Moderator: Redaktörer
celef skrev:det är nog på sin plats att speca vilken typ av mineralull som användes vid studierna, det finns ju väldigt många olika typer och alla med olika egenskaper, vissa typer är ju lika verksamma som tegelstenar
Linnar skrev:Svante skrev:Linnar skrev:Vad det gäller lådans dämpmaterial har oraklet "Martin J King" haft omfattande mätningar.
Hans slutsatts (som också han bevisat) är att dämpmaterialet inte sänker ljudhastigheten i lådan som så ofta annars nämns.
Mina egna mätningar visar att resonansfrekvensen sänks en aning av dämpmaterialet i bibehållen volym. Eftersom dämpmateralet också tar upp volym i lådan måste lådans storlek ökas när man dämpar den för att erhålla samma volym som vid tom låda. Detta glöms ofta bort.
Eftersom resonansen sjunker med dämpmaterial men att det inte beror på ljudhastighetssänkning måste det bero på något annat.
Jag har snöat inne på att lösningen ligger i att med dämpmaterial så har ljudvågen en längre väg att gå när den trasslar sig igenom allt dämp. Resultatet blir samma som en sänkning av ljudhastigheten. Dvs elementet ser en större låda.
Resonansfrekvensen sjunker om man stoppar in dämpmaterial. I en viss given konstant volym. Det är först när man börjar packa materialet riktigt hårt som det vänder. Man brukar aldrig hamna där.
Anledningen till att resonansfrekvensen sjunker är att luften, när den har omedelbar närhet till fluff-fibrer utbyter värmeenergi med materialet. Om man värmer luft så vill den ju expandera. Om man trycker ihop luft blir den varm. Ihoptryckt luft får alltså lite extra tryck om det inte finns något värmeutbyte med tex fluff. Mottrycket sjunker alltså om fluffet kyler av luften i tryckmaxima. På samma sätt minskar undertrycket i tryckminima när högtalarkonen drar utåt. Med fluff motsätter sig alltså lådans luft konrörelsena mindre. Det verkar mao som att lådan är större med fluff.
Mmmm....
Ingen dum lösning, faktiskt!
Min idé kan passa in i din lösning då min lösning är som ett gummiband, kan töjas ut så den passar flera olika lösningar.
Svante skrev:Linnar skrev:Svante skrev:Linnar skrev:Vad det gäller lådans dämpmaterial har oraklet "Martin J King" haft omfattande mätningar.
Hans slutsatts (som också han bevisat) är att dämpmaterialet inte sänker ljudhastigheten i lådan som så ofta annars nämns.
Mina egna mätningar visar att resonansfrekvensen sänks en aning av dämpmaterialet i bibehållen volym. Eftersom dämpmateralet också tar upp volym i lådan måste lådans storlek ökas när man dämpar den för att erhålla samma volym som vid tom låda. Detta glöms ofta bort.
Eftersom resonansen sjunker med dämpmaterial men att det inte beror på ljudhastighetssänkning måste det bero på något annat.
Jag har snöat inne på att lösningen ligger i att med dämpmaterial så har ljudvågen en längre väg att gå när den trasslar sig igenom allt dämp. Resultatet blir samma som en sänkning av ljudhastigheten. Dvs elementet ser en större låda.
Resonansfrekvensen sjunker om man stoppar in dämpmaterial. I en viss given konstant volym. Det är först när man börjar packa materialet riktigt hårt som det vänder. Man brukar aldrig hamna där.
Anledningen till att resonansfrekvensen sjunker är att luften, när den har omedelbar närhet till fluff-fibrer utbyter värmeenergi med materialet. Om man värmer luft så vill den ju expandera. Om man trycker ihop luft blir den varm. Ihoptryckt luft får alltså lite extra tryck om det inte finns något värmeutbyte med tex fluff. Mottrycket sjunker alltså om fluffet kyler av luften i tryckmaxima. På samma sätt minskar undertrycket i tryckminima när högtalarkonen drar utåt. Med fluff motsätter sig alltså lådans luft konrörelsena mindre. Det verkar mao som att lådan är större med fluff.
Mmmm....
Ingen dum lösning, faktiskt!
Min idé kan passa in i din lösning då min lösning är som ett gummiband, kan töjas ut så den passar flera olika lösningar.
Hmm, vad menar du med "lösning"? Menar du "förklaring"? Eller kanske "beskrivning av verkligheten"?
Flint skrev:Linnar skrev:Det bästa lär vara långhårigt fårull. Fast jag märker inte så stor skillnad, om än någon skillnad, mellan fårull och glasullsmattor.
Vad menar du med "bäst"?
Vilka skillnader märker du mellan fårull och glasullsmattor?
//
Ragnwald skrev:...
De material som ofta nämnts på forumet, har densiteter på mellan 14 - 26 kg/m3.
Flint skrev:Med tanke på den mängd fakta om dämpmaterials egenskaper som har framkommit här anser jag att dämpmaterial står i nivå med dyrkablar vad gäller mytfaktor.
Ragnwald skrev:Jag tror ändamålet med fyllnadsmaterialet skiljer sig helt mellan basreflex och sluten låda.
Basreflexlådan tunas genom val av material och hur det placeras i lådan, för att få balans mellan två resonanser.
Sluten lådan gäller det enbart att plocka ner peaken på den enda resonansen lämpligt.
Torde stå klart att det krävs helt olika metoder att lösa de olika uppgifterna.
De material som ofta nämnts på forumet, har densiteter på mellan 14 - 26 kg/m3.
Flint skrev:Svante
Ta inte åt dig. Jag hänger i första hand de som hävdar att "får ull" är så j¤vla bra utan att tala om varför (verifierat med fakta). Där ser jag en parallell till dyrkablar.
phon skrev:Flint skrev:Svante
Ta inte åt dig. Jag hänger i första hand de som hävdar att "får ull" är så j¤vla bra utan att tala om varför (verifierat med fakta). Där ser jag en parallell till dyrkablar.
Fårull kan vara bra av en anledning att ljud inte reflekteras mot en yta av fårull på samma sätt, eller i lika hög grad, som mot en plan yta av plastskum, eller en plan yta av glasullmaterial.
Det kan jag inte verifiera med fakta, bara genom praktiska prov.
Å andra sidan kan man profilera plastskumytan så att eventuella reflexer minskas, om man nu har besvär av sådana. Glasfiber kan man orientera så att infallande våg träffar t.ex. kanten på glasullen.
Flint skrev:...
Och det viktiga för att släppa mytstadiet är: Hör man skillnad? Om man gör det bör skillnaden rimligtvis även gå att mäta på något sätt enligt sann Faktiskt.se-anda. Jag saknar metodtänkande här. För mycket tro och hypotesande.
Flint skrev:Svante
Flint skrev:Försök till metodiskt tänkande.
Fråga 1.Varför stoppar man dämpull i en högt.låda överhuvudtaget? Vad är det man vill uppnå/åtgärda?
Flint skrev:celef
Du har ju mätmöjligheter och nyfiken energi. Gör några test med olika dämpmaterial och mängd (vikt) i samma låda och mät vad som händer med fc och Q. Vore intressant men ta det inte som en order - bara som ett förslag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster