och där ena är referens, kör du inte båda kanalerna så hamnar "faslägena" olika för dom olika mätningarna
Jag mäter med två kanaler samtidigt med den ena som referens.
Miken är kalibrerad, vad kan det vara mer som felar?
Om jag ändrar x-y och z så att simuleringen stämmer med mätningen, blir det inte rätt i alla fall då?
Mvh Åke
PerWaestberg skrev:Jag avser att också baselementet borde mätas upp on axis separat. Det är dit jag velat komma hela tiden.
Det du skriver om är simulering med basen offset.
Diskanten kan givetvis väljas som referens. Det står också omnämnt i manualen till LspCAD. I mening att det blir enklare att endast ändra parametrar för 1st element, i st.f. att ändra för båda om man som en högtalarkonstruktör rekommenderar att mäta mellan elementen. Vilket jag alltid gör.
celef skrev:det låter konstigt, har du verkligen satt tidsfönstret för det närmsta elementet korrekt, och sedan mäter resten av elementen med samma tidsfönster? om du mäter på ett element upprepade gånger i samma uppställning, blir fasen då olika för varje mätning?
visst går det att göra så, men jag skulle då inte ändra annat än z-led isåfall, i annatfall så kan du införa störande fel, beroende på dina inställningar
så här skriver david ralph om metoden, oxå publicerad i en gammal speaker builder
http://www.speakerdesign.net/sbarticle.html
celef skrev:det är svårt att säga något utan att se mätgrafer, men om du sätter tidsfönstrets start så fasresponsen blir minimumfastypisk så har du nog gjort vad som kan göras, eller har koll på att impulssvaret från båda kanalerna "livar" med varandra, mer än så vet jag nog inte
phon skrev:Skumt, delningen verkar vara runt 2kHz på de flesta filterförslagen, men urfasningen vid polvänd diskant ligger vid 4kHz eller nåt?![]()
Det måste väl loba rejält vid delningen och/eller ovanför en bit?