Ännu mer gnäll över remastring...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-15 00:53

nolimitsoya skrev:
Johan_H skrev:Blu-ray kan vara en väg.

Så länge musikstudion kan styra medelnivån på skivorna kommer problemet finnas runt nästa hörn oavsett format. Varför skulle det bli annorlunda med BluRay? Dessutom är BD ett extremt konsumentfarligt format som vi alla borde hålla oss borta ifrån. Högre upplösning eller ej.

Kan du utveckla det där lite. Varför anser du att BD ett extremt konsumentfarligt format som vi alla borde hålla oss borta ifrån? Jag anser tvärtom d v s raka motsatsen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-06-15 01:11

Kryptering, ringa hem (=fjärrförstöring), zoner och en väldig massa otrevligheter. På vilket vis menar du att BD är ett konsumentvänligt format? De tekniska poängerna, de som är till nytta för konsumenten; högre bithastighet och upplösning är ju inte formatberoende, utan hade kunnat levereras med vilket medium som helst.
Jag ser enorma konsumenträttsliga, praktiska, vardagliga problem i min kristallkula om vi låter oss låsas in i BD-formatet, och vi är redan på god väg. Lika illa är den attitydförändring som sakta sker genom tillvänjning och nednötning, som gör det accepterat att någon annan har den yttersta kontrollen över våra personliga ägodelar.
Eller kanske till och med att de egentligen inte är ens personliga ägodelar, utan någon annans... Trots att vi köpt dem. Eller trodde att vi gjort det.

Enda anledningen till att DVD inte blev en katastrof var att dess kryptering smulades i småbitar kort efter lanseringen.
Det finns en hel del direkt skurkaktiga fulheter på det mediet också, men manöverutrymmet för sådant är enormt mycket mindre än med BD.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-15 01:26

nolimitsoya skrev:Kryptering, ringa hem (=fjärrförstöring), zoner och en väldig massa otrevligheter. På vilket vis menar du att BD är ett konsumentvänligt format? De tekniska poängerna, de som är till nytta för konsumenten; högre bithastighet och upplösning är ju inte formatberoende, utan hade kunnat levereras med vilket medium som helst.
Jag ser enorma konsumenträttsliga, praktiska, vardagliga problem i min kristallkula om vi låter oss låsas in i BD-formatet, och vi är redan på god väg. Lika illa är den attitydförändring som sakta sker genom tillvänjning och nednötning, som gör det accepterat att någon annan har den yttersta kontrollen över våra personliga ägodelar.
Eller kanske till och med att de egentligen inte är ens personliga ägodelar, utan någon annans... Trots att vi köpt dem. Eller trodde att vi gjort det.

Enda anledningen till att DVD inte blev en katastrof var att dess kryptering smulades i småbitar kort efter lanseringen.
Det finns en hel del direkt skurkaktiga fulheter på det mediet också, men manöverutrymmet för sådant är enormt mycket mindre än med BD.

Lagringsutrymmet är större och hastigheten är större, beroende på en kortare våglängd.

Du verkar spekulera i allehanda saker. Jag ser inga farligheter på det sätt som du gör. Det du beskriver låter snarast ångestbetonat. Vilken annan skulle ha kontroll över dina personliga ägodelar?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-06-15 01:42

Någon som lyckats kopiera en blu ray-skiva ?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-06-15 06:12

Använd Any-DVDHD. Funkar utmärkt.

Ser personligen Bluray som lika farligt som ännu större hårddiskar.
Är bara en bärare av digitalt lagrad information.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-15 13:42

Ragnwald skrev:Någon som lyckats kopiera en blu ray-skiva ?

Hela nätet är fylld med blurays rippar. När ska dessa bolag lära sig?!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-06-15 23:25

petersteindl skrev:Det du beskriver låter snarast ångestbetonat. Vilken annan skulle ha kontroll över dina personliga ägodelar?

De som håller i nycklarna. Har du tillgång till de nyckal som behövs för att låsa upp dina filmer på egen hand? Kan du formatshifta fritt? Underlättar medieföretagen, är de likgiltiga eller är det något de aktivt motarbetar?
Du säger att du inte alls ser samma problem; Menar du att du inte känner till de här delarna eller tror du att det investerats miljoner i dem för att de sedan aldrig skulle komma att användas?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-06-15 23:28

subjektivisten skrev:Hela nätet är fylld med blurays rippar. När ska dessa bolag lära sig?!

Piratkopieringen bekämpar man på andra vis. Vinsterna ligger i att kunna sälja filmen en gång på BD, en gång till när den blir repig, ännu en gång via AppStore, en tredje gång via nerladdning och en elfte gång när man slutat sälja BD-spelare och gått vidare till ett annat format, för konsumenten har ingen rimlig chans att överföra filmerna till nått beständigt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-06-15 23:35

nolimitsoya skrev: . . .för konsumenten har ingen rimlig chans att överföra filmerna till nått beständigt.

Är det verkligen så ?
(Undrar en lätt bekymrad Laila) .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-06-16 11:46

Apropå njutbart inspelad musik blev jag nyfiken på Bertil Alvings inspelningar. I en annan tråd hittade jag därför Alvings diskografi som byggde på en omfattande lista som PeterSteindl gjort. (+1 Peter! :) )

Den var lite svårläst på websidan så jag kopierade över den i Excelformat (Excel 97 8) ).
http://user.faktiskt.io/Johan_H/BertilAlvingCD.xls
((Osäker på om man kan länka xls-filer så här... :roll: ))

Vet nån om listan finns i bättre version/format, fast jag inte hittat?

Vet nån om det finns årtal nånstans till CDna?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-16 14:25

Johan_H skrev:Apropå njutbart inspelad musik blev jag nyfiken på Bertil Alvings inspelningar. I en annan tråd hittade jag därför Alvings diskografi som byggde på en omfattande lista som PeterSteindl gjort. (+1 Peter! :) )

Den var lite svårläst på websidan så jag kopierade över den i Excelformat (Excel 97 8) ).
http://user.faktiskt.io/Johan_H/BertilAlvingCD.xls
((Osäker på om man kan länka xls-filer så här... :roll: ))

Vet nån om listan finns i bättre version/format, fast jag inte hittat?

Vet nån om det finns årtal nånstans till CDna?

Jag skrev den i xls och jag har den i xls och pdf format som jag kan e-maila.

Detta är det senaste Bertil spelat in. Det finns 4 låtar i komprimerad version att lyssna på http://www.svenskaoar.se/

MvH
Peter

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-06-16 14:36

Laila skrev:Är det verkligen så ?
(Undrar en lätt bekymrad Laila) .

I store delar av världen är det förenat med skyhöga böter eller fängelse att göra det. I Sverige är det tillåtet för personligt bruk, men strängeligen förbjudet att tala om för någon hur man gör eller tillhandahålla de tekniska hjälpmedel som krävs. I praktiken är det med andra ord förbjudet att lägga över sina BD-filmer på sin iPod och straffen rätt stränga.
Tack så mycket, korrupta politiker. :)

Vad som händer när ACTA går igenom får vi se, men räkna med att det blir sju resor värre.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-06-16 20:51

petersteindl skrev:...

Jag skrev den i xls och jag har den i xls och pdf format som jag kan e-maila.

Detta är det senaste Bertil spelat in. Det finns 4 låtar i komprimerad version att lyssna på http://www.svenskaoar.se/

Listan lätt uppdaterad med några ytterligare CD från Ictus. Länk enligt ovan.

Svenska öar släpps 2010-06-21.

Föregående

Återgå till Teknikforum