Moderator: Redaktörer
UrSv skrev:Jag tror alltså inte det handlar någon särdeles välljudande kabel i förhållande till en dålig bygel utan snarare en mer optimal och störningsfri sammankoppling av delarna i förstärkaren.
Kaffekoppen skrev:Alltså, det KAN behövas en kabel som är skärmad, men det är ytterst ovanligt.
Kaffekoppen skrev:En oskärmad bygel gör inget fel.
Att de inte har med en skärmad bygel är inte någon miss, även om det KAN göra skillnad.
Tillverkaren kan ju inte veta i vilken sunkig miljö prylarna installeras.
NAD´s bygel är förträfflig, säkert i 99,99% av fallen.
PC skrev:Bamsefar skrev:Min erfarenhet är att just dessa skapar (!) brus i systemet...
Bara så att jag är med på tåget, menar du missing link eller nads byglar(antar att du menar missinglink men är lite slö såhär på morgonen)?
Moment-23 skrev:PC skrev:Bamsefar skrev:Min erfarenhet är att just dessa skapar (!) brus i systemet...
Bara så att jag är med på tåget, menar du missing link eller nads byglar(antar att du menar missinglink men är lite slö såhär på morgonen)?
Jo, jag undrar samma sak, fast jag är ju slö nu på kvällen...
Bamsefar skrev:Moment-23 skrev:PC skrev:Bamsefar skrev:Min erfarenhet är att just dessa skapar (!) brus i systemet...
Jo, jag undrar samma sak, fast jag är ju slö nu på kvällen...
Jag uttalade mig om Tara Labs Missing Link. Dom är oskärmade, och fungerar ypperligt som antenner för diverse skit uppenbarligen eftersom bakgrundsbruset stiger i nivå = jag hör mera brus med dessa inkopplade än med en simpel bygel eller kort kabelstump RG-kabel.
Moment-23 skrev:Har surfat runt lite på diverse forum och kunnat läsa att många upplever en "otrolig" skillnad med denna produkt:
http://www.hifiklubben.se/produkter/kab ... kabel_.htm
Jag skulle vilja få en teknisk förklaring till om det kan förbättra ljudet jämfört med de medföljande byglar som följer med stärkare med delbart för och slutsteg, eller om det bara är ytterligare ett sätt att tjäna pengar på?
För min egen del har jag svårt att förstå hur en tillverkare som har en förstärkare med delbart för och slutsteg skulle "förstöra" ljudet genom att snåla på en såpass billig komponent. Att det skulle krävas en kabel för 500 spänn för att inte förstöra ljudet verkar, hmm, suspekt...
Jag tycker att det luktar Flopp lång väg...
RogerGustavsson skrev:Det går förmodligen löda en bygel invändigt direkt på kretskortet. Fanns som ett tips för en äldre Yamaha-förstärkare där signalen till högtalarna alltid gick fram till en omkopplare med tvivelaktig kvalité på fronten.
Bill50x skrev:Jag kanske hade en dålig miljö för min förstärkare, men jag sänkte störnivån en del genom att byta ut ett par byglar mot två hemsnickrade korta kablar. Priset var dock inte i närheten av 500 spänn....
Jag har också eliminerat brum via ett kassettdäck genom att slöjda ett par "semi-balanserade" kablar. Fel uttryck, jag vet. Vad jag menar är kablar med två trådar + skärm. Och där skärmen är ansluten i den ena änden bara. Vad kallar man en sådan konstruktion för?
/ B
Richard skrev: Skärmen måste vara ansluten i båda ändar.
Piotr skrev:En skärm som är ansluten i endast ena änden skärmar alldeles utmärkt och gör precis det Bill skriver.
/Peter
Richard skrev:Piotr skrev:En skärm som är ansluten i endast ena änden skärmar alldeles utmärkt och gör precis det Bill skriver.
/Peter
Fel!
(Läs på litet bättre)
krellmaster skrev:Richard: Har du hört talas om Faradays bur? Anledningen till att en signalkabel typ RG62 t.ex har skärmen ansluten i båda ändar är att annars får man ingen sluten strömkrets, avbrott är ju inte så bra.
Richard skrev:Bill50x skrev:Jag kanske hade en dålig miljö för min förstärkare, men jag sänkte störnivån en del genom att byta ut ett par byglar mot två hemsnickrade korta kablar. Priset var dock inte i närheten av 500 spänn....
Jag har också eliminerat brum via ett kassettdäck genom att slöjda ett par "semi-balanserade" kablar. Fel uttryck, jag vet. Vad jag menar är kablar med två trådar + skärm. Och där skärmen är ansluten i den ena änden bara. Vad kallar man en sådan konstruktion för?
/ B
En sk. placebokabel !
Nej, jag skall förklara, sk. pseudobalanserade kablar fungerar INTE i praktiken, dvs, dessa skärmar inte signalen det minsta. Skärmen måste vara ansluten i båda ändar.
Bill50x skrev:Richard skrev:Bill50x skrev:Jag kanske hade en dålig miljö för min förstärkare, men jag sänkte störnivån en del genom att byta ut ett par byglar mot två hemsnickrade korta kablar. Priset var dock inte i närheten av 500 spänn....
/ B
En sk. placebokabel !
Nej, jag skall förklara, sk. pseudobalanserade kablar fungerar INTE i praktiken, dvs, dessa skärmar inte signalen det minsta. Skärmen måste vara ansluten i båda ändar.
Det kan du förstås hävda, men om kablarna inte fungerade, varför försvann brummet? Jag provade med ett par "vanliga" kablar och brummet var konstant. Med mina hemsnickrade kablar försvann det.
För mig spelar det ingen roll om en sådan konstruktion fungerar eller inte, men eftersom brummet försvann så var jag nöjd
/ B
Richard skrev:Det kan ju , hypotetiskt, ha varit fel på dina " vanliga kablar", därav brummet, men nu spekulerar jag bara....
Huvudsaken är ju trots allt att problemet försvann och att du är nöjd.
Bill50x skrev:Richard skrev:Det kan ju , hypotetiskt, ha varit fel på dina " vanliga kablar", därav brummet, men nu spekulerar jag bara....
Huvudsaken är ju trots allt att problemet försvann och att du är nöjd.
Hypotetiskt kan det förstås vara fel på någon av de två-tre kablar (om jag nu minns rätt, det var 25 år sedan) som jag testade med och som fungerade klanderfritt i andra delar av anläggningen. På den tiden slöjdade jag mina egna kablar eftersom jag gärna ville bestämma längd och kontaktdon själv. Inte så mycket för ljudets skull, men känslan att använda kvalitetskontakter med det rätta "suget" ska inte föraktas
/ B
Richard skrev:Tja, på något sätt var det kanske roligare förr i tiden, då man kunde gå i spinn för ett par guldplätterade kontakter! ( och dessutom trodde att dom lät bättre.... )
Richard skrev:En sk. placebokabel !
Sedan är det en helt annan sak att dessa pseudobalanserade kablar florerar fritt i div. hifitidningar. Men, det handlar om felaktig information från dessa, inget annat.
( Info: LTS - 99 )
V. H. Richard.
krellmaster skrev:Jag menade dig Richard för du hävdar att skärmen MÅSTE va ansluten i bägge ändar för att fungera å det måste den inte. I själva verket behöver den inte va ansluten i nån ände alls för att fungera såvida den inte används som återledare.
Richard skrev:Varför flumma runt med " pesudobalanserade " kablar då det uppenbart inte är bättre än en vanlig, väl skärmad obalanserad kabel?
Att hifirecencenterna i kommersiell hifiskrift börjar gråta i placebolycka efter att ha hört EN balanserad överföring ( och glömt att signalen överförts minst tio gånger, obalanserat, ) innan det blivit en cd-skiva, är inget att fästa någon som helst vikt vid.
Richard skrev:Du har rätt i att en balanserad överföring KAN låta bättre en än obalanserad. Men den kan lika gärna låta sämre.
" Man hör det man vill höra" ´
Detta påstående blir mer och mer sant ju fler gånger jag skriver det!
Ja, snart kanske det blir en sanning!![]()
As really, whoever came up with the idea of using GND as a signal reference and a means of equalizing chassis potential probably had an off-day at the office.
Piotr skrev:Visst är balanserad elektronik och signalöverföring bättre än oballad dito per definition, i vilken grad varierar och kan diskuteras dock, så även när och vart det "behövs".
Impedansbalanserad signalöverföring är en vettig lösning som inte kräver mer elektronik än den oballade men som ändå ger större skydd mot störningar.
Hmm.. sen är det väl så att en pseudobalanserad kabel har bättre störundertryckning än en motsvarande "normalskärmad"? Är väl alltid bra att leda bort störströmmar i annan ledare än den där musiksignalen går. Då minskar/undviker man ju det spänningsfall som uppstår av störströmmarna i den ledaren som är tänkt att leda signalen.
För att citera Sander Sassen;As really, whoever came up with the idea of using GND as a signal reference and a means of equalizing chassis potential probably had an off-day at the office.
/Peter
Richard skrev:Piotr skrev:En skärm som är ansluten i endast ena änden skärmar alldeles utmärkt och gör precis det Bill skriver.
/Peter
Fel!
(Läs på litet bättre, vänligt menat)
" Att skärmen sitter bara sitter fast i kabelns ena ände ger lika ofta försämringar som förbättringar vad avser störkänslighet vid höga frekvenser ( radiofrekventa störningar främst ) "
Slut på citat.
Det bästa är att använda en riktig, skärmad kabel, ansluten på båda sidor.
LTS nr. 3 -99
V. H. Richard.
Edit: Förövrigt finns det inga som helst fördelar med äkta balansering över en konventionell !
" Ditt påstående om att en balanserad överföring ofta är överlägsen en konventionell för audioområdet måste jag ( Ingvar Öhman ) invända mot. Vilken teori baserar du det på? Enligt normala teorier ( och praktisk erfarenhet ) finns det inga ljudkvalitetsfördelar. Faktiskt inga andra fördelar med balanserad överförningar ofta innehåller mer elektronik och därför ger högre distorsion."
" Att de kommersiella hifitidskrifterna börjar gråta av ljudkvalitetslycka när de hör en balanserad överföring ( på ETT ställe i anläggningen, utan att tänka på att signalen överförts mellan olika apparater kanske 20 gånger på andra platser obalanserat ) är inget att fästa någon vikt vid."
" När skillnad har gått att höra med blindtest, har det lika ofta varit till den obalanserade överföringens fördel. "
Slut på citat från LTS nr. 3 -99.
Läs och lär gärna.
Hifibranchen är verkligen full av felaktiga dogmer, som lärs ut av pressen, och ibland, försäljarna.
Bill50x skrev:Många studios har i alla fall tidigare kört balanserat om jag förstått det rätt. Det gör dom väl av någon anledning gissar jag, dom brukar inte slänga ut pengar i onödan.
/ B
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Många studios har i alla fall tidigare kört balanserat om jag förstått det rätt. Det gör dom väl av någon anledning gissar jag, dom brukar inte slänga ut pengar i onödan.
/ B
Det är väl för att hålla nere störnivåerna vid längre kablage?
Jag tror iofs att en komersiell studio är så stort pengamaskineri att de inte förlorar särskillt mycket på att köpa lite dyrare och lite extra utrustning för säkerhets skull. De förlorar snarare på att det är något som saknas. De lär ju ha sladdar av alla möjliga typer. Det är intrycket jag har fått iaf, att de inte sparar på krutet.Bill50x skrev:"Balanserat eller inte balanserat, det är frågan".
Många studios har i alla fall tidigare kört balanserat om jag förstått det rätt. Det gör dom väl av någon anledning gissar jag, dom brukar inte slänga ut pengar i onödan.
Men bara för att några hävdar att det inte innebär några fördelar behöver det ju inte vara så i alla tillämpningar. Varför vara så kategorisk?
/ B
Bill50x skrev:"Balanserat eller inte balanserat, det är frågan".
Många studios har i alla fall tidigare kört balanserat om jag förstått det rätt. Det gör dom väl av någon anledning gissar jag, dom brukar inte slänga ut pengar i onödan.
Men bara för att några hävdar att det inte innebär några fördelar behöver det ju inte vara så i alla tillämpningar. Varför vara så kategorisk?
/ B
Laila skrev:Richard !
Gissar att ovanstående är skapligt korrekt !
Richard skrev:Intressant info för din del, kanske är att ett visst skottskt företag, nämligen Linn, som numera, åtminstone då det gäller elektroniken, är ett relativt kunskaps/ ingenjörsinriktat företag då det konstruerar sin elektronik. Deras cd-spelare mäter ju numera oerhört korrekt, t.ex.
De tycker att obalanserat låter bättre än balanserat, även på deras dyraste produkter, cd-12, t.ex. ( som har utag både för obalanserat och balanserat ).
Bill50x skrev:Men samma sak kan man hävda om högtalare, förstärkare, CD-spelare.... En korrekt högtalare påverkar inte ljudet negativt.
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Men samma sak kan man hävda om högtalare, förstärkare, CD-spelare.... En korrekt högtalare påverkar inte ljudet negativt.
Njae, så kan man nog inte riktigt resonera. Högtalarens uppgift är oändligt mycket mer komplicerad än kabelns och dessutom kraftigt beroende av faktorer utanför högtalaren själv. Det går inte att entydigt och konkret definiera vad en bra högtalare är för något på samma sätt som med en kabel.
Bill50x skrev:Men en korrekt konstruerad högtalare återger ljudet perfekt, eller hur? Annars är den inte korrekt gjord.
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Men en korrekt konstruerad högtalare återger ljudet perfekt, eller hur? Annars är den inte korrekt gjord.
Nja, det är alltså det jag vänder mig lite emot. Högtalarens återgivningsuppgift går inte att definiera så enkelt. Om det stämde skulle det ju heller inte finnas några korrekt konstruerade högtalare alls och det blir ju lite lustigt.
Det man kan göra är att ta fasta på de egenskaper hos en högtalare som faktiskt går att betrakta ur ett återgivningsperspektiv, t.ex. dist, frekvensomfång o.s.v.
Alltså, en korrekt utförd apparat är perfekt. Annars är den inte korrekt utförd utan det finns plats för förbättringar. Finns det några korrekt utförda apparater? Finns det apparater (inkl passiva återgivare såsom kablar) som redan i dag är perfekta och inte kan förbättras, oavsett framtida landvinningar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster