Moderator: Redaktörer
celef skrev:ska man ha en standard så ska den väl bygga på någon slags relevans, kanske hörselns. 50db-skalan maskerar ju en hel massa och man ser endast trend, är det trenden som är grejjen?
celef skrev:ska man ha en standard så ska den väl bygga på någon slags relevans, kanske hörselns. 50db-skalan maskerar ju en hel massa och man ser endast trend, är det trenden som är grejjen?
jonasp skrev:celef skrev:ska man ha en standard så ska den väl bygga på någon slags relevans, kanske hörselns. 50db-skalan maskerar ju en hel massa och man ser endast trend, är det trenden som är grejjen?
Standarder är bra, alla borde ha en egen!
jonasp skrev:celef skrev:ska man ha en standard så ska den väl bygga på någon slags relevans, kanske hörselns. 50db-skalan maskerar ju en hel massa och man ser endast trend, är det trenden som är grejjen?
Standarder är bra, alla borde ha en egen!
PerStromgren skrev:Om det är precis lagom eller inte, det kan man väl tvista om. Jag gissar dock att skalan kommer från någon dansk blekgrön gravsten som fått stå modell.
Svante skrev:PerStromgren skrev:Om det är precis lagom eller inte, det kan man väl tvista om. Jag gissar dock att skalan kommer från någon dansk blekgrön gravsten som fått stå modell.
Oh, är det varianten med kedjesynk mellan skrivare och tongenerator?
*nostalgi*
PerStromgren skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:Om det är precis lagom eller inte, det kan man väl tvista om. Jag gissar dock att skalan kommer från någon dansk blekgrön gravsten som fått stå modell.
*nostalgi*
Japp!
Vad tror du om min teori om det här ifrån den vi fått 50dB-skalan?
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:Om det är precis lagom eller inte, det kan man väl tvista om. Jag gissar dock att skalan kommer från någon dansk blekgrön gravsten som fått stå modell.
*nostalgi*
Japp!
Man kunde byta skala mellan 50 dB, 25 dP och 10 dB och då var det en låda i mätutrustningen som byttes ut.
Man kallade det för t.ex. en 50 dB-pot![]()
Man kan titta på hörselns känslighet och därefter välja skala så att synintryck från mätkurvor och hörselintryck motsvarar varandra och då får det bli frekvenskurveförändring kontra hörselförnimmelseförändring.
Tycker man korrelationen dem emellan är bra så blir mätkurvornas praktiska relevans högre.
MvH
Peter
PerStromgren skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:Om det är precis lagom eller inte, det kan man väl tvista om. Jag gissar dock att skalan kommer från någon dansk blekgrön gravsten som fått stå modell.
*nostalgi*
Japp!
KarlXII skrev:Säkert. Man talar ju om "pappersbredd".
Man varför valde man just 50dB på papperet? Jag tycker Celefs fråga är jäkligt bra. Skulle det vara zoomat till säg 10 eller 20 dB skulle ju detaljerna visualiseras mycket bättre. Luft på grafen gör ingen större nytta.
petersteindl skrev:Man kallade det för t.ex. en 50 dB-pot![]()
celef skrev:får jag gå offtopic i min egen tråd? ja säger jag: är det nån som har ncs-koden på den b&k-gröna kulören?
Jag tycker då att 50dB är mycket enklare att ta in informationen från än 10dB.KarlXII skrev:Säkert. Man talar ju om "pappersbredd".
Man varför valde man just 50dB på papperet? Jag tycker Celefs fråga är jäkligt bra. Skulle det vara zoomat till säg 10 eller 20 dB skulle ju detaljerna visualiseras mycket bättre. Luft på grafen gör ingen större nytta.

celef skrev:petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:Om det är precis lagom eller inte, det kan man väl tvista om. Jag gissar dock att skalan kommer från någon dansk blekgrön gravsten som fått stå modell.
*nostalgi*
Japp!
Man kunde byta skala mellan 50 dB, 25 dP och 10 dB och då var det en låda i mätutrustningen som byttes ut.
Man kallade det för t.ex. en 50 dB-pot![]()
Man kan titta på hörselns känslighet och därefter välja skala så att synintryck från mätkurvor och hörselintryck motsvarar varandra och då får det bli frekvenskurveförändring kontra hörselförnimmelseförändring.
Tycker man korrelationen dem emellan är bra så blir mätkurvornas praktiska relevans högre.
MvH
Peter
vilken skala/omfång skulle passa bra för detta anser du?
Mjo, men ursprungsargumentet var ju:petersteindl skrev:Man kan ta denna kurva med 10 dB-pot
Sedan skulle man kunna förändra denna kurvas y-skalas höjd i förhållande till x-skalan (OBS! samma 10 dB-pot) och då blir det så här
att jämföras med 50 dB-pot![]()
som även kan jämföras med denna 50 dB-pot![]()
Så, jag anser att själva längden på axlarna också kommer in i bilden![]()
Man kanske också kan uttrycka det som att en lutning på 12 dB/oktav bör ha en vinkel på exempelvis 45 grader för att kurvan för synen skall vara anpassad efter hörseln. OBS, jag har inte studerat detta så ingående utan jag bara funderar lite. Men det kanske bara är en vanesak, men jag tror inte det.
MvH
Peter
Det vill säga önskemålet att området är "zoomat" för att visa detaljerna bättre, vilket det ju inte blir i din plot:KarlXII skrev:Skulle det vara zoomat till säg 10 eller 20 dB skulle ju detaljerna visualiseras mycket bättre.

LasseA skrev:Mjo, men ursprungsargumentet var ju:petersteindl skrev:Man kan ta denna kurva med 10 dB-pot
Sedan skulle man kunna förändra denna kurvas y-skalas höjd i förhållande till x-skalan (OBS! samma 10 dB-pot) och då blir det så här
att jämföras med 50 dB-pot![]()
som även kan jämföras med denna 50 dB-pot![]()
Så, jag anser att själva längden på axlarna också kommer in i bilden![]()
Man kanske också kan uttrycka det som att en lutning på 12 dB/oktav bör ha en vinkel på exempelvis 45 grader för att kurvan för synen skall vara anpassad efter hörseln. OBS, jag har inte studerat detta så ingående utan jag bara funderar lite. Men det kanske bara är en vanesak, men jag tror inte det.
MvH
PeterDet vill säga önskemålet att området är "zoomat" för att visa detaljerna bättre, vilket det ju inte blir i din plot:KarlXII skrev:Skulle det vara zoomat till säg 10 eller 20 dB skulle ju detaljerna visualiseras mycket bättre.
petersteindl skrev:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster