Moderator: Redaktörer
Jag är konservativ. Musik skall höras framifrån.
Jag brukar aldrig sitta med ryggen åt en konsert.
subjektivisten skrev:För idag kan knappast artister/producenter klara av att göra trovärdig musik ur två kanaler och att höra en gitarr flyga omkring genom hela rummet är inget jag vill höra.
Naqref skrev:subjektivisten skrev:För idag kan knappast artister/producenter klara av att göra trovärdig musik ur två kanaler och att höra en gitarr flyga omkring genom hela rummet är inget jag vill höra.
Kan man tolka det som att du förespråkar mono

subjektivisten skrev:
Det jag förespråkar än bra ljud, inte instrument i bakkanalaen för att det låter "coolt".
hali skrev:Då kanske vi kan dra upp frågan om vettiga multikanalsförsteg?
Jag menar nu inte surroundprocessorer utan rena försteg som fixar att kontrollera och reglera volym på ett par 5.1 ingångar och ett gäng stereoingångar.
Några jag själv känner till är
* Norma
* Accuphase CX-260
* Sony ES-??? (numera discontinuat)
Nattlorden skrev:hali skrev:Då kanske vi kan dra upp frågan om vettiga multikanalsförsteg?
Jag menar nu inte surroundprocessorer utan rena försteg som fixar att kontrollera och reglera volym på ett par 5.1 ingångar och ett gäng stereoingångar.
* Norma
* Accuphase CX-260
Holfi har också processor-fria mångkanalsförsteg.
Ranefjord skrev:Naqref: Har du gått o kärat ner dig i Copland nu? :) *sött*
Nattlorden wrote:
hali wrote:
Då kanske vi kan dra upp frågan om vettiga multikanalsförsteg?
* Norma
* Accuphase CX-260
Holfi har också processor-fria mångkanalsförsteg.
Thomas_A skrev:Förstår inte detta. Nästan alltid när det är multikanal så rackas det ner på det för att man alltid avser 5.1 eller 7.1 inspelningar. Det finns relativt många 2-kanalsinspelningar som man kan lyssna på i Matrix mode eller likn. Har aldrig hört några instrument spela i bakkanalerna, utan bara att en del rumsinformation från inspelningen läggs ut runt omkring mig. Ljudet släpper alltså mer och man upplever musiken mer nära och äkta. Alltså känns det mer nära verkligheten, vilket är et mål för min Hifiupplevelse.
Thomas
Kraniet skrev:... Att en bra stereo spöar allt i surroundväg för rätt mycket pengar är vi väl alla eniga om. Så istället att folk köper stereo för 10000 så köper dom komplett surround paket för samma summa. En jämförelse på denna prisnivå är ju rent löjlig. Ska man sedan börja snåla så står sig stereoanläggningen väldigt bra redan på 5000 medan surroundprylar för länge sedan närmat sig hysteriskt dåligt gränsen.
...
Vad det gäller ljudkvalité på 2-kanals mot mångkanalsförstärkare så tycker jag den jämförelsen gjorts bl.a. i Hifi&musik ett antal ggr i olika prisklasser och alltid med samma entydiga svar... 2-kanalarna låter bättre.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Imperial-Blomman och 37 gäster