Steg 1 - två små subbasar med LT
Steg 2 - diffusa bakkanaler infällda i hylla bakom soffan
Steg 3 - ambitiöst 2,5-vägs Scanspeak-projekt
Steg 4 - surroundkanaler som inte liknar något annat
Steg 5 - fronthögtalare typ dipol med LT-bas
Steg 6 - centerhögtalare med slutna basar och dipolmellan- och diskantregister
Egentligen började det väl sommaren 1964, på en filt med morfars första transistorradio i knät. Lite moddning och tweak så skulle det bestämt låta hifi ur den lilla läderklädda kultburken.

Ett drygt decennium senare och med en Luxor Dirigent 3000 i knät påbörjades det första DIY-projektet, med hjälp av en byggsats från Josefssons postorder och lite spånskivor från träslöjdssalen snickrades ett par baslådor och originalhögtalarna fick plötsligt nytt liv. DIY-giftet hade nått blodomloppet och som alla DIY-are vet så är det en kronisk åkomma, som vägrar lämna kroppen.
Efter ytterligare drygt 30 år av mer eller mindre seriösa högtalarprojekt består alltså bild- och ljudrummet idag av en salig samling individer på stativ, på golv, inbyggda i hyllor och upphängda i taket. Dessutom står ett par OA50 och ett par OA58.2 lite avvaktande och undrar var dom ska få plats...
Mitt uppgraderingsprojekt har pågått mentalt i några år, men inte förrän nu har det alltså blivit tid att sätta spaden i jorden - faktiskt lite som Ernst - för att skapa en skön helhet och harmoni.
Till saken hör att hela uppgraderingen är tänkt som ett återvinningsprojekt - i största utsträckning skall befintliga element och delar nyttjas, dels sådant som suttit i befintliga/tidigare lådor, dels hyllvärmare som ännu inte kommit ur kartongerna, men som börjar ta för stor plats i garaget.
Jag tänkte börja från grunden och jobba mig uppåt. Steg 1 handlar alltså om nya basar. Men först lite om min nya vän i garaget - B&D KW900E - en mycket positiv bekantskap. Eftersom jag vet att det här med att fräsa runda hål engagerar många och att många dessutom frustrerats över svårigheten att få till små hål. Det saknas helt enkelt en vettig jigg till de flesta fräsar. Här är mitt bidrag till lösningarna på problemet: en platta där jag monterat originalskenorna som på en släde och fräst ur ett spår i mitten som medger fräsning med en diameter mellan 6-30 cm. Anslutning av dammsugare till fräsen är dessutom så effektiv att man kan fräsa inomhus utan att damma ner hela huset!

Fortsättning följer...
Edit: lagt in länkar till övriga steg i min uppgradering.