Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:THX-normens 24/24 akustiskt vid 80hz tycker jag är en mycket bra utgångspunkt.
Möjliggör fri placering av basmoduler åtminstone i de flesta vanliga rum...
Wolfie skrev:Kaffekoppen skrev:THX-normens 24/24 akustiskt vid 80hz tycker jag är en mycket bra utgångspunkt.
Möjliggör fri placering av basmoduler åtminstone i de flesta vanliga rum...
Enda felet som jag ser det är att man inte använder ett udda ordningens
filter![]()
Så 18 eller 30 db/okt hade varit bättre imho... Fast 18 db/okt är kanske
aningens för flackt.
Kaffekoppen skrev:Det finns väl ingen direkt fördel med udda ordningens filter....enda diffen är att de möts vid -6db istället för -3db....
Kaffekoppen skrev:18db är för flackt (dät hör jag 160hz/-18db, och 30db kan orsaka andra problem. Att lösa dem är dyrt.
Kaffekoppen skrev:Mig veterliggen känner jag inte till många som kan höra 160hz/ -24db ... skulle vilja påstå attt jag inte känner någon om det samtidigt spelas musik dynamiskt från huvudhögtalarna i de frekvensområdet.
Kaffekoppen skrev:Märk väl att NHT 3.3 hade en 12" bas delad vid 120hz/12db spelandes åt sidan. Det innebär att den faktiskt spelade med upp till 240hz/-24 db rakt åt sidan... utan att det reflekterades på det. Jorå, det var järnkärnespole
Åh, slarvade och skrev inte nuffrena i nån ordning... tänkte bara på att det är en skillnad.IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:Det finns väl ingen direkt fördel med udda ordningens filter....enda diffen är att de möts vid -6db istället för -3db....
Njae...
För det första möts udda ordningens funktioner helst med -3 dB, medan det är jämna som möts vid - 6 dB (om man eftersträvar en tonkurverak addition) men framförallt så kan det vara en stor fördel med det udda ordningens filtret, eftersom det möjliggör två saker:
1. Man kan få BÅDE hyfsat rak tonkurvan för direktljudet och för energikurvan. Med jämna ordningens övergångsfunktioner går det bara om basmodulen står i toppsystemets absoluta närhet (vilket betyder max 0,5 meter mellan dem bas-bas).
Låter rimmligt. Är det finlir eller högst påtagligt eftersom vi aldrig märkt av detta så har vi resonerat som så att loberna inte skulle ha betydelse då det är omnidirektionell spridning och våglängden vid delningsfrekvensen nära nog har lika med rumsbredden (runt 4,2m).IngOehman skrev:2. Det är en tillgäng således att det kan användas för att kmpensera stereosystemfelen i lågrfrekvensområdet, således att man kan nyttja de loober som upptår till att hjälpa den bortre och stjälpa den närmare kanalen, vid snedplacerad lyssnare.
Både de ovanstående poängerna kräver dock att man tar hjälp av både noggranna beräkningar och mätningar om det skall finna något hopp att hitta rätt. Att arbeta i blindo är nästan omöjligt när det gäller så här komplicerade saker - vilket är ett argument för att man väljer den lättare lösningen - THX-delning!
IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:18db är för flackt (dät hör jag 160hz/-18db, och 30db kan orsaka andra problem. Att lösa dem är dyrt.
1. Vilka problem?
2. Vad är det som kostar för att lösa dem?
3. Hur går det till att lösa dem?
Jag känner fortfarande ingen som har lyckats, osagt orsak. 24db sänkning är mycket - det är inte ens särskillt långt till kanalseparationen på LP...IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:Mig veterliggen känner jag inte till många som kan höra 160hz/ -24db ... skulle vilja påstå attt jag inte känner någon om det samtidigt spelas musik dynamiskt från huvudhögtalarna i de frekvensområdet.
Det beror väl på en förfärlig massa förutsättningar?
Nu utgår jag från att man inte laborerar hur som helst med högtalare utan att man har lite koll. Det är fortfarande så att det inte är en optimal lösning rent tekniskt sett, men eftergiften av Ken har inte haft någon praktisk påverkan på slutprodukten. Jag tycker själv att högtalaren i sig var underbar och har dess lillebror 2,5i som ett av de bättre begagnadköpen man kan göra aktat dess pris idag på runt 4500-5500:-IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:Märk väl att NHT 3.3 hade en 12" bas delad vid 120hz/12db spelandes åt sidan. Det innebär att den faktiskt spelade med upp till 240hz/-24 db rakt åt sidan... utan att det reflekterades på det. Jorå, det var järnkärnespole
Ja, där har du just en sådan där förutsättning som sätter tumregelsvaren ur funktion. I den högtalaren satt sakerna ihop. Riktningen blev i stort sett identisk, och dessutom var fasvillkoren under kontroll tack vare att det var en färdig konstruktion, til skillnad från två lösa delar vars samarbete kan bli väldigt besvärligt (kombinernade av slumpvis vald högtalare med slumpvs vald subwoofer).
Det sistnämda är ju ofta ett litet hinder...IngOehman skrev:I en dedicerad konstruktion ser jag inga hinder för att använda filter som skär 6 dB/oktav, om effekttålighet/distorsion inte är något problem och elementens natruliga frekvensgångsegenskaper tillåter det.
Ja, det stämmer ju rätt bra med dina egna filter.IngOehman skrev:Som sagt - det är komplicerat, och tumregelsvar förslår inte. Skall man sammanfatta problemet att dela mellan ett par toppsystem och basmoduler och förutsättningarna är att de inte står i gemensam punkt i rummet och delningsfrekvensen är vald till 80 Hz, är det för det mesta så att man landar på en slutgiltig akustisk delning med en branthet om 30 dB/oktav. Ungefär alltså. Man bör dock minnas att det är mötningspunktens nivåer och fasegenskaper, samt fasutvecklingen utanför delningsfrekvensen som är av störst betydelse, inte filterbrantheten som sådan, så länge funktionen är rimligt brant.
niklas skrev:Vad är det man inkluderar när man skriver "akustisk" istället för elektrisk delning? Är det högtalarens naturliga avrullning?
Vilken hemmabioförstärkare har du?niklas skrev:Vad är det man inkluderar när man skriver "akustisk" istället för elektrisk delning? Är det högtalarens naturliga avrullning?
Funderar på hur det blir i mitt fall eftersom jag använder fullregister (pi60) som delas mot 4 LTS b1h. Kör just nu med det inbyggda filtret (mest eftersom jag är ett slutsteg kort), men har ett Sentec EC-9 liggandes. Vilket är bäst att använda?
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:Det finns väl ingen direkt fördel med udda ordningens filter....enda diffen är att de möts vid -6db istället för -3db....
Njae...
För det första möts udda ordningens funktioner helst med -3 dB, medan det är jämna som möts vid - 6 dB (om man eftersträvar en tonkurverak addition) men framförallt så kan det vara en stor fördel med det udda ordningens filtret, eftersom det möjliggör två saker:
1. Man kan få BÅDE hyfsat rak tonkurvan för direktljudet och för energikurvan. Med jämna ordningens övergångsfunktioner går det bara om basmodulen står i toppsystemets absoluta närhet (vilket betyder max 0,5 meter mellan dem bas-bas).
Åh, slarvade och skrev inte nuffrena i nån ordning... tänkte bara på att det är en skillnad.
Varför måste de stå så fånigt nära? Vi snackar våglängder på flera meter (minst) och brant delning. Jag har inte märkt någon skillnad där vi testat med 18-24-30-48db delning annat än att det var hörbart upp i frekvens med den flackare delningen.
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:2. Det är en tillgäng således att det kan användas för att kompensera stereosystemfelen i lågrfrekvensområdet, således att man kan nyttja de loober som upptår till att hjälpa den bortre och stjälpa den närmare kanalen, vid snedplacerad lyssnare.
Både de ovanstående poängerna kräver dock att man tar hjälp av både noggranna beräkningar och mätningar om det skall finna något hopp att hitta rätt. Att arbeta i blindo är nästan omöjligt när det gäller så här komplicerade saker - vilket är ett argument för att man väljer den lättare lösningen - THX-delning!
Låter rimmligt. Är det finlir eller högst påtagligt eftersom vi aldrig märkt av detta så har vi resonerat som så att loberna inte skulle ha betydelse då det är omnidirektionell spridning och våglängden vid delningsfrekvensen nära nog har lika med rumsbredden (runt 4,2m).
Kan du utveckla hur vi tänkt fel?
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:18db är för flackt (dät hör jag 160hz/-18db, och 30db kan orsaka andra problem. Att lösa dem är dyrt.
1. Vilka problem?
2. Vad är det som kostar för att lösa dem?
3. Hur går det till att lösa dem?
Problemen med högre ordningstal är väl inte okända?
Kaffekoppen skrev:Hur man löser dem i ett elektroniskt filter vet jag lite om, men du har ju lyckats utmärkt i dina filter, men billiga är dom inte..
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:Mig veterliggen känner jag inte till många som kan höra 160hz/ -24db ... skulle vilja påstå attt jag inte känner någon om det samtidigt spelas musik dynamiskt från huvudhögtalarna i de frekvensområdet.
Det beror väl på en förfärlig massa förutsättningar?
Jag känner fortfarande ingen som har lyckats, osagt orsak. 24db sänkning är mycket - det är inte ens särskillt långt till kanalseparationen på LP...
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:Märk väl att NHT 3.3 hade en 12" bas delad vid 120hz/12db spelandes åt sidan. Det innebär att den faktiskt spelade med upp till 240hz/-24 db rakt åt sidan... utan att det reflekterades på det. Jorå, det var järnkärnespole
Ja, där har du just en sådan där förutsättning som sätter tumregelsvaren ur funktion. I den högtalaren satt sakerna ihop. Riktningen (hoisontellt - sett från lyssnaren) blev i stort sett identisk till bas och mellanregisterelement, och dessutom var fasvillkoren under kontroll tack vare att det var en färdig konstruktion, till skillnad från två lösa delar vars samarbete kan bli väldigt besvärligt (kombinernade av slumpvis vald högtalare med slumpvs vald subwoofer).
Nu utgår jag från att man inte laborerar hur som helst med högtalare utan att man har lite koll.
Kaffekoppen skrev:Det är fortfarande så att det inte är en optimal lösning rent tekniskt sett, men eftergiften av Ken har inte haft någon praktisk påverkan på slutprodukten.
Jag tycker själv att högtalaren i sig var underbar och har dess lillebror 2,5i som ett av de bättre begagnadköpen man kan göra aktat dess pris idag på runt 4500-5500:-
LTS delar sin 3-vägare rätt högt i basområdet med och visst är det en praktisk anpassning till verkligheten. All tillverkning och alla lösningar kan inte göras kompromisslösa.
Kaffekoppen skrev:Det sistnämda är ju ofta ett litet hinder...IngOehman skrev:I en dedicerad konstruktion ser jag inga hinder för att använda filter som skär 6 dB/oktav, om effekttålighet/distorsion inte är något problem och elementens natruliga frekvensgångsegenskaper tillåter det.
Kaffekoppen skrev:Tack för din input!Sånt här gillar jag!
IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:18db är för flackt (dät hör jag 160hz/-18db, och 30db kan orsaka andra problem. Att lösa dem är dyrt.
1. Vilka problem?
2. Vad är det som kostar för att lösa dem?
3. Hur går det till att lösa dem?
Problemen med högre ordningstal är väl inte okända?
Det jag fråga om vad de problem du talade om, alltså de som om jag förstod det rätt uppstår på grund av att 18 dB/oktav i LP-delen är för flackt, och som tydligen går att lösa, men det är dyrt? Det var dessa problem, kostnader och lösningar som jag undrade över.Kaffekoppen skrev:Hur man löser dem i ett elektroniskt filter vet jag lite om, men du har ju lyckats utmärkt i dina filter, men billiga är dom inte..
Jag delar inte 18dB/oktav LP i mina filter.
Hade du inget svar på min fråga? Den är fetmarkerad.IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:Det finns väl ingen direkt fördel med udda ordningens filter....enda diffen är att de möts vid -6db istället för -3db....
Njae...
För det första möts udda ordningens funktioner helst med -3 dB, medan det är jämna som möts vid - 6 dB (om man eftersträvar en tonkurverak addition) men framförallt så kan det vara en stor fördel med det udda ordningens filtret, eftersom det möjliggör två saker:
1. Man kan få BÅDE hyfsat rak tonkurvan för direktljudet och för energikurvan. Med jämna ordningens övergångsfunktioner går det bara om basmodulen står i toppsystemets absoluta närhet (vilket betyder max 0,5 meter mellan dem bas-bas).
Åh, slarvade och skrev inte nuffrena i nån ordning... tänkte bara på att det är en skillnad.
Varför måste de stå så fånigt nära? Vi snackar våglängder på flera meter (minst) och brant delning. Jag har inte märkt någon skillnad där vi testat med 18-24-30-48db delning annat än att det var hörbart upp i frekvens med den flackare delningen.
1. Du har inte märkt skillnad... på vaddå?
2. Vilka är "vi"?
3. Hur har ni lagt upp studien?
Tolkade du mig som ironisk eller elak eftersom du svarar på ett sätt som bara kan uppröra? Sätta "ni" inom parantes får mig att tro att du letar spöken överallt. Iallafall gör ditt sätt att svara mig ledsen. Tycker tonen är otrevlig.IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:2. Det är en tillgäng således att det kan användas för att kompensera stereosystemfelen i lågrfrekvensområdet, således att man kan nyttja de loober som upptår till att hjälpa den bortre och stjälpa den närmare kanalen, vid snedplacerad lyssnare.
Både de ovanstående poängerna kräver dock att man tar hjälp av både noggranna beräkningar och mätningar om det skall finna något hopp att hitta rätt. Att arbeta i blindo är nästan omöjligt när det gäller så här komplicerade saker - vilket är ett argument för att man väljer den lättare lösningen - THX-delning!
Låter rimmligt. Är det finlir eller högst påtagligt eftersom vi aldrig märkt av detta så har vi resonerat som så att loberna inte skulle ha betydelse då det är omnidirektionell spridning och våglängden vid delningsfrekvensen nära nog har lika med rumsbredden (runt 4,2m).
Kan du utveckla hur vi tänkt fel?
Vilka är de "vi" du talar om?
Tänkt fel? Jag förmodar att "ni" tänkt fel på det vanliga sättet (fel motsatt till rätt).
Om jag svarar JA betyder det att jag är korkad? I vilket fall skulle jag uppskatta om du utvecklade det lite mer - om du anser att det är okej? Eller om du kan hänvisa mig någonstans där det finns att läsa eftersom ämnet intresserar mig. Just sånna här saker är det som skulle få det här forumet att verkligen blomma utIngOehman skrev:Om det är en kvarts våglängd mellan högtalarna (~1 meter) så kan de addera perfekt i fas i en riktining och släcka ut varandra fullständigt i den diametralt motsatta riktningen. Är det svårt att förstå?
Det är det i varje fall inte om du utgår ifrån hur det är fysikaliskt, det vill säger slänger alla tumregelmässiga sätt att hantera våglängders relation till avstånd.
Då missförstod du mig. Jag menade att alternativet var högre ordningstal, men det har sina problem att brottas med de också.IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:18db är för flackt (dät hör jag 160hz/-18db, och 30db kan orsaka andra problem. Att lösa dem är dyrt.
1. Vilka problem?
2. Vad är det som kostar för att lösa dem?
3. Hur går det till att lösa dem?
Problemen med högre ordningstal är väl inte okända?
Det jag fråga om vad de problem du talade om, alltså de som om jag förstod det rätt uppstår på grund av att 18 dB/oktav i LP-delen är för flackt, och som tydligen går att lösa, men det är dyrt? Det var dessa problem, kostnader och lösningar som jag undrade över.
Vilket jag heller aldrig hävdat, utan tvärtom hävdat att du gör bra filter med ett klart högre ordningstal - utan de artefakter ett sådant kan innebära. Det var beröm Ingvar. Det är fina filter (ruskigt trevliga att bara blicka ner i för en teknikintresserad som mig).IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:Hur man löser dem i ett elektroniskt filter vet jag lite om, men du har ju lyckats utmärkt i dina filter, men billiga är dom inte..
Jag delar inte 18dB/oktav LP i mina filter.
Nu var det näpperliggen en enda frekvens som avsågs. Utan det handlade om skillnaderna mellan delning med 18 respektive 24db per oktav. Ju högre upp man kommer i frekvens ju kortare blir våglängderna och ... ju lättare blir det att lokalisera ursprungsplatsen för ljudförmedlandet. Ju brantare man delar, ju friare kan man placera basmodulerna - håller du inte med? Om man delar med 24db/oktav kommer ju nivån en halv oktav ifrån att vara lägre än med 18db filtreringen med.IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:Mig veterliggen känner jag inte till många som kan höra 160hz/ -24db ... skulle vilja påstå attt jag inte känner någon om det samtidigt spelas musik dynamiskt från huvudhögtalarna i de frekvensområdet.
Det beror väl på en förfärlig massa förutsättningar?
Jag känner fortfarande ingen som har lyckats, osagt orsak. 24db sänkning är mycket - det är inte ens särskillt långt till kanalseparationen på LP...
Vid just den frekvensen ja. Jag förstår inte alls jämförelsen mellan en utvald frekvens vid en elektronisk delning och LP-kanalseparationen. Det är två fyllstädnigt olika applikationer.
Vad jag skrev nyss och nu skriver igen är att det är mycket mera komplicerat än du gör gällande. Man kan inte peka ut en nivåskillnad vid en godtycklig frekvens, och bara påstå att den är tillräcklig, på så lösa grunder. En halv oktav från den frekvensen är ju nivåskillanden bara hälften så stor, så varför är det tillräckligt? Vad är orsaken till att jämöra med vinyl m det bara är relevant vid en enda frekvens? Fonogram med bara en enda frekvens p är sällsynta.
Sant.IngOehman skrev:Dessutom är det en helt annan sak att beakta de loobar som uppstår mellan systemhalvorna när exempelvis fassamarbetet har en vital betydelse för hur det uppfattas. Faslägen mellan vänster och höger högtalare är förhoppninsvis praktikt taget perfekt (de är ju likadana), medan fassamarbeten mellan ett sidosystem och dess basmodul näppeligen blir rätt per automatik.
Ja, det har vi ju diskuterat massa gånger. Känner att du ifrågasätter för att ifrågasätta - och det är ingen lek jag gillar.IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:Det är fortfarande så att det inte är en optimal lösning rent tekniskt sett, men eftergiften av Ken har inte haft någon praktisk påverkan på slutprodukten.
Varför är det inte en optimal lösning tekniskt sett? Definiera vad som hade varit optimalt.
Tänkte mer på en så simpel sak som att få element har sådanna egenskaper att de inte distar eller lider av effektålighetsproblem med så flacka filter.IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:Det sistnämda är ju ofta ett litet hinder...IngOehman skrev:I en dedicerad konstruktion ser jag inga hinder för att använda filter som skär 6 dB/oktav, om effekttålighet/distorsion inte är något problem och elementens natruliga frekvensgångsegenskaper tillåter det.
Det beror på delningsfrekvens och spektral fördelning det. Det är inte alls säkert att det är ett hinder. En delning mitt i regstret, där "mitt" definieras således att hälften av effekten ligger vid lägre och hälften vid högre frekvenser, kan delas med valfri branthet utan att det på något sätt påverkar den elektriska effekttåligheten!
Det blir 50/50 oavsett om brantheten är 6 dB per oktav eller 240 dB/oktav. Däremot finns det även i de fallen specialfall där mekaniska slaglängden i HP-delen kan yppar som som en speciell sorts mekanisk effekttålighetsgräns, men det är inte alls säkert att så blir fallet.
Du tolkar mig alldeles ypperliggt!Naqref™ skrev:Jag tar tillfället i akt att spekulera i att de problem som KK tar upp refereras inte till 18dB/oktav utan till 30dB/oktav. Det enda problemet som han ser med 18dB/oktav är att de är för flacka. Om jag nu tolkade honom rätt.
IngOehman skrev: ..... om brantheten är ..... 240 dB/oktav ........
phon skrev:IngOehman skrev: ..... om brantheten är ..... 240 dB/oktav ........
3e HP ... 5e ordningen LP ...? Äh, vilka blekisar ...
Jag kör på Öhmans (... här möjligen något förvanskade.. ) förslag, 240db per oktav is the shit.
![]()
![]()
Då får man i vart fall anstränga sig lite när man lindar spolarna .....![]()
Det blir silvertråd på guldkärna, med teflonisolering ... minst. å många varv blir det .....![]()
Jag delar gärna lågt då, 240dB/oktav vid 25 Hz eller nåt .....
Precis så som jag resonerat.Piotr skrev:Lazy,
Den dipp i energikurvan som kan uppstå med (alla iofs.) jämna ordningens filter (tänker då i synnerhet på 24dB/oct) är aktuell då avståndet mellan elementen är långt i förhållande till våglängden.
/Peter
phon skrev:ååååtänkte inte på det ....
Kaffekoppen skrev: Ju högre upp man kommer i frekvens ju kortare blir våglängderna och ... ju lättare blir det att lokalisera ursprungsplatsen för ljudförmedlandet. Ju brantare man delar, ju friare kan man placera basmodulerna - håller du inte med? Om man delar med 24db/oktav kommer ju nivån en halv oktav ifrån att vara lägre än med 18db filtreringen med.
Kaffekoppen skrev:
Men vad är långt i förhållande till våglängden vid 160hz... dvs säg 2,1 meter ... säg att avståndet mellan basmodulerna uppgår till maximalt 4,2 meter... det är alltså dubbla våglängdsavståndet. Är det "kortare" än "stort"? Isåfall torde det vara helt okej med 24db/oktav vid 80hz förutsatt ovanstående utan dippar?
Eller har jag resonerat bakvänt?
Med det sättet att tänka kan du inte dela en diskant till en boomer på ågot sätt... En delning vid 2Khz ger 1/6 våglängd vid under 3 cm. Det är ett lågt c-c avstånd det... Riktigt puritista håller sig inom en halv våglängd i hörbara frekvenser, men ofta hamnar man väl runt en våglängd vid delningen...phon skrev:Allt över 35cm är långt vid 160Hz, per sida räknat. Tycker jag alltså ...... 1/6-dels våglängd då, som i Carlsson ungefär. Men sedan är det ännu mer att tänka på inom varje sida. Höger-vänster samarbete är en annan sak.
Kaffekoppen skrev:1/6 våglängd eller 45cm typ från element till sidoväggar/golv är väl om vill ha en perfekta spegelbilder och vill få ut maximal basförstärkning vid hörnplacering av basmoduler?
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:Det finns väl ingen direkt fördel med udda ordningens filter....enda diffen är att de möts vid -6db istället för -3db....
Njae...
För det första möts udda ordningens funktioner helst med -3 dB, medan det är jämna som möts vid - 6 dB (om man eftersträvar en tonkurverak addition) men framförallt så kan det vara en stor fördel med det udda ordningens filtret, eftersom det möjliggör två saker:
1. Man kan få BÅDE hyfsat rak tonkurvan för direktljudet och för energikurvan. Med jämna ordningens övergångsfunktioner går det bara om basmodulen står i toppsystemets absoluta närhet (vilket betyder max 0,5 meter mellan dem bas-bas).
Åh, slarvade och skrev inte nuffrena i nån ordning... tänkte bara på att det är en skillnad.
Varför måste de stå så fånigt nära? Vi snackar våglängder på flera meter (minst) och brant delning. Jag har inte märkt någon skillnad där vi testat med 18-24-30-48db delning annat än att det var hörbart upp i frekvens med den flackare delningen.
1. Du har inte märkt skillnad... på vaddå?
2. Vilka är "vi"?
3. Hur har ni lagt upp studien?
Hade du inget svar på min fråga? Den är fetmarkerad.
Fråga tre är ju tämligen besvarad? Har inte påstått att den undersökningen var vetenskapligt korrekt eller vad du vill klanka ner på, men jag hörde inte skillnad och det var givande nog den gången.
Fråga två är ointressant för frågeställningarna.
Fråga 1 är besvarad ovan. Den flackare delningen var den enda som jag kunde särskillja. Således är det för mig ointressant att dela branatare än 24db/oktav.IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:2. Det är en tillgång således att det kan användas för att kompensera stereosystemfelen i lågrfrekvensområdet, således att man kan nyttja de loober som upptår till att hjälpa den bortre och stjälpa den närmare kanalen, vid snedplacerad lyssnare.
Både de ovanstående poängerna kräver dock att man tar hjälp av både noggranna beräkningar och mätningar om det skall finna något hopp att hitta rätt. Att arbeta i blindo är nästan omöjligt när det gäller så här komplicerade saker - vilket är ett argument för att man väljer den lättare lösningen - THX-delning!
Låter rimmligt. Är det finlir eller högst påtagligt eftersom vi aldrig märkt av detta så har vi resonerat som så att loberna inte skulle ha betydelse då det är omnidirektionell spridning och våglängden vid delningsfrekvensen nära nog har lika med rumsbredden (runt 4,2m).
Kan du utveckla hur vi tänkt fel?
Vilka är de "vi" du talar om?![]()
Tänkt fel? Jag förmodar att "ni" tänkt fel på det vanliga sättet (fel motsatt till rätt).
Tolkade du mig som ironisk eller elak eftersom du svarar på ett sätt som bara kan uppröra? Sätta "ni" inom parantes får mig att tro att du letar spöken överallt. Iallafall gör ditt sätt att svara mig ledsen. Tycker tonen är otrevlig.IngOehman skrev:Om det är en kvarts våglängd mellan högtalarna (~1 meter) så kan de addera perfekt i fas i en riktining och släcka ut varandra fullständigt i den diametralt motsatta riktningen. Är det svårt att förstå?
Det är det i varje fall inte om du utgår ifrån hur det är fysikaliskt, det vill säger slänger alla tumregelmässiga sätt att hantera våglängders relation till avstånd.
Om jag svarar JA betyder det att jag är korkad? I vilket fall skulle jag uppskatta om du utvecklade det lite mer - om du anser att det är okej? Eller om du kan hänvisa mig någonstans där det finns att läsa eftersom ämnet intresserar mig. Just sånna här saker är det som skulle få det här forumet att verkligen blomma ut
Varför inte en föreläsning?IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:Mig veterliggen känner jag inte till många som kan höra 160hz/ -24db ... skulle vilja påstå attt jag inte känner någon om det samtidigt spelas musik dynamiskt från huvudhögtalarna i de frekvensområdet.
Det beror väl på en förfärlig massa förutsättningar?
Jag känner fortfarande ingen som har lyckats, osagt orsak. 24db sänkning är mycket - det är inte ens särskillt långt till kanalseparationen på LP...
Vid just den frekvensen ja. Jag förstår inte alls jämförelsen mellan en utvald frekvens vid en elektronisk delning och LP-kanalseparationen. Det är två fyllstädnigt olika applikationer.
Vad jag skrev nyss och nu skriver igen är att det är mycket mera komplicerat än du gör gällande. Man kan inte peka ut en nivåskillnad vid en godtycklig frekvens, och bara påstå att den är tillräcklig, på så lösa grunder. En halv oktav från den frekvensen är ju nivåskillanden bara hälften så stor, så varför är det tillräckligt? Vad är orsaken till att jämöra med vinyl m det bara är relevant vid en enda frekvens? Fonogram med bara en enda frekvens på är sällsynta.
Nu var det näpperliggen en enda frekvens som avsågs. Utan det handlade om skillnaderna mellan delning med 18 respektive 24db per oktav. Ju högre upp man kommer i frekvens ju kortare blir våglängderna och ... ju lättare blir det att lokalisera ursprungsplatsen för ljudförmedlandet. Ju brantare man delar, ju friare kan man placera basmodulerna - håller du inte med? Om man delar med 24db/oktav kommer ju nivån en halv oktav ifrån att vara lägre än med 18db filtreringen med.
Jag känner inte till något fonogram som spelar en enda frekvens! Orsaken till att jämföra med vinyl är att illustrera för de flesta hur mycket 24db är - de flesta kan ju faktiskt realtera till just en sådan konkret hänvisning.
Letar du saker att haka upp dig på?
IngOehman skrev:Dessutom är det en helt annan sak att beakta de loobar som uppstår mellan systemhalvorna när exempelvis fassamarbetet har en vital betydelse för hur det uppfattas. Faslägen mellan vänster och höger högtalare är förhoppninsvis praktikt taget perfekt (de är ju likadana), medan fassamarbeten mellan ett sidosystem och dess basmodul näppeligen blir rätt per automatik.
Sant.IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:Det är fortfarande så att det inte är en optimal lösning rent tekniskt sett, men eftergiften av Ken har inte haft någon praktisk påverkan på slutprodukten.
Varför är det inte en optimal lösning tekniskt sett? Definiera vad som hade varit optimalt.
Ja, det har vi ju diskuterat massa gånger. Känner att du ifrågasätter för att ifrågasätta - och det är ingen lek jag gillar.IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:Det sistnämda är ju ofta ett litet hinder...IngOehman skrev:I en dedicerad konstruktion ser jag inga hinder för att använda filter som skär 6 dB/oktav, om effekttålighet/distorsion inte är något problem och elementens natruliga frekvensgångsegenskaper tillåter det.
Det beror på delningsfrekvens och spektral fördelning det. Det är inte alls säkert att det är ett hinder. En delning mitt i regstret, där "mitt" definieras således att hälften av effekten ligger vid lägre och hälften vid högre frekvenser, kan delas med valfri branthet utan att det på något sätt påverkar den elektriska effekttåligheten!
Det blir 50/50 oavsett om brantheten är 6 dB per oktav eller 240 dB/oktav. Däremot finns det även i de fallen specialfall där mekaniska slaglängden i HP-delen kan yppar som som en speciell sorts mekanisk effekttålighetsgräns, men det är inte alls säkert att så blir fallet.
Tänkte mer på en så simpel sak som att få element har sådanna egenskaper att de inte distar eller lider av effektålighetsproblem med så flacka filter.
Om det är okej så svara gärna sakligt utan babbla runt. Känner inte att jag orkar med det. Vill du inte svara, eller skall vara ironisk är det bättre att inte svara alls. Tack.
Kaffekoppen skrev:Men här pratar vi uteslutande om delning vid 80hz, och vilken dippåverkan det kan ha med ett filter av jämt ordningstal, 24db/oktav och ett avstånd mellan basmoduler individuellt och huvudsystemet.
IngOehman skrev:Vad är det med dig?
Inlägg fulla av prestige-aggression är inte vad man brukar få från dig.
Vh, iö
Jag förstår teorin bakom det.. men undrar över den praktiska betydelsen!Lazyworm skrev:Själv fortsätter jag medelst 5e/3e köret
Kaffekoppen skrev:phon skrev:Kaffekoppen skrev:
Men vad är långt i förhållande till våglängden vid 160hz... dvs säg 2,1 meter ... säg att avståndet mellan basmodulerna uppgår till maximalt 4,2 meter... det är alltså dubbla våglängdsavståndet. Är det "kortare" än "stort"? Isåfall torde det vara helt okej med 24db/oktav vid 80hz förutsatt ovanstående utan dippar?
Eller har jag resonerat bakvänt?
Allt över 35cm är långt vid 160Hz, per sida räknat. Tycker jag alltså ...... 1/6-dels våglängd då, som i Carlsson ungefär. Men sedan är det ännu mer att tänka på inom varje sida. Höger-vänster samarbete är en annan sak.
Med det sättet att tänka kan du inte dela en diskant till en boomer på ågot sätt... En delning vid 2Khz ger 1/6 våglängd vid under 3 cm. Det är ett lågt c-c avstånd det... Riktigt puritista håller sig inom en halv våglängd i hörbara frekvenser, men ofta hamnar man väl runt en våglängd vid delningen...
Märk väl att vid 160hz är vi -24 db redan. Frågan är hur stor påverkan det har. Mer intressant kanske 120hz är och då har vi ju än bättre marginaler.
Som Piotre nämde så är det när avståndet är stort i förhållande till aktuell våglängd som dipparna infaller. 35cm kan knappast anses stort i förhållande till en våglängd som är 6 gånger större...
Nej, frågan är om inte ett avstånd på mer än dubbla våglängden kan anses stort, och då skulle faktiskt ett avstånd från den längst bort stående basmodulen på mindre än 4 meter vara okej...
:)phon skrev:Kaffekoppen skrev:Men här pratar vi uteslutande om delning vid 80hz, och vilken dippåverkan det kan ha med ett filter av jämt ordningstal, 24db/oktav och ett avstånd mellan basmoduler individuellt och huvudsystemet.
OK. Har ingen uppfattning, åker och handlar plank istället.
Lazyworm skrev:IngOehman skrev:Vad är det med dig?
Inlägg fulla av prestige-aggression är inte vad man brukar få från dig.
Vh, iö
Ingvar! Jag tyckte faktiskt att du hade en lite snäsig attityd i något tidigare svar mot koppen, sen trissades det bara upp.
Så ni va lika goa kålsupare bägge två...
Ja, det vore en intressant övning. Bara få en övergripande bild är ju intressant i sig.Lazyworm skrev:Det bästa är ju att ha ett filter av varje sort och göra några olika mätningar, kanske ha basmodulerna olika långt från topparna också för att se hur påverkan blir av detta med de olika filtren.
Det borde räcka med 5-10 svep i ett givet rum för att man ska komma fram till en någorlunda riktig sammanfattning.
Oftast har man ju en (eller flera) ganska rejäl topp någonstans mellan 35 och 55 Hz, denna resonans är ju klart dominerande mot den lilla utsläckning eller vad man nu får för artifakt runt delningen. Detta gör ju att det kan vara svårt att uppmärksamma vad som händer runt delningsfrekvensen, framförallt om man inte vet vad man ska lyssna efter.
IngOehman skrev:Frågan är inte trivial att svara på, men min erfarenhet är att 30 dB/oktav alltid är ungefär lagom*. Akustiskt alltså. Exakt vad det innebär i form av elektriskt filter kan man inte svara på, eftersom olika högtalarsystem har olika egenskaper.
Jag vågar därför inte rekommendera något recept på ett generellt aktivt delningsflter, men i brist på annat är THX-normens 12/24 dB/oktav (HP/LP) en rätt okej utgångspunkt tycker jag. Det brukar hamna i varje fall hyfsat nära om man tar hänsyn till amplitud och fas hos rätt många högtalare.
Frågan är mycket lättare att besvara om man vet allt om högtalarna och hur de kommer att placeras i rummet.
Vh, iö
- - - - -
Kaffekoppen skrev:Med det sättet att tänka kan du inte dela en diskant till en boomer på ågot sätt... En delning vid 2Khz ger 1/6 våglängd vid under 3 cm. Det är ett lågt c-c avstånd det...
Skall du dricka alkoholhaltig jäst kålsoppa?Morello skrev:Föresten, vad betyder egentligen kålsupare?
Kaffekoppen skrev:Jag förstår teorin bakom det.. men undrar över den praktiska betydelsen!Lazyworm skrev:Själv fortsätter jag medelst 5e/3e köret
Ja, visst är det så.Morello skrev:Kanske för att beloppet av summan av de 4:e ordningens överföringsfunktionerna blir 1 om man gör rätt?
Kaffekoppen skrev:Morello skrev:Kanske för att beloppet av summan av de 4:e ordningens överföringsfunktionerna blir 1 om man gör rätt?
Ja, visst är det så.
Kaffekoppen skrev:Oavsett teorier så ar jag ett gäng frågor som jag skulle vilja ha sakliga och trevliga utläggningar om. Jag är intresserad i de de praktiska utfallen i normalmöblerade vardagsrum med normalstora mått.
Det får bli ett samtal till Svante och lite resonemang
Ja, det hade jag ju förståss hellre fått av dig här. Det vet du eftersom jag tycker så mycket om dig.IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:Oavsett teorier så ar jag ett gäng frågor som jag skulle vilja ha sakliga och trevliga utläggningar om. Jag är intresserad i de de praktiska utfallen i normalmöblerade vardagsrum med normalstora mått.
Det får bli ett samtal till Svante och lite resonemang
Gör du det.
Vh, iö
IngOehman skrev:...
Du menar till skillnad från med första, andra, tredje, femte, sjätte, sjunde... ordningens överföringsfunktioner av LP- och HP-typ som summeras?
Fel såfall. De blir alla 1.
I själva verket gäller det bara beloppet dock (frånsett 1+1 ordn).
I samtliga fall gäller dessutom att man bör hörsamma Morellos sista fras med emfas - om man gör rätt.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster