Targetkurva för baselement i bil?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2619
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Targetkurva för baselement i bil?

Inläggav Morgan » 2010-06-03 16:46

Jag har två 15-tummare liggande, som bara samlar damm. Och jag har en bil i vilken jag lyssnar mycket på tung elektronisk musik (Yello, Infected Mushroom mm).

De små sextummarna som är installerade i bilens framdörrar kroknar tyvärr långt före jag börjar tycka det är tillräcklig nivå, så jag tänkte ta och kanske dela av dem någonstans kring 2-300 Hz och låta femtontummarna dra det tunga lasset.

Skit i ljudbild och balans fram/bak - jag vill bara känna basen i hela kroppen.

Eftersom jag inte har byggt baslådor för just bilbruk förut, undrar jag om det är någon här som är insatt i hur man brukar gå tillväga? Jag gissar att det vanligaste är att man bygger i mycket små lådor, men ser till att ha kraftiga motorsystem som klarar av extrem effekt, och en kon/gummisurround som klarar av höga tryck i lådan. Och så lastar man på perverst mycket effekt och EQ för att få det att låta lyssningsbart?

Hur går man tillväga för att inte slösa så med effekten? Kan man beräkna en låda som passar till kupéns volym och ger rätt tonkurva från början, utan EQ? Finns det tumregelmässiga formler, som funkar hyggligt för detta ändamål?

En bilkupé ger ju ett ganska extremt "rumsbidrag" jämfört med ett vanligt lyssningsrum...

Det behöver inte vara stor vetenskap - jag nöjer mig med enkla tumregler, eftersom detta ska vara "quick and dirty".

Användarvisningsbild
MrQaffe
 
Inlägg: 1356
Blev medlem: 2005-10-21
Ort: Vänerns sydspets

Inläggav MrQaffe » 2010-06-03 17:42

Du får ofta skrammel i bilmekaniken vid höga ljudtryck och någon målkurva är svår att få fram, bygg en stor normal basreflexlåda, 15" vill kanske ha 100-150 liter så det är väl hela bagaget som gäller, effekt är relativt billigt idag, skaffa ett slutsteg på 200-500W o en bra eq, och ratta in ljudet, jag har svårt att tro att du kan få till det på annat sätt, bilkupen är rörlig och läcker luft så det finns ingen generell målkurva, men du kan ju mäta upp just din bil.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2010-06-03 17:46

backes ljudbygg hade ett program som hette probox eller boxpro eller liknande, där kunde man välja att simulera tonkurva med olika typer av kabingain från hatchback, estate, two seater, limo, etc
Bikinitider


boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2010-06-03 21:30

celef skrev:backes ljudbygg hade ett program som hette probox eller boxpro eller liknande, där kunde man välja att simulera tonkurva med olika typer av kabingain från hatchback, estate, two seater, limo, etc

Rena skiten inte ens värd att pissa på men cad delen är bra.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Targetkurva för baselement i bil?

Inläggav boom » 2010-06-03 21:31

Morgan skrev:Jag har två 15-tummare liggande, som bara samlar damm. Och jag har en bil i vilken jag lyssnar mycket på tung elektronisk musik (Yello, Infected Mushroom mm).

De små sextummarna som är installerade i bilens framdörrar kroknar tyvärr långt före jag börjar tycka det är tillräcklig nivå, så jag tänkte ta och kanske dela av dem någonstans kring 2-300 Hz och låta femtontummarna dra det tunga lasset.

Skit i ljudbild och balans fram/bak - jag vill bara känna basen i hela kroppen.

Eftersom jag inte har byggt baslådor för just bilbruk förut, undrar jag om det är någon här som är insatt i hur man brukar gå tillväga? Jag gissar att det vanligaste är att man bygger i mycket små lådor, men ser till att ha kraftiga motorsystem som klarar av extrem effekt, och en kon/gummisurround som klarar av höga tryck i lådan. Och så lastar man på perverst mycket effekt och EQ för att få det att låta lyssningsbart?

Hur går man tillväga för att inte slösa så med effekten? Kan man beräkna en låda som passar till kupéns volym och ger rätt tonkurva från början, utan EQ? Finns det tumregelmässiga formler, som funkar hyggligt för detta ändamål?

En bilkupé ger ju ett ganska extremt "rumsbidrag" jämfört med ett vanligt lyssningsrum...

Det behöver inte vara stor vetenskap - jag nöjer mig med enkla tumregler, eftersom detta ska vara "quick and dirty".

Typ av 15 tummare värden??

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2010-06-03 21:32

MrQaffe skrev:Du får ofta skrammel i bilmekaniken vid höga ljudtryck och någon målkurva är svår att få fram, bygg en stor normal basreflexlåda, 15" vill kanske ha 100-150 liter så det är väl hela bagaget som gäller, effekt är relativt billigt idag, skaffa ett slutsteg på 200-500W o en bra eq, och ratta in ljudet, jag har svårt att tro att du kan få till det på annat sätt, bilkupen är rörlig och läcker luft så det finns ingen generell målkurva, men du kan ju mäta upp just din bil.

Fan det andvände jag mera effekt till fram systemet när det begavsig.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2619
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Inläggav Morgan » 2010-06-03 21:46

Jag hade tänkt vara extremt snål, och bara skaffa filter och dela basarna helt passivt mot frontsystemet. De kommer att få i storleksordningen 10-15 realistiska watt...

Å andra sidan har 15-tummarna hög känslighet...

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2010-06-04 05:42

Morgan skrev:Jag hade tänkt vara extremt snål, och bara skaffa filter och dela basarna helt passivt mot frontsystemet. De kommer att få i storleksordningen 10-15 realistiska watt...

Å andra sidan har 15-tummarna hög känslighet...

Filter det finns i slutstegen

mike34
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: 2004-10-22

Inläggav mike34 » 2010-06-04 09:36

Jag har lite delningsfilter och meck för billjud om du ska gå aktiv på den biten.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2619
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Inläggav Morgan » 2010-06-06 23:31

mike34 skrev:Jag har lite delningsfilter och meck för billjud om du ska gå aktiv på den biten.


Kul - hör kanske av mig någon dag när semestern börjat.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 36013
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2010-06-06 23:45


Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2619
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Inläggav Morgan » 2010-06-07 09:29



Mästersökaren levererar :) Tack!

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2010-06-07 20:57

Morgan skrev:


Mästersökaren levererar :) Tack!

Vet inte vad dom kurvorna hjälper dig om man ser till vad du skrev i första inlägget så är du hjälplöst borta om du tänker göra som du skrev för mid bas från 70,80hz och uppåt är den viktiga biten i ett bilstereobygge.

Användarvisningsbild
NADifierad
 
Inlägg: 15450
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2010-06-07 22:15

Backes har även många ritningar på olika typer av bandpassIsobarik, för bil.

Då kan du ju hålla nere lådvolymen, men få en rejäl verkningsgrad!? 8)

Användarvisningsbild
robsarve
 
Inlägg: 277
Blev medlem: 2010-02-03
Ort: vettet

Inläggav robsarve » 2010-06-08 23:18

Femtontummare med 10-15 W är nog ingen riktig höjdare. Problemet är att i hemmet där de kan låta mäktigt är bakgrundsbruset runt 35-40 dB. I en bil i rörelse talar vi uppåt 90 dB bakgrundsljud i detta frekvensområde.

Effekten blir helt enkelt att dina basar dränks i allt annat oljud.

Men det är ju roligt att prova, så kör på du!
...tycker Erik


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster