Friggebod som lyssningsrum?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Friggebod som lyssningsrum?

Inläggav Svante » 2006-10-09 18:28

Jo, jag har ju byggt en friggebod på landet nyligen och håller som bäst på att isolera den. Inte för att det kommer att hända med den här friggeboden, men jag kan inte låta bli att fundera på om det vore möjligt att göra ett vettigt ljudrum på 10 m². En soffa för två och surroundljud, hur bra skulle det kunna bli? Vore det så att det skulle funka så vore det ju en höjdaridé till alla som inte har något ledigt rum i huset. En sak till som skulle vara bra är ju att man skulle kunna sno ihop hela kitet, dvs friggebod+anläggning och skräddarsy dem till varandra. Full kontroll på rumsakustiken när man ritar högtalarna, mao. Vilken affärsidé! En friggebod kostar ju bara några 10000-lappar, mycket mindre än många anläggningar.

Det som antagligen allt faller på är just den lilla golvytan/volymen, men om man leker med tanken att man får göra precis vad som helst med väggar, golv och tak, borde det ändå inte gå att få till något vettigt av det? Man kan ju låta väggarna flexa en del, kanske kan man göra en resonatorport till omgivningen för att dämpa rumsmoderna osv.

Vad tror ni?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-09 18:33

Kul idé!
Varför inte montera baselementen i hål i golvet och ha en kammare under Friggeboden? Eller horn med smala öppningar längs en vägg. Då borde i alla fall djupbasen vara löst :-)

/ B

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-10-09 19:15

Står det något i reglemetet för friggebodar om högsta höjd?

Annars är ju volymproblemet löst... :roll:

/ptr

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-09 19:22

ptr skrev:Står det något i reglemetet för friggebodar om högsta höjd?

Annars är ju volymproblemet löst... :roll:

/ptr

Jo det finns nån högsta höjd, som jag inte kommer ihåg exakt, men det räcker typ för ett lågt sovloft men inte för två våningar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-09 19:23

"Friggeboden får inte heller se ut hur som helst. Tillåten maxhöjd är 3 meter från mark till taknock. En veranda utöver de 10 kvadratmetrarna är tillåtet, däremot inte tak över denna."

Observera "från mark till taknock". Äger du mark har du egentligen rätten att gräva hur djupt som helst, fastigheter kan idag inte skiktas höjdmässigt (horisontell delning).

Så det är bara att börja gräva :D

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-09 19:50

Själv går jag och väntar på att vi ska få bygga 15m2 stora friggebodar. Är på gång framöver men man kan väl tjuvstarta lite....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-09 19:54

Bill50x skrev: Äger du mark har du egentligen rätten att gräva hur djupt som helst, fastigheter kan idag inte skiktas höjdmässigt (horisontell delning).

Så det är bara att börja gräva :D

/ B

Det stämmer inte riktigt längre. Fastigheter kan numera ha olika ägare i höjdled. Här i Jönköping är den första fastighen gjord under förra året. Det ska bli filmstad i botten och bostäder uppåt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-09 19:57

Jo, men akustiskt då? Jag har en känsla att eftersom väggarna som regel är rätt klena, så blir de inte lika reflekterande, i varje fall inte som en 10 m² betongbunker. Kanske kan man tom låta bli ytskiktet på insidan och bara täcka gullfibern med tyg eller nåt, så får man mer absorption och märker minde av väggreflexerna?

Baslåda under, ja det är ju en tanke. Hehe... Det här kan urarta till såna där tävlingar som de har med bilstereo... :twisted:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-09 20:00

Svante skrev:Jo, men akustiskt då? Jag har en känsla att eftersom väggarna som regel är rätt klena, så blir de inte lika reflekterande, i varje fall inte som en 10 m² betongbunker. Kanske kan man tom låta bli ytskiktet på insidan och bara täcka gullfibern med tyg eller nåt, så får man mer absorption och märker minde av väggreflexerna?

Baslåda under, ja det är ju en tanke. Hehe... Det här kan urarta till såna där tävlingar som de har med bilstereo... :twisted:

Du får bygga väggarna i vilket material du vill... :-)

Roger & Roger
Jo, numera kan man kanske dela fastigheter i höjdled. Men äger man redan sin fastighet så kan man bygga på djupet. Troligen oftast i fortsättningen också.

15m2 väntar vi på, ja. Då kan proprtionerna bli bra mycket bättre!

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-09 20:30

Det finns vissa kluringar på hur man ska komma undan reglerna för friggebodar. Någon arkitektstuderande gjorde en variant utan taknock (så som den definieras arkitektoniskt) och kunde då göra den hur hög som helst. :) (Fast jag tror att den juridiska definitionen är en helt annan.) Annars så kan man fippla med väggarna. Det är nämligen golvarean som räknas och väggarna kan fås att luta utåt. Kan gynna resonansfördelningen och luftvolymen. :)

Personligen så skulle jag vänta på att göra ett kit för friggebodar tills de nya reglerna är fixade. D v s max 15kvm. Men man kan ju alltid fundera på det innan.

Kanske specialbasar som är gjorda för verklig free-air-montering. Spelar de utåt så har man mest miljöproblem (gnagare/regn/sol/vind o s v) och inte problem med reflexer som om man låter dem spela mot ett angränsande rum.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-09 20:38

Svante skrev:Jo, men akustiskt då? Jag har en känsla att eftersom väggarna som regel är rätt klena, så blir de inte lika reflekterande, i varje fall inte som en 10 m² betongbunker.

Det finns friggebodar att köpa med väggar av timmer. Håller att krocka en bil på.

Jag tycker idén är bra. Har man modesta krav på djup bas (svårt att få in långa vågor i så litet rum, kanske). Om man bygger friggebpden själv, kan man nog bygga golv och/eller väggar på sådant sätt att den bas som blir blir av god kavlitet. Kan nog bli en småmysig liten biosallong...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-09 20:39

Det finns dessutom (såg jag för någon vecka sedan) kit för friggebodar att göra i någon lättbetong som kunde putsas.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-09 21:54

Det som jag ändå tycker är mest tilltalande med idén är att någon duktig skulle kunna desajna ett rum som är helt integrerat med högtalarna. Ett helt paket, optimerat och klart, för den trångbodde tomtägande audiofilen. Inget strul med ommöbleringar eller hänsyn till övriga familjen, ett helt ostört krypin för höstkvällarna.

Högtalare : 40 000:-
Förstärkare : 10 000:-
CD/DVD : 10 000:-
Projektor : 20 000:-
Duk : 5 000:-
Rum 30 000:-
Soffa 10 000:-

Summa 125 000:-

Som hittat, bara att ställa upp lastpallarna på Elgiganten.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-09 21:54

Iden om att luta väggarna utåt är verkligen bra! Boden kan bli 20 kvadrat en bit upp då, perfekt, magen tar ju ofta större plats än fötterna ..... 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-09 21:55

phon skrev:Iden om att luta väggarna utåt är verkligen bra! Boden kan bli 20 kvadrat en bit upp då, perfekt, magen tar ju ofta större plats än fötterna ..... 8O

Ser ut som en regnmätare, modell stor, då.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-09 21:56

Svante skrev:
Ser ut som en regnmätare, modell stor, då.

magen ... ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-09 22:02

Svante skrev:Summa 125 000:-

Som hittat, bara att ställa upp lastpallarna på Elgiganten.

Tycker det verkar vara en bra idé med ljud i friggebod.

Man kan väl ta till ganska slanka grejor till ett så pass litet rum och ändå få ljud så det räcker och blir över.

100 faktisktmedlemmar satsar en tusing var så bygger vi en knippe Svantebodar och ställer på Elgiganten.... eller?

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-10-10 02:15

Skoj idé med en ljudbod. Ingvars inbyggnadsgrejer vore fint att ha i väggen med en bioduk framför.

Användarvisningsbild
PerA

Inläggav PerA » 2006-10-10 21:53

Rent akustisk sett: En friggebod är riktigt bra pga dess klenare väggar, ganska mycket av lägre basen går igenom istället för 100% tillbaks (vilket ju också kan vara ett problem för andra men det är ett annat problem) Rumsmoder kommer inte vara ett större problem( = riktigt fin och kontrollerad bas, om allt i kedjan är fint vill säga). Bygg gärna in högtalarna i väggen när du ändå håller på men gör då inte absorberande frontvägg utan en rejäl o stabil sådan som gärna reflekterar 100% bas.
Detta fungerar inte alls lika bra med rejäla timmerstockar eftersom det är så litet och lättbetong är ingen höjdare heller (vilket ändå är bättre än alla dessa källare, sämsta förutsättningen för välljud på denna jord)
Men bra ide med frigge, kör på den o lycka till!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-10 22:10

Micronic säljer kompletta rum som är renrum och innehåller utrustning för tex tillverkning av processorer eller masker för skärmtillverkning.

Varför inte sälja ett helt rum inklusive ljudutrustning där allt är perfekt avstämt till varandra? En Friggebod bör väl gå in i vilket normalt vardagsrum som helst? Ställer man det på SD-fötter slipper man dessutom att störa grannarna 8)

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-10 22:34

*tittar runt i vardagsrummet om det finns nåt hörn ledigt för en friggebod*

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-10-11 22:09

Friggebodens golvyta kan räcka till faktiskt. I förra kåken hade jag till en början ett litet gästrum som lyssnings- och "hembiosalong" :roll: , 3,78x2,18 m = 8,2 m^2, och höjd 2,21 m, ungefär den yta du kan räkna med om friggeboden ska vara någorlunda vinterbonad. Samtliga ytor var i trä, det lät till en början inget vidare i rummet men med några simpla fix blev det riktigt, riktigt bra. Jag boaserade 2/3 av främre rumslängden med Ecophoneskivor (600x25 mm) med minimal luftspalt bakom och klädde dem med mörkt tyg. Vid bakre kortväggen stod en vanlig 90 cm-säng med 20 cm tjocka ryggplymåer upphängda på väggen. Plymåerna var kamouflerade absorbenter med ca 25 mm mjukt ytskikt i polyesterhålfiber och 75 mm Ecophone Gedina A-skivor bakom i en träram, resten ca 100 mm luftspalt mot väggen. I taket hängdes i kedjor upp 2 absorbenter med samma typ av skivor i träram, 180x64x7,5 cm. Ena långväggen fick 5 st 2 m väggfasta 20 cm djupa väggfasta hyllplan från ca 1,4 m upp till tak för CD +DVD och Fostex bredbandare som små hemspikade surroundhögtalare. När "akustikfixet" var på plats krympte utrymmet i rummet men rummet gav nu en ljudmässig illusion att vara väldigt mycket större till volymen och klart lyssningsvänligt. Det mesta av störande direktreflektioner blev borttrollat.

Största svårigheten var nog att planera in bord, fotpuffar, 190 cm bred bioduk, fronthögtalare+center+4 surroundhögtalare och samt samma elektronik du vill vill ha + 1 skivspelare på det minimala utrymmet, utan att något var i vägen för "fri sikt" för projektor och fronthögtalare. Det gick med väggfasta hyllor ovanför sängen för elektroniken samt lågt fotvänligt rullbord som gick att skjuta in under sängen vid behov. Fronthögtalarna var golvplacerade med 15 graders vinklade små stativ, centern på en vinklad rullvagn.

Jag skulle lägga ytterligare några tusenlappar på duken för att få en rullduk med riktigt bra mekanik och stor diameter på röret (=> mindre risk för vågighet). XUS-duk från Scandinavisk Design tex, dukmaterial, matt vitt eller gråtonat är lite av tycke och smak och även beroende av vilka färger du har i rummet samt hur bra du kan släcka ned. På Kungsholmsgatan 47 (STH) har du f.d. Cinema Concept samt ute på Lidingö en annan bra entusiastbutik för bild (glömt namnet på den nu bara, kolla upp Havocsi på Component.se)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-10-11 22:17

Kan du inte köpa en sån där microstereo Yamaskito för 699kr ....
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-11 22:37

OT besserwisservarning:
Bois är franska och betyder trä. Boasera betyder således "brädslå".
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-10-11 22:43

paa skrev:OT besserwisservarning:

Bois de Bologne - trä från Bologne då. Gjorde man inte vin där ...??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-11 22:46

soundbrigade skrev:

Bolognerskogen skulle jag tro det betyder. Jämför wood och wood.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-12 08:57

paa skrev:
soundbrigade skrev:

Bolognerskogen skulle jag tro det betyder. Jämför wood och wood.

Betyder och betyder, det är Bolognerskogen i Paris.

Beträffande baosering, så används uttrycket ibland om panel i största allmänhet, så felet är inte så stort. Dessutom insåg vi ju genast vad som avsågs, inte sant?

Sign Besserwisserkollega.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-12 09:00

Max_Headroom skrev:Jag tycker idén är bra. Har man modesta krav på djup bas (svårt att få in långa vågor i så litet rum, kanske).

Djup bas får visst plats i ett litet rum. Det klassiska motbeviset är ett par slutna hörlurar.

Däremot kan det finnas andra parametrar som begränsar basåtergivningen i rummet, men. som sagt, att den längsta våglängden ska få plats i rummet är inte en av dem.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-10-12 11:15

perstromgren skrev:Djup bas får visst plats i ett litet rum. Det klassiska motbeviset är ett par slutna hörlurar.

He, he... Detta påminner mig om ett av mina allra första möten med Faktiskt.se. Någon frågade om basåtergivning i små rum och jag förklarade något i stil med att djupbas inte går att få i små rum. Det krävs minst lika mycket plats som den aktuella tonens våglängd (vilket handlar om tiotals meter i djupbasområdet) för att tonen skall utvecklas. (Allt detta hade jag nämligen "lärt" mig i någon av våra eminenta hifi-tidskrifter). :?

Det krävdes väl ett par, tre inlägg (från några något mer tekniskt och akustiskt drivna än jag) för att både hacka, mala och strimla mitt inlägg. Mycket är jag - men inte dum i huvudet - så jag insåg snabbt att jag var fullständigt ute och cyklade. Och höll en fortsatt låg profil i frågan. :oops:

Jag insåg också att här på Faktiskt kan man faktiskt lära sig både ett och annat om man är beredd att svälja förtreten av att inte ha begripit något av det man trott sig begripa i vissa frågor. 8)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-10-12 11:29

Går det inte att vända på det. Bygg en 50-Megatons högtalare av friggeboden så kan du sitta på gräsmattan och lyssna på bastoner ner mot ½Hz ....

Nästa

Återgå till Teknikforum