Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:När vi bedömer basar eller midwoofers uppfattar vi det ofta enbart som en fördel om elementet har stort Xmax. Är det bara bra eller får vi nya problem? Är dopplerdist ett problem för sådana element? Begränsas det användbara frekvensområdet uppåt, i så fall?
/Jocke
Svante skrev:Stort xmax förknippas i princip även med stor talspoleinduktans, vilket inte är bra.
paa skrev:Datablad här:
http://www.adireaudio.com/Files/Extremi ... asheet.pdf
Jocke skrev:paa skrev:Datablad här:
http://www.adireaudio.com/Files/Extremi ... asheet.pdf
Det där är ju ett element som imponerar! Men, är det mer än en bas? Tillverkaren hävdar ju att det överträffar SS8545 & Seas Excel W18XX. Visst är slaglängden imponerande men finns det någon mellanregisteråtergivning värd namnet? Det här med mekaniskt och användbart Xmax - vilka parametrar skulle hindra att det var samma sak?
/Jocke
paa skrev:Svante skrev:Stort xmax förknippas i princip även med stor talspoleinduktans, vilket inte är bra.
Adire Extremis 6.8 har +-13mm Xmax och bara 0.13 mH.
paa skrev:Jag har ingen aning om hur de är i mellanregistret, den används i alla fall i div tvåvägssystem, men jag tänkte använda dom i små basmoduler. Men SS8545 är väl inte världens allra bästa mellanregister heller, allt är ju kompromisser.
Jocke skrev:Högre induktans brukar ju leda till fördröjning - långsam bas?
Svante skrev:Jocke skrev:Högre induktans brukar ju leda till fördröjning - långsam bas?
Nja... Nu vet jag ju inte riktigt vad långsam bas är, men den fördröjning som en induktans kan ge är inte så stor att man uppfattar den som en fördröjning. Det sitter ju induktanser i delningsfilter också, inte pratar man om långsam bas i dem för det. Det sitter ju tom spolar i diskantgrenen och inte blir diskanten långsam för det.
Det den kan ge är en påverkan av tonkurvan, en sänkning av lite högre frekvenser. Den kan också, eftersom den typiskt varierar med konens läge, tillföra distorsion.
Men långsam bas... Nej, det är åtminstone fel ord.
Jocke skrev:Har du läst de här Svante?
http://www.adireaudio.com/Files/TechPap ... pDelay.pdf
http://www.adireaudio.com/Files/TechPap ... rSpeed.pdf
/Jocke
paa skrev:Dom här filerna handlar lite mer om hur Adire når så stort Xmax:
http://www.adireaudio.com/Files/XBL2DetailsPaper.pdf
http://www.adireaudio.com/Home/Images/X ... y_Cut1.jpg
http://www.adireaudio.com/Files/X_68_Motor_Assy.avi
Svante skrev:Jocke skrev:Har du läst de här Svante?
http://www.adireaudio.com/Files/TechPap ... pDelay.pdf
http://www.adireaudio.com/Files/TechPap ... rSpeed.pdf
/Jocke
Nej, det hade jag inte, och nu ögnade jag igenom dem lite hastigt bara. Utan en alltför djuplodande analys (det går ju inte med en ögning) så ser det åtminstone i delar ut som papper skrivet i syfte att sälja. Inte så att det är genomgående felaktigt, men väl vinklat.
Hursomhelst, jag tror att grupplöptid är ett klart överskattat begrepp när det gäller högtalardesign. Jag tror du har långt större chans att hitta förklaringar till det du kallar långsam bas i tonkurvan.

Morello skrev:Detta med tillverkarnas angivna maximla förskjutning ska man förhålla sig synnerligen skeptisk till. Tex. anger Adire kopiösa +/-35 mm för 15" Tumult, men i praktiken är detta en fantasisiffra om elementet skall användas någorlunda bredbandigt, dvs upp till kanske 70 eller 100 Hz.
Redan vid några millimeter uppvisar detta element en våldsam modulation av induktansen.
Jobbar på saken!Kaffekoppen skrev:Vi får väl se dig använda en liknande slitsad port snart
Nattlorden skrev:Mmm... instämmer. Nu har jag fått sålt mina MG1.4or, men jag funderade ofta på hur bra bas dessa skulle spelat om man kapat upp två hål i vägg till ett annat rum så man slapp den akustiska kortslutningen i basen. Ren och fin upplevde jag ju att den lilla basen de hade hade.
IngOehman skrev:Morello skrev:Detta med tillverkarnas angivna maximla förskjutning ska man förhålla sig synnerligen skeptisk till. Tex. anger Adire kopiösa +/-35 mm för 15" Tumult, men i praktiken är detta en fantasisiffra om elementet skall användas någorlunda bredbandigt, dvs upp till kanske 70 eller 100 Hz.
Redan vid några millimeter uppvisar detta element en våldsam modulation av induktansen.
Det är snarare regel än undantag att element som marknadsförs som kapabla till enorm slaglängd har sällsynt liten användbar (kvalitetskrav inluderade) slaglängd.
Om man inte vidtar särskilda åtgärder för att kompensera de problem som uppstår så ökar distorsionen, inte minskar, när man ökar differensen Hvc - Hgap.
Därtill gäller att man för en given slaglängd nästan altid bör använda en så liten half-roll för den yttre upphängningen som det bara är möjligt. De flesta tillverkare tycks göra tvärtom, och det resulterar i än mera generenade verkliga prestanda.
![]()
Jag har stött på åtskilliga baselement (avsedda för "subwoofer för hemmabyggare-bruk, eller bilbruk) som jag, givet deras beteende, skulle specificera till 3 mm (p-p) användbar slaglängd under 100 Hz (ännu mindre om högre frekvenser skall kunna spelas), men som har en surround som tillåter 7 cm (p-p) rörelse!
Det är väl så enkelt att allt detta styrs till 99% av trender och tillverkarnas gissningar om vad som imponerar köparna. Endast en procent styrs av verkliga prestanda, och endast i det fall som tillverkarna vet något om hur man når vettiga sådana. Det är inte sällsynt att tillverkarna själva deler den okunniga köparkårens missuppfattningar.
Vh, iö
- - - - -
PS. Nu blir väl NN nästan lite onödigt glad, men vettiga dimensioneringar ur dessa synpunkter hittade man redan för över 30 år sedan, från JBL.
Därmed inte sagt att man inte kan dimensionera element för ännu längre slaglängder än dåtidens JBL, men oavsett vilken slaglängd man siktar på, så måste det finnas balans mellan alla elementets ingående dimensioneringar. Det är mycket sällan jag hittar element som har en sådan balans inkorporerad i konstruktionen.
En dimensionering där "synliga egenskaper" (t ex upphängningen) och "beskivbara egenskaper" (t ex Hvc - Hgap) är dimensionerade för tio gånger större slaglängd än de egenskaper hos samma element som är de praktiska begränsing för användbar slaglängd med ljudkvalitetskrav, är idiotkonstruktioner, eller möjligen konstruktioner för dem som struntar helt i ljudkvalitet/musik återgivning, utan bara vill ha jättelika ljudtryck, även om distorsionen är lika jättelik.
Nattlorden skrev:Roger - menar du att panelerna är olinjära i sig själv? Hur har man lyckats med det konststycket?
Jocke skrev:Om det nu är si o så med den linjära slaglängden och man därför väljer stora element för att få mindre konutslag - hur går det då med idealet om en punktformig ljudkälla?
Jocke skrev:Bara för att det är en gängse förekommande uppfattning, Dahlqvist! Det finns säkert andra ideal också!
/Jocke
Det vet man inteJocke skrev:PS. Kaffekoppen: Du resonerar ofta om optimala förhållanden - finns det?
IngOehman skrev:Det är snarare regel än undantag att element som marknadsförs som kapabla till enorm slaglängd har sällsynt liten användbar (kvalitetskrav inluderade) slaglängd.
IngOehman skrev:Om man inte vidtar särskilda åtgärder för att kompensera de problem som uppstår så ökar distorsionen, inte minskar, när man ökar differensen Hvc - Hgap.
IngOehman skrev:Därtill gäller att man för en given slaglängd nästan altid bör använda en så liten half-roll för den yttre upphängningen som det bara är möjligt. De flesta tillverkare tycks göra tvärtom, och det resulterar i än mera generenade verkliga prestanda.
![]()
Jocke skrev:Dahlquist skrev:Jocke skrev:Om det nu är si o så med den linjära slaglängden och man därför väljer stora element för att få mindre konutslag - hur går det då med idealet om en punktformig ljudkälla?
Varför hävdar du att idealet är en punktformig ljudkälla?
Bara för att det är en gängse förekommande uppfattning, Dahlqvist! Det finns säkert andra ideal också!
IngOehman skrev:Ett "ideal", som anförs relatera till bara en idé eller en beskrivning, men inte till några som helst argument om varför det skulle vara nåot bra, är oftast nonsens. Då är det ju bara en sorts tumregel.
Jag vet inte hur många gånger jag läst eller hört påstås att "...det är ju alla högtalarkonstruktörers mål att nå så nära den ideala punktljudkällan som möjligt", eller likande nonsens.
Visst, kanske mardröm då...
Jag får således be den som anför punktljudkällan vara ett idéal, att framföra något som i varje fall liknar en förklaring till VARFÖR det skulle vara bra med ljudkällor som strålar så.
Vh, iö
The Stroker Pro exemplifies the tradition of the original Stroker design by maintaining a front spider and optimizing its function to match the lower spider, which stabilizes the speaker in extreme excursion conditions. The new front spider biasing allows the Stroker Pro to change from a high-output, high performance woofer with a robust linear operating range to an incredibly high-output SPL woofer, increasing the Xmax from 36mm to over 40mm in each direction. This increased Xmax will raise distortion, but it will also amplify the sense of deep bass by utilizing the phenomenon of the "Missing Fundamental."
The Stroker Pro can handle an amazing 5000 watts of power and provide three inches of peak - peak excursion when loaded into a "High-Q" enclosure
Morello skrev:Jag råkade av en slump ha det stora nöjet att för inte altför länge sedan leka lite med den gamla15"-strokern från CV. Maken till junk får man faktiskt leta en stund efter. Distorsionen var frapperande redan vid högst måtliga nivåer. Desutom ackompanjerades övertonerna av diverse andra mer eller mindre harmoniskt reltaerade missljud.
NNord skrev:man kan ju faktiskt använda väldigt många stora element som tillsammans gör väldigt små membranrörelser !
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 24 gäster