Ino = Linn ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Ino = Linn ?

Inläggav DVD-ai » 2010-06-16 10:04

meanmachine skrev:
phon skrev:
meanmachine skrev:
Pi60 har ett sound som är bra än om soundstagen är lite för liten så är det trevlig men min känsla är just Linn.

Jag tror att man kan ha sönder dom så att du får större soundstage. Lite filtersabotage så är du hemma. :)

Lite som han som menade (väl) att kikaren var åt fel håll.
- men vänder jag den ser jag f#n ingenting. 8O

Vår syn på vad som anses vara rätt skiljer sig kapitalt i detta avseende och min fulla syn är att livekänsla och storhet i ljudprojektionen är mer rätt än liten sweetspot med liten 3d

Liten D3 ?!

jag tycker att dom har exeptionellt bra upplevd D3 i ljudbilden och ett djup som jag saknar hos alla andra högtalare jag någonsin lyssnat på.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-16 10:52

phon skrev:
meanmachine skrev: Soundstage är alltså enkelt storleken på projektionen. Jag jämförde Pi60 med en 32" skärm emedan M20 ger en 80" duk .. varpå responsen automatisk och icke oförväntat blir att den mindre ljudbilden är rätt emedan den större är fel :)

Om du specar det lite noggrannare, menar du då att pi60 ger en 32" bred soundstage med en 32" bred inspelning, medan en M20 ger 80" bredd med en 32" inspelning?

Eller är det tvärtom, inspelningen du använde är 80" bred?

Bredden på soundstage kommer ju från inspelningen, och bör väl helst återges ungefär som den är på inspelningen.

Ja, om man då inte gillar konstgjord bredd förstås, men då blir en ensam sångerska också 3 meter bred .... 8O

Allting blir 3 meter brett, är det din preferens?

Det kan ju vara tvärtom också, man gillar ingen bredd alls, allt skall höras i mitten som i hörlurar. Det går att göra högtalare så också, jag har hört såna. Det låter jätteskumt annorlunda faktiskt. :)

.

det låter spännande, hur går det till?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-06-16 10:57

Man fick ljudet mitt i huvudet på nåt sätt, som en liten prick mitt i. Lite hörlur över det hela. Det var ganska stora bafflar, breda, och nån horndiskant, samt kort lyssningsavstånd, typ liksidig triangel.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-06-16 10:57

DVD-ai skrev:
meanmachine skrev:
phon skrev:
meanmachine skrev:
Pi60 har ett sound som är bra än om soundstagen är lite för liten så är det trevlig men min känsla är just Linn.

Jag tror att man kan ha sönder dom så att du får större soundstage. Lite filtersabotage så är du hemma. :)

Vår syn på vad som anses vara rätt skiljer sig kapitalt i detta avseende och min fulla syn är att livekänsla och storhet i ljudprojektionen är mer rätt än liten sweetspot med liten 3d

Liten D3 ?!

jag tycker att dom har exeptionellt bra upplevd D3 i ljudbilden och ett djup som jag saknar hos alla andra högtalare jag någonsin lyssnat på.
jag tycker det verkar finnas gott om högtalare som har mer 3d än Ino, tex Dynaudios lite "bättre" modeller. Men återigen det handlar mest om högtalarplacering och rummet.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-16 11:12

_Fredrik_ skrev:
DVD-ai skrev:
meanmachine skrev:
phon skrev:
meanmachine skrev:

Liten D3 ?!

jag tycker det verkar finnas gott om högtalare som har mer 3d än Ino, tex Dynaudios lite "bättre" modeller. Men återigen det handlar mest om högtalarplacering och rummet.

jo självklart så är det ju många variabler, men just att dom skulle ha liten D3 känner jag inte igen :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-16 13:01

_Fredrik_ skrev:jag tycker det verkar finnas gott om högtalare som har mer 3d än Ino, tex Dynaudios lite "bättre" modeller. Men återigen det handlar mest om högtalarplacering och rummet.

3D är vad? Vore bra och veta vad som syftas med 3D.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2010-06-16 13:01

phon skrev:Man fick ljudet mitt i huvudet på nåt sätt, som en liten prick mitt i. Lite hörlur över det hela. Det var ganska stora bafflar, breda, och nån horndiskant, samt kort lyssningsavstånd, typ liksidig triangel.

Känns igen, lyssnade på ett par äldre luxor hade den effekten i liksidig triangel, kändes som lock för öronen och musiken inne i skallen.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2010-06-16 13:20

subjektivisten skrev:
_Fredrik_ skrev:jag tycker det verkar finnas gott om högtalare som har mer 3d än Ino, tex Dynaudios lite "bättre" modeller. Men återigen det handlar mest om högtalarplacering och rummet.

Skulle gissa på 'soundstage'. Hur mycket ljudet målas upp.

Håller med andra som påtalar att bra högtalare nog låter ganska lika i bra rum.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-16 13:38

StefanL skrev:Skulle gissa på 'soundstage'. Hur mycket ljudet målas upp.

Jo, men det verkar som många audiofiler missuppfattar detta med soundstage. Även recensenter i tidningar har missuppfattat detta för ju större soundstage högtalaren har, desto bättre är den, verkar det som dom tror. Jag vill hävda tvärtom, desto större skillnad i soundstage, desto mer korrekt återger den skivan.
T ex så lyssnade jag på Focals största högtalare i vintras, Focal Grande Utopia EM. Med skivan "Kära du" så hade louise hoffsten en mun/huvud som var 1,5 meter brett. Hemma hos mig så kommer ljudet från en liten punkt mitt mellan högtalarna. För mig så är en 1,5 brett Louise hoffstens huvud helt fel.

Det påstås ibland att Ino har litet soundstage. Jag vill hävda att dom har ENORMT soundstage. För spelar jag Louise hoffsten så återges hon som en punkt mellan högtalarna och spelar jag sen Yello Planet dada (remix) så är ljudet så brett att det ibland kommer från sidan eller bakifrån. Spelar jag Skinny puppy's Last Rights, så finns det en låt där ljudet går längre och längre bak i ljudbilden.

Så, jag undrar verkligen om folk tänker på att bredast inte automatiskt betyder bättre eller korrekt. Snarare så är ju större skillnad mellan inspelningarna som är mer korrekt återgivning.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-06-16 13:52

subjektivisten skrev:

För mig är det information i djupled.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-06-16 14:13

subjektivisten skrev:

Bredd, djup OCH HÖJD!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-16 14:25

_Fredrik_ skrev:För mig är det information i djupled.

Intressant. Har inte upplevt det men ska tänka extra på det nästa gång jag lyssnar på Dynaudio.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-16 16:37

det här var en intressant tråd läsa, mycket är crazy stuff
Bikinitider

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-06-16 20:55

subjektivisten skrev:

Jag är mer intresserad vad D3 är 8)

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-06-17 00:18

Största centern i Inoprogrammet. :twisted:

:mrgreen:

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-06-17 10:13

Är inte det d3 ?

Jag har d2, och den låter bra! :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-17 11:16

men d3 är väll "onödig" då den är delad vid 250Hz (tror jag det va) och centern vill ju Ingvar att man delar 250Hz ändå, så dom 2st woffers som sitter i centern jobbar ju inte nämnvärt då... alltså blir den i praktiken en d2'a i en sådan konfiguration. därför den inte säljs längre (om jag minns rätt)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-06-17 23:53

Richard skrev:Intressant tråd!

Den nya serien från linn låter klangligt rätt lika, om vissa kriterier uppfylls, dvs dämpning bakom högtalaren med Ino, och odämpat med Linns grejor.

Nja, jag har svårt att se hur en högtalare som inte har dämpning bakom sig och inte är invinklad kan låta klangligt lika en som har dämpning bakom och är invinklad.
Även linns högtalare är underkastade fysikens lagar vilket innebär att den första reflexen (från väggen bakom högtalarna) grumlar till och stör direktljudet.

Jag påstår inte att det är omöjligt att de låter lika, bara att jag inte förstår hur det skulle kunna vara så.

[s]Eller menade du att de låter lika när pip är placerad på samma sätt som linnhögtalare?[/s]

Edit: strök sista meningen då jag såg att det inte var så du menade.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-18 10:20

Moment-23 skrev:

Den nya serien från linn låter klangligt rätt lika, om vissa kriterier uppfylls, dvs dämpning bakom högtalaren med Ino, och odämpat med Linns grejor.

Nja, jag har svårt att se hur en högtalare som inte har dämpning bakom sig och inte är invinklad kan låta klangligt lika en som har dämpning bakom och är invinklad.
Även linns högtalare är underkastade fysikens lagar vilket innebär att den första reflexen (från väggen bakom högtalarna) grumlar till och stör direktljudet.

Jag påstår inte att det är omöjligt att de låter lika, bara att jag inte förstår hur det skulle kunna vara så.

[s]Eller menade du att de låter lika när pip är placerad på samma sätt som linnhögtalare?[/s]

?

Vad har det ena med deta andra att göra?

Kan inte en tjej vara lik en kille bara för att de har olika kön?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-06-18 10:25

meanmachine skrev:

Jo, dom kan vara lika, på långt avstånd, men inte om man testar dom. :)

Speciellt inte om man testar dom mot varandra. :roll: :oops:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-18 10:29

phon skrev:
meanmachine skrev:

Jo, dom kan vara lika, på långt avstånd, men inte om man testar dom. :)

Speciellt inte om man testar dom mot varandra. :roll: :oops:

Finns det skillnad språkligt och praktiskt mellan LIKHET, LIKA och IDENTISK ? :roll: -
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-06-18 11:07

meanmachine skrev:
Moment-23 skrev:

?

Vad har det ena med deta andra att göra?

Jag försöker bara förstå hur det skulle kunna vara så. Eftersom jag inte känner till de mekanismer som skulle kunna få dem att låta lika trots så olika förutsättningar så försöker jag deduktivt komma fram till om det kan vara så.
Alltså, pip distorderar väldigt lite, det tror jag de flesta kan skriva under på. De har dessutom dämpning bakom vilket gör att det är mer direktljud än från linhögtalarna som ju även skickar med de första reflexerna. PiP är invinklade till skillnad från linn vilket borde innebära att man lyssnar mer on-axis på pip.
Då blir slutsatsen att om linn ska låta lika som pIP så måste de vara väldigt annorlunda konstruerade pga de olika förutsättningarna.
Många vittnar om tonala avvikelser om man använder galler eller skum framför högtalarna. Hur mycket påverkar då inte reflexerna bakom linnhögtalaren? Det är detta jag får svårt att få ihop. Hur skulle de kunna grumla till ljudet så pass lite att de låter lika högtalare som inte lider av den negativa påverkan av de första reflexerna?

Hjälp mig att förstå detta för jag går bet på det själv.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-06-18 11:27

meanmachine skrev:
Finns det skillnad språkligt och praktiskt mellan LIKHET, LIKA och IDENTISK ? :roll: -

Ja.

Språkligt är det olika många bokstäver i orden.

Praktiskt går det åt olika mycket blyerts när man skriver dom, alternativt aktiveras olika många elektroner.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-06-18 11:30

phon skrev:
meanmachine skrev:

Ja.

Språkligt är det olika många bokstäver i orden.

Praktiskt går det åt olika mycket blyerts när man skriver dom, alternativt aktiveras olika många elektroner.

Mjae. Att något har en likhet med något annat betyder inte att de är identiska. Så oavsett mängden bläck som går åt, orden är inte identiska :-)

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-06-18 11:37

Ja, det kan vara skillnad på likheterna.

Kanske kan skillnaderna vara identiska även med olika likheter, om dom är olika på lika sätt?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-06-18 11:43

Moment-23 skrev:Alltså, pip distorderar väldigt lite, det tror jag de flesta kan skriva under på. De har dessutom dämpning bakom vilket gör att det är mer direktljud än från linhögtalarna som ju även skickar med de första reflexerna. PiP är invinklade till skillnad från linn vilket borde innebära att man lyssnar mer on-axis på pip.
Då blir slutsatsen att om linn ska låta lika som pIP så måste de vara väldigt annorlunda konstruerade pga de olika förutsättningarna.
Många vittnar om tonala avvikelser om man använder galler eller skum framför högtalarna. Hur mycket påverkar då inte reflexerna bakom linnhögtalaren? Det är detta jag får svårt att få ihop. Hur skulle de kunna grumla till ljudet så pass lite att de låter lika högtalare som inte lider av den negativa påverkan av de första reflexerna?

Det gäller att hålla isär hur de är konstruerade och hur de låter. Just beroende på hur de är konstruerade (olika) ska de också placeras olika för att låta bra. När de (var och en placerad optimalt, inte lika) står rätt så låter de bra - och därmed ganska lika. För så är det, ju bättre apparater och högtalare blir, ju mer lika kommer de att låta.

Personligen vet jag inte om jag vill skriva under på att Linns och Inos högtalare låter så lika. Framför allt eftersom Linns olika högtalare kan låta ganska olika.

/ B

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-06-18 13:05

Bill50x skrev:
Moment-23 skrev:Alltså, pip distorderar väldigt lite, det tror jag de flesta kan skriva under på. De har dessutom dämpning bakom vilket gör att det är mer direktljud än från linhögtalarna som ju även skickar med de första reflexerna. PiP är invinklade till skillnad från linn vilket borde innebära att man lyssnar mer on-axis på pip.

Det gäller att hålla isär hur de är konstruerade och hur de låter. Just beroende på hur de är konstruerade (olika) ska de också placeras olika för att låta bra. När de (var och en placerad optimalt, inte lika) står rätt så låter de bra - och därmed ganska lika. För så är det, ju bättre apparater och högtalare blir, ju mer lika kommer de att låta.

Personligen vet jag inte om jag vill skriva under på att Linns och Inos högtalare låter så lika. Framför allt eftersom Linns olika högtalare kan låta ganska olika.

/ B

Jag tyckte att jag höll isär det ganska tydligt.
Men det jag fortfarande inte får ihop eller får något svar på är hur linn lyckas trolla bort påverkan av de första reflexerna.
Dessa är destruktiva för ljudet, det är det väl ingen som tvivlar på?
Vad gör då linn/hur parerar de detta och får dem att låta som pip gör då dessa är invinklade och har dämpning bakom?

Jag tar gärna emot rena hypoteser om definitiva svar är svåra att få fram.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-06-18 13:27

Moment-23 skrev:Men det jag fortfarande inte får ihop eller får något svar på är hur linn lyckas trolla bort påverkan av de första reflexerna.
Dessa är destruktiva för ljudet, det är det väl ingen som tvivlar på?
Vad gör då linn/hur parerar de detta och får dem att låta som pip gör då dessa är invinklade och har dämpning bakom?

De flesta lådhögtalare används utan speciell dämpning bakom. Jag kan tänka mig att beroendet av sådan dämpning är dels hur rummet är beskaffat i övrigt och dels hur högtalarens spridningsmönster ser ut i de övre registren. Basen smyger sig ju runt oavsett och den är dessutom svår att dämpa.

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-18 13:36

det var bra skrivet tycker jag, jag håller med bill
Bikinitider

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-18 14:00

Moment-23 skrev:Hjälp mig att förstå detta för jag går bet på det själv.

Det går nog inte för dom gör nog inte det. Verkar som det är något tagit ur luften faktiskt.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino