2-vägs isobarik?! Nu är vi på G!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-06-02 15:37

Jag passar på att slänga ut en fråga om basreflexkonstruktionen.

I mina testlådor har jag en slitsport med en ganska stor snittarea. En slitsport tar dock styggt på lådvolymen, som jag vill hålla på ett minimum!

Jag har hittat ett vinklat avloppsrör på vvs-butiken som har en diameter på 35 mm vilket skulle behöva vara 190 mm långt för avstämning vid 45Hz. Kommer jag att få problem med pipresonanser eller blåsljud från den porten?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2010-06-02 16:00

porten ska väl ha samma volym oavsett om det är ett rör eller en slitsport?
Det som tar plats är väl innerväggen som blir för slitsporten, men den behöver inte vara ohyggligt tjock?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-06-02 16:23

Självklart ska volymen vara samma förutsatt att snittarean är lika. Problemet är väl att om arean blir för liten så får luften väldigt bråttom genom röret. Å andra sidan blir röret väldigt långt om man ökar arean...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-06-02 17:28

Slitsporten borde väl vara bättre i detta fallet.
Om den får plats i dina slutliga lådor !?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-14 12:23

Bump! Tänk att det gått ett drygt år sedan denna tråden startades. Vart tar tiden vägen?!

Idag har jag i alla fall handlat 16mm MDF för detta bygge (som faktiskt ska bli av!). Jag passar på att revidera trådrubriken till vad det faktiskt handlar om; en två-vägare med isobarik.

Konceptet har även ändrats från OA50-mini till OA51-look-a-like-mini. Det blir en kub på 232x232 mm med sidor enligt OA51 (snedvinklad baffelfront) och 35mm vinklat avloppsrör som port. Nettovolymen blir ca 6 liter.

Sedvanligt bildreportage följer så snart jag sätter sågen och fräsen i rotation!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-14 22:22

Himla vinklar! Jag förstår inte var denna hatkärlek till icke räta vinklar kommer ifrån - det är bara SÅ jobbigt...

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-09-15 21:30

Har du fastnat i Geringslådan? 8)

När kommer det bilder!!?? :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-16 21:41

nadifierad skrev:Har du fastnat i Geringslådan? 8)

Snarare i kapsågen. Min Dewalt är begränsad till ca 280 mm längd på skären, beroende på vinkel. De längsta snitten i denna låda är 328 mm så jag får såga de sista cm med fogsvans och det blir så där... Dessutom tar det tid. Frontbaffeln snedsågas 30 grader samtidigt som skäret vinklas 27,4 grader.

nadifierad skrev:När kommer det bilder!!?? :D

Det kommer alltid bilder så snart projektet framskrider. Alltså, inga bilder=det har inte hänt ett skit sedan sist!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-09-16 21:48

OK. Ta`t piano med fogsvansen! :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-13 12:43

Bump!

Det här projektet dog, men jag kommer strax starta ett nytt projekt med basar i isobarik. Och då dyker det genast upp en fråga:

Om man placerar två basar med magneterna mot varandra kan man ju känna att det finns ett starkt magnetfält som försöker skjuta isär elementen från varandra. Kommer det att påverka hur elementen jobbar? Kommer det att påverka ljudet på något sätt?

Någon som vet eller har någon teori om vad som kommer att hända?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-11-13 13:09

vet inte hur magneterna kommer påverka varandra men genom att magneterna är "kortslutna" av polplattorna tror jag effekten inte är så stor.
En fråga är ju dock varför du vill montera elementen så. Visserligen kanske du släcker ut lite distorsion men samtidigt blir isobarikvolymen större vilket har sin nackdel det med.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-13 13:49

Det finns nog skäl som sagt till att de flesta lösningarna har så kort tunnel som möjligt!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-13 13:53

Enda egentliga anledning till att montera magnet-magnet är att det handlar om element vars korg inte är designad för att monteras mot en baffel (bakifrån). Men jag har nog kommit på minst tre anledningar, utöver eventuell magnetisk påverkan, som gör mig tveksam:

1. Volymen mellan elementen blir onödigt stor och minskar därför finessen med isobarik (att minimera storleken på lådan).
2. Det kan bli varmt i den lilla volymen där båda magneterna samsas.
3. Storleken på volymen påverkar den rörliga massan och jag tror att det inverkar negativt.

Jag försöker nog få till en lösning där de sitter i "serie", kon mot magnet.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-16 00:16

Kalejdokom skrev:Enda egentliga anledning till att montera magnet-magnet är att det handlar om element vars korg inte är designad för att monteras mot en baffel (bakifrån). Men jag har nog kommit på minst tre anledningar, utöver eventuell magnetisk påverkan, som gör mig tveksam:

1. Volymen mellan elementen blir onödigt stor och minskar därför finessen med isobarik (att minimera storleken på lådan).
2. Det kan bli varmt i den lilla volymen där båda magneterna samsas.
3. Storleken på volymen påverkar den rörliga massan och jag tror att det inverkar negativt.

Jag försöker nog få till en lösning där de sitter i "serie", kon mot magnet.

Intressant projekt !

Du får tajtare, mera pitch accurate bas med isobariklösningen. Elementen spelar med mera kontroll än ett enda med dubbla lådvolymen. Det är alltså flera saker som blir bättre i basområdet med isobarikkoppling, inte bara halveringen av lådvolymen. I patentet från 70- talet står det att den största fördelen är minskad lådkompression för det yttre elementen. Resultatet blir en dynamisk bas utan efterslängar eller oartikulation.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-16 00:20

Det finns ingen fri lunch, inte sna med dubbla elementkostnaden.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-16 09:15

Richard skrev:Du får tajtare, mera pitch accurate bas med isobariklösningen. Elementen spelar med mera kontroll än ett enda med dubbla lådvolymen. Det är alltså flera saker som blir bättre i basområdet med isobarikkoppling, inte bara halveringen av lådvolymen. I patentet från 70- talet står det att den största fördelen är minskad lådkompression för det yttre elementen. Resultatet blir en dynamisk bas utan efterslängar eller oartikulation.

Det inre bör ju till viss del lida av de vanliga problemen, så om du tycker att den vanliga isobarikkopplingen förbättrar det hela - varför går man inte vidare och använder tre eller fyra element i rad för att ytterligare sänka "störförhållandet" elementen emellan? Något för dig att prova kanske? :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-16 14:24

MagnusÖstberg skrev:Det finns ingen fri lunch, inte sna med dubbla elementkostnaden.

Nu är jag inte säker på vad sna betyder, men i det här fallet handlar det om att ta hand om två Revelatorbasar som blivit över när jag kapat mina tidigare frontsystem. Jag tänker bygga en ny centerhögtalare men att placera två 18W/8530 konventionellt i en låda skulle kräva hysteriskt stor volym för att funka bra. Därför passar jag på att testa isobarik, både av nyfikenhet och av praktiska skäl - befintliga element och behov av en mindre center :) .

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-16 16:24

Nattlorden skrev:
Richard skrev:Du får tajtare, mera pitch accurate bas med isobariklösningen. Elementen spelar med mera kontroll än ett enda med dubbla lådvolymen. Det är alltså flera saker som blir bättre i basområdet med isobarikkoppling, inte bara halveringen av lådvolymen. I patentet från 70- talet står det att den största fördelen är minskad lådkompression för det yttre elementen. Resultatet blir en dynamisk bas utan efterslängar eller oartikulation.

Det inre bör ju till viss del lida av de vanliga problemen, så om du tycker att den vanliga isobarikkopplingen förbättrar det hela - varför går man inte vidare och använder tre eller fyra element i rad för att ytterligare sänka "störförhållandet" elementen emellan? Något för dig att prova kanske? :wink:

Tre element efter varandra ? Det var en bra fråga- ny tråd under teknik!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-16 16:40

Kraniet skrev:sätter man elementen rygg mot rygg elelr mage mot mage så kommer ju det ena elementet röra sig in mot korgen och det andra ut från korgen. Denna montering minskar distorsionen lite och har därför lite fördel mot en rygg-mage montering. Men det tar ju däremot upp mer plats i lådan att montera elementen så.

Ang dämpning i ytrymmet mellan basarna så får det inte finnas nåt där alls. Jag vet inte hur det skulle bli med en tunnare dämpfilt runt väggarna men nåt mer än så får det inte finnas. Tanken är ju att basarna ska kopplas ihop helt ohindrat så att de uppför sig som ett element.
Effekten av att koppla dom så är att VAS halveras, dvs lådvolymen kan halveras. Det finns en del som hävdar andra fördelar också (som djupare bas, "renare" bas osv) men det är lite tveksamt om det verkligen är så.

Men just i detta fall är det ju vad som händer högre upp i frekvens som är intressant. Vid högre frekvenser lär du få stående vågor mellan de båda elementen. Hur mycket problem det ställer till beror nog på flera saker. Men det är nog bra att använda element med lite tjockare kon så det inte läcker igenom ljud lika enkelt.

Du kan läsa om Tiefenbruns US- patent som ger dig mera info om den minskade lådkompressionen med isobarikkopplingen, därmed renare ljud.

http://www.mickandviv.com/pfm/US4008374.pdf

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-16 17:05

Kalejdokom skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det finns ingen fri lunch, inte sna med dubbla elementkostnaden.

Nu är jag inte säker på vad sna betyder, men i det här fallet handlar det om att ta hand om två Revelatorbasar som blivit över när jag kapat mina tidigare frontsystem. Jag tänker bygga en ny centerhögtalare men att placera två 18W/8530 konventionellt i en låda skulle kräva hysteriskt stor volym för att funka bra. Därför passar jag på att testa isobarik, både av nyfikenhet och av praktiska skäl - befintliga element och behov av en mindre center :) .

Jag vet inte heller vad det betyder :D

Det skulle stå "ens" 8O
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-17 23:58

Nu kan vi avsluta den här tråden. Fortsättning följer istället i en ny byggtråd. Välkomna:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=51640

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-11-22 04:10

Blire ingen isobarik??

I går var det vintageafton i friggeboden med söt liten isobariktalare som glädjespridare,mycket musik ur en gammal ful högtalare..

Bild

Bild

Bild
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Föregående

Återgå till DIY-forum