Moderator: Redaktörer
Hedlund skrev:Låt säga att där sitter ett 6 dB lågpass filter vid 200 Hz, då får vi ungefär följande teoretiska avrullning.
200Hz -3dB Fas -45 grader
400Hz -9dB Fas -135 grader
800Hz -15dB Fas -225 grader
1600Hz -21dB Fas -315 grader
Naqref™ skrev:Du misstänker inte att den fasvridningen beror på avståndet från mätmik och element?
manger skrev:B&W 603 S3 har en högtalare med 2 1/2-uppbyggnad.
"...the DM603 S3 is a 2½-way floorstander. The lower 165mm (6½-in) aluminium cone driver features B&W''s mushroom construction and is restricted to bass frequencies only, where it operates in parallel with the Kevlar® cone bass / midrange driver..." ett inbyggt basstöd månne?
Naqref™ skrev:Som jag förstår så är det just det han har gjort med distansringen.
Hedlund skrev:Har ögnat igenom igen och är inte riktigt överens med dig ännu.
Det som benäms loob, loobing och pekfellobfri etc, etc. är väl en konsekvens av just delningsfiltrets fasförskjutning för 0,5 elementet.
Den ökar med frekvensen så att kompensera den med en fast distansring låter inte som en riktig lösning då den bara skulle ha 1 mer eller mindre "korrekt" frekvens som den kompenserar för.
Hedlund skrev:Nej, jag står nog fast vid att 2,5 högtalare har problem som är svåra att bygga bort.
Jag tror du glömmer bort att du förenklar flera viktiga parametrar här. Normalt sett när man gör en 0.5bas så delar man inte bara lägre utan man låter basen få en liknande kurva som 1.0-basen bara att den är lägre och lutar en aning mer. Man tar alltså tex en större seriespole (bara ett större värde alltså ingen extra 6dB lutning eller så) sedan cuttar man av den lite snyggt längre upp i frekvens med en shunt av något slag säg en R-C-shunt. Då har nivån redan sjunkit så pass mycket att den inte bidrar med så mycket. Under detta så har du nästan samma utseende på kurvorna bara att den ena är lägre i nivå och lutar aningens aningens mer, inte 6dB/oktav mer. Den största förändringen är lägre i frekvens där kurvorna delar på sig. Vid låga frekvenser så har du inte samma problem med små fasskillnader utan elementen adderar hyffsat lika i olika riktningar.Martin:
Smile Jag bollar för fullt, problemet är just det vi diskuterar här, att det inte går att få en faskurva för 0,5 elementet som liknar det andra elementet som går högre upp. Delningsfiltret tar bort den möjligheten.
skrutten skrev:Hedlund, läggmärke till att filtret (i mitt fall) är kaskadkopplat och att i själva verket faller mitt 0,5 filter med ca 2dB/oktav. Detta gör att fasvridet inte blir speciellt stort och kan hanteras av den pluttiga distansringen.
Hedlund skrev:Hur vanligt är det att dom kända större högtalarproducenterna tar hänsyn till baffelsteget ?
Vad är det som orsakar baffelstegseffekten ?
Naqref™ skrev:Om vi ska återgå till topic med 2.5-vägare och fundera på baffelstegskompenceringen så är det i mitt tycke den största bristen med 2.5-vägare att de kompencerar fullt ut (6dB) för baffelsteget. Det är kanske lite för mycket för att vara optimalt. Gör man ett par minihögtalare som är tänkta att avlyssnas nära så kan man kanske tänka sig en fullständig baffelstegskompensation (5-6dB) men för ett par golvare så kanske man bör lägga sig närmare 3-4dB vilket gör att om man kör med vanlig parallellkoppling av bas/mreg och bas så kommer man få en lite svullen klang. Det är i mina ögon/öron den största bristen med en konventionell 2.5-vägare. Men det går ju att ordna det oxå...
Svante skrev:Eller finns det något annat som man egentligen överkompenserar om man har ett fullt 6 dBs kompensationssteg? Alltså, finns det någon tonkurvepåverkan som är osynlig för mätmikrofonen som gör att man överkompenserar?
Svante skrev:Jag undrar vad det egentligen finns för skäl att undvika en full kompensation. Jag tycker det luktar lite att det är svårt att göra en sån kompensation utan att ta ner verkningsgraden alltför mycket, och då stannar man halvvägs.
Möjligen kan jag tänka mig att det blir en "svullen klang" om man inte har någon rumskompensation, men det är ju i ett annat, lite lägre frekvensområde under 100 Hz.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Eller finns det något annat som man egentligen överkompenserar om man har ett fullt 6 dBs kompensationssteg? Alltså, finns det någon tonkurvepåverkan som är osynlig för mätmikrofonen som gör att man överkompenserar?
Vad sägs om energitonkurvan?

Magnuz skrev:Svante skrev:Jag undrar vad det egentligen finns för skäl att undvika en full kompensation. Jag tycker det luktar lite att det är svårt att göra en sån kompensation utan att ta ner verkningsgraden alltför mycket, och då stannar man halvvägs.
Möjligen kan jag tänka mig att det blir en "svullen klang" om man inte har någon rumskompensation, men det är ju i ett annat, lite lägre frekvensområde under 100 Hz.
Kan det inte vara det gamla vanliga att högtalare med full kompensering är ovanliga och att vanliga inspelningar (optimerade för (och m.h.a.) vanliga högtalare) därför upplevs som svullna på sådana högtalare.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Eller finns det något annat som man egentligen överkompenserar om man har ett fullt 6 dBs kompensationssteg? Alltså, finns det någon tonkurvepåverkan som är osynlig för mätmikrofonen som gör att man överkompenserar?
Vad sägs om energitonkurvan?
Svante skrev:Jag roade mig lite med en simulering av tonkurvan från Basta!s standardsystem när man dels lägger till room gain, dels när man flyttar miken 6 dm åt sidan (1 m avstånd till baffelplanet). Nu är det ju inte en simulering av energitonkurvan, men det ger en fingervisning om vid vilka frekvenser det blir påverkan på den.
Nä. Jag är inte övertygad.
Svante skrev:Magnuz skrev:Kan det inte vara det gamla vanliga att högtalare med full kompensering är ovanliga och att vanliga inspelningar (optimerade för (och m.h.a.) vanliga högtalare) därför upplevs som svullna på sådana högtalare.
Jo, den förklaringen är ju alltid ett moment 22... Man ska inte göra rätt om alla andra gör fel.
Naqref™ skrev:Kanske för att det inte är energitonkurvan du visar?
Det enklaste sättet att mäta den är att mäta så nära de ljudalstrande ytorna som möjligt och sedan addera de olika ljudkällorna. Eller så ställer man in högtalarna i ett lagom diffuserat ljudhårt rum.
Man ser tydligt att du har med effekterna av baffeln men det ska man inte ha för energitonkurvan. Baffelverkan är ju en riktningseffekt. Energitonkurvan får man om man integrerar ljudet i alla riktningar (även bakom baffeln).
Naqref™ skrev: Ta och simulera med oändlig baffel istället (med sned mikrofonriktning) och lägg sedan till ett baffelstegskorrigerat filter så kommer du i princip få energitonkurvan för ett fullständigt baffelkompencerat system. Sedan kan man fundera efter när man har sett den kurvan om det inte borde ge vissa hörbara problem.
Svante skrev:Att mäta i närfält gör att man försummar även "effektbaffelsteget" på 3 dB. Man mäter ju ljudtryck med mikrofonen, inte ljudintensitet. Om ljudfältsimpedansen är olika (som den blir med/utan baffelstöd) så är proportionaliteten mellan ljudtryck och ljudintensitet olika.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Att mäta i närfält gör att man försummar även "effektbaffelsteget" på 3 dB. Man mäter ju ljudtryck med mikrofonen, inte ljudintensitet. Om ljudfältsimpedansen är olika (som den blir med/utan baffelstöd) så är proportionaliteten mellan ljudtryck och ljudintensitet olika.
Det där torde snabbt kunna bedömas om man gör en närfältsmätning och en i fjärrfältet. Eller hur?
Svante skrev:Naqref™ skrev:Det där torde snabbt kunna bedömas om man gör en närfältsmätning och en i fjärrfältet. Eller hur?
Njaej, har du ett rum som absorberar nästan noll vid alla frekvenser av intresse? Det är ju en förutsättning för att man ska kunna mäta utstrålad effekt integrerat över alla riktningar.
Tror du jag har fel?
Naqref™ skrev:Mja varför behöver man ett ljudhårt rum för detta? Att mäta utomhus på ett element i en känd baffel borde räcka. Det borde ge tillräckligt med indicier. Mäter man i fjärrfältet och sedan i närfältet så ska skillnaden vid ultralåga frekvenser bara vara 3dB om du har rätt. Ligger det någonstans därimellan (3 och 6dB) kan man ju gå vidare med mätningarna.
Svante skrev:Nå, tror du jag har rätt eller fel, eller är du osäker? Själv är jag osäker...
Naqref™ skrev:Svante: Jag är med dig i ditt resonemang. Att jag därifrån går till att hålla med dig är dock ett litet steg. (Utan att förringa din pedagogiska insats eller kunskaper. Ibland måste man vänta ut att alla bitar faller på plats.) Jag ämnar klura på denna fråga under natten.
Naqref™ skrev:Dock kan jag ju slänga ut något för dig (och alla andra) att fundera på. För 2 identiska korrelerande källor får man en ökning med 6dB. För dito okorrelerade får man bara en ökning med 3dB. Om man har en vägg med reflektionsfaktorn 0.71 så borde man få en ökning med 3 resp 1.5dB. Hur många väggar i närheten av högtalaren har man och vilken effekt torde de ge även med denna rimligt stora absorbtionsfaktor vid dessa frekvenser? D v s hur stor effekt kommer väggabsorbtionen ge för energitonkurvan i alla praktiska fall?
Hedlund skrev:Hänger inte riktigt med i era resonemang Naqref och Svante men om jag förstått rätt mellan raderna så ligger energitonkurvan för helrymd på samma nivå som halvrymd minus absorbtionen från väggarna, och att det är rimligt att kompensera basen under helrymdåtergivning med samma nivå som väggarna absorberar ???
Om detta inte stämmer kunde väl någon av er skriva en liten sammanställning om vad ni kommit fram till så här långt så att vi som "nästan" förstår kommer ikapp i ert resonemang.
Edit: Ändrar sfär till rymd så det stämmer med Svantes termer.
Svante skrev:Om man har ett element som spelar låga frekvenser i helrymd och ändrar till halvrymd, tex genom att sätta dit en stor baffel, då stiger nivån med 6 dB i främre halvan av rummet. Eftersom endast halva rymden bestrålas så stiger uteffekten med endast 3 dB.
Svante skrev:Hursomhelst så kanske det finns en optimal tonkurva för det diffusa fältet som minskar i basen med 3 dB ungefär vid baffelsteget?När såg man en sån sist?
Då skulle man kunna kompensera baffelsteget fullt ut och få både rakt diffust fält och direktljud... Nånting säger mig dock att det inte kan vara så, det borde ju någon ha kommit på förut.
Svante skrev:Min ståndpunkt just nu är att
-Skillnaden mellan en närfältsmätning och rakt framför högtalarlådan i frirymd ger en höjning på 6 dB mot högre frekvenser.
-Skillnaden mellan en närfältsmätning och medelvärdesbildat över alla riktningar ger en höjning på 3 dB mot högre frekvenser.
Svante skrev:Hur mycket det är rimligt att kompensera till... Får vi se....
Svante skrev:Hehe, sånt här är stimulerande att tänka på.
Hedlund skrev:Många tack för ditt svar Öhman.
Jo, det är klart att det är väldigt många parametrar som påverkar, men det som eventuellt kommer fram här tar oss ändå åt rätt håll tror jag.
Men det finns nog många saker som kan utvecklas ytterligare till denna torftiga tumregel. Många sätter nog sina högtalare så nära en sidovägg så att den påverkar t.ex., så p.g.a. det kanske man ska dra bort ytterligare någon dB i kompensation.
Listan går säkert att göra lång.
Men så här tänker jag kompensera i vid nästa bygge bara för att få en uppfattning om det rent subjektivt blir en förbättring än tidigare byggen.
Mätningen kommer att ske i närfält som jag brukar göra för att få mest exakt resultat.
Kompensationen kommer att se ut ungefär så här:
-3dB vid ca 30 Hz (relativt 40-90 Hz platån). (rummet får stötta med linjäriteten ner till 20 Hz)
40 till ca. 90 Hz +3dB
90 till 250 Hz +5dB (ändras med basens höjd från golv)
250 -20000 Hz 0dB
Öhman:
Vad man än tar fram för ideer har du avhandlat det för minst 20 år sedanUndrar om det är du som var före din tid eller om det är vi andra som är hopplöst efter...
För mig som privatperson behöver det som kommer fram här inte vara "sant" utan det räcker gott med en hyfsad anpassning till verkligheten och kommer det fram en hyfsat effektiv tumregel så är jag nöjd så länge. Förhoppningsvis ger det mig möjligheten att bygga bättre högtalare än vad jag lyckats med hittills.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Om man har ett element som spelar låga frekvenser i helrymd och ändrar till halvrymd, tex genom att sätta dit en stor baffel, då stiger nivån med 6 dB i främre halvan av rummet. Eftersom endast halva rymden bestrålas så stiger uteffekten med endast 3 dB.
Jag är med dig i princip frågan är dock hur örat kommer att tolka detta. Tar du det okorrelerade medelvärdet av det ljud som strålar framåt (med dubbla trycket jmft med utan baffel) och det som (inte) strålar bakom baffeln. Vad får du då för medelvärde?

Naqref™ skrev:Svante skrev:Hursomhelst så kanske det finns en optimal tonkurva för det diffusa fältet som minskar i basen med 3 dB ungefär vid baffelsteget?När såg man en sån sist?
Då skulle man kunna kompensera baffelsteget fullt ut och få både rakt diffust fält och direktljud... Nånting säger mig dock att det inte kan vara så, det borde ju någon ha kommit på förut.
Gissningsvis. Däremot kan ju din nedanstående ståndpunkt tendera att visa varför det kan vara rimligt att inte överdriva baffelkorren. Om man ska utgå ifrån en rak energitonkurva så borde det ju vara rätt att lägga sig nära just 3dB för baffelkorr.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Hur mycket det är rimligt att kompensera till... Får vi se....
Innebär smileyn att du avser att ta reda på det?
Naqref™ skrev:Svante skrev:Hehe, sånt här är stimulerande att tänka på.
Definitivt!
Naqref™ skrev:Frågeställningar som just dök upp som kanske kan vara intressanta.
Om man i enlighet med ditt första resonemang här ökar nivån vid mottagaren istället. Man sätter på en försöksperson gigantiska öron för att öka baffelarean. Den totala effekten blir bara 3dB högre men trycknivån blir 6dB (vid vissa frekvenser). Vilken siffra bör bli intressantast. Jag gissar den senare eftersom örat är ju nästan en renodlad tryckmottagare.
Naqref™ skrev:Fråga nummer 2 är om man kan på något sätt få fram en korrelation mellan lämplig baffelkorr genom att kolla på den bafflade energitonkurvan resp den normala tonkurvan...
IngOehman skrev:Hihi, ja... Var och en har väl sin tid. Jag tänkte väl någotsånär hårt fram till 1978 sisådär, så sen lite till några år in på 80-talet, men mest verifierade jag saker under den tiden, som jag tänkt ut tidigare. Nuförtiden gör jag inget kreativt knappt alls längre, utan applicerar bara gammal kunskap. Vet inte om det beror på attt hjärnan slutat att fungera eller om det är som jag inbillar mig - att jag redan tänkt ut allt!![]()
IngOehman skrev:]Av mig får du inga tumregler dock.Däremot kan du få en fråga att fundera på: Vad är orsaken till att du bygger de där högtalarna.
1. Att du vill ha bättre högtalare?
2. Att du vill lära dig vad det varit för fel på de tidigare du byggt?
3. Att du vill göra något på all din tråkiga fritid?
4. Att... Det gör man ju!
5. Att du har en massa power tools som måste användas?
6. Något annat?
Jag frågar bara för att jag alltid undrar varför folk bygger högtalare. Jag vill ju helst slippa göra det, och blir alltid fascinerad när folk verkar vilja göra det, alldeles frivilligt.![]()
Vh, iö
- - - - -
PS. Vad har hänt med ditt trevliga smile?Vadan vovven?
IngOehman skrev:Alla de här sakerna har jag utrett rätt bra tycker jag självi en studie jag gjorde någon gång på 80-talet. Studien i sin tur resulterade i en artikel som skrevs i MoLt för en massa år sedan. Jag tror den hette något i stil med "optimaltonkurvor i basområdet".
Egentligen handlar artikeln om hötseln, och inte alls om varken rummet eller baffeln, men eftersom jag tyckte att det var viktigt att ha med alla sammanhang (eftersom högtalare inte kan dimensioneras med hänsyn till hörseln men utan hänsyn till det rum den skall användas i, om det skall bli nå't bra) så jag skrev en liten biartikel som tar upp allt det där.
Hedlund skrev:Öhman, du är elak som förvirrar mer än nödvändigt...
Hedlund skrev:IngOehman skrev:Hihi, ja... Var och en har väl sin tid. Jag tänkte väl någotsånär hårt fram till 1978 sisådär, så sen lite till några år in på 80-talet, men mest verifierade jag saker under den tiden, som jag tänkt ut tidigare. Nuförtiden gör jag inget kreativt knappt alls längre, utan applicerar bara gammal kunskap. Vet inte om det beror på attt hjärnan slutat att fungera eller om det är som jag inbillar mig - att jag redan tänkt ut allt!![]()
Det är åldern...
Vid en viss ålder slutar man tänka i vildsinta banor och drar nytta av det man lärt sig, och i ditt fall verkar det var mer än tillräckligt för ditt eget bästa![]()
Hedlund skrev:iö skrev:PS. Vad har hänt med ditt trevliga smile?Vadan vovven?
Ska jag vara riktigt ärlig så lackade jag ur lite när vi törnade ihop lite sist och avslutade mitt engagemang här, men ångrade mig snart igen.
Därav att bilden försvann...
Vad barnslig man är ibland...
att ändra lite i förutsättninen för högtalaren.Hedlund skrev:Kommer nog
Svante skrev:Mm, jodå, rummet gör ju att man måste väga in bakåtstrålningen också. Det som gnager i mitt bakhuvud är dock att den bashöjning man får av en bakvägg inträffar vid lägre frekvenser. Man kan ta den vägghängda högtalaren som förklaring. Här är en simulering som jag gjorde för ett tag sen:
Bakväggen, som här är helt solid, ger en bashöjning som är precis lika stor som baffelsteget, men det finns ett frekvensområde mellan dem där interferensen från bakväggen blir destruktiv.
Svante skrev:Ja, och om örat inte bara tar intryck av direktljudet så talar ju det för att kompensationen ska vara lite mindre. Hmm, jag kanske får ge mig ändå. Det är en svår balansgång det här mellan att se på bara bakväggarna i rummet och hela rummet, eller på högtalaren i frirymd. Man måste liksom få till allt på en gång.
Svante skrev:Jag tror att man måste väga in ett rum. Effekttonkurvan är ju den man får i ett helt kalt rum. Det är nog bättre att mäta med ett vanligt rum, gissningsvis. Kanske är det så att baffelstegskompensationen ska vara mindre i kala rum? Men sen kommer det där med efterklangstidens frekvensberoende in också.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster