Moderator: Redaktörer
norman skrev:hmm använde alltid ordet "frekvensgång" förut, men på senare tid verkar ordet "tonkurva" ha smittat av sig på mig....
Vem var det egentligen som började???
Martin skrev:Men alltså är inte "tonkurva" på sätt och vis ett byte av axel?
Martin skrev:De andra (impedanskurva, faskurva, distorsionskurva) syftar ju på y-axeln men med ton (en ton är ju en frekvens) kan man väl bara mena x-axeln (frekvens)?
Martin skrev:Men det är klart att har man hållit på och sagt en sak i 1000-tals böcker i alla tider så blir det ju svårt att byta till en (eventuellt) bättre mer konsekvent benämning. Men om man bara för en stund leker att vi inte har någon ord för frekvensrespons, vad skulle den bästa benämningen vara?
Martin skrev:Amplitudkurva? (för att vara konsekvent med anda begrepp)
Frekvensamplitud? (namnet på x- och y-axlarna)
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Dumheter!
Man kan ju svara mer eller mindre intelligent på ett inlägg man anser vara mer eller mindre... ja, dumt. Men att bemöta någons inlägg, oavsett vad man anser om det, med uttrycket "Dumheter" är kanske inte alldeles smart om man förväntar sig en fortsatt diskussion....
/ B
Jag vet inte men brukar man inte få det i elektrisk signalform när man mäter och då blir det ju en spänning med en amplitud.paa skrev:Är det verkligen en amplitudkurva? Amplitud mäts väl i meter, och ljudtrycket är väl inte proportionellt mot ljudvågornas amplitud?
paa skrev:och ljudtrycket är väl inte proportionellt mot ljudvågornas amplitud?
paa skrev:Är det verkligen en amplitudkurva? Amplitud mäts väl i meter, och ljudtrycket är väl inte proportionellt mot ljudvågornas amplitud?
Naqref™ skrev:paa skrev:och ljudtrycket är väl inte proportionellt mot ljudvågornas amplitud?
Jo för en given frekvens så är det så.
Svante skrev:Johan_Lindroos skrev:Ibland avänds slarvigt begreppet "överföringsfunktion" av tekniker även för uppmätta storheter vilket jag anser vara felaktigt. För att få kalla något för överföringsfunktion måste man kunna ha kurvan matematiskt beskriven.
???
Inte alls! En funktion måste väl inte vara känd, analytiskt, för att vara en funktion? Enda villkoret för att det ska vara en funktion är att den ska ha ett enda y-värde för varje x-värde.
Johan_Lindroos skrev:Du talar om "funktion", jag talar om "överföringsfunktion". Tillbaka till ruta ett. Motivera dig tydligare.
Svante skrev:Så jag vet inte. Jag har ändå fastnat för tonkurva, det är kort och trevligt att säga och kan bara betyda en sak; nivå som funktion av frekvens.
Johan_Lindroos skrev:Svante skrev:Johan_Lindroos skrev:Ibland avänds slarvigt begreppet "överföringsfunktion" av tekniker även för uppmätta storheter vilket jag anser vara felaktigt. För att få kalla något för överföringsfunktion måste man kunna ha kurvan matematiskt beskriven.
???
Inte alls! En funktion måste väl inte vara känd, analytiskt, för att vara en funktion? Enda villkoret för att det ska vara en funktion är att den ska ha ett enda y-värde för varje x-värde.
Vilseledande manöver!
Du talar om "funktion", jag talar om "överföringsfunktion". Tillbaka till ruta ett. Motivera dig tydligare.
Svante skrev:Överföringsfunktion är väl den funktion som beskriver överföringen från ingång till utgång? Som Nq säger så kan ju den beskrivas med en tabell, som man tex kan ha fått genom en mätning. Det finns inget som säger att en (överförings-)funktion måste vara en formel.
Martin skrev:Jag ska börja säga/skriva amplitudkurva tror jag. Amplitudrespons (/-svar) kanske om jag inte pratar om en specifik kurva utan snarare ett komplext beteende.
Det är bara att hoppas på att folk fattar vad man menar.
Morello skrev:Johan, det är riktigt att man bör skilja på själva funktionen(överföringsfunktion) och hur funktionen avbildar insignalen. Bilden av insignalen är i detta fall frekvenssvaret.
Du menar en "polar plot"? Ja man kan väl kalla det för polärdiagram eller vinkelamplitud kanske?Svante skrev:Martin skrev:Jag ska börja säga/skriva amplitudkurva tror jag. Amplitudrespons (/-svar) kanske om jag inte pratar om en specifik kurva utan snarare ett komplext beteende.
Det är bara att hoppas på att folk fattar vad man menar.
Hmm, vad ska du kalla riktdiagrammet, då?
Svante skrev:Nä, när en typ av graf blir vanlig behöver den ett egennamn, och om man väljer att kalla den för tonkurva eller frekvensgång är en smaksak och jag tycker att tonkurva smakar bra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster