Har ni bestämt er för vilka kombattanter ?!
Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:mm kan väl få lite normallyssning först, hoppas jag?
subjektivisten skrev:Nej, varför? Det verkar vara viktigare att skilja högtalarna åt än lyssna efter vilken som låter bäst.
celef skrev:dimitri skrev:celef skrev:jag ser fram emot en ärlig recension
en bra recension kan inte vara bra utan att vara ärlig.
jag har läst flera bra recensioner som med facit i hand omöjligen kan ha varit ärliga
Tengil skrev:celef skrev:dimitri skrev:celef skrev:jag ser fram emot en ärlig recension
jag har läst flera bra recensioner som med facit i hand omöjligen kan ha varit ärliga
Vad var det som var så bra med dem då?
meanmachine skrev:Slänger in ett hundben så ni är sysselsatta medan jag arbetar. Demografenhade pipmat sin lya efter faktiskt alla regler om huvuvida man skall bruka dämpning och hur man skall placera pi60. Efter lite labbande kom vi båda fram till att dämpningen måste bort högtalarna ut från väggen och tiltas isär rejält och förutom detta åkte treblejusteringen upp lite på rotel RA06 och dessutom tiltades högtalarna lite i framkant så de fick bakåtlut och då kunde vi äntligen få lyssna på bra ljud.
![]()
Alla fel
celef skrev:Tengil skrev:celef skrev:dimitri skrev:celef skrev:jag ser fram emot en ärlig recension
Vad var det som var så bra med dem då?
det har varit väldigt bra skrivna recensioner, finner du sådant konstigt?
meanmachine skrev:Slänger in ett hundben så ni är sysselsatta medan jag arbetar. Demografenhade pipmat sin lya efter faktiskt alla regler om huvuvida man skall bruka dämpning och hur man skall placera pi60. Efter lite labbande kom vi båda fram till att dämpningen måste bort högtalarna ut från väggen och tiltas isär rejält och förutom detta åkte treblejusteringen upp lite på rotel RA06 och dessutom tiltades högtalarna lite i framkant så de fick bakåtlut och då kunde vi äntligen få lyssna på bra ljud.
![]()
Alla fel

Richard skrev:meanmachine skrev:Slänger in ett hundben så ni är sysselsatta medan jag arbetar. Demografenhade pipmat sin lya efter faktiskt alla regler om huvuvida man skall bruka dämpning och hur man skall placera pi60. Efter lite labbande kom vi båda fram till att dämpningen måste bort högtalarna ut från väggen och tiltas isär rejält och förutom detta åkte treblejusteringen upp lite på rotel RA06 och dessutom tiltades högtalarna lite i framkant så de fick bakåtlut och då kunde vi äntligen få lyssna på bra ljud.
![]()
Alla fel
Detta låter spännande- vilka kablar användes och vilka signalkällor ?
Träväggar eller betong ?
meanmachine skrev: En detalj jag är känslig på är cymbaler som låter som kinesiska ätpinnar som nuddar kastrullock snarare än vad de borde låta.
Richard skrev:meanmachine skrev: En detalj jag är känslig på är cymbaler som låter som kinesiska ätpinnar som nuddar kastrullock snarare än vad de borde låta.
Detta var ju en brandfackla.![]()
Har du tagit på hjälmen, MM ?
sprudel skrev:Efterklang på den nivån skulle jag aldrig stå ut med, men det är jag det.
0,35 - 0,40 är mitt mål, men jämnt fördelat.
subjektivisten skrev:Efterklangen ska ju hållas låg om man vill höra musiken.
eriken skrev:Jag har verkligen fått mig en funderare efter denna kvällen, kul med nya infallsvinklar som kan leda till bättre ljud..
Jag hade faktiskt inte ens haft en tanke på att minska dämpningen annars.
Jag ska nu köra med den "nyare" uppställningen fast utan tiltningen ett par dagar och utvärdera.
subjektivisten skrev:eriken skrev:Jag har verkligen fått mig en funderare efter denna kvällen, kul med nya infallsvinklar som kan leda till bättre ljud..
Jag hade faktiskt inte ens haft en tanke på att minska dämpningen annars.
Jag ska nu köra med den "nyare" uppställningen fast utan tiltningen ett par dagar och utvärdera.
Det jag funderar över är vad du menar med bättre ljud? Att alla musik låter "mera levande och alert och med mera rumsinformation" när du tar bort massa dämpning beror ju på att du adderar ljud från ditt egna rum, som smetar ut detaljer och sänker upplösningen på ljudet. Men är det verkligen bättre? Enligt mig så är det inte det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster