"Tjejjer" i originalutgåva?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

"Tjejjer" i originalutgåva?

Inläggav PerStromgren » 2010-06-10 10:41

Bild

En av mina första upplevelser av häftig återgivning var Robert Brobergs platta "Tjejjer" återgiven av en Heathkit monanläggning, 1969. Högtalaren var en 200-liters hörnhistoria med ett 12" koaxialelement, vill jag minnas. Det lät oerhört maffigt och jag skulle vilja återuppliva minnet. Antingen är mitt minne kort, min egen anläggning för tunn eller nyutgåvan beskuren, för det låter inte alls maffigt om den CD jag har köpt! Inte det minsta, faktiskt!

Är det någon av er gamlingar som har någon tidig CD av denna platta (eller rent av LP:n) och kan kolla hur den låter, åt mig? Låten Carola ska skaka huset vid hygglig nivå!
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-06-10 11:11

Den enda cd med Robert Broberg som verkar vara oskruvad är samlingen "20 mest önskade" (1991). Dessutom finns en ljudkvalitetsmässigt bra samling på bolaget Pickwick från 1994. Hela Robbans EMI-katalog kom på sent 90-tal med två album på en cd och där har det putsats en del men låter ändå ganska bra. Den utgåvan bör du kunna hitta. Har du köpt den nyutgåva som kom 2008 eller något i den stilen eftersom det låter så illa?

Håller för övrigt med om att "Tjejjer" är både bra och ganska välljudande! Jag hade en svår Broberg-period i mitten av 90-talet. "Mariga Mary" är fin!

Jag kan förvisso också plocka fram original-LP:n i kväll.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2010-06-10 11:19, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-06-10 11:19

Kunde jag inte gissa att det skulle vara just du som svarade? En klippa är du, Pekka!

PekkaJohansson skrev:Har du köpt den nyutgåva som kom 2008 eller något i den stilen eftersom det låter så illa?

Nej, jag tror att min är från 90-talet, men jag får kolla hemma. Jag skulle nog inte säga att det låter "illa" om plattan. "Tunt", snarare.

Det kan ju vara ett 40 år gammalt minne som bleknat! Eller en felavstämd basreflex (detta var ju före T och S) eller en impedanstopp hos högtalaren som gav rörslutsteget lite extra skjuts just i basen.

Men jag har träffat på skivor från den tiden som hade en väldans pregnant elbas, jag har för mig att vi diskuterat detta tidigare. "Lyckliga Gatan" kommer jag ihåg som ett exempel. Per Myrbergs "Tältet" ett annat. Dessa inspelningar låter fortfarande maffigt, så jag har inte supit bort alla minnesceller...
Senast redigerad av PerStromgren 2010-06-10 11:22, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-06-10 11:22

OK, jag ska jämföra vinylen och cd:n från sent 90-tal och lyssna särskilt på basnivån. Gamla ljudminnen hänger kanske ibland samman med de färgningar som fanns i dåtidens avspelningsutrustning...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-06-13 14:36

Jag kollade nyss, min CD är från -99.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-06-13 20:28

Jag har Tjejjer-LPn nånstans, men den låter bedrövligt. Det beror nog mest på att den har spelats säkert tusen gånger av fnittrande barn på en resegrammofon.

Så här ser "De 20 mest önskade" (jag tror det är 1991 års utgåva) ut:

[url=http://user.faktiskt.io/svante/masweb/Robert%20Broberg/De%2020%20mest%20önskade/index.html]Full analysis[/url]
[img]http://user.faktiskt.io/svante/masweb/Robert%20Broberg/De%2020%20mest%20önskade/overview.gif[/img]
Senast redigerad av Svante 2010-07-25 18:18, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-06-13 20:55

Tack, Svante! Intelligent GIF! Carola verkar ju inte överdrivet beskuret eller låg basnivå. Låter den låten OK just på den punkten?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-06-13 21:36

perstromgren skrev:Tack, Svante! Intelligent GIF! Carola verkar ju inte överdrivet beskuret eller låg basnivå. Låter den låten OK just på den punkten?

Hehe, rolig felskrivning: Carola - beskuret (med tanke på den düska brütningen i låten).

Jag har svårt att uttala mig om basen, för det har jag ingen i mina datorhögtalare, men allmänt så låter den rätt ok. Fast det är ju utpräglad mångkanalsmono, med full panorering till vänster och höger.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-06-14 00:03

Tyvärr hann jag inte lyssna på Robert Broberg innan det blev dags att plasta in hela bostaden i väntan på fönsterrenovering. Tack till Svante för graferna över "De 20 mest önskade" - det ser, som förväntat, ganska respektabelt ut. Jag har "Carola" på samlingen "Tillbaka till 60-talet" och där låter den både dynamiskt och har relativt bra tryck i basen. Det är möjligt att det är samma mastering som på "De 20 mest önskade". Jag får be att återkomma med de utlovade lyssningsintrycken. Tror att mina Robban-vinyler befinner sig i ganska bra skick.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

zirro77

Inläggav zirro77 » 2010-07-25 16:41

Vill inte sabba tråden, men en rolig anekdot är att jag haft otroligt svårt för den mannens (Robbans) samlade produktion. Har tydligen yppat detta faktum för oförsiktigt bland mina nära och kära, vilket ledde till att hela min svensexa blev en orgie i Robert Broberg-musik :lol: . Jag hördes sjunga allsköns Robban-låtar över stora delar av Götet någon gång i maj i år. Hmmm.... :oops:
.....men är det inte så att "Den röda jumpern" svänger lite iaf.
CD-fix, Amplifix, Ino piPs

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-07-31 23:10

zirro77 skrev:Vill inte sabba tråden, men en rolig anekdot är att jag haft otroligt svårt för den mannens (Robbans) samlade produktion. Har tydligen yppat detta faktum för oförsiktigt bland mina nära och kära, vilket ledde till att hela min svensexa blev en orgie i Robert Broberg-musik :lol: .

Japp, så går det! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-31 23:15

Perra, välkommen hem från semestern :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-07-31 23:22

petersteindl skrev:Perra, välkommen hem från semestern :)

Tack, tack!

Några dagar i Stockholm med min 12-24 vidvinkel och en vecka på Utö har gjutit nytt (?) liv i en! Det kanske kan bli några smesterbilder att beundra i morgon, om jag hinner mellan tvättarna och hallonplockningen...
... tycker jag!

Per

Återgå till Skivrekommendationer