Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Svante, du får gärna berätta lite om vad vi ser.
bomellberg skrev:Därför att "grundmoden" är en halv våglängd. Alltså från nod till nod. Tänk dig ett gummiband spänt över rummet, som sitter fast i väggarna. När du tjongar till gummibandet kan det svänga på ett visst antal möjliga sätt.
Grundmoden är den svängning som ser ut som det gör när två tjejer står och svingar ett hopprep. Det är alltså inte en hel våglängd utan en halv. Den första hela våglängd som får plats i rummet har en nod även i mitten, och det är den man får fram när man räknar. För att få fram grundmoden måste man alltså dividera med två.
Svante skrev:Du menar att om två killar gör det så blir det mer "avancerade" mönster?
bomellberg skrev:Svante skrev:Du menar att om två killar gör det så blir det mer "avancerade" mönster?
Vad är ditt problem? Gillar du inte när andra försöker förklara saker som är din hemmaplan?
Almen skrev:bomellberg skrev:Svante skrev:Du menar att om två killar gör det så blir det mer "avancerade" mönster?
Vad är ditt problem? Gillar du inte när andra försöker förklara saker som är din hemmaplan?
![]()
Ditt problem i inlägget ovan är avsaknaden av humor, i alla fall.
Stranne skrev:
Sen är det ju också så att jag har noll erfarenhet av det här med att
mäta och framför allt tolka mätresultat. Är det så enkelt att det är en så
rak frekvensgång som möjligt man eftersträvar?
/JS
steveo1234 skrev:Börja med att få bort alla topparna och dalarna ur mätningen och lägg till en lutning mot sjunkande frekvenser. Det är viktigare att få bort topparna än dalarna.
En tonkurva som mäter rakt kommer inte att låta rak utan som om den faller och är inte så kul att lyssna på, tycker jag.
Stranne skrev:Nu spelar det med DCX som filter. Detta är riktigt lovande... Ska försöka
lägga upp en bild ikväll.
Nån som snabbt har ett svar på hur man sänker nivån över hela spektrat
på en utgång? Jag hittar inte riktigt nåt som passar till detta i remote-
interfacet. Får väl bläddra igenom manualen även om det inte känns
ingenjörsmässigt...
Stranne skrev:Men visst måste jag på nåt vis mäta upp frekvensgången. Problemet är att jag varken äger några prylar för detta ändamål och dessutom aldrig har gjort det, varför jag kommer sitta som ett frågetecken när resultatet presenteras...
2-ch skrev:Stranne skrev:Men visst måste jag på nåt vis mäta upp frekvensgången. Problemet är att jag varken äger några prylar för detta ändamål och dessutom aldrig har gjort det, varför jag kommer sitta som ett frågetecken när resultatet presenteras...
Välkommen till gänget(vi som mäter men ändå inget fattar)
peetwa skrev:Att mäta fram rumsnoder och fasfel i delningar kan man göra med en datormick och tombstone.
Fjonkalicious skrev:kör digitalt så minimeras bruset till väldigt låg nivå
Stranne skrev:Fjonkalicious skrev:kör digitalt så minimeras bruset till väldigt låg nivå
Tack för tipset, men det funkar dåligt eftersom jag kör allt genom
försteget och därifrån till DCX... Hade jag bara haft SB som källa så.
Stranne skrev:peetwa skrev:Att mäta fram rumsnoder och fasfel i delningar kan man göra med en datormick och tombstone.
Ok, jag får ta och leta upp en datormick då kanske. Och Tombstone då.
Hoppas jag hinner ikväll. Jag är gräsänkling och har fram tills imorrn bitti
på mig...
Det är lite kul förresten, detta är första gången jag känner att jag
måste ta lite hänsyn till grannarna. Trots att jag har en villa, och att
närmsta grannarna bara är sommargäster... Det dånar på rätt bra när
jag krämar AC/DC så högt jag vill.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 20 gäster