Semantik: Tonkurva/frekvensrespons

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Semantik: Tonkurva/frekvensrespons

Inläggav Martin » 2006-10-03 11:19

Varför skriver folk jämt "tonkurva" här på faktiskt?

Tonkurva låter som en uppmätt kurva (på något) man får när man ändrar ton. Vad y-axeln visar framgår inte av namnet.

Precis som frekvensrespons. Vilken typ av respons framgår inte av namnet, bara att den är frekvensberoende, så man kan bara anta alternativt veta på förhand att det är relativ ljudnivå man menar. Däremot så begränsar man inte begreppet till en enda uppritad kurva som i fallet tonkurva. Varför skriver man då tonkurva och inte frekvensrespons?

Tex "...ett högtalarelements tonkurva..." Vad menar man med det? Är det kurvan uppmätt i 0-graders riktning, på vilket avstånd, under vilka förutsättningar i övrigt bestäms tonkurvan?

Säger man frekvensrespons så kan det ju innefatta en mängd uppmätta kurvor som ger en inblick i mätobjektets frekvensresponsbeteende tänker jag.

Nån som vill leka? :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Semantik: Tonkurva/frekvensrespons

Inläggav n3mmr » 2006-10-03 11:41

Martin skrev:Varför skriver folk jämt "tonkurva" här på faktiskt?

Tonkurva låter som en uppmätt kurva (på något) man får när man ändrar ton. Vad y-axeln visar framgår inte av namnet.

Precis som frekvensrespons. Vilken typ av respons framgår inte av namnet, bara att den är frekvensberoende, så man kan bara anta alternativt veta på förhand att det är relativ ljudnivå man menar. Däremot så begränsar man inte begreppet till en enda uppritad kurva som i fallet tonkurva. Varför skriver man då tonkurva och inte frekvensrespons?

Tex "...ett högtalarelements tonkurva..." Vad menar man med det? Är det kurvan uppmätt i 0-graders riktning, på vilket avstånd, under vilka förutsättningar i övrigt bestäms tonkurvan?

Säger man frekvensrespons så kan det ju innefatta en mängd uppmätta kurvor som ger en inblick i mätobjektets frekvensresponsbeteende tänker jag.

Nån som vill leka? :)

Förvirringen som ernås genom att använda underspecificerade termer är själva syftet.
Var snäll och underminera inte vårt främsta redskap att slå ner nykomlingar!

Nä,
Tonkurva/frekvensrespons har jag alltid uppfattat som
"diagram över intressanta storheter som funktion av ton/frekvens".

Dvs nivå/fas är väl det man oftast avser, men även "uppfattad rumsposition" skulle kunna vara ett värde att plotta mot frekvensen för försöksledarens ordflöde...
(Ju högre f, desto avlägsnare önskad rumsposition)
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-03 11:41

Kan man kalla en impedanskurva för frekvensrespons?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-10-03 11:42

paa skrev:Kan man kalla en impedanskurva för frekvensrespons?

Jo, visst kan man, utan att skämmas, också... Men en impedanskurva uppfattas nog som "impedansen som funktion av nån intressant storhet"
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-03 11:51

Jag säger eller skriver aldrig "tonkurva". I skrift har jag faktiskt bara sett begreppet i Molt. 8)

Den vedertagna nomenklaturen är frekvensgång, som är beloppet av frekvenssvaret.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-03 12:01

Morello: Frekvenssvar/frekvensrespons måste väl ändå vara synonymer? Bara det att den ena är lite mera engelskalik än den andra.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-03 12:03

Frekvensrespons låter som svengelska och bör enligt min mening undvikas. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-03 13:15

Vart tog frekvensgången vägen då?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-03 13:19

paa skrev:Vart tog frekvensgången vägen då?

Hur menar ni nu? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-03 13:57

:oops: :oops: :oops: :oops:
Senast redigerad av paa 2006-10-03 14:14, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-03 14:11

Morello skrev:Jag säger eller skriver aldrig "tonkurva". I skrift har jag faktiskt bara sett begreppet i Molt. 8)

Den vedertagna nomenklaturen är frekvensgång, som är beloppet av frekvenssvaret.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-03 17:01

hmm använde alltid ordet "frekvensgång" förut, men på senare tid verkar ordet "tonkurva" ha smittat av sig på mig.... Vem var det egentligen som började??? :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-03 17:10

Nej, inte du också! Kommer vi alla få tonkurvesjukan till slut. :) Måste erkänna att man ibland måste anstränga sig för att hitta "frekvensrespons/-gång/-svar" i språkbanken. :oops:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-03 17:48

norman skrev:hmm använde alltid ordet "frekvensgång" förut, men på senare tid verkar ordet "tonkurva" ha smittat av sig på mig.... Vem var det egentligen som började??? :wink:

LarsR var i alla fall först på faktiskt, tvåa var du! :D

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... t=tonkurva
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-03 18:10

Morello skrev:Jag säger eller skriver aldrig "tonkurva". I skrift har jag faktiskt bara sett begreppet i Molt. 8)

Hrrm... Eleven borde ta och öppna kursboken. :twisted:

Elakkompendiet använder genomgående "tonkurva".

Jag ogillar begreppet frekvensgång eftersom frekvensen inte går någonstans alls. Frekvenssvar, eller frekvensrespons är lite bättre eftersom man kan tolka det som svaret på olika frekvenser, men inte heller det är riktigt bra. Man brukar ju normalt tala om var som står på y-axeln i grafer. Aktiekurser heter ju inte tidsvar eller tidgång, impedanskurvan visar hur impedansen varierar som funktion av frekvens (oftast), faskurvan visar hur fasläget varierar som funktion av frekvensen etc. Det borde egentligen heta amplitudkurva eller nivåkurva.

Jag undrar om det är väldigt lätt att underförstå att det är just amplitud eller nivå när man namnger grafer. Det heter ju faktiskt riktdiagram, och även där är det amplituden som underförstås och den andra dimensionen (riktningen) har fått namnge figuren.

Ett kort tag tänkte jag att tonkurva var mycket bättre än frekvensgång/-svar/-respons, men egentligen lider ju det namnet av samma problem och kopplar lite olyckligt till perceptionen (tonhöjd är ju upplevelsen av frekvens).

Så jag vet inte. Jag har ändå fastnat för tonkurva, det är kort och trevligt att säga och kan bara betyda en sak; nivå som funktion av frekvens.

PS. Jag skulle aldrig kalla en impedanskurva (impedans som funktion av frekvens) för en frekvensgång eller tonkurva. För mig är begreppen reserverade för en svart lådas överföringsfunktion, något system som har en naturlig in- och utgång. I en del fall kan impedanskurvan sammanfalla med en tonkurva, men de är inte samma som begrepp för det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-03 18:11

Morello skrev:
paa skrev:Vart tog frekvensgången vägen då?

Hur menar ni nu? :)

Den gick nog sin väg. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Anders

Inläggav Anders » 2006-10-03 19:46

Jag skulle nog säga tonkurva om en högtalares frekvensrespons. Det känns naturligt på något sätt. En ton är ju något man hör och man hör ju toner påverkade av högtalarens frekvensrespons :)

Frekvensrespons är ju mer ett allmänt namn för hur ett system påverkar amplituden hos en sinussvängning. Det kan ju tex vara |H(iw)| för ett filter.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2006-10-03 20:09

Använder ni aldrig termerna amplitud- och faskaraktäristik?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-03 20:25

d_anders skrev:Använder ni aldrig termerna amplitud- och faskaraktäristik?

Nästan aldrig det förstnämnda. Tonkurva låter mer mänskligt nästan kvinnligt och ligger bra i munnen ibland. :P
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-10-03 21:52

Ordet karaktäristik är... Hemskt. (Jag måste koncentrera mig för att stava det! Det händer knappt...)

Egenskap är ett trevligare ord.

OnT: Tonkurva ger av namnet att det skulle vara gravt böjt/krokigt. Det tycker jag är lite negativt. Det är dock kortare än frekvensgång i antal bokstäver, vilket är bekvämt.

Frekvensgång är mer berättande - frekvensens gång ser ut så här:
<Mätning på lagom krokig högtalare för att illustrera detta>

Jämför t.ex. en mätning av höjd över havet på en viss sträcka väg. En sådan gång, alltså. Amplitud när mätsignalen får springa från basen till toppen... :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-03 22:43

Tank skrev:OnT: Tonkurva ger av namnet att det skulle vara gravt böjt/krokigt. Det tycker jag är lite negativt.

Icke! Varje* seriös tonkurva är såpass utdragen i y-led så att den visar på avvikelserna från det platta. Alla kurvor blir därmed just kurvor. Det är bara i reklambladen som de är raka streck.

*Nåja, nästan. Ibland vill man jämföra två kurvor på samma skala och då kan ju den ena bli rätt platt. Men även en linje är ju en cirkel.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2006-10-03 22:46

Kanske bara är vi som har haft Sune som fått ordet karaktäristik inbränt i pannan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 22:52

Svante skrev:Det är bara i reklambladen som de är raka streck.

:mrgreen:

Ökar man upplösningen tillräckligt så kommer vilken kurva som helst att se ut som en... ja, kurva :D

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-03 22:56

Bill50x skrev:
Svante skrev:Det är bara i reklambladen som de är raka streck.

Ja, visst fick jag till det bra där... :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 23:01

Kan man kalla ett rakt streck en kurva.

(Garanterat svar: Klart man kan om man vill)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-03 23:07

Flint skrev:Kan man kalla ett rakt streck en kurva.

(Garanterat svar: Klart man kan om man vill)

Klart man kan, om man vill. 8)

Det är en sån där teknikergrej, om man har en massa olika streck som är krokiga på olika sätt och ett av dem är rakt, då är det lätt för teknikern att generalisera det till att kurva även innefattar specialfallet raka.

Hmm, egentligen borde man kurva sig på morgonen.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2006-10-03 23:07

Frekvensgång gillar jag inte riktigt då det för mig intuitivt känns som borde vara en beskrivning där frekvensen varierar som funktion av något.

Jag har trott att de termer jag nämnde var generellt accepterade som tekniska termer, men de verkar alltså vara lokala?

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-10-04 00:12

Svante:

De kan vara negativa, det beror allt på hur man ser på saken. Den diskuterade mätningen visar på hur mycket fel det förekommer. (Grovt.) Fel är rätt tråkiga saker, tycker jag.

(Detta är värdeladdat, varför bråkar du? :wink: )

Om axlarna modelleras efter högtalarindividen istället för att ha en jämförande skala tappas en hel del av värdet för andra än konstruktören och specialintresserade. Jag misstänker att du tänker ur konstruktörsperspektiv? Jag kan själv tänka mig använda ordet tonkurva ur det perspektivet.

Men nu är jag varken konstruktör eller specialintresserad. Jag vill bara jämföra resultat, och då finner jag frekvensgång som lämpligast. Det säger mindre om resultatet, s.a.s. :)

M'kay?

Så gick tankegången.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 00:46

Ni som tycker "tonkurva" är en adekvat term, använder ni den oavsett frekvens?

"Sändarslutstegets tonkurva faller med 3dB vid 7,8 GHz" :?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-10-04 08:31

Morello, Nej! Tonkurva ser jag som att man med hjälp av en frekvensgenerator matar en högtalare som ger ifrån sig "en" stigande ton ut i rummet och som sedan fångas upp via en mikrofon som för över signalen till en sådan där mekanisk grafskrivare som ritar upp signalstyrka som funktion av frekvensen. Dvs man kopplar inte inte in sig med en "probar" över två elektriska anslutningspunkter.

7.8GHz finns det? :roll: Har aldrig hört det?! :wink:

Lars

P.S Finns det något bra svenskt ord för "probe"?
D.S
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 08:38

Så du menar att "tonkurva" endast kan användas när man gör akustiska mätningar? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-10-04 09:13

Ja! Så ser jag det! Har inte sett begreppet där det har varit mätning utan mikrofon. Pratar jag om en förstärkare så säger jag (slarvig?) frekvensgång eller linjäritet, förstärkaren är linjär inom ett visst frekvensintervall med avvikelsen +/- X dB och faller av si och så....

Att snacka om tonkurva vid flera gigaHertz känns inte så himla intuitivt! Nu när jag tänker efter så borde ju tonkurva helt enkelt vara den gamla "standarden" 20-16kHz dvs det som har ansetts som det hörbara området och att ordet är inlånat från tyskan från första början, taget ur någon rapport om hörselstudier. Jag vet inte detta utan gissar lite nu. :roll:

Dock så är ju detta många sekler före min tid som denna term uppkom! :wink: Har vi någon hifihistoriker här på forumet?
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 10:40

Frekvensnivågraf.

Neutralt och förb. otympligt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 10:58

Någon som har TNC's ordlista?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-04 11:18

Förslag:

Tonkurva/frekvensrespons/-gång/-kurva -> frekvensamplitud (amplitud som funktion av frekvens)

Linjäritet -> amplitudavvikelse (avvikelse från linjär amplitud)

Impedanskurva -> frekvensimpedans (impedans som funktion av frekvens)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 11:23

Tycker det blir helknasigt om alla ska sitta i sin stuga och konstruera ny nomenklatur som strider mot gängse standard.

Frekvensgång motsvarar beloppet av systemets överföringsfunktion och frekvenssvar motsvarar överföringsfunktionen. Frekvenssvaret kan åskådliggöras grafisk medelst tex. bodediagram eller nykvistdiagram.

Allt detta finns nedpräntat i tusentals vetenskapliga verk.

Exempel på referens är "signaler och system", prof. em. Anders Svärdström.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 11:32

Morello.
Uppritatresultatavfrekvensnivåmätningdärxrepresenterarfrekvensochynivå.

Lågt PH-värde? Testa Novalucol.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-04 11:34

Bortsett från den konservativa hållningen och fördelarna som finns med denna, är förslagen bra? Finns det något att klaga på?

Det finns ju en del att klaga på hos nuvarande nomenklatur...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-04 13:32

Morello skrev:Ni som tycker "tonkurva" är en adekvat term, använder ni den oavsett frekvens?

Lustigt, det har jag inte funderat på. Nej, jag skulle inte skriva så. Tonkurva är nog reserverat för audioutrustningar.

Men håll med om att man i de flesta andra grafer brukar ange det som finns på y-axeln, vilket då egentligen diskvalificerar både "frekvensgång" och "tonkurva", det borde heta amplitudkurva eller nivåkurva.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-04 13:44

FREKVENSSVARSFUNKTION skulle jag vilja påstå att det heter och är den mest korrekta terminologin.

Den engelska motsvarigheten heter FREQUENCY RESPONSE FUNCTION (förkortas FRF).

Sedan vad man visar för storheter i detta diagram är helt egalt. Man kan även själv välja att visa absolutbeloppet, fasen eller i Nyqvistdiagram hur man vill, bara man anger vad man visar.

Ibland avänds slarvigt begreppet "överföringsfunktion" av tekniker även för uppmätta storheter vilket jag anser vara felaktigt. För att få kalla något för överföringsfunktion måste man kunna ha kurvan matematiskt beskriven.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-04 18:04

Johan_Lindroos skrev:Ibland avänds slarvigt begreppet "överföringsfunktion" av tekniker även för uppmätta storheter vilket jag anser vara felaktigt. För att få kalla något för överföringsfunktion måste man kunna ha kurvan matematiskt beskriven.

???

Inte alls! En funktion måste väl inte vara känd, analytiskt, för att vara en funktion? Enda villkoret för att det ska vara en funktion är att den ska ha ett enda y-värde för varje x-värde.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 20:10

Svante skrev:
Morello skrev:Ni som tycker "tonkurva" är en adekvat term, använder ni den oavsett frekvens?

Lustigt, det har jag inte funderat på. Nej, jag skulle inte skriva så. Tonkurva är nog reserverat för audioutrustningar.

Så klart. "Ton" är väl något som låter, eller?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-04 23:54

Bill50x skrev:
Svante skrev:

Så klart. "Ton" är väl något som låter, eller?

/ B

Ja, typ. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-05 01:56

Dumheter!

Frekvensgång är en utomordentligt olämplig benämning, det kan ju för tusiken vara en kurva för valfri frekvensberoende egenskap. Impedanskurvan exempelvis. Inte bra alls. Extra störande är att vissa som säger frekvensgång när de menar tonkurva - säger impedansgång när de menar impedanskurva! De är inte ens axelkonsekventa med andra ord, utan hoppas från X till Y! :x Ytterst förfärande att behöva höra. :?

Tonkurva är det relevanta begreppet, och tittar du dig runt en smula kommer du att hitta samma begrepp även i mången teknisk litteratur, exempelvis från KTH.

Visst kan man som n3mmr gör, påstå att tonkurva är ett underbestämt begrepp, eftersom man kan hävda att det borde ha hetat "Kurva för tonamplitudförstärkning som funktion av frekvens", men vedertagna begrepp fungerar rätt bra utan övertydlighet. Nybörjare är ju välkomna att fråga. :wink:

Användbar synonym kan vara bodediagrammets amplituddel.

Bra namn: Tonkurva - impedanskurva - faskurva - distorsionskurva...

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag har hört dig säga tonkurva många gånger Morelli, men det har kanske varit "slips of the tongue"... 8)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 02:12

IngOehman skrev:Dumheter!

Man kan ju svara mer eller mindre intelligent på ett inlägg man anser vara mer eller mindre... ja, dumt. Men att bemöta någons inlägg, oavsett vad man anser om det, med uttrycket "Dumheter" är kanske inte alldeles smart om man förväntar sig en fortsatt diskussion....

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-05 09:16

Bill50x skrev:

Man kan ju svara mer eller mindre intelligent på ett inlägg man anser vara mer eller mindre... ja, dumt. Men att bemöta någons inlägg, oavsett vad man anser om det, med uttrycket "Dumheter" är kanske inte alldeles smart om man förväntar sig en fortsatt diskussion....

/ B

Hehe, instämmer, men jag tror att kombattanterna i detta fallet har visst överseende med varandra. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-05 09:24

Jag ser begreppet tonkurva mer som ett egennamn än något som med vetenskaplig ackuratess beskriver var kurvan visar. Ungefär som jag kallar Ingvar för Ingvar, så kallar jag en tonkurva för tonkurva.

Det är ett lagom trevligt, kort ord, som knappast går att tro att själva ordet fullständigt uttömmer vad kurvan innehåller.

Ton har dessutom en nära koppling till ordet tonkontroller, och att tonkontroller kontrollerar tonkurvan är ju inte så konstigt.

...vilket för övrigt påminner mig om att man i gamla radio och television pratade om equalizers som FK-variatorer, dvs frekvenskurvevariatorer.

Outgrundliga äro språkets vändningar. :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 09:36

Svante skrev:Outgrundliga äro språkets vändningar. :D

Vår herre skulle ha lagt in en klämdag bland dom sju och skrivit en nomenklaturlista när han ändå var igång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-05 10:34

Svante,

http://www.speech.kth.se/courses/1400/miclab.pdf

Det glädjer mig att du använt vedertagen nomenklatur i dokumentet ovan. :lol: :lol: :lol: :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-05 10:39

Morello skrev:Svante,

Det glädjer mig att du använt vedertagen nomenklatur i dokumentet ovan. :lol: :lol: :lol: :wink:

:lol:

Där ser man. Det var faktiskt likadant i högtalarlabben. Jag får väl skylla på att det var några år sedan jag skrev dem, jag var inte lika konsekvent då. Hrrm.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-10-05 10:41

Flint skrev:
Svante skrev:Outgrundliga äro språkets vändningar. :D

Vår herre skulle ha lagt in en klämdag bland dom sju och skrivit en nomenklaturlista när han ändå var igång.

Vår ?? Tala för dig själv !! :twisted:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-05 10:44

Svante skrev:
Morello skrev:Svante,

Där ser man. Det var faktiskt likadant i högtalarlabben. Jag får väl skylla på att det var några år sedan jag skrev dem, jag var inte lika konsekvent då. Hrrm.

Nomenklaturkåååmpis. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 10:45

i skrev:Tala för dig själv !! :twisted:

Det gör jag ofta. Enda sättet att föra en vettig konversation.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-10-05 10:53

Flint skrev:
i skrev:Tala för dig själv !! :twisted:

Det gör jag ofta. Enda sättet att föra en vettig konversation.

Får du de svar du förväntar dig ?

Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 10:56

i skrev:Får du de svar du förväntar dig ? :mrgreen:

Det händer. Beror på dagsformen.

Slut OT.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-05 10:58

-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-05 12:47

Morello skrev:http://www.kth.se/student/studiehandbok/Kurs.asp?Code=6S3052&Lang=0

Mja, det där är ju ett icke-audioexempel. Jag håller med om att frekvensgång är en ofta använd term, men jag gillar tonkurva bättre (som också är ofta använd i audiosammanhang).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-05 13:12

Jag gillar begrepp som ör generellt hållbara. Att ha olika bebrepp för samma sak i olika delar av frekvensområdet känns inte relevant helt enkelt.

8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-05 13:13

Bill50x skrev:

/ B

Det ser framförallt inte speciellt trevligt ut.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-05 13:16

Att kalla dumheter för dumheter är ytterst rmligt! 8) :wink:

Konstig fråga... :?

Självklart inte! Amplitudkurvan (som man också kan kalla de ena halvan av ett Bode-par) heter naturligtivs tonkurva bara i det tonfrekventa området. På samma sätt som högfrekventa elektromagnetiska vågor heter färg bara om de är synliga.

Vh, iö

- - - - -

PS. Du som säger "frekvensgång", och helt ologiskt byter från X- till Y-axel och säger "impedansgång" när det är impedanskurva du menar - säger du "distorsionsgång" också? :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-07 18:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-05 13:25

Men alltså är inte "tonkurva" på sätt och vis ett byte av axel? De andra (impedanskurva, faskurva, distorsionskurva) syftar ju på y-axeln men med ton (en ton är ju en frekvens) kan man väl bara mena x-axeln (frekvens)?

Men det är klart att har man hållit på och sagt en sak i 1000-tals böcker i alla tider så blir det ju svårt att byta till en (eventuellt) bättre mer konsekvent benämning. Men om man bara för en stund leker att vi inte har någon ord för frekvensrespons, vad skulle den bästa benämningen vara?

Amplitudkurva? (för att vara konsekvent med anda begrepp)
Frekvensamplitud? (namnet på x- och y-axlarna)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-05 13:30

Ja precis, i det avseendet är ju tonkurva och frekvensgång/frekvenskurva likvärdiga.

Någon som har konsulterat Tekniska Nomenklaturcentralen i frågan?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-05 13:32

norman skrev:hmm använde alltid ordet "frekvensgång" förut, men på senare tid verkar ordet "tonkurva" ha smittat av sig på mig....

Vem var det egentligen som började??? :wink:

Jag har sett tonkurvebegreppet i användning sedan i varje fall 50-talet. Det är om man skall vara noga en förkortning av tonamplitudkurva. Utanför det tonfrekventa området heter det av naturliga skäl bara amplitudkurva. Själv har jag använt det sedan i mitten av 60-talet, när jag började med sådana här saker.

Skall begreppet bli helt entydigt bör man säga "överföringsfunktionens tonkurva". (Eller faskurva eller vad det nu är man vill beskriva. Ett bode-diagram innehåller exempelvis både amplitud- och faskurva).

Orsaken till att man ibland kan behöva lägga till det där med överföringsfunktionen, är att man kan ange tonkurva även för vad som helst med en utsignal; exempelvis en brushögtalare för akustiska mätningar. Då är tonkurvan inte en överföringsfunktion utan summan av insignalen och överföringsfunktionen.

En spectralanalysator som tittar på en tonfrekvent signal visar en tonkurva, men kurvan visar bara objektets överföringsfunktion om insignalen har haft ett linjärt frekvensberoende (vitt eller skärt, beroende på om specens bandbredd är konstant differans eller konstant kvot (=en konstant bandbredd mätt i Hz eller i oktaver)).

Vh, iö

- - - - -

PS. Förvisso är en tonkurva en sorts frekvensgång, men det är en impedanskurva också, liksom en distorsionskurva, eller en faskurva.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 13:36

Morello skrev:Någon som har konsulterat Tekniska Nomenklaturcentralen i frågan?

Nej, det är ingen som har hört av sig än i alla fall, men det kanske kommer. 8O

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-05 13:42

Martin skrev:Men alltså är inte "tonkurva" på sätt och vis ett byte av axel?

Nejdå! :wink:

"Ton" i tonkurva är en förkortning av tonamplitud. En tonkotroll är vidare en grunka som ändrar amplituden på olika toner, inte deras frekvenser.

(Tonkontrollens påverkan kan man för övrigt studera genom att titta på just en tonkurva för den! :wink: )

Martin skrev:De andra (impedanskurva, faskurva, distorsionskurva) syftar ju på y-axeln men med ton (en ton är ju en frekvens) kan man väl bara mena x-axeln (frekvens)?

Nejdå, en ton har både en amplitud och en frekvens (och i förekommande fall även en fas, och en massa övertoner kan den ha också, vilket kan anges på en massa olika sätt...).

Tonkurva är som sagt (även tidigare i den här tråden) en förkortning av tonamplitudkurva.

Martin skrev:Men det är klart att har man hållit på och sagt en sak i 1000-tals böcker i alla tider så blir det ju svårt att byta till en (eventuellt) bättre mer konsekvent benämning. Men om man bara för en stund leker att vi inte har någon ord för frekvensrespons, vad skulle den bästa benämningen vara?

Frågan går inte att besvara eftersom du i frågeställandet antyder att frekvensrespons är såväl entydigt som en adekvat benämning, vilket det inte är.

Båda tonkurva, impedanskurva, faskurva och distorsionskorvor (av allehanda slag) är ju exempel på frekvensresponskurvor. Respons betyder bara svar, och en frekvensresponskurva är alltså en kurva som visar hur något (amplitud, impedans, fas...) svarar på olika frekvenser.

Utan att ange vilken Y-dimension man talar om säger det just ingenting.

Martin skrev:Amplitudkurva? (för att vara konsekvent med anda begrepp)
Frekvensamplitud? (namnet på x- och y-axlarna)

Ja, det heter amplitudkurva, och det som står på X-axeln visar om det är som funktion av frekvensen (eller tiden eller vad det nu är) som man visar amplituden.

Om amplituden är i det tonfrekventa området är det en tonamplitudkurva, vilket förkortas tonkurva.

Voilá! :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-07 02:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-05 13:48

Jag ska börja säga/skriva amplitudkurva tror jag. Amplitudrespons (/-svar) kanske om jag inte pratar om en specifik kurva utan snarare ett komplext beteende.

Det är bara att hoppas på att folk fattar vad man menar. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-05 13:50

Bill50x skrev:

/ B

Dumheter! :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-05 13:53

Är det verkligen en amplitudkurva? Amplitud mäts väl i meter, och ljudtrycket är väl inte proportionellt mot ljudvågornas amplitud?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-05 13:56

paa skrev:Är det verkligen en amplitudkurva? Amplitud mäts väl i meter, och ljudtrycket är väl inte proportionellt mot ljudvågornas amplitud?
Jag vet inte men brukar man inte få det i elektrisk signalform när man mäter och då blir det ju en spänning med en amplitud.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-05 14:41

paa skrev:och ljudtrycket är väl inte proportionellt mot ljudvågornas amplitud?

Jo för en given frekvens så är det så.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-05 15:04

paa skrev:Är det verkligen en amplitudkurva? Amplitud mäts väl i meter, och ljudtrycket är väl inte proportionellt mot ljudvågornas amplitud?

Det betyder nivå eller höjd (på en våg). Exempelvis en våg på en oscilloskopsskärm.

Denna nivå eller höjd kan mätas i vadhelst som finns på X-axeln. Det behöver inte vara meter (även om det är det om det är exempelvis membranamplitud man talar om).

Amplituden kan vara en nivå mätt i volt, newton, meter, pascal eller vad du vill, och det kan vara omvandlat till dB i samtlig fall därtill.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-05 15:08

Naqref™ skrev:
paa skrev:och ljudtrycket är väl inte proportionellt mot ljudvågornas amplitud?

Jo för en given frekvens så är det så.

Jo men frekvenssvepet (nytt ord?) visar ju ett stort intervall med många frekvenser.
Dessutom, om kurvan slingrar sig upp och ner, kan man ju kalla det för kurvans amplitud också.
Nej, amplitud verkar inte vara något bra ord i sammanhanget.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-05 18:16

Svante skrev:
Johan_Lindroos skrev:Ibland avänds slarvigt begreppet "överföringsfunktion" av tekniker även för uppmätta storheter vilket jag anser vara felaktigt. För att få kalla något för överföringsfunktion måste man kunna ha kurvan matematiskt beskriven.

???

Inte alls! En funktion måste väl inte vara känd, analytiskt, för att vara en funktion? Enda villkoret för att det ska vara en funktion är att den ska ha ett enda y-värde för varje x-värde.

Vilseledande manöver!

Du talar om "funktion", jag talar om "överföringsfunktion". Tillbaka till ruta ett. Motivera dig tydligare.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-05 18:58

Johan_Lindroos skrev:Du talar om "funktion", jag talar om "överföringsfunktion". Tillbaka till ruta ett. Motivera dig tydligare.

Mja det går ju alldeles utmärkt att skriva ickekontinuerliga funktioner som en tabell av villkor så då borde man kunna anse även en sådan "överföringsfunktion" som består av fas/amplitud vid diskreta frekvensvärden faktiskt var just det.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-05 21:18

Svante skrev:Så jag vet inte. Jag har ändå fastnat för tonkurva, det är kort och trevligt att säga och kan bara betyda en sak; nivå som funktion av frekvens.

Vad skönt det känns att jag redan i mitt första inlägg deklarerade att mitt val av ordet tonkurva är på delvis känslomässiga och praktiska grunder. Det tror jag att de flesta andra också gör, men ändå försöker visa att det egna alternativet är rätt.

Sanningen är väl att de "riktiga" alternativ som har föreslagits är sanslöst otympliga (typ amplitudsomfunktionavfrekvensendiagram) och att varje förkortning reducerar informationen till tumregelsnivå skulle kanske Ingvar kunna säga :lol: .

Nä, när en typ av graf blir vanlig behöver den ett egennamn, och om man väljer att kalla den för tonkurva eller frekvensgång är en smaksak och jag tycker att tonkurva smakar bra.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-05 21:21

Johan_Lindroos skrev:
Svante skrev:

???

Vilseledande manöver!

Du talar om "funktion", jag talar om "överföringsfunktion". Tillbaka till ruta ett. Motivera dig tydligare.

Överföringsfunktion är väl den funktion som beskriver överföringen från ingång till utgång? Som Nq säger så kan ju den beskrivas med en tabell, som man tex kan ha fått genom en mätning. Det finns inget som säger att en (överförings-)funktion måste vara en formel.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 22:54

Ni är ju för sköna gubbar... :D

Hur fasen kan man spendera 3 sidor här på att diskutera semantik när det gäller presentation av en mätkurva?

*skakar på huvudet, om det åtminstone varit en seriös diskussion om marknadsförare*

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-06 10:03

Bill50x: Visst är detta forumet skönt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-06 10:24

Ja, här får man leva ut sina nördtendenser. :lol:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-06 11:13

Svante skrev:Överföringsfunktion är väl den funktion som beskriver överföringen från ingång till utgång? Som Nq säger så kan ju den beskrivas med en tabell, som man tex kan ha fått genom en mätning. Det finns inget som säger att en (överförings-)funktion måste vara en formel.

Nej, då har du mätt upp frekvenssvarsfunktionen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-06 11:17

Rent allmänt om man diskuterar nomenklatur tycker jag man bör ange i alla fall en adekvat referens.

Att Argumentera med att man sett någonting sedan 50-talet eller nyttjat något sedan 60-talet är i i mina ögon bara retorisk tjuvknep och sådana hör knappast hemma i den här typen av spörsmål.

Ingen som har Tekniska Nomenklaturcentralens ordlista?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-06 15:34

Enligt Wikipedia:

Transfer function: (motsvarar svenskans överföringsfunktion)

A transfer function is a mathematical representation of the relation between the input and output of a system. Etc...

Frecuency response: (kommentar: Wikipedia beskriver inte Frequency Response Function 8O , vilket ju visar en aning om den "okunniga" omvärlden. :wink: )

Frequency response is the measure of any system's response at the output to a signal of varying frequency (but constant amplitude) at its input. It is usually referred to in connection with electronic amplifiers, loudspeakers and similar systems. The frequency response is typically characterized by the magnitude of the system's response, measured in dB, and the phase, measured in radians, versus frequency. The frequency response of a system can be measured by: Etc...

Även om Wikipedia har sina fel och brister, så pekar åtminstone en del mot att jag har rätt i mitt påstående i en grad som jag vill påstå vara ganska stor.

Edit: å blev ett a, nu fixat.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-06 15:45

Johan, det är riktigt att man bör skilja på själva funktionen(överföringsfunktion) och hur funktionen avbildar insignalen. Bilden av insignalen är i detta fall frekvenssvaret.

Vi är rörande överens på den här punkten tror jag. (se mitt första inlägg).
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-06 15:52

Bra med lite medhåll. :wink:

Ett exempel är ifrån vibroakustiken där man jobbar med experimentell svängningsformsanalys (allmänt kallat "modalanalys"). Man använder här uppmätta frekvenssvarsfunktioner för att estimera överföringsfunktioner som sedan "kan användas" (d.v.s. en matematisk beskrivning) för att illustrera svängningsformen av ett objekt vid olika frekvenser.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-06 23:16

Martin skrev:Jag ska börja säga/skriva amplitudkurva tror jag. Amplitudrespons (/-svar) kanske om jag inte pratar om en specifik kurva utan snarare ett komplext beteende.

Hmm, vad ska du kalla riktdiagrammet, då? :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-06 23:35

Morello skrev:Johan, det är riktigt att man bör skilja på själva funktionen(överföringsfunktion) och hur funktionen avbildar insignalen. Bilden av insignalen är i detta fall frekvenssvaret.

Varför det? De är ju identiska, i varje fall om insignalen är vit, eller utsignalen korrigras för insignalens spektrum.

En signal kan beskrivas av tex funktionen X(s)=1/(1+s/a) men det kan även ett lågpassfilters överföringsfunktion H(s)=1/(1+s/a). Kör man en impuls genom lågpassfiltret kan utsignalen beskrivas med Y(s)=1/(1+s/a).

Visst är insignal, överföringsfunktion och utsignal olika saker, men mäter man ursignalen och tar hänsyn till vad man hade för insignal, så har man ju mätt överföringsfunktionen. Troligen får man inte en analytisk funktion som den ovan, utan en tabell med siffror. Men en sådan tabell kan också vara en funktion. En överföringsfunktion.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-10-06 23:48

Min åsikt:

Publiceras en graf/plot anges typ och enhet på axlarna, figurtexten förklarar.

Misstförstås det är det en dålig figurtext, vilket kan förtydligas för den som inte förstår.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-07 01:31

Svante skrev:
Martin skrev:Jag ska börja säga/skriva amplitudkurva tror jag. Amplitudrespons (/-svar) kanske om jag inte pratar om en specifik kurva utan snarare ett komplext beteende.

Hmm, vad ska du kalla riktdiagrammet, då? :wink:
Du menar en "polar plot"? Ja man kan väl kalla det för polärdiagram eller vinkelamplitud kanske?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-07 02:28

Man kan gott kalla ett polärdiagram för ett amplituddiagram.

De flesta kurvor är dock saker som visar ett X/Y-förhållande, så amplitudkurva bör man nog inte kalla det.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-07 17:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-07 17:40

Jag har hållit med Svante om praktiskt taget varenda sak hittills i den här tråden :o , inklusive att det är rimligt att påstå att en överföringsfunktion och en funktion är samma sak - och att sättet att visa den är egalt om man bortser ifrån att (alltså med reservation för att) inte alla redovisningar är informationskompletta.
(Det matematiska uttrycket för en överföringfunktion (i det fall det finns och är entydigt) kan ju beskriva ett linjärt system vid valfri frekvens, medan ett bode-diagram bara beskriver systemet inom det redovisade frekvensområdet.)

Men, när han skriver...
Svante skrev:Nä, när en typ av graf blir vanlig behöver den ett egennamn, och om man väljer att kalla den för tonkurva eller frekvensgång är en smaksak och jag tycker att tonkurva smakar bra.

...så måste jag be att få protestera! Lite i varje fall. :wink:

Jag håller med honom om att "tonkurva" smakar bra, men påståendet att det är en smaksak om man väljer att kalla något för tonkurva eller frekvensgång. det kan jag absolut INTE hålla med om. :evil:

En impedanskurva har ju också en frekvensgång!

Frekvensgång betyder bara "frekvensberoende". Grafen för frekvensgången bör dock heta något, som med sitt namn berätta VAD det är som uppvisar frekvensgången. Således kan man hävda att:

¤ Vill man visa impedansens frekvensgång är det en impedanskurva man visar.

¤ Vill man visa frekvensgången för grundtonen så är det tonkurvan man tar fram.

¤ Vill man visa andratonens frekvensgång är det en distorsionskurva som visar andratonen man bör nyttja.

¤ Vill man visa en frekvensgång på fasen, så är det faskurvan man presenterar!

och så vidare...

(Namnet på respektive graf är understruken.)

Kort sagt: Självklart har en tonkurva en frekvensgång! Men det har även en impedanskurva och en faskurva! och förstås gäller detsamma för en riktningsindexkurva, en vågimpedanskurva och en distorsionskurva!
För att ta några exempel på olika kurvor med en frekvensgång... 8)

Lätt som en plätt! :P

Sammanfattning: Tonkurva och frekvensgång är inte synonymer!
En tonkurva är något tämligen entydigt - men ALLA olika kurvor som visar någon egenskaps frekvensberoende har en frekvensgång.

Vh, iö

- - - - -

PS. Ett polärdiagram har ingen frekvensgång dock.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-07 17:47

Det där tycker jag låter vettigt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-07 18:05

Åh...

Tack Bagheera! :P

Repetera gör nytta uppenbart, det jag skrev i första inlägget var väl i det stora hela samma sak. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-07 18:15

Jag hade tyvärr inte tid att läsa det första, eller så var det skrivet i traditionell prenumerationsform och därmed aningen ogreppbar. Jag vet inte. Kanske var jag upptagen på granntråden, den om mickförstärkare.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-07 18:23

Visst. Jag menade inte att repetitionen "tog på dig" (att du är tjatmottaglig), bara att repetition är bra! (I största allmänhet.)

I förekommande fall (i detta tydligen) är den bra, för att man kan missa några av gångerna om det finns en repetition. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-07 18:29

Ett renodlat budskap, strukturerat presenterat.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-07 18:37

Tackar och bockar! :P

Vh, iö

- - - - -

PS. Hur är det fatt? :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-07 18:38

Jag fattar det inte själv. Det kanske smittar. 8O

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-07 19:06

Ingen mer än jag som tycker det verkar knasigt att trumma in ny nomenklatur och dessutom göra det utan att berätta att den är ny och att man därmed ifrågasätter den vedertagna?

Vågar vi ana ett retoriskt tjyyyvknep? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-07 19:20

När du säger ny så menar du alltså... vaddå?

Begreppet tonkurva är åtminstone >50 år gammalt! 8)

Begreppet frekvensgång vet jag inte hur gammalt det är, men det har alltid använts för att beskriva hur en kurva ändrar sig som funktion av frekvensen. Exempel: -Vilken frekvensgång har tonkurvan?
Att sedan folk slarvat och sagt: -Vilken frekvensgång har högtalaren? (underförstått: Dess tonkurva) är väl föga förvånande. Slarv är inget nypåfund heller. :roll:
"Frekvensgång" är alltså inte en namn på själva grafen, utan en egenskap hos den, om grafen är kurva med frekvensberoende. Alla kurvor med frekvens på X-axeln har en frekvensgång.

Så har det alltid varit. Det är således ingen nyhet det heller. :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Några frågor (till Morello) av ren nyfikenhet:

1. Vad kallar du en graf som i X-ledd har frekvens och i Y-ledd har impedans?

2. Vad kallar du en graf som i X-ledd har frekvens och i Y-ledd har distorsion?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-15 00:47

Morello skrev:av Morello » 2006-10-04, 10:23

Tycker det blir helknasigt om alla ska sitta i sin stuga och konstruera ny nomenklatur som strider mot gängse standard.

Frekvensgång motsvarar beloppet av systemets överföringsfunktion och frekvenssvar motsvarar överföringsfunktionen. Frekvenssvaret kan åskådliggöras grafisk medelst tex. bodediagram eller nykvistdiagram.

Redan 2006 var detta utrett här i kanalen!

Om man tar det engelska uttrycket Frequency response, vill du översätta det med frekvensgång eller frekvenssvar?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-15 00:51

De föregående och detta och nästkommande är inlägg från en annan tråd. Eftersom dessa är helt OT i den tråden så fortsätter debatten bäst här.

Om man utgår från engelskans Frequency response, så är det det kvantitativa måttet på utgående spektrum hos ett system som svar på ett stimulus. Det är ett mått på amplituden och fasen hos utsignalen som funktion av frekvens i jämförelse med insignalen. Om en sinuston med given frekvens är insignal till ett system så kommer ett linjärt system svara med samma frekvens med en viss amplitud och en viss fasvinkel relativt ingångssignalen. Så är exempelvis inte fallet hos system som inte är minimum fas d v s de flesta högtalare.

Det finns därför villkor för att detta med Frequency response skall gälla. Systemet måste vara linjärt och tidsinvariant. Då finns enkelt samband mellan fas och amplitud. Det blir då enkelt att uttrycka Frequency response i Bode diagram.

Vid akustiska mätningar på högtalare så är det inte helt entydigt att högtalaren med delningsfilter uppfyller villkoren ovan. De flesta högtalare som system är inte minimum fas system och uppfyller inte villkoren. Då finns inget samband mellan frekvens och fas på utsignalen i jämförelse med signalen på ingången.

På den tiden det begav sig användes oftast uttrycket tonkurva vid akustiska mätningar på högtalare.

Jag skulle kunna tänka mig att man använde annan benämning än frekvenskurva eller frekvensgång just på grund av högtalarnas olinjäritet och istället använde man tonkurva som begrepp istället för frekvenskurva eller frekvensgång. Tonkurvan kan vara rak och faskurvan kan var allt annat än motsvarande fas om systemet vore linjärt. Så kan fallet ej få vara om man använder uttrycket frekvensgång.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-15 00:53

Piotr skrev:
petersteindl skrev:Om man utgår från engelskans Frequency response, så är det det kvantitativa måttet på utgående spektrum hos ett system som svar på ett stimulus. Det är ett mått på amplituden och fasen hos utsignalen som funktion av frekvens i jämförelse med insignalen.

Näe, det är Bode plot som du kommer in på längre ner. Frequency response är det vi här kallar frekvensgång, frekvenskurva eller tonkurva.

Googla gärna på Frequency response. Du kommer bl a hit. https://en.wikipedia.org/wiki/Frequency_response
Så här står det bl a på Wiki.
Wiki skrev:Frequency response is the quantitative measure of the output spectrum of a system or device in response to a stimulus, and is used to characterize the dynamics of the system. It is a measure of magnitude and phase of the output as a function of frequency, in comparison to the input. In simplest terms, if a sine wave is injected into a system at a given frequency, a linear system will respond at that same frequency with a certain magnitude and a certain phase angle relative to the input.

Vad jag förstår är Frequency response ett mått på amplituden och fasen hos utsignalen som funktion av frekvens i jämförelse med insignalen. Sedan är frågan vilka uttryck man vill använda på svenska. Denna frequency response kan åskådliggöras på olika sätt.

Piotr skrev:
petersteindl skrev: Om en sinuston med given frekvens är insignal till ett system så kommer ett linjärt system svara med samma frekvens med en viss amplitud och en viss fasvinkel relativt ingångssignalen. Så är exempelvis inte fallet hos system som inte är minimum fas d v s de flesta högtalare.

En högtalare med fasvridning kommer också svara med samma frekvens med en viss amplitud och viss fasvinkel rel. stimuli. Samma samma! :)

Att frekvensen inte ändras får vi ta som ett litet axiom då det gäller "normala" högtalare. (Fast styr man ut en högtalare med 10 Hz så kan amplituden i rummet vara betydligt större vid 20 Hz). I ett minimum fas system då man exempelvis ökar frekvensen till det dubbla och amplituden är oförändrad så fås en given motsvarande fasvinkel. I en högtalare så kan amplituden vara oförändrad vid dubblerad frekvens medans fasvinkeln kan ha ändrats magnituder mer än motsvarande minimum fas system. Det betyder att fas och amplitud inte följer varandra på samma sätt som man skulle kunna förutspå om det vore ett minimum fas system. Det är inte samma samma som jag ser det. En skillnad mellan sådana system kan man se ur grupplöptiden om jag förstått saken rätt.

Piotr skrev:
petersteindl skrev:Det finns därför villkor för att detta med Frequency response skall gälla. Systemet måste vara linjärt och tidsinvariant. Då finns enkelt samband mellan fas och amplitud. Det blir då enkelt att uttrycka Frequency response i Bode diagram.

Det kravet har jag aldrig stött på tidigare. Olinjära system kan mycket väl ha en frekvensgång. Om den sen skiljer sig något vid olika styrka på insignalen är en annan fråga.

Om kravet är att man från en given frekvenskurva skall kunna få fram motsvarande faskurva så gäller Frequency response under förutsättning att systemet är LTI vilket betyder Linear time-invariant. Systemet skall vara linjärt och tidsinvariant. Är systemet linjärt så är det också ett minimum fas system. Högtalare är inte minimum fas. Även om högtalaren har rak tonkurva i passbandet, låt säga från 20 Hz till 20 kHz så kan fasen exempelvis variera 180 grader mer än hos ett minimum fas system.

Då man konstruerar förstärkare eller kontrollsystem så kan man möjligtvis/troligtvis behandla dessa som linjära system och kan applicera teorierna för Frequency response i Bode och Nyqvist, men med högtalare är det inte på samma sätt. Så har jag uppfattat saken. Jag vill påpeka att jag försöker ge en möjlig förklaring till varför benämningen tonkurva används ibland och varför frekvensgång används. Själv finner jag det naturligt att använda ordet tonkurva i högtalarsammanhang och frekvensgång i elektroniska sammanhang, exempelvis hos förstärkare.

Då jag skrivit detta ser jag att tråden gäller D/A. :lol: :roll: :) Vi är nog helt OT i denna tråd. Men så blir det på detta forum. Nu ger jag med gott samvete ordet till IÖ, Morello och Svante och övriga.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-15 01:00

Piotr skrev:
petersteindl skrev:Vad jag förstår är Frequency response ett mått på amplituden och fasen hos utsignalen som funktion av frekvens i jämförelse med insignalen. Sedan är frågan vilka uttryck man vill använda på svenska. Denna frequency response kan åskådliggöras på olika sätt.

Det kan inte vara ett mått då gain/magnitud mäts i tex. volt eller dB. Fas mäts ex. i grader.

Bode plot = frequency response + phase response.

Piotr, jag tror du missförstår det jag skriver. I ett LTI vilket betyder Linear time-invariant system så räcker det med frequency response för att få fram fasvinkeln. Man behöver inte mäta fasen för sig. Så är det inte med högtalare som inte är minimum fas och MF högtalare är synnerligen sällsynta på marknaden, men visst finns det några.

Piotr skrev:
petersteindl skrev:Systemet skall vara linjärt och tidsinvariant. Är systemet linjärt så är det också ett minimum fas system.

Nix, systemet kan vara linjärt och fasvrida mer än MF.. såklart.. :)

Jag vet inte om du missförstår det jag skriver, men jag citerar Wiki:
Wiki skrev:In control theory and signal processing, a linear, time-invariant system is said to be minimum-phase if the system and its inverse are causal and stable.

Att diskutera ostabila eller ickskausala system anser jag vara överkurs i sammanhanget. Återstår då att ett linjärt tidsinvariant system är minimum fas.

Piotr skrev:
petersteindl skrev: Högtalare är inte minimum fas. Även om högtalaren har rak tonkurva i passbandet, låt säga från 20 Hz till 20 kHz så kan fasen exempelvis variera 180 grader mer än hos ett minimum fas system.

Högtalare kan vara MF (i stort sett), men är det oftast inte.

Artikeln du länkar till känns lite tafflig, men läser du hela ser du att texten går mer i min linje. :)

Piotr, de absolut flesta högtalare på marknaden är inte MF. Skulle tippa att mindre än 1 promille är det. Du och jag har olika syn och även vad gäller texten. Jag känner mig inte övertygad om att du och jag kommer längre i denna debatt.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-15 01:25

Om det du vill ha sagt är att man kan utläsa (beräkna) fas ur en frekvensrespons på ett minfas-system så är jag såklart med på det. Ser dock inte hur det på något vis borde sätta normen för hur uttrycket används då det ju som bekant finns icke minfas-system också. :)

Att merparten av kompletta högtalare fasvrider duktigt ändrar inte på det faktum att det finns system som är i princip minfas, och de separata högtalarelementen är väl i stort minfas också. Du skrev ju faktiskt "högtalare är inte minfas" vilket känns som ett inkorrekt påstående då det inte är allmängiltigt.

I engelskan finns begreppeen "frequency response" och "phase response". De används för att beskriva det vi kallar för frekvensgång, tonkurva eller frekvensrespons respektive fasrespons. Tillsammans kan de utgöra en "Bode plot".

Jag har aldrig stött på någon eller något som inte är i linje med det. Den artikeln du länkar till separerar de två om du läser hela vägen ner.

Gokväll... eller gonatt snarare! :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-15 05:30

Piotr skrev:Om det du vill ha sagt är att man kan utläsa (beräkna) fas ur en frekvensrespons på ett minfas-system så är jag såklart med på det. Ser dock inte hur det på något vis borde sätta normen för hur uttrycket används då det ju som bekant finns icke minfas-system också. :)

Att merparten av kompletta högtalare fasvrider duktigt ändrar inte på det faktum att det finns system som är i princip minfas, och de separata högtalarelementen är väl i stort minfas också. Du skrev ju faktiskt "högtalare är inte minfas" vilket känns som ett inkorrekt påstående då det inte är allmängiltigt.

I engelskan finns begreppeen "frequency response" och "phase response". De används för att beskriva det vi kallar för frekvensgång, tonkurva eller frekvensrespons respektive fasrespons. Tillsammans kan de utgöra en "Bode plot".

Jag har aldrig stött på någon eller något som inte är i linje med det. Den artikeln du länkar till separerar de två om du läser hela vägen ner.

Gokväll... eller gonatt snarare! :)

Men Piotr, jag har hela tiden sagt eller försökt göra mitt bästa för att säga att man kan utläsa (beräkna) fas ur en frekvensrespons på ett minimumfas-system. Jag har också försökt säga att det kan finnas viss anledning varför man i Svenska språket har ordet tonkurva samt orden frekvenskurva och/eller frekvensgång. Nattlorden skrev att det kanske är så att tonkurva kommer från Tyska språket. Låt oss gå in på Tyska Wiki för att se vad som står där.
Tyska Wiki skrev: Der Frequenzgang ist der Zusammenhang zwischen Ein- und Ausgangssignal eines linearen zeitinvarianten Systems (LZI-System) bezüglich der Amplitude und der Phase. Er ist die Fourier-Transformierte der Impulsantwort des Systems. Der Frequenzgang ist eine komplexe Funktion der Frequenz. Er gibt für sinusförmige Signale das Verhältnis zwischen Eingangssignal und Ausgangssignal an.

Das Ausgangssignal hat wegen des linearen Verhaltens des Systems dieselbe Frequenz wie das Eingangssignal. Die beiden Signale unterscheiden sich jedoch in der Amplitude und in der Phase. Das Verhältnis der Amplituden von Eingangssignal und Ausgangssignal in Abhängigkeit von der Frequenz ist der Amplitudengang. Der Unterschied der Phase zwischen Eingangssignal und Ausgangssignal in Abhängigkeit von der Frequenz ist der Phasengang.

Där är Frequenzgang kopplat till linjärt tidsinvariant system. Jag vill alltså inte göra gällande att det faktiskt är så men det verkar som det skulle kunna vara så. I så fall kan det vara tillräckligt för di gamle att använda två olika ord där tonkurva företrädelsevis används på system som inte är linjära och som tillhör tonfrekvensområdet d v s högtalare. Det behöver inte vara så men det skulle kunna vara så. Jag söker alltså en plausibel förklaring på den nomenklatur som finns där tonkurva ingår i nomenklaturen men även frekvenskurva och frekvensgång. Normalt sett så finns det en förklaring till varför man använder ett visst ord.

Natti natti
Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-15 09:55

Jag tycker att ordet "tonkurva" är vackert - som något som har med musik att göra - så jag använder det även om det skulle vara dumt ur någon ingenjörsmässig eller språklig synvinkel. De flesta jag pratar med vet inte innebörden av någotdera orden... :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-15 10:31

PerStromgren skrev:Jag tycker att ordet "tonkurva" är vackert - som något som har med musik att göra - så jag använder det även om det skulle vara dumt ur någon ingenjörsmässig eller språklig synvinkel. De flesta jag pratar med vet inte innebörden av någotdera orden... :)

Tala latin med bönder, och med lärde på bönders vis. Eller hur det nu var...
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-15 10:35

paa skrev:
PerStromgren skrev:Jag tycker att ordet "tonkurva" är vackert - som något som har med musik att göra - så jag använder det även om det skulle vara dumt ur någon ingenjörsmässig eller språklig synvinkel. De flesta jag pratar med vet inte innebörden av någotdera orden... :)

Visst, fast det ligger något nedvärderande i det där gamla talesättet. Vad det handlar om är att helt enkelt alltid göra sitt bästa för att den man talar med ska förstå vad man säger. Det kan vara nog så knepigt, även i vår lilla värld... :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-15 11:06

PerStromgren skrev:
paa skrev:

Visst, fast det ligger något nedvärderande i det där gamla talesättet. Vad det handlar om är att helt enkelt alltid göra sitt bästa för att den man talar med ska förstå vad man säger. Det kan vara nog så knepigt, även i vår lilla värld... :)

Du läste således inte vad jag skrev?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-15 11:09

paa skrev:
PerStromgren skrev:
paa skrev:Tala latin med bönder, och med lärde på bönders vis. Eller hur det nu var...

Du läste således inte vad jag skrev?

V.S.B. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-02-15 19:01

Ja, *tonkurva*, man blir nästan lite kär. :D

Vackert är det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-15 22:23

Nej, det låter inrökt - frekvensgång är det vedertagna begreppet och det inskränker sig inte till registret upp till 20 kcps.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-02-16 00:10

Morello skrev:Nej, det låter inrökt - frekvensgång är det vedertagna begreppet och det inskränker sig inte till registret upp till 20 kcps.

Frekvensgång låter som ett av alla modeord för nya gymaktiviteter. Idag har jag varit ute på frekvensgång. Jag fick upp gångfrekvensen rejält.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-16 03:13

Här ett tydligt exempel på hur "frekvensgång" kan se ut :)

Här ser vi en "tonkurva"
Bild

QED

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-18 15:52

PerStromgren skrev:
paa skrev:

Varför är det nedvärderande att göra sitt bästa för att den man talar med skall förstå vad man säger, om det innebär att man vill veta något om den man talar med för att kunna välja så rätt språk som möjligt?

Jag får mera känslan att den som ser ordspråket (det riktiga, inte det skojförvrängda) som nedvärdernade tampas med sina egna värderingar.

Hur som helst behöver du inte vara orolig för att tonkurva skulle vara dumt sett ur en ingenjörsmässig synvinkel. Det är ett begrepp som har sitt ursprung just från det hållet. Det är inte bara ett vackert ord, det är det bästa också, eftersom det är entydigt.

En tonkurva visar förstärkningens/verkningsgradens frekvensgång.
Tonkurvan visar en egenskap hos en överföringsfunktion (hur objektet påverkar frekvensinnehållet). Så en spektralkurva är bara en tonkurva om signalens energi haft rätt sorts* frekvensoberoende. Men en spektralkurva av musik är inte en tonkurva.

På samma sätt som en impedanskurva visar impedansens frekvensgång.
Impedanskurvan visar objektets lastegenskaper.

Vh, iö

- - - - -

*Om man t ex gör en spektralanalys med konstant bandbredd så behöver insignalen bara t ex en dirac eller vitt brus för att resulterande kurva skall vara en tonkurva för objektet. Mäter man med konstant relativ bandbredd (t ex 1/16 oktav) så måste insignalen vara t ex rosa brus för att resulterande kurva skall vara en tonkurva för objektet. I alla brusmätningar så finns fel som beror på bandbredd och mättid. Så skall man vara noga så kanske man bör säga att man med brusmätningar approximerar tonkurvan.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-18 16:01

Morello skrev:Nej, det låter inrökt - frekvensgång är det vedertagna begreppet och det inskränker sig inte till registret upp till 20 kcps.

Nej, du har fel. :) Frekvensgång däremot låter... Tyskt.

Frekvensgång är inte synonymt med tonkurva, ens om man bortser ifrån vilka frekvenser som är hörbara och vilka som inte är det. Och problemet med "frekvensgång" är att det därtill ett obestämt begrepp tills man redovisar VAD kurvan ifråga visar frekvensgången för (amplitud? fas? impedans? distorsion?). Man kanske skulle kunna säga att frekvensgång är ett vedertaget begrepp - för att berätta att en kurva visar "någontings" (oftast amplitud och fas) frekvensberoende? Ett vedertaget delbegrepp.

- - -

Så jag avråder från begreppet helt och hållet, oavsett vad man menar med det. Det fungerar bara tillsammans med information om vad som finns på Y-axeln. Men visst, då fungerar det, men "tonkurva" är ändå mycket elegantare och som sagt - det är entydigt, vedertaget och det har användts sedan urminnes tider.

Sen är det naturligtvis ofta så att man använder begreppet "frekvensgång" tillsammans med att man även visar frekvensgången ifråga, och då går det ju att läsa vad som står på axlarna. Så att begreppet bara säger att något varierar med frekvensen är ju oproblematiskt, just i sådana fall.

Och talar man om ett objekt där det är rimligt självklart att det är en överföringsfunktion man talar om fungerar det väl också hyggligt att tala om frekvensgång, t ex tror jag de flesta översätter ett RIAA-stegs frekvensgång till ett RIAA-stegs överföringsfunktions frekvensgång (alltså tonkurvan). Då är det ju amplitudens och fasens frekvensgångar man talar om, om man känner sig säker på att impedansen är skapligt resistiv.

Men är det ett RIAA-steg för MM-pickuper så faller oftast impedansen mot högre frekvenser och även impedansens frekvensgång kan redovisas med en kurva... För det mesta väljer man dock en enklare redovisning än så - resistans och parallell kapacitans.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-18 16:17

IngOehman skrev:*Om man t ex gör en spektralanalys med konstant bandbredd så behöver insignalen bara t ex en dirac eller vitt brus för att resulterande kurva skall vara en tonkurva för objektet. Mäter man med konstant relativ bandbredd (t ex 1/16 oktav) så måste insignalen vara t ex rosa brus för att resulterande kurva skall vara en tonkurva för objektet.

Ja, eller logsvep.

IngOehman skrev:I alla brusmätningar så finns fel som beror på bandbredd och mättid. Så skall man vara noga så kanske man bör säga att man med brusmätningar approximerar tonkurvan.

Med undantag för periodiskt brus naturligtvis.. och man kan väl kanske sträcka sig till att säga att oavsett stimuli så är det fråga om en approximering.

Fixat citat /Andreas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-18 16:26

Visst, på allt det där, i varje fall nästan*.

Men du borde fixa citatet. :)
(Edit: Tack Andreas!)

Vh, iö

- - - - -

*Det finns ett potentiell problem med att kombinera frekvenssvep med någon form av deloktavanalys. Potentiellt, inte ett garanterat problem.

Problemet är att man innan man vet om det går att välja logsvep som insignal, behöver veta att inte analysen sker just med hjälp av svep! ;)

En spektralaalys kan ju göras på många olika sätt, och ANTINGEN insignalen ELLER analysmetoden behöver vara statisk om det skall fungera.

Vet man att insignalen är ett statiskt brus som kan man analysera med svepfilter (så mätte t ex Stig totalljudskurvan - på ett fullt exiterat rum), men vet man att insignalen är en svepsignal så måste analysen ske med statiska metoder, t ex parallella fasta filter (eller självklart AD-omvandling och digital postprocessning, om man skall vara lite mera modern, men jag ville skilja mellan princip och praktik, så allt blir tydligt). Fasta filter är för övrigt inte samma sak som svepfilter även om de har samma bandbredd. En mätning medsvepfilter är utjämnad men utan att information har gått förlorat. Med fasta filter (vilket man ofta använder nuförtiden, även digitala realiseringar) så går däremot information förlorad/mätfel uppstår.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-02-18 17:19

Och cps är inte inrökt? Sist jag såg det var på en gammalt analogt instrument med vibrerande blad som användes för att fasa in en generator. Cps stod det för övrigt i manualen. Den var skriven på maskin.

SI please.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-02-18 17:21

Åja, det var väl inte förrän på 60-talet cps ersattes av Hz? Själv läste jag kiloparsec och tyckte att det blev en bra lång kurva...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-02-18 17:38

Generatorn ifråga var från slutet av 60-talet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-18 18:11

Tämligen inrökt period.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-18 18:43

Begreppet "frekvensrespons" tycker jag mest känns som en olycklig översättning (från frequency response).

Och samma sak när det gäller frekvenssvarsfunktionen (från frequency response function). Lustigt även att man översatt response till respons i ena fallet men inte alls i andra...

Med svensk syn vore det möjligen rimligt att tala om att FM-mottagare har en frekvensrespons. Men när man mäter tonkurva så är det ju amplitudresponen* och dess frekvensberoende (som funktion av frekvensen) man mäter.

Vh, iö

- - - - -

*Hur mycket utsignal (amplitid) en given insignal (amplitud) ger. Tonkurvan visar alltså apparatens frekvensberoende gain om apparaten kan approximeras till att vara ett linjärt system.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-18 18:55

darkg skrev:Tämligen inrökt period.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-18 19:05

Ber om ursäkt för slarv med citat. Brukar alltid kolla men måste ha missat det. :)

Jag är väl smittad av engelskan men jag gillar och tänker mig frekvensrespons mer som "responsen frekvenserna emellan".

Tonkurva funkar också och känns lite gammalt och skönt, dessutom lättare att skriva.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-21 21:14

darkg skrev:Tämligen inrökt period.

:mrgreen: :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-02-21 22:58

Inte välrökt?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-27 16:55

Är det dags att sammanfatta tråden?

En tonkurva visar hur en glidande ton på ingången av DUT som funktion av samma tons frekvens (X-led) avtecknar sig på utgången som en amplitud (Y-led).

*Alltså som funktion av DUTs frekvensberoende förstärkning.

Tonkurvan för DUT kan mätas med andra metoder, men pricipen är den samma: Tonkurvan visar hur utsignalen skiljer sig från insignalen i form av DUTs frekvensberoende förstärkning.

En tonkurva, liksom en distorsionskurva eller en impedanskurva, har alltså en frekvensgång.

Tonkurvan visar amplitudens frekvensgång. En impedanskurva visar impedansens frekvensgång. En distorsionskurva visar distorsionens frekvensgång.

Kuriosa:
En speciellt intressant sak med distorsionskurvor är att de visar förvrängningen (överton, somman av alla...) vid den frekvens på X-axeln som insignalen har, inte vid de frekvenser som distorsionerna har. Det kan vara bra att minnas när man försöker dra slutsatser från distorsionskurvor. Exempelvis är tredjetonsdistorsion särskildt hörbar runt 1-1,3 kHz, medan andratonsdistorsion är mest hörbart vid strax under 2 kHz.

Kuriosa två:
Tonkurvan är egentligen bara definierbar för linjära DUT, och när man mäter tonkurvan på DUT med alltför stora olinjäriteter så kan man få falska tonkurvor - tonkurvor som INTE visar hur mycket grundton som kommer ur DUT vid respektive frekvens, utan hur mycket distorsion som kommer ur elementet vid olika frekvenser. Särskilt när man mäter på basområdet för baselement av låg kvalitet i fri luft kan tonkurvan man får vara väldigt falsk. Den nivå som visas vid låga frekvenser är inte grundtonens frekvensgång utan en eller flera distorsionskomponenters frekvensgång.

För att råda bot på detta kan man göra flera olika saker. Bäst är kanske att mäta småsignalmässigt, men inte alla objekt är mest linjära vid just små signaler (begreppet småsignalegenskaper brukar användas för de egenskaper som objektet har när det exponeras för så svaga signaler så att det beter sig linjärt).

En annan metod man kan använda för att minska den nämnda sortens fel är att mäta med ett trackande svepfilter*, alltså se till så att plottern som ritar tonkurvan bara visar grundtonens frekvensgång. Sen kan man be samma utrustning att mäta igen med det trackande filtret justerat så att det ligger precis en oktav över grundtonen, då mäter man istället andratonens frekvensgång. Och sen kan man gå vidare och mäta tredjetonens frekvensgång...

Så att mäta (grund)tonkurvan och distorsions(övertons)kurvor är egentligen samma sak, bara frekvensen man tittar på för att kunna teckna respektive tons frekvensgång skiljer sig. Vill man mäta frekvensgången för THD+N så gör man som regel tvärtom, nämligen använder att notch-filter som tar bort grundtonen och visar tonkurvan för alla de andra komponenterna (även brus = N) tillsammans.

Vh, iö

- - - - -

*T ex av superheterodyn-typ.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-27 22:20

IngOehman skrev: En distorsionskurva visar distorsionens frekvensgång.

Ja, om man mätt och plottat "dist vs Hz".

Men det kan ju även tänkas att man mätt och plottat "dist vs level".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-27 23:01

Bra synpunkt!

Det är också en distorsionskurva, men inte en som visar distorsionens frekvensgång.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-28 00:29

Kan du inte skriva en artikel om din nya nomenklatur och söka få den publicerad i tex JAES eller någon annan blaska med någon typ av granskningsrutin? Jag tror det skulle vara lärorikt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-02-28 02:04

Morello skrev:Kan du inte skriva en artikel om din nya nomenklatur och söka få den publicerad i tex JAES eller någon annan blaska med någon typ av granskningsrutin? Jag tror det skulle vara lärorikt.

Jag tror att JAES har ganska svalt intresse för svensk nomenklatur. SIS vore ett bättre organ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-28 03:38

Ja, möjligen, men å andra sidan är det ju helt absurt att någon kallar en nomenklatur som föregår min födelse med åtskilliga år för "ny nomenklatur", och dessutom säga att den är min! :lol: :lol: :lol:

Extra absurt är den när den som skriver sådana dumheter ju känner till detta väl... Vad är syftet?

Begreppet tonkurva har ju användts i Sverige i åtminstone 65 år. Troligen mycket längre än så.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-28 09:07

Ingvar, är det du som har redigerat Wikis artikel "Frekvensgång"? Ordet tonkurva verkar inte ha funnits i den innan i torsdags.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-28 09:23

En intressant iaktagelse gjorde jag nyss. Vid en google-sökning på ordet "tonkurva" handlar en stor majoritet (80%) av träffarna om ordets i dess fotografiska kontext. Resten (i alla fall de tre första sidorna) är referenser till en viss Svante G. och några forum, bland annat detta.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-02-28 09:31

Och diverse tillverkare som Kenwood, Duevel, intresseföreningar som Radioarkivet samt ett flertal dokument på universitet och högskolor som SU, LU, KTH.

Även jag växte upp med begreppet tonkurva och lärde mig det i början på 70-talet så för mig förefaller det vedertaget.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-28 09:34

UrSv skrev:Och diverse tillverkare som Kenwood, Duevel, intresseföreningar som Radioarkivet samt ett flertal dokument på universitet och högskolor som SU, LU, KTH.

Även jag växte upp med begreppet tonkurva och lärde mig det i början på 70-talet så för mig förefaller det vedertaget.

Jodå, jag med, men nu verkar det som om ordet är mer frekvent i icke-audio-sammanhang, i alla fall om Google har rätt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-02-28 09:45

Så kan det ju vara men frågan var väl om det var ny nomenklatur vilket ju det ju inte verkar vara.

Det blir ju oerhört tramsigt att fixera sig vid att tonkurva skulle vara ett okänt begrepp, det må vara gammalt, när man samtidigt använder begreppet "kilocykler per sekund" som i princip ingen använt på åtminstone 40 år. Begreppet tonkurva används ju bevisligen idag i teknisk literatur och dokumentation men enheten kcps har åtminstone inte jag sett i någon literatur från modern tid i ljudrelaterade ämnen (därmed inte sagt att det inte förekomer naturligtvis).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-29 15:04

IngOehman skrev:Ja, möjligen, men å andra sidan är det ju helt absurt att någon kallar en nomenklatur som föregår min födelse med åtskilliga år för "ny nomenklatur", och dessutom säga att den är min! :lol: :lol: :lol:

Extra absurt är den när den som skriver sådana dumheter ju känner till detta väl... Vad är syftet?

Begreppet tonkurva har ju användts i Sverige i åtminstone 65 år. Troligen mycket längre än så.

Vh, iö

Jag syftade dock inte på begreppet tonkurva, utan på dom andra begreppen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-29 21:59

Morello skrev:
IngOehman skrev:Ja, möjligen, men å andra sidan är det ju helt absurt att någon kallar en nomenklatur som föregår min födelse med åtskilliga år för "ny nomenklatur", och dessutom säga att den är min! :lol: :lol: :lol:

Vh, iö

Jag syftade dock inte på begreppet tonkurva, utan på dom andra begreppen.

Det är till att vara von Oben. :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-02-29 22:46

Eller snarare van Oben . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-29 23:23

Obi-Wan Kanoben
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-12 15:49

Jag har radat upp några alternativa ord som några på forumet måhända vill använda för att beskriva en företeelse. Än så länge kallar jag det för en företeelse eftersom det rent definitionsmässigt skulle kunna vara olika företeelser som var och en beskriver med sitt val av ord.

Tonkurva – Vad är det?
Frekvensgång – Vad är det?
Frekvenskurva – Vad är det?
Frequency response – Vad är det?
Frekvenssvar – Vad är det?
Frekvensrespons – Vad är det?
Amplitudkurva – Vad är det?
Magnitudkurva – Vad är det?
Amplitudrespons – Vad är det?

Är det så att samtliga dessa uttryck är synonymer för identiskt samma sak, i vilken kontext det än vara må? Därom råder det kanske delade meningar eller också inte.

Piotr skrev:
petersteindl skrev:
Morello skrev:av Morello » 2006-10-04, 10:23

Redan 2006 var detta utrett här i kanalen!

Om man tar det engelska uttrycket Frequency response, vill du översätta det med frekvensgång eller frekvenssvar?

Frekvensrespons? :)

IngOehman skrev:Begreppet "frekvensrespons" tycker jag mest känns som en olycklig översättning (från frequency response).

Och samma sak när det gäller frekvenssvarsfunktionen (från frequency response function). Lustigt även att man översatt response till respons i ena fallet men inte alls i andra...

Med svensk syn vore det möjligen rimligt att tala om att FM-mottagare har en frekvensrespons. Men när man mäter tonkurva så är det ju amplitudresponen* och dess frekvensberoende (som funktion av frekvensen) man mäter.

Vh, iö

- - - - -

*Hur mycket utsignal (amplitid) en given insignal (amplitud) ger. Tonkurvan visar alltså apparatens frekvensberoende gain om apparaten kan approximeras till att vara ett linjärt system.

Det finns faktiskt en explicit svensk översättning på engelskans "frequency response" och det är "frekvenssvar".

Ordet "frekvenssvar" används bl.a. vid frekvensanalys inom reglertekniken. Precis som med ”frequency response” så gäller frekvenssvar linjära tidsinvarianta system.

Men, varför används ordet tonkurva? Det finns ingen motsvarighet till detta ord på andra språk.

Eftersom det explicit är den semantiska skillnaden som efterfrågas i tråden så kanske man kan söka svaret gällande ordet tonkurva att di lärde på den gamla tiden inte gärna ville använda ordet frekvenssvar och inte heller frekvensgång eller frekvenskurva då det rörde sig om högtalare.

En hypotes är att man på den tiden d v s 30- 40- eller 50-talet helt enkelt inte approximerade högtalare till att vara linjära tidsinvarianta system. Om ordet frekvensgång så att säga skulle tillhöra definitionen på frekvenssvar så bör det i så fall inte användas på högtalare.

Om högtalare på den gamla tiden inte klassades som linjära tidsinvarianta system så bör i så fall ett annat ord användas och då kan ordet tonkurva börjat användas.

Frågan kan bli, varför användes inte ordet frekvensgång på den gamla tiden, åtminstone inte på högtalare? Även det Tyska ordet "Frekvensgang" är definierat till att enbart gälla Linjära tidsinvarianta system. På alla andra språk verkar det vara derivat av frekvensgång som används.

Själv använder jag oftast ordet tonkurva då högtalare är mätobjektet. På förstärkare använder jag oftast ordet frekvensgång även om amplitudkurva möjligtvis skulle kunna vara mer beskrivande.

Som jag ser det är både Ingvar och Morello av den uppfattningen att ”frequency response” d v s frekvenssvar enbart gäller LTI-system (Linjära TidsInvarianta System).

Linjära Tidsinvarianta System beskrivs av differentialekvationer. Låt oss titta på hur lösning kan ske och se vad som fås fram.
Dess lösningar skapas dels via den homogena delen (som beror på begynnelsetillstånd) dels den partikulära delen som beror på insignalen.

Antag att en sinussignal legat på systemet sedan t=-∞. Den homogena delen har då försvunnit vid t=0 och man kan använda faltningsteoremet för Laplacetransformer.

En sinussignal med frekvens ω som skickas in i ett LTI-system G(s) förstärks med en faktor |G(iω)| och fasförskjuts arg(G(iω)) radianer.
G(iω) kallas frekvenssvaret. OBS! Frekvenssvaret är både fas och amplitud.

Vill man göra en grafisk presentation av G(iω) d v s frekvenssvaret så kan det företrädelsevis ske på två sätt, dels med Bodediagram, dels med Nyquistdiagram.
Nyquistdiagram gäller för det komplexa talplanet. Bodediagram presenterar amplitud och fas var för sig.

Amplitudförstärkningskurvor blir ofta ganska svårtolkade i linjär-linjär plot. Istället ritar man amplitudkurvan i log-log skala. Vidare multiplicerar man ofta förstärkningen med 20 för att erhålla en decibelskala. D.v.s., man plottar 20 log|G(iω)| med logaritmiskt växande frekvens.

Enkelt skrivet så består Bodediagram av en amplitudkurva och en faskurva där båda är som funktion av frekvens. Ett Bodediagram har ett motsvarande stegsvar.

Låt oss titta på vad Morello skriver.

Morello skriver att frekvensgång är beloppet av frekvenssvaret.
Strax ovan skrev jag att G(iω) kallas frekvenssvaret. Beloppet av frekvenssvaret blir då |G(iω)|. Då kan vi se att jag tidigare skrev: Amplitudförstärkningskurvor blir ofta ganska svårtolkade i linjär-linjär plot, istället ritar man amplitudkurvan i log-log skala. Vidare så multiplicerar man ofta förstärkningen med 20 för att erhålla en decibelskala. D.v.s., man plottar 20 log|G(iω)| med logaritmiskt växande frekvens. D v s det är precis det Morello skrivit.

Som jag ser det så råder det inget tvivel om att Morello pratar om exakt samma sak som Ingvar Ö. Den enda skillnaden är på semantisk nivå d v s vilket svenskt ord är korrekt att använda.

Vid frekvensanalys av LTI-system är jag osäker på om jag någonsin sett ordet tonkurva användas. Jag ställer mig tveksam till ordet tonkurva i samband med frekvensanalys på Linjära Tidsinvarianta system.

Om man anser att högtalare inte LTI-system så måste i så fall andra begrepp införas om man vill ha en viss stringens. Då kan jag tänka mig att tonkurva kan vara det lämpligaste valet.

Som Ingvar säger så blir ordet frekvensgång något uddlöst om det enbart skulle gälla amplitudkurvan. Faskurvan i ett Bodediagram är ju också en frekvensgång.

Svante har sin synpunkt.

Svante skrev:

Hrrm... Eleven borde ta och öppna kursboken. :twisted:

Elakkompendiet använder genomgående "tonkurva".

Jag ogillar begreppet frekvensgång eftersom frekvensen inte går någonstans alls. Frekvenssvar, eller frekvensrespons är lite bättre eftersom man kan tolka det som svaret på olika frekvenser, men inte heller det är riktigt bra. Man brukar ju normalt tala om var som står på y-axeln i grafer. Aktiekurser heter ju inte tidsvar eller tidgång, impedanskurvan visar hur impedansen varierar som funktion av frekvens (oftast), faskurvan visar hur fasläget varierar som funktion av frekvensen etc. Det borde egentligen heta amplitudkurva eller nivåkurva.

Jag undrar om det är väldigt lätt att underförstå att det är just amplitud eller nivå när man namnger grafer. Det heter ju faktiskt riktdiagram, och även där är det amplituden som underförstås och den andra dimensionen (riktningen) har fått namnge figuren.

Ett kort tag tänkte jag att tonkurva var mycket bättre än frekvensgång/-svar/-respons, men egentligen lider ju det namnet av samma problem och kopplar lite olyckligt till perceptionen (tonhöjd är ju upplevelsen av frekvens).

Så jag vet inte. Jag har ändå fastnat för tonkurva, det är kort och trevligt att säga och kan bara betyda en sak; nivå som funktion av frekvens.

PS. Jag skulle aldrig kalla en impedanskurva (impedans som funktion av frekvens) för en frekvensgång eller tonkurva. För mig är begreppen reserverade för en svart lådas överföringsfunktion, något system som har en naturlig in- och utgång. I en del fall kan impedanskurvan sammanfalla med en tonkurva, men de är inte samma som begrepp för det.

För er som inte vet, Elakkompendiet är läromedel på KTH gällande Elektroakustik.

Nu har jag läst angående detta på fyra olika språk (Svenska, Engelska, Tyska och Franska) och totalt sett är det som jag ser det lite förvillande hur begrepp som tycks väldigt simpla blandas lite huller om buller där man låter kontexten styra innebörden. Det finns dock vissa genomgående saker förbundna med Frequency response på olika språk. Uttrycket används enkom för LTI-system.

För mig är ordet tonkurva valet av ord då det gäller amplitudkurva som funktion av frekvens på högtalare. Jag klassar högtalare som icke-linjära och icke-tidsinvarianta (tidsvarianta) system. Då det t.ex. gäller förstärkare så är det för mig tveksamt om tonkurva är bästa val. Amplitudkurva kanske borde vara det mest korrekta ordvalet då det gäller förstärkare. Används ordet frekvensgång istället för amplitudkurva så behövs kanske en kontext för att korrekt förstå vad som menas.

Vad är denna? Tonkurva eller frekvensgång?
Bild

Jag tänkte göra ett litet tankeexperiment. Låt säga att du är elev på KTH d v s teknolog och tentar i ämnet Elektroakustik. I sista talet får du info att det är ett LTI-system och kurvan ovan är given fast då med explicita data, säg fL = 20 Hz och fH= 40 kHz, inget mer. Du skall använda dig av kurvan för att räkna ut något explicit värde och det behövs ovillkorligen även faskurvan för att kunna räkna och få rätt svar. Det finns även så kallade Tips med i tentan som teknologerna kan använda sig av, dock, använder man sig av Tips så får man poängavdrag och därmed kan inte full poäng uppnås. Vad göra? Jo, om man i detta fall utgår ifrån att detta LTI-system är minimumfassystem så kan man räkna fram faskurvan ur frekvensgången och då har man frekvenssvaret givet och har möjlighet att kunna räkna fram korrekt svar på tentan. Frågan är, skulle du rådfråga Tips? Eller skulle du utgå från att det i detta fall måste röra sig om ett minimumfassystem? Under Tips kan det ju stå att det är ett minimumfassystem. Om du skulle rådfråga Tips, skulle du bli förbannad på dig själv för att du inte ansåg det som självklart i det här fallet.

Jag nämner detta eftersom då man får en högtalares tonkurva presenterad och inte faskurvan så kan man knappast utgå från att högtalaren är ett minimumfassystem. Man måste även se faskurvan om man vill kunna göra en form av frekvensanalys på högtalaren.

Frågan blir även hur pass känslig hörseln är för fas och om det i så fall är frekvensberoende. Jag har skrivit angående detta tidigare i andra trådar.

I denna tråd är det Semantik som efterfrågas. Jag har gett min syn på saken. I ELAK-boken används ordet tonkurva synonymt för frekvenskurva.

Johan Liljencrants i Elektroakustik 1991 EK130 dvs ELAK skrev: Tonkurva
Tonkurvan eller frekvenskurvan (eng. frequency response), visar någon överföringsegenskap, t.ex. känslighet, spänning, ljudtryck, ström, effekt, verkningsgrad, som funktion av frekvensen.
Man använder logaritmiska mått både på frekvensskalan, som är abskissa, och på ordinatan som alltså brukar graderas i dB. Dels ger detta en viss anpassning till örats egenskaper, dels kommer många analytiskt viktiga sammanhang fram på ett enkelt sätt.

Jag känner mig dock inte helt säker på att man såg tonkurva och frekvenskurva som synonymer från första början? Varför använde man i så fall två så olika ord för samma sak? Jag har gett min hypotes. Men ELAK rules tills ny adekvat info kommer på bordet.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-12 16:13

petersteindl skrev:...
Men, varför används ordet tonkurva? Det finns ingen motsvarighet till detta ord på andra språk.
...
Mvh
Peter

Jag har faktiskt hittat några olika engelskspråkiga dokument där "tone curve" används i samband med högtalare.
Men gemensamt för dessa är att de verkar författade av svenskar.
T.ex Karl Erik Ståhls patent, Carlssonplanets engelskspråkiga texter och Volvos reklam för ljudanläggningen i personbilar.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-12 17:29

paa skrev:
petersteindl skrev:...
...
Mvh
Peter

Jag har faktiskt hittat några olika engelskspråkiga dokument där "tone curve" används i samband med högtalare.
Men gemensamt för dessa är att de verkar författade av svenskar.
T.ex Karl Erik Ståhls patent, Carlssonplanets engelskspråkiga texter och Volvos reklam för ljudanläggningen i personbilar.

Bra där paa. Det skall vara du till att hitta sådant. Det är ju faktiskt intressant att de inklusive deras patentombud faktiskt inte använder frequency response.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-12 21:51

petersteindl skrev:Jag har radat upp några alternativa ord som några på forumet måhända vill använda för att beskriva en företeelse. Än så länge kallar jag det för en företeelse eftersom det rent definitionsmässigt skulle kunna vara olika företeelser som var och en beskriver med sitt val av ord.

Tonkurva – Vad är det?
Frekvensgång – Vad är det?
Frekvenskurva – Vad är det?
Frequency response – Vad är det?
Frekvenssvar – Vad är det?
Frekvensrespons – Vad är det?
Amplitudkurva – Vad är det?
Magnitudkurva – Vad är det?
Amplitudrespons – Vad är det?

Tänk, jag saknar ett uttryck...

Om man skulle börja från början så skulle jag vilja ha med "nivåkurva" eller "nivå-frekvensdiagram" eller så. Det vi pratar om har ju uteslutande nivå på y-axeln. Alltså sådant som är mätt i dB.

petersteindl skrev:I ELAK-boken används ordet tonkurva synonymt för frekvenskurva.

Johan Liljencrants i Elektroakustik 1991 EK130 dvs ELAK skrev: Tonkurva
Tonkurvan eller frekvenskurvan (eng. frequency response), visar någon överföringsegenskap, t.ex. känslighet, spänning, ljudtryck, ström, effekt, verkningsgrad, som funktion av frekvensen.
Man använder logaritmiska mått både på frekvensskalan, som är abskissa, och på ordinatan som alltså brukar graderas i dB. Dels ger detta en viss anpassning till örats egenskaper, dels kommer många analytiskt viktiga sammanhang fram på ett enkelt sätt.

Jag känner mig dock inte helt säker på att man såg tonkurva och frekvenskurva som synonymer från första början? Varför använde man i så fall två så olika ord för samma sak? Jag har gett min hypotes. Men ELAK rules tills ny adekvat info kommer på bordet.

Mvh
Peter

Jag letade just fram kompendiet från 1982 av Claes Wachtmeister som skrev kompendiet som Johan Liljencrants sedan byggde vidare på. Motsvarande del i det ser ut så här:
Bilagor
Elak_Wachtmeister.jpg
Elak_Wachtmeister.jpg (135.23 KiB) Visad 5559 gånger

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-13 02:19

petersteindl skrev:Jag tänkte göra ett litet tankeexperiment. Låt säga att du är elev på KTH d v s teknolog och tentar i ämnet Elektroakustik. I sista talet får du info att det är ett LTI-system och kurvan ovan är given fast då med explicita data, säg fL = 20 Hz och fH= 40 kHz, inget mer. Du skall använda dig av kurvan för att räkna ut något explicit värde och det behövs ovillkorligen även faskurvan för att kunna räkna och få rätt svar. Det finns även så kallade Tips med i tentan som teknologerna kan använda sig av, dock, använder man sig av Tips så får man poängavdrag och därmed kan inte full poäng uppnås. Vad göra? Jo, om man i detta fall utgår ifrån att detta LTI-system är minimumfassystem så kan man räkna fram faskurvan ur frekvensgången och då har man frekvenssvaret givet och har möjlighet att kunna räkna fram korrekt svar på tentan. Frågan är, skulle du rådfråga Tips? Eller skulle du utgå från att det i detta fall måste röra sig om ett minimumfassystem? Under Tips kan det ju stå att det är ett minimumfassystem. Om du skulle rådfråga Tips, skulle du bli förbannad på dig själv för att du inte ansåg det som självklart i det här fallet.

Jag nämner detta eftersom då man får en högtalares tonkurva presenterad och inte faskurvan så kan man knappast utgå från att högtalaren är ett minimumfassystem. Man måste även se faskurvan om man vill kunna göra en form av frekvensanalys på högtalaren.

Om jag skulle besvara detta då. Jag vet inte riktigt varför du frågar, men svaret på frågorna är: Ja, jag skulle "rådfråga tips" och jag skulle i efterhand hävda att frågan är felställd (om jag förstår dig rätt) eftersom ett linjärt, tidsinvariant system inte nödvändigtvis är ett minimum fassystem.

Saken är väl den att en sådan fråga aldrig skulle ställas på en elak-tenta, dels för att vi inte pratade om system på det sättet, men också för att det är fel. Något liknande kunde komma på en tenta i kursen i linjära system eller så, men den skulle förstås vara riktigt formulerad. Och vore den inte det så skulle man hantera det på något vettigt sätt, fel kan förstås hända.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-13 02:46

Svante skrev:
petersteindl skrev:Jag tänkte göra ett litet tankeexperiment. Låt säga att du är elev på KTH d v s teknolog och tentar i ämnet Elektroakustik. I sista talet får du info att det är ett LTI-system och kurvan ovan är given fast då med explicita data, säg fL = 20 Hz och fH= 40 kHz, inget mer. Du skall använda dig av kurvan för att räkna ut något explicit värde och det behövs ovillkorligen även faskurvan för att kunna räkna och få rätt svar. Det finns även så kallade Tips med i tentan som teknologerna kan använda sig av, dock, använder man sig av Tips så får man poängavdrag och därmed kan inte full poäng uppnås. Vad göra? Jo, om man i detta fall utgår ifrån att detta LTI-system är minimumfassystem så kan man räkna fram faskurvan ur frekvensgången och då har man frekvenssvaret givet och har möjlighet att kunna räkna fram korrekt svar på tentan. Frågan är, skulle du rådfråga Tips? Eller skulle du utgå från att det i detta fall måste röra sig om ett minimumfassystem? Under Tips kan det ju stå att det är ett minimumfassystem. Om du skulle rådfråga Tips, skulle du bli förbannad på dig själv för att du inte ansåg det som självklart i det här fallet.

Om jag skulle besvara detta då. Jag vet inte riktigt varför du frågar, men svaret på frågorna är: Ja, jag skulle "rådfråga tips" och jag skulle i efterhand hävda att frågan är felställd (om jag förstår dig rätt) eftersom ett linjärt, tidsinvariant system inte nödvändigtvis är ett minimum fassystem.

Saken är väl den att en sådan fråga aldrig skulle ställas på en elak-tenta, dels för att vi inte pratade om system på det sättet, men också för att det är fel. Något liknande kunde komma på en tenta i kursen i linjära system eller så, men den skulle förstås vara riktigt formulerad. Och vore den inte det så skulle man hantera det på något vettigt sätt, fel kan förstås hända.

I början och mitten på 70-talet upplevde i alla fall jag att de där sista och svåraste frågorna på vissa tentor var ganska kuggfrågebetonade, tvetydiga och väldigt luriga. Man var tvungen att tänka förbi en massa standardbetonande saker. Då kunde man få en sjua i betyg på tentor men aldrig mer än 5 i slutbetyg. Det sista frågorna på tentor var som en slags överkurs för supereliten. Det kanske inte är så numera?

Jag ställer frågan på detta sätt eftersom jag anser att det inte duger att enbart visa en tonkurva på högtalare och tro att den visar frekvenssvaret. Åtminstone ser inte jag det på så sätt. Då måste även faskurvan visas. Men så sker ju i stort sett aldrig. Impulssvar visas dock lite oftare. Om man endast visar en tonkurva och samtidigt säger att det är frekvenssvaret utan att visa en faskurva så måste det röra sig om en tonkurva på ett minimumfassystem, eller?

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-13 03:04

petersteindl skrev:
Svante skrev:

I början och mitten på 70-talet upplevde i alla fall jag att de där sista och svåraste frågorna på vissa tentor var ganska kuggfrågebetonade, tvetydiga och väldigt luriga. Man var tvungen att tänka förbi en massa standardbetonande saker. Då kunde man få en sjua i betyg på tentor men aldrig mer än 5 i slutbetyg. Det sista frågorna på tentor var som en slags överkurs för supereliten. Det kanske inte är så numera?

Jag ställer frågan på detta sätt eftersom jag anser att det inte duger att enbart visa en tonkurva på högtalare och tro att den visar frekvenssvaret. Åtminstone ser inte jag det på så sätt. Då måste även faskurvan visas. Men så sker ju i stort sett aldrig. Impulssvar visas dock lite oftare. Om man endast visar en tonkurva och samtidigt säger att det är frekvenssvaret utan att visa en faskurva så måste det röra sig om en tonkurva på ett minimumfassystem, eller?

Med vänlig hälsning
Peter

Ptja... Frågan är ju bara intressant ur ett definitionsperspektiv. Alltså vad ord definieras som. Fö så visar jag både nivå och fas vs frekvens i mitt mätprogram Sirp. Det vete 17 om faskurvan är särskilt användbar att titta på, men den behövs förstås när man bygger tex delningsfilter.

Sistafrågorna på tentor är fortsatt svåra. Egentligen gillar jag inte att man sorterar uppgifterna åt studenterna, de borde få avgöra själva vad som är svårt. Men det görs så. Själv upplever jag nog att de har blivit lättare, men samtidigt tror jag inte att de har blivit det. Jag tror att det är en effekt av att man själv blir bekant med ämnena som gör att det verkar lättare och lättare. Man får passa sig noga så att man inte börjar tro att studenterna blir dummare och dummare, för så tror jag inte att det är.

Varje gång jag håller i en kurs som är ny för mig så är den faktiskt ganska svår. Det är först efter 2-3 gånger som jag känner att den blir lätt och självklar. Det säger något om hur det är för studenterna, som inte har min historia och so förstås läser kursen för första gången. Jag brukar tänka på det när jag suckar över att studenterna inte förstår. Kanske har det lite att göra med att jag själv har gjort det så många gånger.

Och det som var en sjua och var ouppnåeligt när man själv gick kursen, är nog bara en femma idag, sett ur lärarperspektivet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-13 03:15

Svante skrev:
petersteindl skrev:
Svante skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Ptja... Frågan är ju bara intressant ur ett definitionsperspektiv. Alltså vad ord definieras som.
...

Precis, men det är ju just det som denna tråd handlar om :) Det är utifrån det perspektivet jag skriver.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-13 11:54

petersteindl skrev:
Svante skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Ptja... Frågan är ju bara intressant ur ett definitionsperspektiv. Alltså vad ord definieras som.
...

Precis, men det är ju just det som denna tråd handlar om :) Det är utifrån det perspektivet jag skriver.

Med vänlig hälsning
Peter

Hmm, ja och ok, vad jag far efter... Alltså, det finns en gräns man kommer till ibland när en person säger att ordet betyder ditt och en annan säger att ordet betyder datt. Eller att företeelsen heter ditt och den andra säger datt. Då blir det meningslöst att ta reda på vem som har rätt (även om det kan vara intressant att leta reda på de vanligaste användningarna av ordet), och i stället försöka begripa vad det är man försöker beskriva med orden. Ibland trillar det faktiskt ut en del förståelse av en sådan process, och i ett öppet debattklimat ibland även en konsensus om ordens betydelse, nästan som en bieffekt.

Insikten som den här snart tio år gamla tråden har gett mig är att jag gillar "tonkurva" eftersom det är väldefinierat vad man menar med ordet, men att det till sin uppbyggnad inte är bättre än något av de andra orden. Och att om jag idag ska behöver beskriva noggrannare vad kurvan visar så säger jag "nivå som funktion av (logaritmiskt ritad) frekvens". Typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-13 12:59

Svante skrev: Hmm, ja och ok, vad jag far efter... Alltså, det finns en gräns man kommer till ibland när en person säger att ordet betyder ditt och en annan säger att ordet betyder datt. Eller att företeelsen heter ditt och den andra säger datt. Då blir det meningslöst att ta reda på vem som har rätt (även om det kan vara intressant att leta reda på de vanligaste användningarna av ordet), och i stället försöka begripa vad det är man försöker beskriva med orden. Ibland trillar det faktiskt ut en del förståelse av en sådan process, och i ett öppet debattklimat ibland även en konsensus om ordens betydelse, nästan som en bieffekt.

Insikten som den här snart tio år gamla tråden har gett mig är att jag gillar "tonkurva" eftersom det är väldefinierat vad man menar med ordet, men att det till sin uppbyggnad inte är bättre än något av de andra orden. Och att om jag idag ska behöver beskriva noggrannare vad kurvan visar så säger jag "nivå som funktion av (logaritmiskt ritad) frekvens". Typ.

Jag håller med dig. Det behöver dock inte vara så att en av debattanterna har rätt. Båda kan ha fel. Båda kan ha halvrätt.

Jag har dock ända sedan 70-talet undrat över orden tonkurva och frekvenskurva. Att man inte använder ett och endast ett ord för en given objektiv fysikalisk företeelse där ena ordet dessutom inte verkar finnas på andra språk gör mig nyfiken och undrande. Jag har ett svagt minne från den tiden då jag pratade med Stig Carlsson angående en frekvenskurva på en högtalare och fick som svar att det heter tonkurva. Ok, tänkte jag, men jag har sedan dess undrat lite. Varför i hela fridens namn heter det tonkurva på svenska?

Skall man vara riktigt petimäternoga så används det engelska uttrycket Frequency response oftast på ett felaktigt sätt. I uttrycket skall ju även ingå faskurva annars är det inte en Frequency response. Men i praktiken redovisas oftast ingen faskurva. Det må vara hänt, men varför har nomenklaturen inte standardiserats? Det kanske kommer. Det var ju inte länge sedan Hz blev standard och tog över som storhet för frekvens istället för cps.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-13 13:40

petersteindl skrev:Skall man vara riktigt petimäternoga så används det engelska uttrycket Frequency response oftast på ett felaktigt sätt. I uttrycket skall ju även ingå faskurva annars är det inte en Frequency response. Men i praktiken redovisas oftast ingen faskurva. Det må vara hänt, men varför har nomenklaturen inte standardiserats? Det kanske kommer. Det var ju inte länge sedan Hz blev standard och tog över som storhet för frekvens istället för cps.

Jag börjar bli gammal och mossig tror jag för jag minns inte vad vi kom fram till sist.. :) men vad har vi som styrker ditt påstående att frequency response skall innefatta fasrespons?

Jag hävdar fortsättningsvis att Bode plot är frequency response och phase responce. Det du hänvisade till sist gick ju i stort emot det du menade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-13 13:43

Svante skrev:Insikten som den här snart tio år gamla tråden har gett mig är att jag gillar "tonkurva" eftersom det är väldefinierat vad man menar med ordet, men att det till sin uppbyggnad inte är bättre än något av de andra orden. Och att om jag idag ska behöver beskriva noggrannare vad kurvan visar så säger jag "nivå som funktion av (logaritmiskt ritad) frekvens". Typ.

Ja ute i världen är det är ju vanligt att man i diagram skriver just "magnitude vs frequency" och det är svårt att invända mot det. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-13 14:16

Piotr skrev:
Svante skrev:Insikten som den här snart tio år gamla tråden har gett mig är att jag gillar "tonkurva" eftersom det är väldefinierat vad man menar med ordet, men att det till sin uppbyggnad inte är bättre än något av de andra orden. Och att om jag idag ska behöver beskriva noggrannare vad kurvan visar så säger jag "nivå som funktion av (logaritmiskt ritad) frekvens". Typ.

Ja ute i världen är det är ju vanligt att man i diagram skriver just "magnitude vs frequency" och det är svårt att invända mot det. :)

...fast det är ju fel :) . Level vs frequency borde det vara. Magnitude är linjärt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-13 15:05

Piotr skrev:
petersteindl skrev:Skall man vara riktigt petimäternoga så används det engelska uttrycket Frequency response oftast på ett felaktigt sätt. I uttrycket skall ju även ingå faskurva annars är det inte en Frequency response. Men i praktiken redovisas oftast ingen faskurva. Det må vara hänt, men varför har nomenklaturen inte standardiserats? Det kanske kommer. Det var ju inte länge sedan Hz blev standard och tog över som storhet för frekvens istället för cps.

Jag börjar bli gammal och mossig tror jag för jag minns inte vad vi kom fram till sist.. :) men vad har vi som styrker ditt påstående att frequency response skall innefatta fasrespons?

Jag hävdar fortsättningsvis att Bode plot är frequency response och phase responce. Det du hänvisade till sist gick ju i stort emot det du menade.

Du använder ordet fasrespons. Vad betyder det? Jag pratar om faskurva som en del i en överföringsfunktion. På engelska då ordet response används så är det en överföringsfunktion.

Frequency response
Transient response
Impulse response

På svenska är "response" ett "svar"

Frekvenssvar
Transientsvar
Impulssvar
Osv.

Överföringsfunktioner kan uttryckas med kurvor.

Under förutsättning att det engelska ordet Frequency response är samma som det svenska uttrycket frekvenssvar så ingår information både gällande magnitud och gällande fas i överföringsfunktionen, d v s det ingår både magnitudkurva som funktion av frekvens och faskurva som beskriver fas som funktion av frekvens. Och magnitud som funktion av frekvens heter till råga på allt; frekvenskurva. Så, Frekvenssvar = frekvenskurva + faskurva. :twisted:

Ibland undrar jag om det är professorerna som sitter och skrattar i sina kafferum medans teknologerna sliter sitt hår. :) Nåväl.

Wiki skrev:Frequency response is the quantitative measure of the output spectrum of a system or device in response to a stimulus, and is used to characterize the dynamics of the system. It is a measure of magnitude and phase of the output as a function of frequency, in comparison to the input. In simplest terms, if a sine wave is injected into a system at a given frequency, a linear system will respond at that same frequency with a certain magnitude and a certain phase angle relative to the input.

The frequency response is characterized by the magnitude of the system's response, typically measured in decibels (dB) or as a decimal, and the phase, measured in radians or degrees, versus frequency in radians/sec or Hertz (Hz).

Det är ju just det här översättningsmomentet från engelska till svenska som blir lite tokigt anser jag. D v s ofta översätter man Frequency response med frekvenskurva och det är felaktig översättning, men även tonkurva är en felaktig översättning. Den korrekta översättningen är:

Frequency response = Frekvenssvar.

Frekvenssvar = frekvenskurva + faskurva. Så är det även med frequency response som är measure of magnitude and measure of phase of the output. Frequency response är överföringsfunktionen i ett LTI-system och så är även frekvenssvaret men inte frekvenskurvan = magnitude as a function of frequency om inte faskurvan finns med och heller inte faskurvan om inte frekvenskurvan finns med. :lol: :| Jo jag använder ordet frekvenskurva just enkom för att påvisa det tokiga i uttrycket.

Men ofta används orden Frequency response på den kurva som visar magnitud som funktion av frekvens och det är inte korrekt enligt definition. OBS! jag pratar om linjära system!

Det roliga är på det sätt Svante åtskiljer magnitude och level. Magnitude tillhör LTI-system och är linjärt. Level behöver inte vara det. Men frequency response tillhör alltid LTI-system.

Med vänlig hälsning
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2016-03-13 15:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-13 15:18

Ja.

- - -

Men det blir långt att skriva. Tonkurva är ett bättre svenskt ord, tycker jag.

Lustigt i tråden är att frågan "Heter det tonkurva eller frekvensgång?" (de två vanligast använda använda orden för begreppen tonkurva) tycks ha justerats till tonkurva eller frekvensrespons, eller snarare fördunklas av att även en massa andra begrepp eller varianter har adderats. Frekvenskurva t ex, och frekvensrespons. :?

Peter talar om "frekvenskurva" och i rubriken till tråden står det frekvensrespons istället för frekvensgång.

- - -

MIN uppfattning är att tonkurva är det absolut bästa ordet för den som vill tala om en kurva som visar hur systemets gain mätt i dB (magnitud) varierar som funktion av frekvensen mätt i Hz, presenterad logaritmiskt. Ett väldigt starkt argument för begreppet tonkurva är att det inte finns några avvikande uppfattningar, från någon så vitt jag sett, om vad en tonkurva är för något. Det är entydigt.

"Frekvensgång" har som främsta fel att den berättar om X-axeln endast, vilket är problematiskt då det finns massor av andra kurvor som kan vara av intresse i audiosammanhang - som också har frekvens på X-axeln. Distorsion och impedans t ex.

"Frekvenskurva" har samma problem som frekvenskurva.

Frekvensrespons är väl inget riktigt svenskt uttryck utan en översättning från engelskans frequency respons alltså bode-diagram om man skall använda svenska uttryck - två kurvor som visar hur magnitud och fas ändrar sig som funktion av frekvensen.

- - -

Vill avsluta med att jag inte har något emot uttrycket frekvensgång, inte alls. Men jag tycker att det bör användas enligt sin betydelse (hur något varierar som funktion av frekvensen) alltså tillsammans med det som står på Y-axeln så det framgår vad man menar:

Distorsionens frekvensgång, impedansens frekvensgång, magnitudens frekvensgång... Frekvensgång säger ju bara att något varierar som funktion av frekvensen. Sen kan jag ju tycka att det är smidigare att säga impedanskurva än impedansens frekvensgång, men det gör inte det senare felaktigt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-13 15:48

IngOehman skrev:Frekvensrespons är väl inget riktigt svenskt uttryck utan en översättning från engelskans frequency respons alltså bode-diagram om man skall använda svenska uttryck - två kurvor som visar hur magnitud och fas ändrar sig som funktion av frekvensen.

Jag vill nog ha det till att Bode Plot = Bode-diagram.

I ett "Bode-diagram" finner man "Frequency Response" och "Phase Responce".
Det är som jag ser det underförstått och självklart att "Frequency Responce" avser "hur frekvenserna förhåller sig gentemot varandra nivåmässigt" och att "Phase Responce" avser "hur fasen varierar som funktion av frekvens".

Respons är ett svenskt ord idag. Frekvensrespons är därmed ett svenskt ord och en alldeles ypperlig term för det vi också kalla frekvensgång och tonkurva.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-13 15:54

Svante skrev:
...fast det är ju fel :) . Level vs frequency borde det vara. Magnitude är linjärt.

Hur menar du?

Magnitud beskriver ju någontings "storlek".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-13 16:01

IngOehman skrev:Ja.

- - -

Men det blir långt att skriva. Tonkurva är ett bättre svenskt ord, tycker jag.

Lustigt i tråden är att frågan "Heter det tonkurva eller frekvensgång?" (de två vanligast använda använda orden för begreppen tonkurva) tycks ha justerats till tonkurva eller frekvensrespons, eller snarare fördunklas av att även en massa andra begrepp eller varianter har adderats. Frekvenskurva t ex, och frekvensrespons. :?

Peter talar om "frekvenskurva" och i rubriken till tråden står det frekvensrespons istället för frekvensgång.

- - -

MIN uppfattning är att tonkurva är det absolut bästa ordet för den som vill tala om en kurva som visar hur systemets gain mätt i dB (magnitud) varierar som funktion av frekvensen mätt i Hz, presenterad logaritmiskt. Ett väldigt starkt argument för begreppet tonkurva är att det inte finns några avvikande uppfattningar, från någon så vitt jag sett, om vad en tonkurva är för något. Det är entydigt.

"Frekvensgång" har som främsta fel att den berättar om X-axeln endast, vilket är problematiskt då det finns massor av andra kurvor som kan vara av intresse i audiosammanhang - som också har frekvens på X-axeln. Distorsion och impedans t ex.

"Frekvenskurva" har samma problem som frekvenskurva.

Frekvensrespons är väl inget riktigt svenskt uttryck utan en översättning från engelskans frequency respons alltså bode-diagram om man skall använda svenska uttryck - två kurvor som visar hur magnitud och fas ändrar sig som funktion av frekvensen.

- - -

Vill avsluta med att jag inte har något emot uttrycket frekvensgång, inte alls. Men jag tycker att det bör användas enligt sin betydelse (hur något varierar som funktion av frekvensen) alltså tillsammans med det som står på Y-axeln så det framgår vad man menar:

Distorsionens frekvensgång, impedansens frekvensgång, magnitudens frekvensgång... Frekvensgång säger ju bara att något varierar som funktion av frekvensen. Sen kan jag ju tycka att det är smidigare att säga impedanskurva än impedansens frekvensgång, men det gör inte det senare felaktigt.

Vh, iö

Jag skriver ordet frekvenskurva enkom för att det är det ordet som ELAK använder. ELAK är handboken i elektroakustiken på KTH.

Jag själv använder ordet tonkurva då mätningarna gäller högtalare. T.ex. från 20 Hz till 20 kHz.

Skillnaden mellan frekvenskurva och frekvensgång kan möjligtvis vara den att en överföringsfunktion kan uttryckas med hjälp av kurvor. Frekvenssvar kan därvidlag uttryckas med hjälp av frekvenskurva och faskurva. Själva mätobjektet har en frekvensgång och en fasgång. Mätobjektets frekvensgång syns i frekvenskurvan och mätobjektets fasgång syns i faskurvan. Jag säger inte att det språkligt sett är definierat så. Jag säger att det skulle kunna vara så. Frekvensgång och frekvenskurva kan i så fall användas någorlunda synonymt med varandra.

Med ordet tonkurva blir det enklare. Men om en förstärkare mäts från 10 MHz till 10 GHz så använder inte jag ordet tonkurva. Det känns intuitivt fel för mitt vidkommande.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-13 16:10

petersteindl skrev:Med ordet tonkurva blir det enklare. Men om en förstärkare mäts från 10 MHz till 10 GHz så använder inte jag ordet tonkurva. Det känns intuitivt fel för mitt vidkommande.

Vad använder du då da? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-13 16:19

Piotr skrev:
petersteindl skrev:Med ordet tonkurva blir det enklare. Men om en förstärkare mäts från 10 MHz till 10 GHz så använder inte jag ordet tonkurva. Det känns intuitivt fel för mitt vidkommande.

Vad använder du då da? :)

Då använder jag antingen ordet frekvensgång eller frekvenskurva. Troligtvis om jag har kurvan på papper och visar kurvan så säger jag: Så här ser frekvenskurvan ut. Om jag istället skulle uttrycka förstärkaren så skulle jag troligtvis säga: Så här ser förstärkarens frekvensgång ut.

Nu är ju det så höga frekvenser så det är i mikrovågsområdet och då gäller det att man inför parametrar som kommer in i överföringsfunktionen vid dessa frekvenser. Sånt överlämnar jag med varm hand till Morello :)

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-13 16:23

Piotr skrev:
IngOehman skrev:Frekvensrespons är väl inget riktigt svenskt uttryck utan en översättning från engelskans frequency response, alltså bode-diagram om man skall använda svenska uttryck - två kurvor som visar hur magnitud och fas ändrar sig som funktion av frekvensen.

Jag vill nog ha det till att Bode Plot = Bode-diagram.

Javisst, det är samma sak. Och det är i dem som ser man the Frequency Response, alltså hur magnitud och fas ser ut som funktion av frekvensen.

Har jag skrivit något annat? Jag tyckte det var just det jag skrev.

Piotr skrev:I ett "Bode-diagram" finner man "Frequency Response" och "Phase Responce".

Nej, det stämmer inte. Bode-diagremmet visar (om du vill ta det på engelska) "Magnitud Response" och "Phase Response"

Se gärna även:

https://en.wikipedia.org/wiki/Frequency_response

Piotr skrev:Det är som jag ser det underförstått och självklart att "Frequency Responce" avser "hur frekvenserna förhåller sig gentemot varandra nivåmässigt" och att "Phase Responce" avser "hur fasen varierar som funktion av frekvens".

Jag kan inte kommentera vad du underförstår. Om du säger att det är vad du underförstår så tror jag dig självklart, men rent sakligt är det fel.

Tycker även att du borde se hur knöligt du behöver uttrycka dig för att skriva det du ju st skrev:

"Phase Responce - hur fasen varierar som funktion av frekvens", är ju en vettig och tydlig formulering, men:

"Frequency Responce - hur frekvenserna förhåller sig gentemot varandra nivåmässigt", ser väldigt krystat ut. Om man vill skapa en formulering med samma struktur som det du skriver om Phase Responce, så blir det väl detta:

"XXXXXXXX Response - hur Magnituden varierar som funktion av frekvens".

Och då är 10 000-kronorsfrågan: Vad blir då XXXXXXXX?... ;)

- - - - -

Piotr skrev:Respons är ett svenskt ord idag. Frekvensrespons är därmed ett svenskt ord och en alldeles ypperlig term för det vi också kalla frekvensgång och tonkurva.

Självklart är respons ett svenskt ord, men om man vill använda det för att översätta "frequency response" till frekvensrespons så bör man ju behålla betydelsen - alltså hur magnitud OCH fas ser ut som funktion av frekvensen.

Så jag tycker jag du blandar ihop begreppen konstigt, frekvens betyder inte magnitud. Problemet är precis samma när det gäller begreppet "frekvensgång". Det berättar bara att frekvens finns på ena axeln och att något varierar som funktion av den.

Du skriver att "Frequency Responce" avser "hur frekvenserna förhåller sig gentemot varandra nivåmässigt" och att "Phase Responce" avser "hur fasen varierar som funktion av frekvens", men orden du skriver är ju på olika axlar i de två fallen. :?

- - -

Och dessutom har du ju defacto fel. Vill man se det som i engelskspråkiga världen kallas frequency response så är det ett bode-digaram man skall titta på.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Re:

Inläggav Morello » 2016-03-13 17:47

Morello skrev:Tycker det blir helknasigt om alla ska sitta i sin stuga och konstruera ny nomenklatur som strider mot gängse standard.

Lika aktuellt då som nu tio år senare.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-13 20:47

Lika fel.

Begreppet frekvensgång är lika olämpligt nu som då som substitut till tonkurva. De betyder ju inte samma sak!

Vads frekvensgång?

Impedansens? Distorsionens? Magnitudens? Fasens?

- - -

Tonkurva är däremot entydigt, liksom faskurva, impedanskurva och distorsionskurva.

Förvisso skulle man kunna kalla tonkurvan för magnitudkurva istället, men fördelen med "tonkurva" är att det är ett begrepp som är etablerat sedan mycket länge tillbaka, och som har användts i tusentals artiklar och vetenskapliga verk. Och alla som vet något om saken vet ju redan att tonkurvan visar magnituden som funktion av frekvens. Magnitudens frekvensgång helt enkelt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-13 21:02

Amplitudsvep?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-13 21:12

IngOehman skrev:Vads frekvensgång?

Känns utomordentligt fånigt att fråga det när du och alla andra vet precis vad som avses.

Du kan analysera på och invända mot detta tills kossorna kommer hem, faktum är att praktiskt taget alla som är pysslar med detta använder uttrycket "frekvensgång" och "frequency response" för att beskriva det som även kallas tonkurva eller "magnitude vs frequency" (oaktat tidsdomänen).

Tonkurva är däremot entydigt, liksom faskurva, impedanskurva och distorsionskurva.

Fortfarande inte.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-13 21:15

Nattlorden skrev:Amplitudsvep?

Ja.. om man nu körde ett svep. Det finns ju andra metoder att få fram data att plotta sin kurva med.

Ja, med tillägget "amplitudsvep-vs-frequency..... kurva".. ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-13 22:17

IngOehman skrev:Lika fel.

Begreppet frekvensgång är lika olämpligt nu som då som substitut till tonkurva. De betyder ju inte samma sak!

Vads frekvensgång?

- - -

Förvisso skulle man kunna kalla tonkurvan för magnitudkurva istället, men fördelen med "tonkurva" är att det är ett begrepp som är etablerat sedan mycket länge tillbaka, och som har användts i tusentals artiklar och vetenskapliga verk. Och alla som vet något om saken vet ju redan att tonkurvan visar magnituden som funktion av frekvens. Magnitudens frekvensgång helt enkelt.

Vh, iö

Du demonstrerar bara - ytterligare en gång - att du inte är förtrogen med vedertagen nomenklatur inom ämnet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-13 22:24

petersteindl skrev:Det roliga är på det sätt Svante åtskiljer magnitude och level. Magnitude tillhör LTI-system och är linjärt. Level behöver inte vara det. Men frequency response tillhör alltid LTI-system.

Jag kanske får backa lite på den. Efter googlande verkar det som att magnitud betyder storlek relativt något annat. För mig betydde det ungefär samma sak som amplitud. Det verkar också som att magnitud uttrycks logaritmiskt inom tex astronomin och när man mäter styrkan på jordbävningar.

Det verkar för mig, just nu iaf, som att nivå (=level) är en sorts magnitud (=magnitude) men att det även finns andra magnitudmått som tex richterskalan.

Sätten att ange styrka har dock ingenting att göra med om ett system är linjärt eller inte. En olinjäritet kan påverka hur en tonkurva ser ut och man bör vara ytterst försiktig med att tolka tonkurvor till gravt olinjära system, men själva skalan (i tex dB, pascal eller volt) är inte beroende av linjäriteten.

De logaritmiska måtten har ju fördelen att kurvorna ser likadana ut oberoende av vilken referens man väljer, det blir bara en parallellförflyttning upp/ner om man ändrar referensen. Och det är förstås trevligt om volymkontrollen bara behöver användas till att få kurvan att hamna på pappret.

Med linjärskala får kurvan väldigt olika form om man vrider på volymkontrollen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-13 22:28

Piotr skrev:Det är som jag ser det underförstått och självklart att "Frequency Responce" avser "hur frekvenserna förhåller sig gentemot varandra nivåmässigt"

Nä, den meningen får du nog formulera om... ;)

Du menar inte att frekvenserna förhåller sig mot varandra, det är inte frekvenser du jämför. Du menade nog "skillnaden i nivå mellan olika frekvenser".

Det gäller att hålla tungan i rätt mun. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-13 22:58

En helt riktig invändning, men ändå otillräcklig.

Hur nivåerna som funktion av frekvensen ser ut behöver inte bli en tonkurva. Den beskrivningen gäller ju för både tonkurvor och för spektralkurvor. De senare kan man ta t ex på en musiksignal, och det man visar med en sådan mätning är inte en tonkurva.

Det som kännetecknar en tonkurva är ju att den visar överföringsfunktionens frekvensberoende gain.

Sen kan man ju mäta upp en tonkurva genom att göra en spektralmätning (t ex fft) på det som kommer ut ur en apparat som man matat med en signal som saknar frekvensberoende. T ex ett brus som stämmer med den sorts analys man gör. Vitt brus om analysen görs med konstant bandbredd, rosa om bandbredden är relativ. Men att en spektralkurva kan visa objektets tonkurva betyder inte att en spektralkurva och en tonkurva är samma sak.

Piotr skrev:
IngOehman skrev:Vads frekvensgång?

Känns utomordentligt fånigt att fråga det när du och alla andra vet precis vad som avses.

Det var inte min mening att uppröra dig. Jag tror du missuppfattar det jag skriver. Jag antar att den som skriver frekvensgång utan att berätta om vads frekvensgång de åsyftar, menar grundtonens frekvensgång, alltså ett linjärt systems frekvensberoende gain.

Men även om det är rimligt att gissa att det är det som menas så betyder ju inte det att begreppet är lämpligt när det är applicerbart även för andra parametrar på Y-axeln. Jag vill ju bara klargöra några av skälet till att tonkurva är ett så mycket bättre begrepp.

Men vad den menar, som säger frekvensgång utan att klargöra för vad, tror jag nästan varenda idiot (som vet något lite om audio) kan lista ut. Det gör inte begreppet bra. Tonkurva är ett mycket bättre begrepp, och det är väl så etablerat.

Piotr skrev:Du kan analysera på och invända mot detta tills kossorna kommer hem, faktum är att praktiskt taget alla som är pysslar med detta använder uttrycket "frekvensgång" och "frequency response" för att beskriva det som även kallas tonkurva eller "magnitude vs frequency" (oaktat tidsdomänen).

Nej, det stämmer inte.

Frequency response är i den engelskspråkiga världen entydigt vad det betyder, nämligen det man ser i bode-diagram. Det är inte synonymt med tonkurva.

Kolla här:

För den som inte orkar trycka kommer här en fras från den länken: "It is a measure of magnitude and phase of the output as a function of frequency, in comparison to the input."

Piotr skrev:
iö skrev:Tonkurva är däremot entydigt, liksom faskurva, impedanskurva och distorsionskurva.

Fortfarande inte.

Okej, det var intressant.

För de flesta är nog ändå dessa begrepp entydiga, men kanske inte för dig.

- - -

Och med entydiga menar jag självklart inte att man vet allt om kurvan genom att bara läsa namnet.

Står det tonkurva så vet man självklart inte hur den mätts, alltså vad för sorts tonkurva det är. Det kan vara en direktljudskurva, en energikurva, en totalljudskurva...

Och står det distorsionskurva så kan det vara ju THD, intermodulation en enskild överton...

Och står det faskurva så är det svårt att veta om den inkluderar tidsförskjutningar eller om de är borttagna.

Men begreppen är ändå entydiga på så vis att de anger vilken sorts mätningar kurvorna visar, de pekar ut en grupp möjliga mätningar, för mig och jag tror för de flesta. Kanske inte för dig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-13 23:26

Svante skrev:
Piotr skrev:Det är som jag ser det underförstått och självklart att "Frequency Responce" avser "hur frekvenserna förhåller sig gentemot varandra nivåmässigt"

Du menar inte att frekvenserna förhåller sig mot varandra, det är inte frekvenser du jämför. Du menade nog "skillnaden i nivå mellan olika frekvenser".

Tungan låg som den skulle, jag skrev vad jag menade. Jag skrev det på ett sånt sätt som "vem som helst" skulle kunna se på det hela.. lite lustigt sådär tyckte jag. En lekman tittar på frekvenskurvan och ser hur "100Hz förhåller sig till 1000Hz"... och självklart dess nivå.. ;)

Felsvavnngen beror på 8 timmar sömn på tre dygn. :?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-13 23:46

Håller med om att din formulering som sådan inte är ett stort problem.

Men oavsett det så kan din beskrivning lika gärna vara en spektralkurva som man beskriver med de orden, och det är ett större problem. Men framförallt (största problemet) så är det alltså felaktigt att betydelsen av Frequency response skulle betyda just detta.

Igen, här kan du se vad det betyder:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-13 23:50

Svante skrev:

p.s. Du är också fånig!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-14 01:03

Piotr skrev:
Svante skrev:

p.s. Du är också fånig!

Pff... Korrekt, skulle jag kalla det ;) .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-14 01:22

IngOehman skrev:Lika fel.

Vads frekvensgång?

- - -

Vh, iö

I kurslitteraturen för elektroakustik på KTH används både frekvenskurva och tonkurva för samma sak. Det är väl knappast svårt att acceptera. Det är entydiga och klara fakta. Det är definitionsmässigt så i kursen på elektroakustik. Det får även Morello acceptera.

I frekvensanalysen inom reglertekniken kallas kurvorna i frekvenssvaret (Bodediagram) för amplitudkurva och faskurva. Svårare än så är det inte. Oantastligt som jag ser det. På respektive Y-axel (Ordinata) står amplitud respektive fas. X-axeln (Abskissa) visar frekvens. På engelska står det magnitude respektive phase. Ganska enkelt faktiskt.

Jag kan inte påminna mig att jag sett ordet tonkurva inom reglerteknikens frekvensanalys. Jag tror att det är reglerteknikens nomenklatur som tilltalar mig mest. Inga tvetydigheter. Inga krusiduller.

@ Piotr: Ett Bodediagram är en plott av frekvenssvaret G(iω). Enkelt skrivet så består Bodediagram av en amplitudkurva och en faskurva där båda är som funktion av frekvens. Ett Bodediagram har ett motsvarande stegsvar.

Bild

En sinussignal med frekvens ω som skickas in i ett LTI-system G(s) förstärks med en faktor |G(iω)| och fasförskjuts arg(G(iω)) radianer.

G(iω) kallas frekvenssvaret. OBS! Frekvenssvaret är både fas och amplitud. Beloppet av frekvenssvaret blir |G(iω)| och argumentet av frekvenssvaret är arg(G(iω)).

Vill man göra en grafisk presentation av frekvenssvaret G(iω) så kan det företrädelsevis ske på två sätt, dels med Bodediagram, dels med Nyquistdiagram.
Nyquistdiagram gäller för det komplexa talplanet. Bodediagram presenterar amplitud och fas var för sig.
Amplitudförstärkningskurvor blir ofta ganska svårtolkade i linjär-linjär plot. Istället ritar man amplitudkurvan i log-log skala. Vidare multiplicerar man ofta förstärkningen med 20 för att erhålla en decibelskala. D.v.s., man plottar 20 log|G(iω)| med logaritmiskt växande frekvens.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-14 03:37

Håller i stort sett med dig om det mesta av det där.

Att begreppet tonkurva bara används i audiosammanhang är ju heller inte så konstigt, frekvenser är ju bara toner där. Inom reglertekniken är det sällan avsikten att man skall omvandla frekvenserna som finns till ljud som man skall lyssna på.

Begreppet tonkurva är ett audiobegrepp.

Och min invändning att orden frekvenskurva och frekvensgång är olyckliga (trots att det oftast går att förstå/gissa rätt med avseende på vad den som säger det menar) att använda när det inte redovisas vads frekvensgång som visas (många olika saker varierar med frekvensen) vidhåller jag även.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-14 04:07

IngOehman skrev:Håller i stort sett med dig om det mesta av det där.

Att begreppet tonkurva bara används i audiosammanhang är ju heller inte så konstigt, frekvenser är ju bara toner där. Inom reglertekniken är det sällan avsikten att man skall omvandla frekvenserna som finns till ljud som man skall lyssna på.

Begreppet tonkurva är ett audiobegrepp.

Och min invändning att orden frekvenskurva och frekvensgång är olyckliga (trots att det oftast går att förstå/gissa rätt med avseende på vad den som säger det menar) att använda när det inte redovisas vads frekvensgång som visas (många olika saker varierar med frekvensen) vidhåller jag även.

Vh, iö

Då är vi helt på banan. :D

Jag har nästan NY time i min hjärna just nu. :) Har nyss käkat middag. I morgon bitti skall jag upp tidigt och då bär det av till lilltroll.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-14 17:41

Ha det så trevligt, och hälsa lilltroll.

Och nej, jag har aldrig upplevt att vi haft olika terminologi för att säga tonkurva. Ju mer jag tänker på det desto uppenbarare är det att jag framförallt sett begreppet "frekvensgång" i populärpressen.

Tycker inte att det är ett stort problem att de uttrycker sig så, men tonkurva är ett mycket bättre begrepp som jag ser det, just för att det är extremt väl etablerat sådan audions barndom, att det är entydigt och att det även har samma semantiska konstruktion som impedanskurva, spektralkurva, distorsionskurva och faskurva, för att ta några exempel på kurvor som allihopa har frekvens på X-axeln och alltså är olika typer av frekvensgångar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-14 18:48

petersteindl skrev:@ Piotr: Ett Bodediagram är en plott av frekvenssvaret G(iω). Enkelt skrivet så består Bodediagram av en amplitudkurva och en faskurva där båda är som funktion av frekvens. Ett Bodediagram har ett motsvarande stegsvar.

[ Bild ]

G(iω) kallas frekvenssvaret. OBS! Frekvenssvaret är både fas och amplitud. Beloppet av frekvenssvaret blir |G(iω)| och argumentet av frekvenssvaret är arg(G(iω)).

Vill man göra en grafisk presentation av frekvenssvaret G(iω) så kan det företrädelsevis ske på två sätt, dels med Bodediagram, dels med Nyquistdiagram.

Tack Peter. Känner till allt det där. Men var inte införstådd i att det fanns en standardiserad terminologi som spänner över alla områden och discipliner vad avser de två kurvorna och dess enskilda och gemensamma benämning.

När jag jobbat med Blode-plot's och läst om det så har jag för mig att jag sett både "magnitude" och "frequency response" för just det som vi här även kallar tonkurva.

Vilket organ standardiserar detta globalt? Finns det något organ motsvarande som internationella måttenhetssystemet?

Inom audioindustrin globalt så ser jag dock att frequency response i princip uteslutande används för den delen vi här kallar frekvensgång/tonkurva. Jag har aldrig stött på motsatsen och aldrig har någon kommit med både plot för "magnitude vs frequency" OCH "phase vs frequency" när man bett om (eller talat om) frequency response.

Därav min position i debatten.

Frekvensmagnitudrespons?

Ja, så får det bli.. frekvensmagnitudrespons!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-14 20:23

Piotr skrev:
Frekvensmagnitudrespons?

Ja, eller frekvensgång som det ju heter enligt vedertagen nomenklatur. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-14 20:58

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-14 23:14

Morello skrev:
Piotr skrev:
Frekvensmagnitudrespons?

Ja, eller frekvensgång som det ju heter enligt vedertagen nomenklatur. :mrgreen:

Förlåt.. jag menade såklart Frequencymagnituderesponse..

På svenska tycker jag vi kör Audiotonfrekvenskurvsdiagram..

.. inte!

[/slutfjamsat]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-15 02:18

Piotr skrev:
petersteindl skrev:@ Piotr: Ett Bodediagram är en plott av frekvenssvaret G(iω). Enkelt skrivet så består Bodediagram av en amplitudkurva och en faskurva där båda är som funktion av frekvens. Ett Bodediagram har ett motsvarande stegsvar.

[ Bild ]

Tack Peter. Känner till allt det där. Men var inte införstådd i att det fanns en standardiserad terminologi som spänner över alla områden och discipliner vad avser de två kurvorna och dess enskilda och gemensamma benämning.

När jag jobbat med Blode-plot's och läst om det så har jag för mig att jag sett både "magnitude" och "frequency response" för just det som vi här även kallar tonkurva.

Vilket organ standardiserar detta globalt? Finns det något organ motsvarande som internationella måttenhetssystemet?

Inom audioindustrin globalt så ser jag dock att frequency response i princip uteslutande används för den delen vi här kallar frekvensgång/tonkurva. Jag har aldrig stött på motsatsen och aldrig har någon kommit med både plot för "magnitude vs frequency" OCH "phase vs frequency" när man bett om (eller talat om) frequency response.

Därav min position i debatten.

Audioindustrin är som jag ser det en hopplöst eftersatt industri med massor av reliker och lekmannamässiga och beklagliga traditioner. Det bara tuffar på i gamla spår. Som jag ser det borde nomenklaturen i audioträsket saneras. Det bästa sättet är att försöka förmedla både bredare och djupare kunskap och hoppas att någon lyssnar och tar till sig budskapet. Jag gillar ordning och reda i nomenklatur och det innefattar en stringent logik. Frekvensgång och frekvenskurva är definitivt inte logiskt korrekt när man egentligen menar amplitudkurva. Tonkurva är ett limiterat uttryck som i Sverige används av en del personer inom audio och då företrädelsevis gällande högtalare. Det är i alla fall min erfarenhet. Det räcker inte för att vara en standard.

Min position i debatten är: Riv ner allt gammalt junk och allt som leder till missförstånd eller är tvetydigt eller ologiskt eller direkt felaktigt eller konceptuellt felsorterat. Jag är inte den som rättar mig i leden och inte heller den som sväljer något som jag anser vara fel.

Däremot gäller oftast fortfarande följande tumregler 8) :
If you can't beat them, join them, and then beat them.
Tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin.
If anything can go wrong, Fix it!
When given a choice - Take both!
Do it by the book...but be the author!
If it's worth doing, it's got to be done right now.
If you can't win, change the rules.
If you can't change the rules, ignore them.
When faced without a challenge, make one.
"No" simply means begin again at the next highest level.
When in doubt: THINK!

Gällande standardiseringsinstitut är väl kanske SIS · Swedish Standards Institute en spelare på brädet.
Globalt finns ISO, the International Organization for Standardization.
I Europa heter organisationen CEN som står för European Committee for Standardization. :o
Som vanligt i Europa då man ser förkortningar som inte mejkar sens så får man söka svaret i det franska språket. CEN = Comité Européen de Normalisation.

Ordning och reda - En Brunello på freda
/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-04-03 17:09

Uttrycket "Gain-frequency response" används utav IEC för förstärkare, for what it's worth.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-03 17:23

Det är väl det engelska begrepp som gäller som motsvarighet till tonkurva.

När jag ser folk skriva frekvensgång då de menar tonkurva, så får jag alltid en känsla av att de primärt lärt sig det de vet om "hifi" via de kommersiella hifi-tidningarna. Där används ju nästan allltid "frekvensgång" som om det vore en synonym till tonkurva. Trots att frekvensgång bara berättar att man visar hur något varierar med frekvensen.

Men den som säger förstärkningens frekvensgång* är självklart helt korrekt. Det är ett användbart alternativ till tonkurva.

Vh, iö

- - - - -

*Alltså "gain-frequency response".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-04 19:58

Eller så är det så enkelt att det finns folk som läser vetenskapliga böcker inom ämnet och därmed lär sig adekvat nomenklatur.
-Innehar F-skattsedel-

Återgå till Teknikforum