Psykoakustiska apparater!? Går de att koppla samman?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
conny_a

Psykoakustiska apparater!? Går de att koppla samman?

Inläggav conny_a » 2010-05-30 21:34

Trenden enligt min spaning är följande:

Tillverkare av HIFI verkar ha nått en punkt när det inte hjälper att gå längre med mätsiffrorna. Linjäritet, signal/brus, dynamik - alla siffror är ju likadana!

Jag läser om QM60 i Hifi+, Ingvar Öhmans högtalare och de psykoakustiska aspekterna som tagits i beaktande. Quads elektrostater har med rumsaspekten - det ska låta vettigt i vanliga vardagsrum.

Vidare läser jag i Stereophile att tillverkare motsätter sig testresultaten och säger att apparaterna mäter lite sämre nu eftersom de tagit de psykoakustiska aspekterna i beaktande.

Snart är säkert även kabeltillverkarna på tåget - och förstärkarbyggarna - och de som gör RIAA-steg.

Vad händer egentligen när alla tar hänsyn till psykoakustiken? Kan alla verkligen göra det?

Kan jag koppla ihop CD, preamp, slutsteg, kablar och högtalare + sub när alla är psykoakustiskt optimerade? Blir det inte tårta på tårta?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-30 21:51

Det psykoakustiska tillhör trots allt till en del av elektroakustiken, som jag ser det. Så någon form av akustik bör vara inblandad, samt fysiologi. Det är inom fysiologin som de grundläggande svaren finns. Hörlurar och högtalare och rum ingår som jag ser det inom akustiken psykofysiken, men hela mp-3 formatet är baserat på psykoakustiska fenomen, vad jag kan förstå. Den största problematiken ligger i fantomprojiceringen inom stereofonisk återgivning med 2 högtalare och allt vad det innebär. Jag vet att jag ännu inte svarat dig på frågor angående detta i en annan tidigare tråd, men jag har inte glömt dig. Ämnet är för stort att svara enkelt och tumregelmässigt på. Jag kan i alla fall inte det. Det kommer ett uttömmande svar från mig så småningom, men jag gissar att det blir ett tämligen långt svar (UNDERSTATEMENT) 8)

Jo, det kan bli tårta på tårta. Typexempel är att lyssna på inspelningar gjorda för konsthuvudstereofoni för hörlurslyssning och lyssa på dessa via högtalare. Då blir det dubbla ytteröron 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-05-30 22:01

Precis så - det här kan bli större än många anar. Inte bara mastringsingenjören lägger på reverb - varje apparat lägger på lite av varje för att skapa en "bättre ljudbild". Var ska det sluta? Vad ska vi nu gå på när vi köper apparater? Ska vi behöva släpa med oss alla våra prylar till butiken? Inte kan väl butikerna låna ut till alla som köper hifi?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-30 22:10

Jag tror faktiskt inte att det blir så farligt. Det är för få som behärskar ämnet :lol: 8) :D Det är heller inte så lätt att fejka till sig bra resultat. Loudness är en annan psykoakustisk funktion som verkligen borde fulländas. McIntosh har nog den bästa varianten och det gamla försteget från APT Holman hade kontrollfunktioner med tanke på hörseln. Det är gubben själv d v s Tomlinson Holman , han som står för Lucasfilm THX :) Ingen duvunge precis.

http://user.faktiskt.io/lennartj/Apt001.pdf

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Återgå till Generellt om hifi