Moderator: Redaktörer
phon skrev:Här är en annan variant som kan vara lite svår att lyssna sig till, speciellt med musik, men som man ser lätt när man mäter disten.
Det är tredjetonstoppen vid ~2 kHz som plötsligt dök upp.
Den syns ett liten knyck i tonkurvan också, men det kanske man inte skulle lägga märke till. Det kan ju lika gärna vara nån reflex eller nåt från rummet.
Nu var det inte så, utan en resonanskammare bakom baselementet, bildad av hålrummet inuti extramagneten och skumplasten som bakvägg, tryckt tätt mot magneten. Alltihop basreflexavstämt med ventilationshålet genom högtalarens magnet.![]()
Ett litet snitt med kniven i skummet så försvann extralådan, och disten med den.
Det kan vara bra att mäta dist också, inte bara tonkurva.
phon skrev:Jag tror på en singel kondensator mellan diskanterna, inget mer. Det ser lite annorlunda ut än vad de flesta andra använder sig av. En halv µF eller nåt.
phon skrev:Ja, då blir det väl bra med en konding mellan dom som kopplar ihop det hela, så sparar du in en blanktråd.
petersteindl skrev:phon skrev:Ja, då blir det väl bra med en konding mellan dom som kopplar ihop det hela, så sparar du in en blanktråd.
Blanktråd är billigare. Hela delningsfiltret ligger på kretskort.
MvH
Peter
celef skrev:jag skulle vilja dra ner området kring 5k
celef skrev:prova å mät vid ännu större offaxis-vinklar, det kan bli tydligare då, det är inte ovanligt att jag efter det får ta till omfattande filterändringar
R1T skrev:celef skrev:prova å mät vid ännu större offaxis-vinklar, det kan bli tydligare då, det är inte ovanligt att jag efter det får ta till omfattande filterändringar
Jag har några mätningar på 45 grad också, men du kanske menar ännu större vinklar![]()
Mvh Åke
celef skrev:R1T skrev:celef skrev:prova å mät vid ännu större offaxis-vinklar, det kan bli tydligare då, det är inte ovanligt att jag efter det får ta till omfattande filterändringar
Jag har några mätningar på 45 grad också, men du kanske menar ännu större vinklar![]()
Mvh Åke
ja du kan mäta vid ännu större vinklar än så, jag förespråkar inte några specifika vinklar utan man kan välja dessa lite på måfå, idén är att få en jämn respons över en stor rymd, inte att optimera perfekt respons vid speciell vinkel. att få detta helt perfekt är omöjligt, men att städa upp och balansera registrena runt omkring problemområden gör att det låter snällare mot örat, så tycker jag men andra tycker nog att jag bara är dum i huvet
1275gt skrev:vad är det för ellement som används i dina PKKs?
Användare som besöker denna kategori: Prometevs och 253 gäster