Hifi safari

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Hifi safari

Inläggav bassman » 2010-05-30 23:49

Under går dagen / kvällen träffades ett gäng gubbar för att stämma av nyheter i våra ljudrum. Burke Shelley har ett nytt rum fullsmetat med vinyl och böcker. Väldigt trevligt må jag säga, Burkes LP12 eller Ariston :P Fick snurra flitigt och Linnburkarna med basstöd buppade på fint! En trevlig mix av maltdryck fick också avnjutas, najs som fan.

Sedan styrdes kosan till mitt nya rum där det avnjöts piP, basmoulernas integrering fick fortfarande inte godkänt, bättre men inte riktigt hemma. Jag tror att det blir pi60 snart. Någon som har ett par till salu :roll:

Ett snabbare stopp hos linkan hårding han vi också med. Budget HiFi med "bang for buck" Dessutom fanns det en välfylld bar där hårdings whiskey intresse fått blomma ut i full blom, fina saker i hyllorna där!

Sista anhalt blev hos golv-tonka, han har låtit sitt intresse blomma ut helt å hållet. Fin HiFi skulle jag vilja kalla det. Väldigt stor trevlig rigg som baseras på rör hela vägen. Det spelar på som bara den! Ett rör behagade ge upp men det finns så många i dessa monoblock så det tutade på så fint ändå.

Kopparslagaren har dunkat på i mitt huvud hela dagen så jag låter lite bilder flöda istället.

Burke Shelleys nya rum.

Ariston, ehumm. Linn menar jag!

Bild

Bild

Mycket på väggar är det allt!

Bild

Maltbuffé.

Bild

Ja hos undertecknad passade Isobarik som vanligt på att röka pipa :)

Bild

Bild

Linkan Hårdings schyssta plejs.

Bild

Spelade på fint med detta.

Bild

Golvtonka har inte sparat på pengarna, fetrigg!

Bild

Värmer fint på vintern med dessa.

Bild

Hoppsan!

Bild

Va fan! Dom här finns inte på Clas Ohlsson.

Bild

Vi gjorde vågen det spelar fint väldigt fint!

Bild

Äta bör man!

Bild

Golvtonka bor väldigt fint till!

Bild

Nå det var allt, ses till hösten för en ny träff..

Bild

Edit: ändrad rubrik
Senast redigerad av bassman 2010-05-31 18:08, redigerad totalt 1 gång.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-30 23:57

WOW, det ser jättemysigt ut :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2010-05-31 09:06

Vad mysigt det ser ut med alla LP-skivor! Kul kontrast till de minimalistiska möbleringar man vanligtvis ser.
Verkar vara ett kul TV-program ni kollar på :D
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-05-31 11:47

misanplass skrev:Verkar vara ett kul TV-program ni kollar på :D

Trevligt med skarpsynta faktisktianer :)

Kopparslagaren i huvet har nu tagit ledigt tack å lov och det är jag glad för!

Jag får tacka samtliga kamraterna som medverkade på träffen, det var väldigt najs!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-05-31 11:53

Ja, där fans det några fonogram allt... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
celef

Re: Hifi saffari

Inläggav celef » 2010-05-31 12:01

bassman skrev:Bild

shit pommefrite, det där är nog det trevligaste rummet jag någonsin har sett, jag får glädjetårar :cry:+:D
Bikinitider

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-05-31 12:13

Ser det inte jävligt långsmalt ut? typ en meter mellan högisarna?

Brännvidd: 19 på en 5D, då förstår jag.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-05-31 12:22

Bra val med A'Bunadh.... och trevligt att se riktiga whiskyglas.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-05-31 13:25

_Fredrik_ skrev:Ser det inte jävligt långsmalt ut? typ en meter mellan högisarna?

Jo bränvidden ljuger en smula, men om man tittar på hur "Linnisarna" har högisar uppställda så står dom tätare än hos många andra. Det funkar förmodligen bättre med linns högisar.

Nattlorden skrev:Bra val med A'Bunadh.... och trevligt att se riktiga whiskyglas.

Kvalitén var genomgående hög hela kvällen på dryck musik och ljud, å sällskapet också skall jag tilägga :)

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-05-31 13:35

Vilka Dynadio är detta? Lät dem bra?

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Re: Hifi saffari

Inläggav Britt-Gunnar » 2010-05-31 13:37

celef skrev:
bassman skrev:Bild

shit pommefrite, det där är nog det trevligaste rummet jag någonsin har sett, jag får glädjetårar :cry:+:D

+1

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-05-31 13:39

patjoh skrev:Vilka Dynadio är detta? Lät dem bra?

Jag vet inte vad modellen heter, men jag kallar dom för den stora modellen :oops: självklart spelade dom rummet fullt och lite till! Det är nåt visst med dyr-HiFi på alla sätt. Jag skulle själv ha dyrare/bättre grejer om ekonomin erbjöd detta!
Senast redigerad av bassman 2010-05-31 13:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-05-31 13:39

bassman skrev:Kvalitén var genomgående hög hela kvällen på dryck musik och ljud, å sällskapet också skall jag tilägga :)

Jo, jag tyckte mig se ett trevligt pioneer surroundsystem, så jag vet där var något som lät hyffsat. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-05-31 16:45

Fasen vad ni verkar ha det trevligt där uppe i norr! Måste också säg att du
har fått till ditt rum riktigt bra bassman, hög trivselfaktor där!

Användarvisningsbild
BurkeShelley

Inläggav BurkeShelley » 2010-05-31 17:31

Jag säger också ett stort tack till alla inblandade för en underbar kväll. Det är skönt att hänge sig till livets goda och tillfredställa alla sinnen med top of the line-produkter. Allt från kycklinglåren, över den lagrade maltdrycken och popmaskinerna till musikvalet.
Att få sitta hos Matt-Tonka med något vällagrat i glaset och lyssna när Lowell George trycker ur sig Willin, eller JJ Cale halvviska sin After Midnight - det är stort.
Sedan kom jag ur villfarelsen att alla gillar Budgie. När jag insisterade på att spela den underbara In the grip of a tyrefitters hand kom det protester mot musikvalet. Jag ser framför mig fler träffar och möjlighet att öppna dörren till denna underbara walesiska trio för de ofrälste.
Pojkrummet, förlåt skivrummet som vi kommit överens i familjen att det ska heta, ser något långsmalt ut på Bassmans bilder. Det mäter drygt fyra meter på bredden och fem på längden med en takhöjd på dryga 2,60. Mellan hyllorna är det 3,30 på bredden.
/Burke

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-05-31 17:39

BurkeShelley skrev:Sedan kom jag ur villfarelsen att alla gillar Budgie.

Nu förstår jag varför jag känner igen din avatar! Jag visste inte vad han hette, men Budgie känner man ju till! Att vara 50+ hjälper till, kan jag säga...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BurkeShelley

Inläggav BurkeShelley » 2010-05-31 17:58

Precis så. Budgie var som störst (utan att vara riktigt stora) samtidigt som min generation var som mest mottaglig. Det är märkligt detta med att den musik man lyssnade på samtidigt som första mustaschfjunen kunde skönjas, bet sig fast. Ska man göra en lång karriär gäller det att fånga 14-åringarna.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2010-05-31 18:06

"In the grip of the tyrefitters hand" - :D Men som du konstaterar, det kanske beror på åldern :oops: Du gillar bergis Black Sabbath Vol. 4 oxå? Och Genesis, med Gabriel som sångare? Osv...

Just det ja - schysst bildreportage!

/Peter

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-05-31 18:11

41-45
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2010-05-31 18:24

Ser ut som en riktig höjdardag, Kul!
100% Digital

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2010-05-31 18:25

41-45
- år?
45-49

/Peter

Användarvisningsbild
BurkeShelley

Inläggav BurkeShelley » 2010-05-31 18:53

50,5. 14 år 1973.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-05-31 19:38

bassman skrev:
_Fredrik_ skrev:Ser det inte jävligt långsmalt ut? typ en meter mellan högisarna?

Jo bränvidden ljuger en smula, men om man tittar på hur "Linnisarna" har högisar uppställda så står dom tätare än hos många andra. Det funkar förmodligen bättre med linns högisar.

Exaktamente ! De placeras oftast med betydligt smalare mellanrum är 24 graders vinkel, med andra ord. Men mycket beror på rummet. Det finns ingen exakt placeringstumregel med linnhögtalare. Man måste lyssna sig fram- och det är helt beroende på rum och materialet i väggarna.

Nattlorden skrev:Bra val med A'Bunadh.... och trevligt att se riktiga whiskyglas.

Kvalitén var genomgående hög hela kvällen på dryck musik och ljud, å sällskapet också skall jag tilägga :)

Verkar ha varit ytterligt trevligt.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-05-31 19:43

Bassman: Prova att täppa till piP:s basrör, - då ska du se att integreringen med basmodulerna kommer som ett brev på posten. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-05-31 19:47

Så jävla avis på er :twisted:

Ser skit NICE ut de där, förstår att det var trevligt :D

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-05-31 19:59

Tack för att man får ta del av kvällen, via stämningsfulla bilder. :)

Och Shit, vilka anläggningar 8O

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-05-31 21:10

Richard skrev:Bassman: Prova att täppa till piP:s basrör, - då ska du se att integreringen med basmodulerna kommer som ett brev på posten. :)

Det skall jag absolut göra!

Problemet i nuläget är inte timing utan att det inte spelar lika homogent med modulerna inkopplade. Kraftfullt visst men det försvinner nåt när modulerna dras igång. Tanken vid byggandet av basmodulerna var att dom skulle avlasta piP få dom att spela lite starkare och kanske vinna lite mer i frekvens nedåt.

Under morgondagen skall jag testa ditt tips Richard.

Rummet suger mer db ur piP efter ombyggnationen det spelar väldigt fint men något svagare, känns det som iaf enligt mitt öra..

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-05-31 21:14

petern skrev:
41-45
- år?
45-49

/Peter

fel fel fel
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-31 22:20

Vänd fas på båda piParna gentemot subbasarna.
Jag kom på att jag spelade ofas, trots att allt var rätt kopplat, genom att sakta sänka brytfrekvensen (hp) till piP, minskade basen radikalt.
piPbasarna släckte basen i subbarna.
Efter kabelvändning kan jag i stället addera bas, genom att sänka hp-filtret, om jag så önskar. :)

Om man nu har tillgång till justerbara brytfrekvenser, kan man upptäcka ett och annat.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-05-31 22:46

Skulle så gärna skriva långt och kärnfullt men dagens operation+stesolid i överflöd gör finmotoriken på pekskärmen obefintlig. "every must get stoned"typ...

Stort tack inledningsvis till alla inblandade!

Med ett öga inkopplat kanske ni har överseende med stödord:

Hos Benke har nog sällan Keilidh spelat bättre,vore ytterst intressant att ställa mitt aktivt delade par här=läs Benke,du får låna mina Keilidh,filter och slutsteg..
God malt och tilltugg som skulle göra själva öronvaxhövdingen Oddbratt rörd,mögelost,flera olivsorter,kex!
Tusentals smaskiga fonogram,slutligen ytterst sympatisk Burke!

Bassmans pip(a) stod i vanlig ordning startklar vilket undertecknad genast avnjöt till fullo! Här tundemades det lite och Tonka och Ivor stångade lite lätt religionerna "lyssna på ljud VS musik" mot varandra. Därefter fredspipa och koncensius rådde..

Nu styrde kosan mot Linkan. Fan vad han är lätt att tycka om! här bjöds på dryck samt bla Ola Magnell..

Slutligen Klass A mannen där vi till sist rundade av. Robbans eminenta kokkonst kommer att hämma mig att bjuda till Ivor-afton innan kurs i matlagning fullföljts..
Tonkas fritidshus påminner om ett av Ceicescus palats,jo jag har sett sådana IRL då storebror testade lyckan i resebranchen i öst...

Lyssningsrummet hade typ 2,70-80 i takhöjd,heltäckningsmatta,hade ett mått på åtminstone 35-40m2 dedikerat hi-fi..

Dynaudio burkar,klass A rör stärkare sådär tio rör per kanal..

Spelade åt German Physics hållet med allt vad det innebär. Framför allt gillade jag den tajta men samtidigt transparanta basen(hur fan menar jag nu) något som kommer med stor dyr hifi. I övrigt var det i mitt tycke sällskapet,maten,malten och MUSIKEN som var det centrala!

Ballt att keilidh kan rocka så där,att Pi-P fortfarande håller när man kommer hem (samma var det iofs när german physics DDD demades och man kom hem till isobariks igen)

Benke och jag måste absolut knarka ner oss i linnträsket,här funkar verkligen Linn,klart likartat rum som prometves...

Dags för ny dos droger,ögat känns som knullat med stämjärn!
10-4
/En drogad Ivor..
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Nästa

Återgå till Generellt om hifi