eriken skrev:Tänkte börja med att tacka MM för mycket trevligt sällskap och gott kaffeDet har varit en mycket intressant och rolig lyssning.
Jag tänkte skriva ett par rader om dagen som varit medans minnet och upplevelsen känns färsk.
Det var ju som bekant Revel M20 som vi lyssnade på, otroligt välbyggd, att knacka på den var som att knacka i ett massivt tjockt vardagsrumsbord.
Så till första lyssningen för dagen med en låt som jag inte vet vad det var, kanske MM kan påminna mig om det? Nåväl, låten drog igång och jag möttes av en bas som var helt otrolig rent fysiskt och i rapphet. Att dessa relativt små tingestar kunde klämma ur sig den basen hade jag inte väntat mig..!
Det hela följdes upp av ett mellanregister och diskant som jag skulle beskriva som väldigt öppet och luftigt.
Ljudbilden är väl tilltagen i såväl bredd som höjd och med ett fint djup, men högtalarens starkhet i ljudbilden ligger nog enligt mig i att allt ligger väldigt fint separerat och fast.
Vi lyssnade på en hel del låtar med både akustiska inslag och tyngre bas/elektroniskt. Och det som var genomgående för allt var att det hela tiden lät stort och öppet.
Om jag ska börja med högtalarens starkheter som jag upplevde dem så var det ett otroligt öppet mellanregister och diskant som kunde leverera otroligt bra rumsnärvaro och upplösning. Hi-hat och cymbalerna hade en riktigt fin klang och lät rent och naturligt väl placerade och separerade i ljudbilden. Detta plus att högtalaren samtidigt kunde hamra ut en helt otroligt rapp och tung bas som låg som ett fast fundament utan att gröta till eller ta bort klarheten och fastheten i registren ovan. Att lyssna på live och akustiska inspelningar var väldigt intressant eftersom m20 kunde enligt mitt tycke leverera en bra "jag är där live" känsla.
Rent tonalt så hamnar M20 på en ljusare skala än pi60. Men då menar jag heller inte ett diskantrikt skärande ljud som vissa ljusa högtalare kan leverera utan ett öppnare och och mera detaljerat ljud. Det spelades ganska så högt och i vissa passager i låtar som jag kände innan som var skrikiga kunde jag nästan sitta som lite på nålar för att jag tänkte "nu kommer det skära igenom rejält och bli skrikigt!" men det blev inte så, allt levererades klart och tydligt utan skärande dist och med med en fast placering i ljudbilden.
Cymbalerna lät inte som kinesiska ätpinnar som trummar på ett grytlock som MM påpekade hos mig, hahautan de kom fram mycket bra och det var lätt att höra hur de klingade ut.
Pi60 är verkligen lägre i diskanten motför Revel när det kommer till att höra utklingningen i cymbaler och små detaljer såsom en triangel eller liknande som ligger och tickar på i bakgrunden. Och jag har konstaterat nu att det inte beror på rummet efter ändringen eftersom direktljudet en meter ifrån har (nästintill) samma balans i diskanten och detaljeringsnivå som i sweetspot.
Jag hade inte tänkt att göra en Ino vs revel recension av detta utan tänker bara delge mina intryck om revel även om vissa jämförelser måste göras.
Det är två olika högtalare som har sina egna filosofier och jag tycker att båda har sin givna plats.
Finns det något som jag önskar att pi60 hade som m20 har?
Jo, jag skulle kunna önska att pi60 kunde ta fram detaljer och cymbaler på samma vis som revel men utan att ändra pi60´s klang till det ljusare för den gillar jag som den är. Jag kan faktiskt hålla med MM ändå även om jag inte skulle använda ord som att cymbalerna låter som kinapinnar som knackar försiktigt pågrytlock så har de lite svårt att komma fram och kan kännas lite undertryckta. .Förstå mig inte fel de låter riktigt bra, bara aningens lågt.
Vad kan jag känna att jag saknar i m20 då?
Att öppenheten, detaljeringen, ljudbildens fasthet och närvaron var på topp är det inget snack om. Men eftersom jag ju ändå gillar Ino och dess "sound" så skulle jag vilja ha lite mera kropp och fyllighet i återgivningen. Jag kunde även känna att ett lite lugnare ljud med mera fokus hade varit skönt, kanske beror på det kalare rummet och efterklangstiden? Samt att jag gillar att sitta en bit bort och titta på "scenen" som med pi60´s lite laidback och lugna ljudbild. En smaksak helt enkelt.
Så som slutord vill jag ge tummen upp för MM som bjöd in till en riktigt trevlig stund och lyssning på ett par otroligt välljudande högtalare. Jag skulle inte ha några som helst problem att äga ett par Revel, de var en mycket positiv överraskning och imponerade stort!
Instämmer med föregående talare. M20 kan inte mäta sig med Pi60 i fylligheten i ljudet men slår den i upplösning och detaljrikedom. Sen är Pi60 mer fet i basen så klart men det är ju fysikens lagar lite men M20 levererar bas som slår någon stativhögtalare jag hört hittills under livet. Naturtroget, djupt och fysiskt.
Det är även precis som erik påtalar så att dessa konstruktioner är mycket olika varandra och min allegori är som att jämföra en TV 32" med en Projektor 120" där projjen är Revel och TV Pi60.
Om Revel är attack och framåt är Pi60 lugn och laidback. Var är mer rätt? Hur långt är ett snöre?
Tanken var ju att jämföra med Pip och inte pi60 men det är ändå skoj att fått chansen att träffa erik och dels få erfara Pi60 och gett chansen till en ögonöppnare för Revels otroliga ljud.
Vidare under kommande vecka skall vi försöka och labba md steg och Cd hos erik för att se om Pi60 svara lite bättre än den något trötta Rotel Ra06an som lirar nu.