Moderator: Redaktörer
m_persson79 skrev:Har du möjlighet att köra med 7 st mupps? D.v.s. 2 st seriekopplade per bakkanal? Blir kanske 400 kr extra och lite pill.
slockna skrev:Låter spännande !
jag hade provat att göra muppar utan port, en bra volym har nämnts någonstans...
jag är lite småkär i de där basarna också, men vill egentligen ha något som trivs i en något mindre låda. (utan straffbart lång port.) Vee8 verkar trivas med sina panurge på dryga 40 liter brutto
niklas skrev:Du får ganska rejäl överkapacitet i basområdet jämfört med vad mupparna klarar. Fast det kanske kan vara bra om du senare planerar att byta ut frontarna. Annars hade jag nog valt ett billigare baselement, 6,5-tums. SLS eller kanske TangBand W6-1139.
Ulew skrev:Om jag minns rätt finns det en tråd där det visas bilder på ett system med två L22-basar och mupps som surround, med den skillnaden att det var LTS-toppar. Det verkade fungera fint!
Dock kan man anta att det nog inte går att spela så starkt med bara muppar, men det har du nog redan räknat med.
Maarten skrev:Ulew skrev:Om jag minns rätt finns det en tråd där det visas bilder på ett system med två L22-basar och mupps som surround, med den skillnaden att det var LTS-toppar. Det verkade fungera fint!
Dock kan man anta att det nog inte går att spela så starkt med bara muppar, men det har du nog redan räknat med.
Tror att du syftar¨på denna uppsättning:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ht=maarten
Verkar för övrigt vara samma basar.
Delar du hyfsat högt (>150Hz) och brant kommer mupparna hänga med rätt bra. Ju högre du delar desto kortare avstånd mellan toppar och basmoduler (som princip).
Hade som andra nämnt kört med 4 st till surround.
Maarten skrev:Missade bilden. .; sätter du dem så nära varandra kan du nog dela ända upp till 500hz. Direktiviteten hos basen är nog fortfarande rätt försumbar, även om den börjar göra sig märkbar här.
Avståndet mellan elementen ser utifrån bilden ut att vara ca 0,3-0,4 våglängder (0,21-0,28 m), vilket kanske är på gränsen.
Prova alltså att dela mellan 100-500Hz, ju högre delning desto högre ljudtrycksförmåga (och mindre dist) för systemet. Lyssna och mät.
peetwa skrev:kodapa skrev:Hade tänkt mig såhär...
Jag tror att det där kan bli kalas med en hög delning, inte så brant lutning på toppens baffel.
johaneriksson skrev:Audiocomponents.nl är ofta billigare än europe-audio på själva elementen men lägger på 40€ för hantering och frakt. Beställer man bara några få element blir därför oftast europe-audio billigare.
/Johan
Naqref skrev:Vad glad jag blir! Jag hade dock lite hjälp.
Har man dom stående så bör man nog ha det filter som finns till dom. Lägger man dom ner så minskar behovet rätt mycket. Dessutom blir de lite ortho då oxå.
kodapa skrev:bara en hög med MDF i förrådet...
kodapa skrev:Jag behöver nog städa lite innan jag börjar snickra...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster