Moderator: Redaktörer
Det är ju frågan när lådväggen blir för tunn så att den svänger för mycket. Det kanske inträffar först med ganska tunna väggar egentligen om man bara dämpar lådan ordentligt och väljer lämpliga mått på lådan.Om det är stort tryck i högtalarlådan....torde inte det vara lättare att få en tunnare vägg att svänga?
Jocke skrev:För många år sedan reste Bo Hansson (Rauna/Opus) till ÅF och demade sina högtalare. Jag tror att "bokhyllemodellen" hette Capella och med i bagaget fanns naturligtvis ett par byggt i betong samt ett par byggt i mdf. Det var alltså ingen som helst tvekan om vilken av dem man helst skulle föredra att ha hemma!![]()
/Jocke
Harryup skrev:Hmmm, skulle rösta på motsatsen om jag fick välja skivor fritt.
Martin skrev:Vid högre frekvenser så rör ju sig de rörliga massorna knappt någonting.
Naqref™ skrev:Martin skrev:Vid högre frekvenser så rör ju sig de rörliga massorna knappt någonting.
Fast det är ju inte rörelsen som är av betydelse utan accelerationen.
Almen skrev:Mårten Design använder kolfiber. Det tycker jag är coolt (oavsett om det blir bättre ljud eller ej).
Keba skrev:Jag tror inte egentligen att materialet i sig bestämmer var resonanserna hamnar. Det beror ju också på lådform och stagningar. Lådans benägenhet att svänga måste bero på en kombination av lådmaterialets styvhet, densitet, dämpegenskaper, form och stagning.
Förmodligen är inte något av de vanliga materialen bättre än alla andra i alla lådor.
Får man stämma in i hyllningskören? MDF är ju bara vansinnigt lätt att berabeta... tycker jag iallafall.skrutten skrev:Keba skrev:Jag tror inte egentligen att materialet i sig bestämmer var resonanserna hamnar. Det beror ju också på lådform och stagningar. Lådans benägenhet att svänga måste bero på en kombination av lådmaterialets styvhet, densitet, dämpegenskaper, form och stagning.
Förmodligen är inte något av de vanliga materialen bättre än alla andra i alla lådor.
Då tror vi lika.
Nefilim skrev:Tack för alla synpunkter! Men egentligen! Om en högtalare sjunger vid ett s.k knogtest och den spelar underbart! So what?
Jag har hört på en del stendöda högtalare som spelar trist och livlöst! Är dom då för mycket dämpade? Eller?
Jag har själv ett par Klipsch RF7 som inte klarar av ett knogtest tillfylles, men som jag och många andra tycker spelar fantastiskt!
Börjar likna kabeldebatten lite!
Piotr skrev:Nefilim,
jag tror inte att en högtalare med sjungande väggar kan låta underbart.. tror du?
/Peter
Piotr skrev:Visst 17on är knogtestet en bra grej om man vet vad man pysslar med. Kan inte påstå att jag instämmer med mycket herr Dahlqvist skriver. Att man inte går upp till GHz området med sina flottiga fingrar spelar ju ingen roll. Man drar åtminstone igång den fundamentala panelresonansen och några moder däröver. Det är ju dessa som berövar ljudet sin artikulation i hög grad.
En sak håller jag med om dock, att en typisk lådhögtalares "lådljud" i stor grad kommer från dess spridningskarakteristik aka power response.
Att vibrationsbekämpning skulle vara ett "lyxproblem" vet jag inte. Man kan väl säga att hela hifi grejen är en lyxgrej men som avslutning säger jag bara -Bevare mig från låd och baffel vibrationer ty de berövar "hi" från "hi-fi".
/Peter
phloam skrev:Vad skulle hända om lådan var som en ekokammare (sån där med taggiga väggar som tar bort allt reflekterat ljud?) Rent teoretiskt, detta är en nyfikenhetsfråga s.a.s.
RogerGustavsson skrev:Bosse Hansson körde en grej när han demade sina Rauna får många år sedan. Han ställde ett litet speldoseverk (själva inkromet utan låda) ovanpå högtalarlådan. Var intressant att flytta spelverket från en trä- till betonglåda!
Kaffekoppen skrev:Öhman laminerar sina finare system och torde således anse att ju mer man får lådan att inte vara ett spelande element ju bättre är det.
Jocke skrev:Det finns mickar för akustiska gitarrer som monteras självhäftande på gitarrens lock. Montera en sådan på högtalarlådan och kör det vanliga mätprogrammet! Kan det funka?
Almen skrev:phloam skrev:Vad skulle hända om lådan var som en ekokammare (sån där med taggiga väggar som tar bort allt reflekterat ljud?) Rent teoretiskt, detta är en nyfikenhetsfråga s.a.s.
Jag antar att du menar "tyst rum" och inte ekokammare.
Det är väl det man försöker göra en högtalarlåda till, med dämpmaterialet?
Bill50x skrev:Jocke skrev:Det finns mickar för akustiska gitarrer som monteras självhäftande på gitarrens lock. Montera en sådan på högtalarlådan och kör det vanliga mätprogrammet! Kan det funka?
Det borde det väl göra, men du måste mäta på ganska många punkter och sedan sitter du med 100 grafer med ljudstrålning i olika riktningar och ska värdera resultaten...
Men det finns väl instrument som kan mäta vibrationer med hjälp av laser eller nåt och där man kan se utbredning över hela ytor, eller?
/ B
Tank skrev:Det viktiga är inte att få ner resonanserna till noll - det viktiga är att få dem ohörbara när det spelas på högtalarna. Ur den synvinkeln finner jag att en piP-låda knappast skulle kunna göras direkt bättre. Visst, overkill är kul...
Piotr skrev:phloam,
"man" vill inte ha några resonanser från lådan.. annat än den samlade systemresonansen som har till uppgift att ge lite mer output i djupa basen.
/Peter
Tank skrev:Det viktiga är inte att få ner resonanserna till noll - det viktiga är att få dem ohörbara när det spelas på högtalarna. Ur den synvinkeln finner jag att en piP-låda knappast skulle kunna göras direkt bättre. Visst, overkill är kul...
phloam skrev:Piotr skrev:phloam,
"man" vill inte ha några resonanser från lådan.. annat än den samlade systemresonansen som har till uppgift att ge lite mer output i djupa basen.
/Peter
Ok! Så man vill alltså i princip dämpa _bort_ allt utom basen..? Eller gör det inget så länge inte lådan vibrerar av det eller att det hörs på annat sätt? (Vad nu det skulle vara.) Jag undrar ex.vis ifall elementet får svårt att jobba i en totalt dämpad låda (även basen då, som tankeexperiment)?
phloam skrev:Piotr skrev:phloam,
/Peter
Ok! Så man vill alltså i princip dämpa _bort_ allt utom basen..? Eller gör det inget så länge inte lådan vibrerar av det eller att det hörs på annat sätt? (Vad nu det skulle vara.) Jag undrar ex.vis ifall elementet får svårt att jobba i en totalt dämpad låda (även basen då, som tankeexperiment)?
Tank skrev:Piotr skrev:Påstår du att piP presterar som de dyrare modellerna från Ino?
I förhållande till vad elementen kan, javisst!
Det blir nog svårt, eller det går inte, man måste laborera med dimensioneringe, iallafall den yttre. Baffelbredden kan man inte ändra då det skulle innebära färändringar i delningsfiltret.Bill50x skrev:Om man struntar i kostnad, utseende och hanterbarhet, går det då att prestera ett helt dött hölje som i övrigt har samma egenskaper som det PiP har nu (volym, dimensioner, baffelyta etc)? I så fall kunde det väl vara en intressant studie att ha som jämförelse mellan "tillräckligt bra" och non plus ultra?
/ B
Tank skrev:
Att blanda olika metaller låter dessutom som mindre lyckat, då idén med dämplimning är att limmet bör omgivas av två skivor med i stort samma egenskaper, så skjuvkrafterna hamnar på rätt ställe - i limmet där de kan bli värme. Varför metall förresten? MDF duger fullgott.
Kan för övrigt intyga att just renhet har jag mkt höga krav på. Upplösning är krångligare, då man kan få för mkt av den på ett antal sätt.
(Om IÖ läser detta får han gärna korrigera ev. missuppfattningar å min sida. Vissa kan tycka att jag har lite höga tankar om honom. Men det bjuder jag på, för jag ämnar vara generös.)
Renhet och upplösning är samma sak och man kan aldrig ha för mycket av det helt enkelt.
Martin skrev:Renhet och upplösning är samma sak och man kan aldrig ha för mycket av det helt enkelt.
Så du menar att 30 bitar alltid låter bättre än 24?
Nä, alltså upplösning är viktigt, så långt det är möjligt att öka den hörbart.
Sedan är öppna bafflar betydligt mer resonansbenägna än lådor. Man behöver oftast inte en massa stag i en låda, det brukar ofta räcka med de som sitter runt kanten av baffeln: lådväggarna men det är klart att det i vissa fall kan behövas mer stagning. Det beror på hur det ser ut.
Tank skrev:Piotr:
Jaha, du vill ha högre upplösning i ljudet? Hissa diskanten 3dB. Grattis, du uppfattar nu högre upplösning. Är det rätt? Nej...
Om du inte menade sandwich, varför då använda flera material? Jag tror du skämtar med oss.
Piotr skrev:
Snälla Tank, att höja ett frekvensområde har ingenting med upplösning att göra. Det är att betrakta som en linjär distortion. Höjer du diskanten med 3dB på en balanserad rigg så uppfattar jag förhöjd diskant och ingenting annat.
Suck! Angående ditt missförstånd om det jag skrev om metaller, läs igen och begrunda. Läs som det står och ingenting annat.
/Peter
Tank skrev:Vad det kostar och hur mycket möda det sliter ur en är väl alltid aktuellt när den behövda prestandan redan är uppfylld?
Piotr skrev:Tank skrev:Vad det kostar och hur mycket möda det sliter ur en är väl alltid aktuellt när den behövda prestandan redan är uppfylld?
Lessen men med din inställning så sprang vi alla i höftskynken å vevade med knölpåk. Du bör nog ta och inse att det finns bättre prestanda än din referens.
With all respect dude!
/Peter
Vart jag vill komma är, nog är det skillnad på HUR man skapar en låda som inte påverkar ljudet?
Tank skrev:Piotr, PatrikF: Dylika insinuationer kan ni gott behålla för er själva. Jag försöker bara kalla tillbaks diskussionen på jorden igen.
Varsågoda, slösa er energi på att diskutera metallådor utan mig så ska jag sitta här nöjd med mina MDF-lådor.
Kan du utveckla det mannen!Piotr skrev:.. förutom fjädringsfunktionen i systemresonansen såklart./Peter
Kaffekoppen skrev:Kan du utveckla det mannen!Piotr skrev:.. förutom fjädringsfunktionen i systemresonansen såklart./Peter
Piotr skrev:Tank skrev:Piotr, PatrikF: Dylika insinuationer kan ni gott behålla för er själva. Jag försöker bara kalla tillbaks diskussionen på jorden igen.
Varsågoda, slösa er energi på att diskutera metallådor utan mig så ska jag sitta här nöjd med mina MDF-lådor.
Nu är du löjlig. Diskusionen handklar om tysta lådor, vibrationer/resonanser och så. När anser du att vi hamnade off topic? När vi börja snacka om ett annat material än det som står att finna i dina burkar?
Om någon började fjamsa och lägga ord i mun så var det du. Min insinuation var inte menat att förolämpa på något sätt och tycker heller inte den borde gjort det.
Ger man sig in i leken..
Och slutligen slösar jag ingen energi. Detta är ett intressant ämne som jag blabbar om medans jag LADDAR UPP energi för att gå ut å jobba ett sista pass innan jag gör natt.
God natt!
/Peter
IngOehman skrev:För byggande av baslådor spelar materialet annars ingen roll alls, förutsatt att det är tillräckligt styvt, tungt (om man vill att baslådan skall stå stilla, men rörelser gär faktiskt inte så mycket vid låga frekvenser, förutsatt att högtalaren står flytande) och tätt.
Högtalaren behöver inte stå tätt - det räcker om den är tät och rörelserna går inte, däremot gör de inte så mycket vid låga frekvenser - är det korrekt uppfattat?IngOehman skrev:Jag citerar mig själv:
...förutsatt att det är tillräckligt styvt, tungt (om man vill att baslådan skall stå stilla, men rörelser går faktiskt inte så mycket vid låga frekvenser, förutsatt att högtalaren står flytande) och tätt.
Kaffekoppen skrev:Högtalaren behöver inte stå tätt - det räcker om den är tätIngOehman skrev:Jag citerar mig själv:
...förutsatt att det är tillräckligt styvt, tungt (om man vill att baslådan skall stå stilla, men rörelser går faktiskt inte så mycket vid låga frekvenser, förutsatt att högtalaren står flytande) och tätt.
IngOehman skrev:Jag citerar mig själv:
Ok?
Baltazar skrev:Baslådor ska man ju alltid ha minst två av i anläggningen, därav "tätt"såklart
Mvh
nl1970 skrev:IngOehman skrev:Jag citerar mig själv:
Ok?
Nej, tycker inte det var svar på frågan som är: Är det Ok att lådväggarna rör sig i en baslåda? Altså, ska en baslåda vara så styv som möjligt eller är det OK om lådväggarna rör sig litegrann?
Svaret att det ska vara tillräkligt styvt är ju rätt svårt att förstå, vad är tilräckligt?.
Att lådan ska stå flytande är ju klart, det skrev du ju.
norman skrev:tar man bort parantesen står det ju:
"förutsatt att det är tillräckligt styvt, tungt och tätt"
och då funkar ju inte "tät" så bra...
Svante skrev:Du måste definiera "litegrann", för att man ska kunna svara på frågan...![]()
nl1970 skrev:Tackar Svante, det var ett sånt svar jag ville haantingen är det OK om lådväggen kan röra sig lite eller så måste den vara helt still.
IngOehman skrev:Lådväggarna skall bukta så lite som möjligt. Lådbuktning är destruktiv. Tillräckligt styva väggar betyder alltså att nivåförlusten å grund av buktning är försumbar.
IngOehman skrev:Kul beräkning!
IngOehman skrev:Fast allt det där visste du ju redan, men jag är inte säker på att du funderade på det (i synnerhet inte baselementets tryckgeneratoregenskaper) just när du gjorde approximationen?![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster