Moderator: Redaktörer
PerWaestberg skrev:Nu är jag lite förundrad.
Z måste väl ändå sättas med värde, (22mm)?
Annars blir det väl FASligt fel.

Varför och hur kompenserar man för det korta mätavståndet?celef skrev:näe, när mätningarna innehåller korrekt faslägen så behövs inga justeringar, men, mätningar görs ofta från ett betydligt kortare avstånd än det normala lyssningsavståndet, detta måste förstås kompenseras för för att det ska låta bra vid lyssningsplats
LasseA skrev:Varför?celef skrev:om jag tolkar mätningarna rätt så skulle jag iallafall dra ner nivån kring 3-4khz
LasseA skrev:Varför och hur kompenserar man för det korta mätavståndet?celef skrev:näe, när mätningarna innehåller korrekt faslägen så behövs inga justeringar, men, mätningar görs ofta från ett betydligt kortare avstånd än det normala lyssningsavståndet, detta måste förstås kompenseras för för att det ska låta bra vid lyssningsplats
Ah, ok.. Misstänkte att det var det du var ute efter.celef skrev:om man mäter runt i kring högtalaren, väldigt många offaxis-mätningar, så kan man ofta se att det peakar i vissa register, om man tämjer dessa så tycker jag att högtalaren låter så väldigt mycket bättre, men det är vad jag tycker, andra prioriterar andra områden

petern skrev:Läser ofta om era tappra försök att hitta det optimala filtret, men har tyvärr inte tillräcklig koll på kurvor, mätningar etc. Starkt jobbat och lite roligt att läsa ändå eftersom jag själv har ett par PK basreflex. Jag plockade själv efter första veckan ut 2 av 6 dämpningsbitar och tyckte att ljudet blev bättre av det. Nu har jag öppnat dom igen och placerat om dom kvarvarande 4 bitarna och tyckte faktiskt att det blev ännu bättre ljud (basrikare). Funkar det så? Mer "hålrum" bakom ger fylligare bas?
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster