Moderator: Redaktörer

nadifierad skrev:Har du fastnat i Geringslådan?
nadifierad skrev:När kommer det bilder!!??
Kalejdokom skrev:Enda egentliga anledning till att montera magnet-magnet är att det handlar om element vars korg inte är designad för att monteras mot en baffel (bakifrån). Men jag har nog kommit på minst tre anledningar, utöver eventuell magnetisk påverkan, som gör mig tveksam:
1. Volymen mellan elementen blir onödigt stor och minskar därför finessen med isobarik (att minimera storleken på lådan).
2. Det kan bli varmt i den lilla volymen där båda magneterna samsas.
3. Storleken på volymen påverkar den rörliga massan och jag tror att det inverkar negativt.
Jag försöker nog få till en lösning där de sitter i "serie", kon mot magnet.
Richard skrev:Du får tajtare, mera pitch accurate bas med isobariklösningen. Elementen spelar med mera kontroll än ett enda med dubbla lådvolymen. Det är alltså flera saker som blir bättre i basområdet med isobarikkoppling, inte bara halveringen av lådvolymen. I patentet från 70- talet står det att den största fördelen är minskad lådkompression för det yttre elementen. Resultatet blir en dynamisk bas utan efterslängar eller oartikulation.
MagnusÖstberg skrev:Det finns ingen fri lunch, inte sna med dubbla elementkostnaden.
Nattlorden skrev:Richard skrev:Du får tajtare, mera pitch accurate bas med isobariklösningen. Elementen spelar med mera kontroll än ett enda med dubbla lådvolymen. Det är alltså flera saker som blir bättre i basområdet med isobarikkoppling, inte bara halveringen av lådvolymen. I patentet från 70- talet står det att den största fördelen är minskad lådkompression för det yttre elementen. Resultatet blir en dynamisk bas utan efterslängar eller oartikulation.
Det inre bör ju till viss del lida av de vanliga problemen, så om du tycker att den vanliga isobarikkopplingen förbättrar det hela - varför går man inte vidare och använder tre eller fyra element i rad för att ytterligare sänka "störförhållandet" elementen emellan? Något för dig att prova kanske?
Kraniet skrev:sätter man elementen rygg mot rygg elelr mage mot mage så kommer ju det ena elementet röra sig in mot korgen och det andra ut från korgen. Denna montering minskar distorsionen lite och har därför lite fördel mot en rygg-mage montering. Men det tar ju däremot upp mer plats i lådan att montera elementen så.
Ang dämpning i ytrymmet mellan basarna så får det inte finnas nåt där alls. Jag vet inte hur det skulle bli med en tunnare dämpfilt runt väggarna men nåt mer än så får det inte finnas. Tanken är ju att basarna ska kopplas ihop helt ohindrat så att de uppför sig som ett element.
Effekten av att koppla dom så är att VAS halveras, dvs lådvolymen kan halveras. Det finns en del som hävdar andra fördelar också (som djupare bas, "renare" bas osv) men det är lite tveksamt om det verkligen är så.
Men just i detta fall är det ju vad som händer högre upp i frekvens som är intressant. Vid högre frekvenser lär du få stående vågor mellan de båda elementen. Hur mycket problem det ställer till beror nog på flera saker. Men det är nog bra att använda element med lite tjockare kon så det inte läcker igenom ljud lika enkelt.
Kalejdokom skrev:MagnusÖstberg skrev:Det finns ingen fri lunch, inte sna med dubbla elementkostnaden.
Nu är jag inte säker på vad sna betyder, men i det här fallet handlar det om att ta hand om två Revelatorbasar som blivit över när jag kapat mina tidigare frontsystem. Jag tänker bygga en ny centerhögtalare men att placera två 18W/8530 konventionellt i en låda skulle kräva hysteriskt stor volym för att funka bra. Därför passar jag på att testa isobarik, både av nyfikenhet och av praktiska skäl - befintliga element och behov av en mindre center.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster