Moderator: Redaktörer
ptr skrev:Står det något i reglemetet för friggebodar om högsta höjd?
Annars är ju volymproblemet löst...![]()
/ptr
Bill50x skrev: Äger du mark har du egentligen rätten att gräva hur djupt som helst, fastigheter kan idag inte skiktas höjdmässigt (horisontell delning).
Så det är bara att börja gräva![]()
/ B
Svante skrev:Jo, men akustiskt då? Jag har en känsla att eftersom väggarna som regel är rätt klena, så blir de inte lika reflekterande, i varje fall inte som en 10 m² betongbunker. Kanske kan man tom låta bli ytskiktet på insidan och bara täcka gullfibern med tyg eller nåt, så får man mer absorption och märker minde av väggreflexerna?
Baslåda under, ja det är ju en tanke. Hehe... Det här kan urarta till såna där tävlingar som de har med bilstereo...
Svante skrev:Jo, men akustiskt då? Jag har en känsla att eftersom väggarna som regel är rätt klena, så blir de inte lika reflekterande, i varje fall inte som en 10 m² betongbunker.
phon skrev:Iden om att luta väggarna utåt är verkligen bra! Boden kan bli 20 kvadrat en bit upp då, perfekt, magen tar ju ofta större plats än fötterna .....
Svante skrev:Summa 125 000:-
Som hittat, bara att ställa upp lastpallarna på Elgiganten.
paa skrev:OT besserwisservarning:
Bois är franska och betyder trä. Boasera betyder således "brädslå".
Bolognerskogen skulle jag tro det betyder. Jämför wood och wood.soundbrigade skrev:paa skrev:OT besserwisservarning:
Bois de Bologne - trä från Bologne då. Gjorde man inte vin där ...??
paa skrev:Bolognerskogen skulle jag tro det betyder. Jämför wood och wood.soundbrigade skrev:paa skrev:OT besserwisservarning:
Bois de Bologne - trä från Bologne då. Gjorde man inte vin där ...??
Max_Headroom skrev:Jag tycker idén är bra. Har man modesta krav på djup bas (svårt att få in långa vågor i så litet rum, kanske).
perstromgren skrev:Djup bas får visst plats i ett litet rum. Det klassiska motbeviset är ett par slutna hörlurar.
Adhoc skrev:Friggebodens golvyta kan räcka till faktiskt. I förra kåken hade jag till en början ett litet gästrum som lyssnings- och "hembiosalong", 3,78x2,18 m = 8,2 m^2, och höjd 2,21 m,
Högsta punkten räknas som nockhöjd. Det fanns en finurlig herre i Norrtälje som trodde sig vara smart. Han byggde väggarna skyhöga och hade nocken centrerad i ett lägre läge. På så vis fick han sitt extra våningsplan.... dvs tills rivningsbeslutet kom...Naqref™ skrev:Det finns vissa kluringar på hur man ska komma undan reglerna för friggebodar. Någon arkitektstuderande gjorde en variant utan taknock....
Man kan ha dubbla väggar med något nypåkommet material som dels ljudtätar, dels agerar så att ljubbasen ser ett rum med en faktor 10 i storlek. Dags att uppfinna.RogerGustavsson skrev:Med tunna väggar blir störnivån utifrån hög eller tvärt om, man stör grannskapet.
OliT skrev:Ja, då är det väl dags att lyfta den här tråden? 25 kvadratmeters komplementbyggnad blir tillåtet från sommaren.
http://www.dn.se/ekonomi/snart-kan-du-b ... n-bygglov/
soundbrigade skrev:Går det inte att vända på det. Bygg en 50-Megatons högtalare av friggeboden så kan du sitta på gräsmattan och lyssna på bastoner ner mot ½Hz ....
[/img]Fuling skrev:Jag hade faktiskt precis en sån här ljudbod för några år sen. Bodde med ett argsint fruntimmer i ett hus med hopplös planlösning så det enda sättet att kunna leka i fred med de lite tyngre hifigrejorna var att installera mig i ett uthus på ca. 12 kvadrat (invändig yta).
Minns inte den exakta utvecklingen men jag har för mig att jag började med två stora öppna bafflar, bytte senare till stora slutna lådor med femtontummare plus diverse olika toppsystem och slutade med ett fullt hornladdat fyrvägssystem. Sistnämnda var en syn för gudar och det krävdes skohorn och vaselin för att få in bashornen men det funkade faktiskt riktigt hyfsat ljudmässigt. Så här såg det ut när jag och polarn med våld lyckats pressa fast soffan mellan bashornen (känsliga tittare varnas):[/img]
MichaelG skrev:perstromgren skrev:Djup bas får visst plats i ett litet rum. Det klassiska motbeviset är ett par slutna hörlurar.
He, he... Detta påminner mig om ett av mina allra första möten med Faktiskt.se. Någon frågade om basåtergivning i små rum och jag förklarade något i stil med att djupbas inte går att få i små rum. Det krävs minst lika mycket plats som den aktuella tonens våglängd (vilket handlar om tiotals meter i djupbasområdet) för att tonen skall utvecklas. (Allt detta hade jag nämligen "lärt" mig i någon av våra eminenta hifi-tidskrifter).![]()
...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster