Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Enligt IÖ själv så experimenterade han med en liten helmholtzresonator på rörets mitt avstämd till första pipresonansen. Den skulle då äta upp resonansen. Jag har en idé för en mer bredbandig dämpning som jag skulle vilja testa nån gång, med en slits längs hela röret.
norman skrev:Svante skrev:Enligt IÖ själv så experimenterade han med en liten helmholtzresonator på rörets mitt avstämd till första pipresonansen. Den skulle då äta upp resonansen. Jag har en idé för en mer bredbandig dämpning som jag skulle vilja testa nån gång, med en slits längs hela röret.
Låter intressant!!
skrutten skrev:Undrar är vad som är sämst, att hamna i hastighets eller tryckmaximum?
Svante skrev:Enligt IÖ själv så experimenterade han med en liten helmholtzresonator på rörets mitt avstämd till första pipresonansen. Den skulle då äta upp resonansen. Jag har en idé för en mer bredbandig dämpning som jag skulle vilja testa nån gång, med en slits längs hela röret.
phon skrev:Fast på ljudtryckskurvan ser det ut som röret shuntar ner signalen, då blir det tvärtom, eller?
skrutten skrev:Svante, porten är ca 10,5 cm och "bafflad i bägge ändar. Resonansen är snarare 1250Hz än 1300...
Jag har provat göra en slits i röret oxå vi får se hur den fungerar alldeles strax.
phon skrev:Jo, vid fb lastar ju röret, men jag menade att den kanske shuntar ner runt 1300 Hz, det ser ut som ljudtryckskurvan dippar samtidigt som distorsionen stiger. Antibulle eller nåt.
skrutten skrev:Nu har jag fått ner resonansen 7dB med Svantes slits i röret metod. Börjar mao att närma mig målet.
phon skrev:Nu vet jag hur det kan se ut med portresonanser. Inte mina egna dock. Dessa är vid 1W, 10W och 100W in
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 82 gäster