Har jag skadat elementet?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Har jag skadat elementet?

Inläggav Moment-23 » 2010-05-28 13:48

Fick nyligen hem mina piPs och på den enas bas/mellan element var det som en fläck som jag ville få bort. Det jag gjorde var att med en trasa försiktigt torka av elementet. Resultatet av detta blev att fläcken försvann men också att det blev en matt yta där jag torkat av. Det andra elementet är lite glansigare över hela ytan.

Frågan är, har jag gjort nåt dumt eller klarar elementen att torkas av utan att de förstörs även om de blir lite mattare?

Kan man få tillbaka den lite glansigare ytan på nåt sätt eller får jag leva med detta nu?

Jag har inte märkt någon skillnad på ljudet.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-05-28 14:06

Jag tror du kan andas ut. Jag torkar själv av mina element med en lätt
fuktad trasa när det behövs.

Användarvisningsbild
Guerta

Re: Har jag skadat elementet?

Inläggav Guerta » 2010-05-28 15:06

Moment-23 skrev:Fick nyligen hem mina piPs och på den enas bas/mellan element var det som en fläck som jag ville få bort. Det jag gjorde var att med en trasa försiktigt torka av elementet. Resultatet av detta blev att fläcken försvann men också att det blev en matt yta där jag torkat av. Det andra elementet är lite glansigare över hela ytan.

Frågan är, har jag gjort nåt dumt eller klarar elementen att torkas av utan att de förstörs även om de blir lite mattare?

Kan man få tillbaka den lite glansigare ytan på nåt sätt eller får jag leva med detta nu?

Lugn storebror! Bara fixa hemmasydda galler så slipper du se/påminnas om det :P
Skämt o sido, huvudsaken är väl att ljudet inte försämrats :D

/G
Dator-->SB-->Azur 740A-->piPs-->Marantz sr6004

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-05-28 15:11

1: Vad va det för en "fläck" (vad bestod den av?!)

2: Vad torkade du med för trasa, bara en helt vanlig trasa utan några som helst lösningsmedel eller liknande ?!

3: är det bara så att ytan blev matt, inte så att du kan känna någon större skillnad med fingrarna om du smeker membranet?! ( :mrgreen: )
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-05-28 16:12

Guerta skrev:
Moment-23 skrev:Fick nyligen hem mina piPs och på den enas bas/mellan element var det som en fläck som jag ville få bort. Det jag gjorde var att med en trasa försiktigt torka av elementet. Resultatet av detta blev att fläcken försvann men också att det blev en matt yta där jag torkat av. Det andra elementet är lite glansigare över hela ytan.

/G

Nja, ett blankt och ett matt element stör mig lite. Kanske ska torka av det andra också.
Du plutten, du ljuger i din signatur, du har ju inga piPs (än) :mrgreen:
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-05-28 16:20

DVD-ai skrev:1: Vad va det för en "fläck" (vad bestod den av?!)

2: Vad torkade du med för trasa, bara en helt vanlig trasa utan några som helst lösningsmedel eller liknande ?!

3: är det bara så att ytan blev matt, inte så att du kan känna någon större skillnad med fingrarna om du smeker membranet?! ( :mrgreen: )

1. En matt fläck. Troligen för att elementet torkats av vid eller innan monteringen.
2. Torkade med luddfritt papper som var lite lite fuktigt av vatten, men absolut inte blött eller nåt lösningsmedel.
3. Hehe, har inte vågat smeka så mycket än, vi känner ju varandra inte så bra ännu (jag och högtalarna alltså) :lol:
Nä, men det är inte skillnad i strukturen, bara att ena elementet är mattare än det andra.

Jag är som sagt egentligen inte orolig eftersom det låter likadant som innan men jag undrar ändå om det går att få det lite mer glansigt igen?

Användarvisningsbild
Guerta

Inläggav Guerta » 2010-05-28 16:40

Moment-23 skrev:
Guerta skrev:

/G

Nja, ett blankt och ett matt element stör mig lite. Kanske ska torka av det andra också.
Du plutten, du ljuger i din signatur, du har ju inga piPs (än) :mrgreen:

Shhhhhhhhhhh.... Jag har ju gjort mig av med piP och beställt piPs. Blir så konstigt i signaturen med massa elektronik och inga högtalare. Hade jag väntat på lackade/fanerade pi60/pi60s hade jag inte skrivit något eftersom lev tiden på dem är mkt längre än 2 veckor:)

/G
Dator-->SB-->Azur 740A-->piPs-->Marantz sr6004

Återgå till Wänner af Ino