MM kastar handsken.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

eriken

Inläggav eriken » 2010-06-04 20:17

MM: Visst skulle jag kunna släpa burkarna hem till dig för att koppla upp med Cyrus och liknande. Det vore intressant att få höra dem spela i ett nytt rum.

Sanjuro: Det är inget "fel" på elektroniken såvitt jag vet..

Att Inos högtalare skiljer sig i ljudet från många (de flesta) tillverkarna på marknaden kan vi nog alla hålla med om och det är därför jag gillar Ino. Jag har hört rätt många olika märken och setuper ändå men föredrar ändå ino, annars hade jag inte köpt pi60.

Stereolyssnande är ju i slutändan subjektivt tyckande.

Jag använder ordet stereolyssnande istället för hifi så att det inte ska uppfattas som att alla som gillar "hifi" strävar efter en så oförvanskad signal som möjligt. De flesta gör ju inte det utan strävar efter det subjektivt bästa ljudet oavsett om det är färgat eller ej.

Eller har jag kanske fel?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-06-04 21:05

Inte fel alls eriken, men det finns dom bara lyssnar på musik också. Det bästa är om allt sammanfogas så man inte sitter och "bara" lyssnar på ljudet :) Man skall ju ryckas med i musiken tycker jag. Om det är bra musik vill jag säga ;)

Kul att nu fick till det!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

eriken

Inläggav eriken » 2010-06-04 22:07

bassman skrev:Inte fel alls eriken, men det finns dom bara lyssnar på musik också. Det bästa är om allt sammanfogas så man inte sitter och "bara" lyssnar på ljudet :) Man skall ju ryckas med i musiken tycker jag. Om det är bra musik vill jag säga ;)

Kul att nu fick till det!

Ja, jag kan inte mer än instämma helt i det du säger.

Det bästa jag vet är de perioder då jag bara kan skita i stereon och bara lyssna på musik. Det är så jag vill ha det, helt ärligt så tycker jag mest bara det börjar bli en pina att ständigt irritera mig på saker i ljudet eller fundera hur det kunnat låta med vissa förändringar.

Det lustiga och lite tragiska med hela hifi-grejjen som svider att erkänna är att de gånger jag varit som mest nöjd och bara lyssnat på musik så har det såhär i efterhand nog egentligen inte låtit så himla bra, alls! inte om jag jämför med nuvarande uppsättning med pi60, då står sig tidigare uppsättningar tämligen slätt men jag var ändå nöjdare då (jag hade inga referenser eller hade hört bättre högtalare). Första paret "riktiga" högtalare som var b&w dm685 tyckte jag lät magiskt bra och det var en fröjd att lyssna, sedan kom uppgraderingssjukan och byten. Det lät bättre ett tag med de nya högtalarna, Dali, Elac, piP, piPs.. men missnöjet och letandet efter fel samt ett ständigt flyttande av högtalare och dämpning. Ljudet kom i fokus istället för musiken.

Så egentligen handlar det nog inte om att söka bättre och bättre återgivning för att slutligen landa och bli nöjd i mitt fall, det kommer alltid att finnas bättre gejjer eller högtalarplaceringar att fundera över om det vore bättre. Med tanke på att jag varit som mest nöjd och självsäker över hur bra ljud jag haft då jag troligen haft som sämst ljud då visar på att det sitter inte i tekniken, utan i huvudet :S

Jag är tämligen säker att pi60 är en nog bra högtalare för att kunna landa nu och jag tror att de flesta här kan hålla med om att det är en mycket kompetent återgivare.

Jag önskar bara få till pi60 bra med placeringen och dämpningen i rummet så att det lirar bra så jag sedan kan glömma av stereon helt och bara vända skivor.

Och jag tror nog att jag kommer att komma dit ganska snart.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-05 00:51

Jag kan nog lova att du inte skulle vilja ha tillbaka det ljudet du hade förr. Att man minns något som "otroligt bra" är en sak, jag minns att jag var väldigt impad av ett par högtalare förr, bland det mest imponerande jag hört. Men jag lyssnade på dom igen nyss och, ja, det var inget kul alls.
Minnes är väldigt selektiva.

Bättre att försöka få ordning på rummet istället.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-05 13:29

Mina bästa upplevelser är med Luxor 8071, QRS500, piP, iPs (+moduler) och nu med i16s hemma hos mig.
Alla andra högtalare "har väll varit bra" men inte ens i närheten som dessa kandidater, just nu så är det i16s som gäller och det är en ren fröjd att lyssna på musik med dom, dock helt utan moduler för tillfället men dom kommer om 2-3 veckor :)
Men mest imponerande är nog piP och QRS500, båda spelar så sjukligt bra för pengarna, och i piP's fall även för storleken. Man förväntar sig inte att få en helt fullskalig återgivning med ordentlig pondus och otrolig detaljupplösning från någon av dessa till synes simpla högtalare.

Luxor 8071 är också med på ett hörn, inte riktigt i samma nivå, men mycket trevliga, bäst hittills är dock (och inte helt förvånande...) i16s som liksom bara, Ja... dom gör helt enkelt allting bara rätt... :D
Men det blir till att lyssna på inte för "tung" musik, så att man inte märker för mycket att det fattas något i botten :)

Hur som helst, jag uppskattar fortfarande QRS500 lika mycket som förut, fast att jag tycker ju att piP/iP/i16s är betydligt bättre på många punkter. Men QRS500 har också styrkor som är svårslagna. Dom är så vansinnigt roligt att lyssna via, man blir liksom bara på bra humör och stampar takten (väldigt likt sättet som jag tycker att Ino spelar) och med en väldigt bastant och bra basbotten.
Man liksom lyssnar mer på musiken och bryr sig mindre (exakt som Ino) men det som faller på är att dom inte har riktigt samma detaljprecision som Ino...
Min polare som nu mera har mina QRS500, han är hur nöjd som helst och jag tycker själv väldigt mycket om att lyssna på musik hemma hos honom. Men klart, jag hävdar fortfarande att det mesta på marknaden är ren skräp, finns en del saker som är "ok" och sedan en hand full med högtalare som jag kan leva med utan att gräma mig. Och imponerande nog så är QRS500 en av dom högtalarna, och det till ett pris på ca 2000kr beggat :lol:
Senast redigerad av DVD-ai 2010-06-05 14:09, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-06-05 14:06

Är helnöjd med mina qrs-500 ,det bästa jag haft lätt .I fråga om pi60 så har jag väldiga problem att avgöra hur bra dom låter när jag inte får lyssna hemma ,skulle jag få möjligheten nån gång att lyssna här så kanske jag skulle tycka att dom låter suveränt :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-05 14:15

Jag är inte så säker på att Pi60 tar Qrs500 i basen 8O Dock lite mer homogen. Qrs 500 är bang for the buck men inte bäst i världen. :) Dock är det respekt att kunna knåpa ihop en sådan potent högtalare och lyckas sälja den för 6500:-
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-05 15:05

meanmachine skrev:Jag är inte så säker på att Pi60 tar Qrs500 i basen 8O Dock lite mer homogen. Qrs 500 är bang for the buck men inte bäst i världen. :) Dock är det respekt att kunna knåpa ihop en sådan potent högtalare och lyckas sälja den för 6500:-

Det är jag dock enormt säker på att pi60 gör. På alla parametrar som jag anser har med bra basåtergivning att göra, även ljudtrycksmässigt med låg dist.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-06-05 15:38

Det är jag dock enormt säker på att pi60 gör. På alla parametrar som jag anser har med bra basåtergivning att göra, även ljudtrycksmässigt med låg dist.

Får väl se om jag får chansen till en duell nångång , har ju hört pi60, luxor 8071 och nu qrs500 .Lika bra att va tyst kanske, blir sånt liv bara :D Luxor 8071 och pi60 lät väldigt lika i basåtergivningen när jag hörde på dom samtidigt a+b en gång .Kan ju tala om att qrs500 inte är ett dugg sämre :wink: ursäkta mig, men jag kommer nog aldrig att fatta va det är som är så fantastiskt med pi60 :? Ett par bra högtalare helt klart , men nån wow upplevelse ? Inte från min sida i alla fall..... Ps ,detta är inte bara skrivet till magnus utan rent allmänt.Mvh....

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-05 16:43

Nej, vi har förstått att du inte är impad av dom. Jag är impad att slippa bli impad, eftersom avsaknaden av parametrar som står ut är så trevligt. Men så slipper jag byta högtalare som andra byter kalsonger. 8)

Säger det igen, vart finner jag en bättre fullregisterhögtalare än pi60/pi60s? Nu snackar vi inte högsta SPL utan ljudkvalité.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-06-05 16:50

Som jag skrev förut,kanske skulle bli impad av ett par pi60 om jag fick ha ett par här hemma nån vecka . Vill lyssna där jag är van att lyssna för att kunna bedömma ett par högtalare på rätt sätt (sån är jag :) )

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2010-06-05 17:01

zapanasta skrev:

Får väl se om jag får chansen till en duell nångång , har ju hört pi60, luxor 8071 och nu qrs500 .Lika bra att va tyst kanske, blir sånt liv bara :D Luxor 8071 och pi60 lät väldigt lika i basåtergivningen när jag hörde på dom samtidigt a+b en gång .Kan ju tala om att qrs500 inte är ett dugg sämre :wink: ursäkta mig, men jag kommer nog aldrig att fatta va det är som är så fantastiskt med pi60 :? Ett par bra högtalare helt klart , men nån wow upplevelse ? Inte från min sida i alla fall..... Ps ,detta är inte bara skrivet till magnus utan rent allmänt.Mvh....

Jag förstår att man inte kan uppskatta Pi60 om man har ett ljudideal som innebär qrs500 med loudness intryckt och lite extra bas med baskontrollen :wink:
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

eriken

Inläggav eriken » 2010-06-05 19:10

Är det någon som har koll på Svanås basabsorbeter och hur effektiva de är? Jag såg att det fanns en som hette Varitune-V6 som var variabel mellan 25-60 Hz.

http://www.diffusor.com/Basabsorbenter.htm

Verkligen ingen liten pjäs men det är väll vad som krävs för att råda bot på basproblemen. Vet faktiskt inte riktigt var jag skulle kunna stapla in en eller 2 st av dessa klumpar i vardagsrummet så det ser bra ut men om de bevisningen skulle kunna kapa av en 5-10 dB så vore det ju värt ett försök.

Vad finns det annars för alternativ? Att dämpa med markskiva och glasfiber har jag förstått kräver abnorma mängder vilket utesluter det hela.. PEQ känns väll inte som ett första handsval då det bara lindrar problemen i sweetspot och inte fixar rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-06-05 21:39

Alternativet för att lyckas dämpa bas med absorbenter är att dämpa med mineralullskivor diagonalt över hörnen.
Sök på Ethan Winer och Real Traps.

Bild

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-05 22:01

Imorgon kommer erik till moi och frilyssnar M20 och stackarn :D kommer att bli varse om hur jäkla bradet kan låta. :)

Så denna tråd kommer nog att ta fart mer efter eriks möte med revel.

En sak jag säger är väkommen. :)

hifiguru@spray.se

eriken

Inläggav eriken » 2010-06-05 22:18

Stackarn?! :D Det låter nästan som att jag får göra mig beredd att sälja mina pi60 ;)

Det ska bli väldigt intressant!

Edit: Har nu konstaterat efter en hel del lyssnande att all markskiva måste ut (tack för det MM, hade nog aldrig ens kommit på tanken annars), totalt 3,5 m2 har avlägsnats. Har nu bara kvar Inos ACO skivor bakom högtalarna samt draperiet framför allt.

Drog även ut högtalarna 5 cm från startposition och har de vinklade så att jag sitter ganska precis on-axis.. någon cm toe out och nu låter det finemang!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-06-05 23:25

Jag förstår att man inte kan uppskatta Pi60 om man har ett ljudideal som innebär qrs500 med loudness intryckt och lite extra bas med baskontrollen

Med tanke på musiksmaken jag har (hårdrock bla som kan låta väldigt tunt i basen beroende på inspelning så är loudness+lite eq motiverat oavsett va man har för högtalare) :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-06-05 23:49

eriken skrev:Stackarn?! :D Det låter nästan som att jag får göra mig beredd att sälja mina pi60 ;)

Edit: Har nu konstaterat efter en hel del lyssnande att all markskiva måste ut

Prova att ställa några diagonalt över hörnen innan du kastar bort dom helt. Prova både främre hörn och hörnen bakom lyssningsplatsen, antingen eller, eller båda.
Så här skriver Ethan Winer:
[img]MiniTraps%20and%20MondoTraps%20are%20designed%20to%20excel%20at%20low%20frequencies,%20and%20intentionally%20have%20lower%20absorption%20at%20high%20frequencies.%20This%20lets%20you%20install%20enough%20of%20them%20to%20adequately%20solve%20bass%20problems%20without%20making%20the%20room%20sound%20too%20dead.[/img]
Dom är klädda på ytan med plastfolie, för att minska absorbtionen vid högre frekvenser, så att det inte ska upplevas överdämpat pga av ojämn dämpning i frekvensregistren.
Senast redigerad av paa 2010-06-06 00:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-06 00:01

zapanasta skrev:
Jag förstår att man inte kan uppskatta Pi60 om man har ett ljudideal som innebär qrs500 med loudness intryckt och lite extra bas med baskontrollen

Med tanke på musiksmaken jag har (hårdrock bla som kan låta väldigt tunt i basen beroende på inspelning så är loudness+lite eq motiverat oavsett va man har för högtalare) :)

eller skaffa subwoofers
Bikinitider

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-06 03:51

Som sagt, jag gillar Ino och jag gillar QRS500, hur kommer det sig om dom skulle var helt skillnad världar ?! Jag tycker att QRS500 har väldigt mycket av PI60 ljudet faktiskt, inte alls samma djup i basen och som sagt saknar dom samma upplösing i samtliga register, men QRS500 har en ljudsignatur som tilltalar mig starkt och jag tycker att dom är mycket bra, dom har en "här får du musiken" känsla, precis som Ino och dessutom så har dom inga "hyss" för sig, precis som Ino.

Jag måste faktiskt vara lite på zapanasta's sida här och fråga mig vad som är så skrämmande med att QRS500 skulle kunna vara uppskattas lika högt/högre än pi60 ?!
Jag tycker faktiskt (om jag ska vara ärlig) att skillnaden i många fall inte behöver vara så stor... och jag har haft qrs50 samtidigt som iPs och pP-4 !
Skillnaden ligger mycket i detaljerna (som ju jag anser vara väldigt viktiga, därför jag bytta upp mig, och det är inte några "WOW" skillnader mellan QRS500 och iPs tycker jag (har även lyssnat en helt del på pi60 så, sak sak gäller där). Dock skillnader som klar tilltalar mig och som gör att pi60 är det självklara valet för mig i en duell.

QRS 500 är bra högtalare, inte lika bra på att spela högt med låg disst och inte riktigt lika bra på något egentligen, men dom är mycket, mycket bra högtalare och har en ljudsignatur som jag tycker är lik Ino's i ljud sättet att förmedla musiken på.

Så, nu fick jag det sagt :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-06-06 08:24

Jag tror jag skulle gilla pi60 jättemycket om jag hade ett par ,men jag är ingen sån som sitter och finlyssnar musik egentligen utan lyssnar när jag håller på med nåt annat för det mesta . Förstår mkt väl att pi60 skulle vinna en duell mot mina qrs om man verkligen skulle sitta och lyssna efter små små detaljer osv , men som jag lyssnar så tror jag faktiskt att mina qrs duger lika bra :)

eriken

Inläggav eriken » 2010-06-06 10:47

paa skrev:
eriken skrev:Stackarn?! :D Det låter nästan som att jag får göra mig beredd att sälja mina pi60 ;)

Prova att ställa några diagonalt över hörnen innan du kastar bort dom helt. Prova både främre hörn och hörnen bakom lyssningsplatsen, antingen eller, eller båda.
[img]MiniTraps%20and%20MondoTraps%20are%20designed%20to%20excel%20at%20low%20frequencies,%20and%20intentionally%20have%20lower%20absorption%20at%20high%20frequencies.%20This%20lets%20you%20install%20enough%20of%20them%20to%20adequately%20solve%20bass%20problems%20without%20making%20the%20room%20sound%20too%20dead.[/img]
Dom är klädda på ytan med plastfolie, för att minska absorbtionen vid högre frekvenser, så att det inte ska upplevas överdämpat pga av ojämn dämpning i frekvensregistren.

Tack paa, jag ska testa att experimentera med detta idag.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-06 11:15

eriken skrev:
paa skrev:

Tack paa, jag ska testa att experimentera med detta idag.

Va F.. 8O Kaffepanna är på och stereon står varm redan samt grannen är borta. Pallra dig norröver nu vettja. :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-06 11:36

Så här ser det ut och ända som inte stämmer är att vid lyssning kommer den akustiska guran att avlägsnas från väggen samt 2st skynken att hängas upp bakom högtalarna. Inget alvarligt men för min egen feelgood ;)

Bild

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-06 12:49

ser väldigt trevligt ut, dubba subbar också vad e det för något märke och modell ?! ser ut som B&W ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-06 14:38

ASW-650 men dessa är inte mer än för syns skull. :? Brukar dem endast till film. Till musik är de totalt överflödiga.

Nu har erik kommit ,lyssnat och farit igen. :) Trevligt och tack för titten.

Intryck kommer nog inte att dröja länge.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-06 15:56

mm, en konstruktionsfråga om dina revel, den dära gråa pålagda baffeln, täcker den ett större hål i lådan eller inte?

hm, det där gick kanske inte att förstå...
Bikinitider

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-06 15:59

celef skrev:mm, en konstruktionsfråga om dina revel, den dära gråa pålagda baffeln, täcker den ett större hål i lådan eller inte?

hm, det där gick kanske inte att förstå...

Nej (tror jag förstod) men det är dubbla bafflar lite som Qln signatur.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-06 16:12

zapanasta skrev:Ps ,detta är inte bara skrivet till magnus utan rent allmänt.Mvh....
Det förstod jag allt.

För min del så är det mig egalt vad andra tycker och tänker, men det är intressant hur många kan göra så fantasifulla jämförelser mellan högtalare när de förusättningarna man ger dem för att spela musik i gör att ingen av dem egentligen kan spela särskillt bra..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

eriken

Inläggav eriken » 2010-06-06 17:56

Tänkte börja med att tacka MM för mycket trevligt sällskap och gott kaffe :) Det har varit en mycket intressant och rolig lyssning.

Jag tänkte skriva ett par rader om dagen som varit medans minnet och upplevelsen känns färsk.

Det var ju som bekant Revel M20 som vi lyssnade på, otroligt välbyggd, att knacka på den var som att knacka i ett massivt tjockt vardagsrumsbord.

Så till första lyssningen för dagen med en låt som jag inte vet vad det var, kanske MM kan påminna mig om det? Nåväl, låten drog igång och jag möttes av en bas som var helt otrolig rent fysiskt och i rapphet. Att dessa relativt små tingestar kunde klämma ur sig den basen hade jag inte väntat mig..!

Det hela följdes upp av ett mellanregister och diskant som jag skulle beskriva som väldigt öppet och luftigt.

Ljudbilden är väl tilltagen i såväl bredd som höjd och med ett fint djup, men högtalarens starkhet i ljudbilden ligger nog enligt mig i att allt ligger väldigt fint separerat och fast.

Vi lyssnade på en hel del låtar med både akustiska inslag och tyngre bas/elektroniskt. Och det som var genomgående för allt var att det hela tiden lät stort och öppet.

Om jag ska börja med högtalarens starkheter som jag upplevde dem så var det ett otroligt öppet mellanregister och diskant som kunde leverera otroligt bra rumsnärvaro och upplösning. Hi-hat och cymbalerna hade en riktigt fin klang och lät rent och naturligt väl placerade och separerade i ljudbilden. Detta plus att högtalaren samtidigt kunde hamra ut en helt otroligt rapp och tung bas som låg som ett fast fundament utan att gröta till eller ta bort klarheten och fastheten i registren ovan. Att lyssna på live och akustiska inspelningar var väldigt intressant eftersom m20 kunde enligt mitt tycke leverera en bra "jag är där live" känsla.

Rent tonalt så hamnar M20 på en ljusare skala än pi60. Men då menar jag heller inte ett diskantrikt skärande ljud som vissa ljusa högtalare kan leverera utan ett öppnare och och mera detaljerat ljud. Det spelades ganska så högt och i vissa passager i låtar som jag kände innan som var skrikiga kunde jag nästan sitta som lite på nålar för att jag tänkte "nu kommer det skära igenom rejält och bli skrikigt!" men det blev inte så, allt levererades klart och tydligt utan skärande dist och med med en fast placering i ljudbilden.

Cymbalerna lät inte som kinesiska ätpinnar som trummar på ett grytlock som MM påpekade hos mig, haha :lol: utan de kom fram mycket bra och det var lätt att höra hur de klingade ut.

Pi60 är verkligen lägre i diskanten motför Revel när det kommer till att höra utklingningen i cymbaler och små detaljer såsom en triangel eller liknande som ligger och tickar på i bakgrunden. Och jag har konstaterat nu att det inte beror på rummet efter ändringen eftersom direktljudet en meter ifrån har (nästintill) samma balans i diskanten och detaljeringsnivå som i sweetspot.

Jag hade inte tänkt att göra en Ino vs revel recension av detta utan tänker bara delge mina intryck om revel även om vissa jämförelser måste göras.

Det är två olika högtalare som har sina egna filosofier och jag tycker att båda har sin givna plats.

Finns det något som jag önskar att pi60 hade som m20 har?

Jo, jag skulle kunna önska att pi60 kunde ta fram detaljer och cymbaler på samma vis som revel men utan att ändra pi60´s klang till det ljusare för den gillar jag som den är. Jag kan faktiskt hålla med MM ändå även om jag inte skulle använda ord som att cymbalerna låter som kinapinnar som knackar försiktigt pågrytlock så har de lite svårt att komma fram och kan kännas lite undertryckta. .Förstå mig inte fel de låter riktigt bra, bara aningens lågt.

Vad kan jag känna att jag saknar i m20 då?

Att öppenheten, detaljeringen, ljudbildens fasthet och närvaron var på topp är det inget snack om. Men eftersom jag ju ändå gillar Ino och dess "sound" så skulle jag vilja ha lite mera kropp och fyllighet i återgivningen. Jag kunde även känna att ett lite lugnare ljud med mera fokus hade varit skönt, kanske beror på det kalare rummet och efterklangstiden? Samt att jag gillar att sitta en bit bort och titta på "scenen" som med pi60´s lite laidback och lugna ljudbild. En smaksak helt enkelt.

Så som slutord vill jag ge tummen upp för MM som bjöd in till en riktigt trevlig stund och lyssning på ett par otroligt välljudande högtalare. Jag skulle inte ha några som helst problem att äga ett par Revel, de var en mycket positiv överraskning och imponerade stort!

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino