Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:hur ser ett teoretiskt perfekt group delay ut?
Kraniet skrev: så man kan säga ju mindre puckel destå bättre group delay?
Isidor skrev:Detta motsvarar 720 graders fasavvikelse - två hela varv vid 2 kHz, eller en avståndskillnad för ingående element till lyssningspositionen på ca 35 cm!
hej isidor! hoppas du inte surar.dina kompisar pmade mej
marie skrev:isidor.
det e så en riktig akademiker ska va.snusförnuftig och knastrig. men dom är oxå försvarare av det dom vet och tar inte så ofta frivilligt utvecklingen framåt. därför är dina troll nödvändiga annars skulle inget nånsin komma framåt. tänk om det räckte med att du sa en sak och alla sen tror på det- det skulle väl inte va så bra?
/Marie
För att eventuell kritik skall kunna göra ett avtryck så krävs det att "anfallarna" är a) insatta i fältets gemensamma kunskap för att förstå vad som är "attackerbart" eller "attackervärt", b) ha tillträde till arenor för inomdisciplinära samtal, samt c) ha något att komma med själva.
patrikf skrev:Dahlqvist ang trollet, Marie:
Isidor skrev:OK, tillbaka till ämnet.
För att undvika missuppfattningar vill jag klargöra att element som är monterade med en ganska stor separation i djupled knappast är något problem vad gäller gruppfördröjning/fasgång eftersom hörseln är så pass okänslig här. Däremot bör man i alla fall undvika överdrivna avstånd för lite högre frekvenser där spridningsegenskaperna annars blir väldigt märkliga med massor av tråkiga lober om man använder någorlunda normalbranta delningsfilter som ger ett ganska stort överlapp mellan elementen. Problem av denna typ är vanligen klart hörbara i normala lyssningsrum.
Harryup skrev:Men praktiska erfarenheter bör värderas väldigt väldigt högt, teoretiska kunskaper är automatiskt inte finare.
Naqref skrev:Men det isodor säger är väl att om man gör så samtidigt som man ändrar filtret så att det anpassat till denna nya situation (d v s så att fasen inte påverkar frekvensgången och att looben inte flyttas) så blir hörbarheten låg? Eller har JAG misstolkat det hela?
Känner igen mycket i diskussionerna här ibland då det uttrycks saker som "jag vet att det inte är så för att det inte är så". En mycket trist attityd då vi skall komma ihåg att teoretisk utbildningen inte med automatik gör att man blir en bättre musiklyssnare eftersom det även kommer med något så "trist" som omätbara känslor i hela upplevelsen också. Högre utbildning är inte samma som mer känslosam och ödmjuk heller.
Att göra tester med godtyckliga befintliga högtalare är ingen bra metod att avgöra fasens betydelse då fasvridningen är olika kraftig och infaller vid olika frekvenser för varje kommersiellt tillgängligt högtalarsystem; Den kan endast avgöras under kontrollerade former där ingående ljudsändare är noggrant verifierade och i sig själva faslinjära.
Isidor skrev:Svante,
Eftersom du är insatt i ELAK-kursen på KTH kanske du vill bidra med lite ytterligare information om hur många av de hundratals kursdeltagarna som klarat att höra skillnad med allpassfiltrerad musik på lyssningstestlabben?
CHC skrev:Om Du står 3 meter framför en högtalare, på dess akustiska centrumaxel och hör en nivåförändring när Du i djupled förflyttar ett av elementen några få millimeter så är detta intet annat än ett belägg för att nivån naturligtvis åker upp när faslägena mellan elementen stämmer.
Om Du står 3 meter framför en högtalare, på dess akustiska centrumaxel och hör en nivåförändring när Du i djupled förflyttar ett av elementen några få millimeter så är detta intet annat än ett belägg för att nivån naturligtvis åker upp när faslägena mellan elementen stämmer.
CHC skrev:Thomas_A skrev:CHC,
så ditt påstående om "haltande" ljudbild och riktningsbestämningar pga fasförändringar har då bara med frekvensgångsavvikelser att göra?
Vad är nytt i ditt resonemang?
T
Jag finner fortsatt dialog med dig meninglös. Over and out.
/CHC
Att i högtalaren sedan vrida denna godtyckligt snudd på två varv och säga att "frekvensgången är det viktigaste" är enligt min uppfattning ett vittnesbörd om att man antingen inte vet vad man håller på med, alternativt att mätutrustningen är inferior.
Svante skrev: F'låt, men jag tycker inte att det är meningslöst. Menar du att flyttandet av ena högtalaren bakåt en gnutta hörs eftersom
A: det påverkar frekvensgången
B: det påverkar fasgången
C: båda?
CHC skrev:Svante,
Eftersom alla kommersiellt tillgängliga högtalare är kompromisser, (i synnerhet de med passiva delningsfilter), betyder det att elementen vid delningsfrekvensen i större eller mindre omfattning kommer att överlappa varandra.
Detta medför att varje förändring av ett elements positionering i djupled kommer att medföra en fasförskjutning relativt det andra, vilket i sin tur påverkar frekvensgången, (via addition eller subtraktion i förhållande til det första elementet).
CHC skrev:Resonemanget förutsätter att vi håller oss till den tänkta akustiska axeln SAMT att vi befinner oss innanför det område där "lober" kan tänkas bidraga.
CHC skrev:Koncensus av tidigare i denna tråd framförda åsikter (att man kan acceptera upp till 700 graders fasvridning i en högtalare), är minst sagt märkligt, bl.a. mot bakgrund av till exempel Harman-Kardon's kraftfulla argumenterande för att en BRA förstärkare måste kunna presentera en näst intill perfekt fyrkantvåg.
CHC skrev:Den som är insatt i fyrkantvågens uppbyggnad inser lätt logiken i detta. En fyrkantvåg representerar en grundton med (idealt) ett "oändligt" antal övertoner i ett EXAKT förhållande till varandra.
CHC skrev:Det är anmärkningsvärt att ingen i tråden tagit upp att vad vi talar om faktiskt i grunden är reproduktion av musik, alstrad av musikinstrument, - ej tongeneratorer.
CHC skrev:Varje musikinstrument har ett eget, unikt förhållande mellan grundton och övertonsbildningen, s.k. spektralfördelning.. Vi kan faktiskt tillåta oss att säga att varje instrument har sin egen specifika fas- och frekvensgång som vi kallar KLANG.
CHC skrev:Viktigaste händelseförloppet i ett musikaliskt skeende är det som äger rum under vad vi kallar transientingressen, (följt av det kvasiperiodiska förloppet med åtföljande avklingning.)
Det är vidare sedan länge känt att om man klipper bort transientingressen, har försökspersoner svårt att avgöra skillnaden mellan en ton som kommer från en orgel, en fagott eller ett annat blåsinstrument. närbesläktat med orgeln.
CHC skrev:Starttransienten är alltså bärare av den huvudsakliga informationsmängden. VARJE "åverkan" på denna kommer att påverka upplevelsen.
CHC skrev:Starttransienten har också bärare av det för varje instrument exakta "artspecifika" förhållande mellan grundton och övertoner, i sin tur direkt fasrelaterade.
Att i högtalaren sedan vrida denna godtyckligt snudd på två varv och säga att "frekvensgången är det viktigaste" är enligt min uppfattning ett vittnesbörd om att man antingen inte vet vad man håller på med, alternativt att mätutrustningen är inferior.
CHC skrev:Observera dock att det ovan sagda relaterar till akustiska, väl kända instrument, - inget syntetiskt och elektriskt manipulerat "sound" alltså...
/CHC
Svante skrev:Däremot; om du lyssnar på ett diskantelement som flyttas tillbaka 3 cm och du hör en skillnad, så tror jag nog att det hörs en skillnad, men det beror nog på tonkurveskillnaden.
Tror jag.
Svante skrev:Sant, men allpassfilter med Q=10 räknar inte jag till skaran "snälla" allpassfilter. Men jag ska erkänna att mina lyssningserfarenheter gäller 1:a ordningens allpassfilter, dvs de som kan uppkomma med 1:a, 2:a eller 3:e ordningens delningsfilter.
2:a ordningens Butterworth kopplas ju ofta med ena elementet i fel polaritet för att få en ok frekvenskurva men många vänder det och säger att det är bättre ur fasavseende fast det blir en dip vid delningen.hur hänger det ihop?är det beroende av var elementen sitter vad som är minst fel?
marie skrev:snygga tår-e de dina?
Marie
marie skrev:svante.
tack för snabbt och bra svar!:)
nästa fråga. 2:a ordningens Butterworth kopplas ju ofta med ena elementet i fel polaritet för att få en ok frekvenskurva men många vänder det och säger att det är bättre ur fasavseende fast det blir en dip vid delningen.hur hänger det ihop?är det beroende av var elementen sitter vad som är minst fel?
/Marie A
Morello skrev:Jag konstruerade ett 2:a ordningens allpassfilter(med komplexa poler) för en tid sedan. Säg till om du vill ha schemat![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster