mats skrev:Ursäkta mig Ingvar.
Men varför kan inte en spelare spela dålig cd och bra dvd-a? Det är ju två olika dekodrar?
Nej! Det är samma dekodrar! Och även för SACD...
Moderator: Redaktörer
mats skrev:Ursäkta mig Ingvar.
Men varför kan inte en spelare spela dålig cd och bra dvd-a? Det är ju två olika dekodrar?
Naqref skrev:mats skrev:Ursäkta mig Ingvar.
Nej! Det är samma dekodrar! Och även för SACD...
DrMabuse skrev:Oscillator-vilken typ?
DAC(ar)-vilka?
IngOehman skrev:Försök hitta en annan apparat (vilken du vill, som du anser vara bättre) som fått lika många hyllningar i pressen. Det finns inte.
Ajdå, det är ju där jag jobbar...Harryup skrev:Sen kan man ju tycka att den har tagit bort en hinna, men den tog också bort konserthuset.
den som läser testen bör göras uppmärksam på att
det inte är en återgivningsundersökning som gjorts
jockewe skrev:De där fabriksinställningarna som bör ändras för att 668 skall låta bra, finns de dokumenterade redan här i tråden? (nyfiken)
IngOehman skrev:jockewe skrev:De där fabriksinställningarna som bör ändras för att 668 skall låta bra, finns de dokumenterade redan här i tråden? (nyfiken)
De finns i MoLt. Testen skrevs ju för LTS-medlemmarna.
IngOehman skrev:
Någon frågade förresten vilka som ingår i LTS lyssningsgrupp, och svaret är att det varierar lite, men lyssnare med absolut gehör brukar vara med, liksom professionella musiker och även andra "musikarbetare" (kompositörer, producenter, lärare m fl). Finniga tonåringar är också välkomna om vi finner att de är duktiga lyssnare, men idag är inte kategorin representerad. En person som ofta deltar utan att ha "titel-kvalifikation" är snickare. Vi tittar för övrigt inte alls på "titelkvalifikatiner". Det som i princip avgör vilka som är en kombination av slump och visade kvalifikationer, alltså historiskt demonstrerad förmåga. De som är med har alltid excellerat i tidigare tester med att (i blinda lyssningar) kunna höra mycket små skillnader. Detta senare har visat sig diskvalificera de allra flesta självutnämnda guldöron, emedan dessa visat sig vara "bäst" på att uppleva skillnader när de vet vad som spelar. Förmågan har oftast försvunnit eller reducerats dramatiskt i blinda lyssningssituationer, det vill säga de har inte haft med verkliga hörbarheter att göra.
Eftersom de flesta lyssningar vi gör av är F/E-typ är inte "god smak" någon kvalificerande egenskap. Tvärtom är (självuppfattning om) god smak, i varje fall i kombination med öppna A/B-lyssningar en risk. Det är just dessa lyssnare som lättat tappar fokus på återgivningen och istället snöar in på "tilltalande färgningar". Det har visat sig med önskvärd tydlighet, många gånger. Därför är denna lysnar kategori underrepresenterad i LTS tester, och av samma skäl är öppna A/B-lyssningar sällsynta.
Vh, iö
Magnus skrev:En sak som är riktigt dålig och väldigt irreterande är att man måste ha en skärm av nått slag för att kunna programera bla cd avspelning.......nu måste jag behålla min Denon 1550 också.....
rhenrics skrev:Ok, då återstår frågan vilken apparat ni till slut enast om som referens, vad gäller signalkälla, samt hur ni på ett objektivt sätt bedömer deltagarnas svar (den objektiva representationen av det subjektiva resultatet).
Jag undrar även hur ni ställer er till sk uppsampling?
Är det enligt ert synsätt att betrakta som färgning/förvanskning av musiksignalen?
Jag har själv ganska konkret kunnat jämföra dess effekter eftersom CDFixen tillåter att den kopplas på eller av med en enkel tangenttryckning. Resultatet blir ganska tydligt att ljudet blir lugnare och att instrument får mer luft runt omkring sig.
En D/A som i ett F/E test bedöms vara transparent cmissar på t ex uppsamplingen (och därmed kanske inte innehar de ovan beskrivna fördelarna) kommer ju att förlora stort mot en som har dessa egenskaper.
Så hur möjliggörs värdering av olika grader av transparens i ett F/E test, då jag antar att uppsampling av en "kontaminerad" signal (dvs en signal som redan förstörts av en medioker referensspelare) inte längre ger samma resultat avseende lugn och luftighet i ett F/E test?
Eller är uppsampling helt enkelt att betrakta som förvanskning?
Använder men insignalen som referens så blir beskrivningen av "utsignalen refererad till insignalen" per definition en beskrivning av apparatens karaktär (=färgning).
IngOehman skrev:rhenrics skrev:Ok, då återstår frågan vilken apparat ni till slut enast om som referens, vad gäller signalkälla, samt hur ni på ett objektivt sätt bedömer deltagarnas svar (den objektiva representationen av det subjektiva resultatet).
Du har nog missuppfattat vad F/E-lyssning är för något. Ingen apparat är referens*. Referensen är INSIGNALEN till testobjektet. Denna insignal kommer från det håll man väljer, det kan exempelvis vara en signalgenerator, en vinylspelare, eller kanske en signal direkt ifrån en mikrpfonförstärkare (vars mikrofon någon samtidigt spelar gitarr i, kanske?)
IngOehman skrev:Att uttala sig om huruvida översampling (eller uppsampling) är "universellt bra" lösningar är dumheter, liknande en fråga om huruvida det är bra med transistorförstärkare. Svaret avgörs nämligen alltid av implementeringen, och den är unik för varje enskilt fall.
(svaret kortat med ungefär 5 miljoner tecken)IngOehman skrev:.
.
.
.
.
.
IngOehman skrev: Däremot kan jag säga att applicerbarheten av ordet "färgning" inte har att göra med subjektiviteter. Färgningsbegreppet innehåller ingen värdering, utan kan beskriva förfulningar lika väl som förändringar som någon beskriver med orden "lugn och luft".
Å andra sidan kan det tillstånd i en apparat som renderar orden "lugn och luft" lika gärna vara det tillstånd som är det mindre färgande. Svaret får man om och när man F/E-lyssnar!![]()
IngOehman skrev:*Referens betyder här jämförelseobjekt, alltså det man refererar till när man beskriver ljudet ur apparaten.
Använder men insignalen som referens så blir beskrivningen av "utsignalen refererad till insignalen" per definition en beskrivning av apparatens karaktär (=färgning).
Lätt som en plätt.
LarsR skrev:Hej R!
Jag undrar om du verkligen har förstått F/E test!Det du säger känns för mig väldigt motsägelsefullt. Dvs
Om man har någon slags referenskälla. Vinyl t.ex.
Utifrån denna signal som man kommer att få så kan man välja att köra in signalen i ett försteg och hela vägen ut ur högtalarna. Man kommer då att få höra hur ljudet låter i sina öron denna väg.
Men samtidigt kan man välja att inte köra in signalen från vinylspelaren i försteget direkt utan man kan välja att testa om någon apparat t.ex. en A/D-->D/A kombination gör att den signal som kommer från vinylspelaren och som är den samma som den som går in i A/D-->D/A kommer att vara exakt* den samma som kommer ut på andra sidan, som sedan går in i samma försteg.......
Om man inte hör någon skillnad så kan man ana att den här kombinationen är mycket bra på att inte ändra signalen. Om man inte klarar av att höra skillnaden så kan inte man inte heller påstå att att i det ena fallet så upplever man mera rymd runt instrument. För ifall man skulle det så kan man samtidigt peka ut vilken av de två signalvägarna man lyssnar på.
*exakt innebär att man inte lyckas med sin hörsel avgöra om signalen har gått igenom test kombinationen av A/D-->D/A.
Mvh, Lars
rhenrics skrev:Med all respekt men jag undrar om du verkligen förstått vad jag pratar om i min redogörelse ovan?Jag jämför två A/D-->D/A kombinationer och hypotiserar kring huruvida de förvanskar eller inte förvanskar signalen från referenssignalkällan (vinylen i ditt fall), samt hur man kan avgöra detta (och isåfall vilken av dem) när referenssignalkällan själv förvanskar signalen och så att säga förstör alla möjligheter för den ena kombon att eventuellt kunna utmärka sig på.
rhenrics skrev:Med all respekt men jag undrar om du verkligen förstått vad jag pratar om i min redogörelse ovan?Jag jämför två A/D-->D/A kombinationer och hypotiserar kring huruvida de förvanskar eller inte förvanskar signalen från referenssignalkällan (vinylen i ditt fall), samt hur man kan avgöra detta (och isåfall vilken av dem) när referenssignalkällan själv förvanskar signalen och så att säga förstör alla möjligheter för den ena kombon att eventuellt kunna utmärka sig på.
Rhenrics, det här visar med all önskad tydlighet att du inte förstår hur ett F/E-test fungerar!
Användare som besöker denna kategori: BellsnWhistles, Byron, Google [Bot] och 29 gäster