MM kastar handsken.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-03 14:24

Roligt :)

Har ni bestämt er för vilka kombattanter ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-06-03 14:29

mm kan väl få lite normallyssning först, hoppas jag?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-03 14:31

Nattlorden skrev:mm kan väl få lite normallyssning först, hoppas jag?

Nej, varför? Det verkar vara viktigare att skilja högtalarna åt än lyssna efter vilken som låter bäst.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-06-03 14:32

meanmachine skrev:IDAG blir det lyssning av Pi60 :)

Jag ser fram emot en riktigt bra recension!

/Johan

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-03 15:07

jag ser fram emot en ärlig recension
Bikinitider

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-06-03 15:22

celef skrev:jag ser fram emot en ärlig recension

en bra recension kan inte vara bra utan att vara ärlig.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-06-03 15:23

subjektivisten skrev:Nej, varför? Det verkar vara viktigare att skilja högtalarna åt än lyssna efter vilken som låter bäst.

Det fixar man enklast per okulärbesiktning.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2010-06-03 15:36

Är det detta som krävs för att få lyssna på PI60?

Då ska jag också kasta vanten! Mina Klipsch RB 51 piskar PI60s!

Nå, nu vill jag lyssna också, vem ställer upp?! :wink:

Skämt åsido, kul att ni får det gjort :)
Snabler och grobianer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-06-03 18:54

meanmachine skrev:IDAG blir det lyssning av Pi60 :)

Trevligt!

Glöm inte bilder och en utförlig recension !
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-03 19:02

dimitri skrev:

jag har läst flera bra recensioner som med facit i hand omöjligen kan ha varit ärliga
Bikinitider

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-06-03 19:51

celef skrev:
dimitri skrev:

jag har läst flera bra recensioner som med facit i hand omöjligen kan ha varit ärliga

Vad var det som var så bra med dem då?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-03 20:04

Vi är nu klara med lyssnign av Pi60 på eriks hemmaplan. :) Kommer att skriva lite senare nu har jag en del arbete att utföra.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-03 20:05

Jo vi bestämde helt ärligt att köra Pi60 mot M20 i testet.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-03 20:16

Slänger in ett hundben så ni är sysselsatta medan jag arbetar. Demografen :D hade pipmat sin lya efter faktiskt alla regler om huvuvida man skall bruka dämpning och hur man skall placera pi60. Efter lite labbande kom vi båda fram till att dämpningen måste bort högtalarna ut från väggen och tiltas isär rejält och förutom detta åkte treblejusteringen upp lite på rotel RA06 och dessutom tiltades högtalarna lite i framkant så de fick bakåtlut och då kunde vi äntligen få lyssna på bra ljud. :)

:oops: Alla fel

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-03 20:17

Tengil skrev:
celef skrev:
dimitri skrev:

det har varit väldigt bra skrivna recensioner, finner du sådant konstigt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-06-03 20:46

meanmachine skrev:Slänger in ett hundben så ni är sysselsatta medan jag arbetar. Demografen :D hade pipmat sin lya efter faktiskt alla regler om huvuvida man skall bruka dämpning och hur man skall placera pi60. Efter lite labbande kom vi båda fram till att dämpningen måste bort högtalarna ut från väggen och tiltas isär rejält och förutom detta åkte treblejusteringen upp lite på rotel RA06 och dessutom tiltades högtalarna lite i framkant så de fick bakåtlut och då kunde vi äntligen få lyssna på bra ljud. :)

Äh, placebo. :wink:

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-06-03 20:52

celef skrev:
Tengil skrev:
celef skrev:
dimitri skrev:

det har varit väldigt bra skrivna recensioner, finner du sådant konstigt?

Du menar språkligt eller är uppställningen i texten bra?
Vad jag menar är: om en test är bra utförd så borde den väl spegla resultatet, annars är den väl per defenition (test av grunka) oduglig.

Vh Christer
Senast redigerad av Tengil 2010-06-03 21:04, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-06-03 20:57

meanmachine skrev:Slänger in ett hundben så ni är sysselsatta medan jag arbetar. Demografen :D hade pipmat sin lya efter faktiskt alla regler om huvuvida man skall bruka dämpning och hur man skall placera pi60. Efter lite labbande kom vi båda fram till att dämpningen måste bort högtalarna ut från väggen och tiltas isär rejält och förutom detta åkte treblejusteringen upp lite på rotel RA06 och dessutom tiltades högtalarna lite i framkant så de fick bakåtlut och då kunde vi äntligen få lyssna på bra ljud. :)

Detta låter spännande- vilka kablar användes och vilka signalkällor ?
Träväggar eller betong ?

eriken

Inläggav eriken » 2010-06-03 21:03

Jag tänkte skriva några korta rader här. Vi hade en trevlig lyssning och det spelades en del musik och pratades, mest blev det Eva Cassidy - Live at blues alley, Dire Straits och lite Diana Krall - The Girl in the other room.

Kan börja med att kort ge mitt intryck såhär långt av pi60 mot mina piPs:

I mitt rum så har verkligen piPs inte mycket att sätta emot pi60 när det gäller totala intrycket. Pips orkar inte med att fylla ut rummet som pi60 gör vilket resulterar i en tunnare återgivning med fokusering på mellanregistret. Sedan så spelar pi60 med ett helt annan lugn och kontroll och med en homogenare återgivning.

Det första jag egentligen reagerade på när jag började spela var att pi60 kändes mera återhållna och dämpade i mellanregistret och diskanten. Om jag skulle använda diverse hifi-floskler så skulle jag nog uttrycka mig som att pi60 har en god portion värme i mellanregistret och ett något återhållet diskantregister. Ja, ungefär som i recensionen Guru qm60 i tråden som ligger uppe nu. Jag har också läst en del andra som beskriver att pi60 är fylligare i mellanregistret än piP.

Pi60 är otroligt lättlyssnad och jag skulle nog vilja säga att dom är motsatsen till lyssningströtthet.

Fast när jag skriver återhållen och dämpad så menar jag inte att det är dåligt. Trots att det låter lite mörkare nu än med piPs (kanske för att de hade en tunnare återgivning vilket gjorde att de upplevdes som ljusare) så är pi60 mera detaljerade. Jag hör ständigt nya nyanser och detaljer som jag tidigare aldrig lagt märke till med piPs. Så det är helt klart mera upplöst..

Uppställningen har varit ca 5 cm från en 5 cm tjock stenullsskiva dikt an mot vägg samt Inos Aco skivor stående ovanpå stenullsskivorna och ett draperi framför allt. Högtalarna har varit invinklade så att man kunnat just skymta utsidan av dem. Kort och gott enligt de rekommendationer jag läst här på faktiskt.

Såhär långt är det ett stort lyft från piPs och jag ångrar det verkligen inte.

Så till lyssningen som vi hade nyss då:

Jag skriver bara mina intryck så jag inte talar för MM´s del också, det får han göra själv.

Vi lyssnade runt på lite olika musik och så föreslog MM att vi skulle testa att ta bort lite dämpning för att se hur det skulle yttra sig. Vi började sakta skala av dämpning för att till sist endast ha kvar draperiet och med högtalarna nu flyttade ca 20 cm ut och utvinklade så att de korsade bakom lyssningspositionen.

Och ja... detta var verkligen intressant. Jag kan tillägga att mitt rum är ganska så dovt i klangen motför andra rum som jag testat.

Utan all dämpning så lät nu musiken mera levande och alert och med mera rumsinformation och en helt annan öppenhet i ljudet. Mera resonanser är ju det första man tänker på och visst är det väll så men det lät faktiskt himla trevligt i mitt rum såhär.

Så tillbaka med all dämpning och vinkla in dem igen och flytta tillbaka dem. Skillnaden är verkligen stor, det hördes nu tydligt hur pass hårt avdämpat mitt ljud är. Jag vet inte riktigt än hur jag ska förhålla mig till detta utan jag står någonstans mittemellan.

En sak som man måste ta i beaktning är ju att Inos högtalare inte är designade att framställa en massiv ljudbild av den större sorten som vissa högtalare gör utan att de är skapade med "öppet fönster" resonemanget. Personligen så gillar jag inos ljudbild som börjar vid högtalarna och sträcker sig mellan dem och eventuellt en bit utanför med bra fokus. Relativt laidback om man jämför med många andra..

Hursomhelst.. jag vet att Ingvar har konstruerat högtalarna med syftet att de skall avdämpas rejält och står nära bakväggen invinklade så att man kan skymta utsidan.

Problemet som jag ser det i mitt rum som är ganska dovt är att med all rekommenderad dämpning så blir det aningens oengangerat och dött. Lite av hörslurslyssning.. men samtidigt ska jag heller inte klaga alltför mycket då jag gillar den typen av lugnare ljud som inte är allför ljust och framskjutet.

Jag ska nu testa med bara Inos minsta Aco bakom högtalarna samt draperiet och med pi60 ca 20 cm ut från vägg i några dagar. Sedan ska jag sätta tillbaka all dämpning igen och se vad jag föredrar.

Kan även slänga in en mätning på mitt rum då pi60 står enligt rekomendationerna:

Som ni kan se så har jag en riktigt elak basresonans på 50 hz som förstör en del..

Bild

eriken

Inläggav eriken » 2010-06-03 21:13

Richard skrev:

Detta låter spännande- vilka kablar användes och vilka signalkällor ?
Träväggar eller betong ?

Det är öppen planlösning och gipsväggar.

Kablage är Raydex eller Belkin? CT100 som signal samt korskopplad EKK till Pi60.

Jag har verkligen fått mig en funderare efter denna kvällen, kul med nya infallsvinklar som kan leda till bättre ljud..

Jag hade faktiskt inte ens haft en tanke på att minska dämpningen annars.

Jag ska nu köra med den "nyare" uppställningen fast utan tiltningen ett par dagar och utvärdera.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-03 21:20

Jag ger lite input jag med.

Jag upplevde ganska omgående att ljudet var instängt och tråkigt varpåvi labbade lite med diverse placeringar och dämpning.

Tillslut kom högtalarna mer till sin rätt enligt mig och även om vi har lite kvar som test av steg och liknande för att vidare ge pi60 med optimala förhållanden så kan jag direkt säga att jag inte tycker att pi60 är det bästa jag hört enligt dr rådande förhållandena. Bra men med möjliga förbättringar.

Högtalaren har kvaliteer som är bra som homogen ljudbild och en mycket fin bas, då inte lågbasen utan baselementet som på mycket bra sätt lyckas mejsla ut detaljer i tuffa passager. Mycket fint i Nils Löfgrens Kieth Don't go. Lågbasen bar trevlig men där finns en del att önska som inte direkt berör högtalaren.

Diskanten är lite av ett frågetrecken? Detaljer i ljudbilden försvinner eller är smal/liten. En detalj jag är känslig på är cymbaler som låter som kinesiska ätpinnar som nuddar kastrullock snarare än vad de borde låta. Vet inte om det beror på förstärkare, högtalare eller rum men något jag inte gillar. Totalt sett låter högtalaren balanserat och väldigt trevligt men saknar lite i den givna setuppen. Vidare tycker jag att högtalaren erbjuder hårdhet i övre mid mot diskant. Övre gerionerna av kvinnorösterna kan bli väl hårt.

Om alla makter är med kommer vi att sammanstråla för att labba lite mer och då medtager jag M20 för jämförelse samt Carver A760x som steg Kanske nått mer som kan ge Pi60 mer luft under vingarna.

ÄR P60 snäll eller tung last?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-03 21:29

Jo även jag vill säga att det var en trevlig lyssnign och erik var en trevlig prick. :) Gott kaffe hade han med.

hifiguru@spray.se

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-06-03 21:29

meanmachine skrev: En detalj jag är känslig på är cymbaler som låter som kinesiska ätpinnar som nuddar kastrullock snarare än vad de borde låta.

Detta var ju en brandfackla. 8O
Har du tagit på hjälmen, MM ?

Eller gillar du metallkalotter?
Senast redigerad av Richard 2010-06-03 21:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-06-03 21:31

Efterklang på den nivån skulle jag aldrig stå ut med, men det är jag det.
0,35 - 0,40 är mitt mål, men jämnt fördelat.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-03 21:33

Richard skrev:
meanmachine skrev: En detalj jag är känslig på är cymbaler som låter som kinesiska ätpinnar som nuddar kastrullock snarare än vad de borde låta.

Detta var ju en brandfackla. 8O
Har du tagit på hjälmen, MM ?

Det skall inte behövas. Jag har utryckt det jag anser. :) Jag liksom erik skriver vilket jag instämmer tycker att Pi60 är laidback och varm/fyllig i ljudet. Väldigt likt spendor eller magnepan men med lite mer bas.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-03 21:35

sprudel skrev:Efterklang på den nivån skulle jag aldrig stå ut med, men det är jag det.
0,35 - 0,40 är mitt mål, men jämnt fördelat.

Mätningen är på ljudet innan jag kom och hur det ser ut som vi lyssnade vet vi inte än men det kanske erik fixar. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-03 21:49

Efterklangen ska ju hållas låg om man vill höra musiken.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-03 21:57

subjektivisten skrev:Efterklangen ska ju hållas låg om man vill höra musiken.

Man får jäkligt låg efterklang om man sätter en grytlapp framför diskanten. :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-03 21:58

eriken skrev:Jag har verkligen fått mig en funderare efter denna kvällen, kul med nya infallsvinklar som kan leda till bättre ljud..

Jag ska nu köra med den "nyare" uppställningen fast utan tiltningen ett par dagar och utvärdera.

Det jag funderar över är vad du menar med bättre ljud? Att alla musik låter "mera levande och alert och med mera rumsinformation" när du tar bort massa dämpning beror ju på att du adderar ljud från ditt egna rum, som smetar ut detaljer och sänker upplösningen på ljudet. Men är det verkligen bättre? Enligt mig så är det inte det.

eriken

Inläggav eriken » 2010-06-03 22:11

subjektivisten skrev:
eriken skrev:Jag har verkligen fått mig en funderare efter denna kvällen, kul med nya infallsvinklar som kan leda till bättre ljud..

Det jag funderar över är vad du menar med bättre ljud? Att alla musik låter "mera levande och alert och med mera rumsinformation" när du tar bort massa dämpning beror ju på att du adderar ljud från ditt egna rum, som smetar ut detaljer och sänker upplösningen på ljudet. Men är det verkligen bättre? Enligt mig så är det inte det.

Jo jag förstår precis vad du menar och jag tänkte själv så när vi lyssnade.. Jag säger väll egentligen ingenting slutgiltigt nu men jag skall testa detta i några dar för att ge det en ärlig chans, det låter bra nu med mindre dämpning trots att det är "fel". Blir det i mina öron bättre sedan när dämpningen kommer tillbaka så får den ju stanna.

Jag börjar ha fått grepp om hur mitt rum "låter" nu också då jag kört samma setup med pips i flera olika rum och jag kan verkligen intyga att mitt rum på något konstigt sätt dämpar ner diskanten redan utan speciellt mycket dämpning. I alla andra rum jag testat har all dämpning som funnit till hands bara vara att ta fram och helst lite till.

När jag lyssnade på pi60 när jag köpte dem så var det väldigt ljust och diskantrikt. Det rummet var stort och långsmalt och väldigt kalt med öppningar å olika håll. Det är svårt att tro att det är samma högtalare då jag lyssnar hemma hos mig..

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino