Moderator: Redaktörer
MichaelG skrev:
Phloam; Tonarmen sitter på samma platta som skivtallriken, så de inbördes vinklarna förändras ej av ändrad upphängning. (Annars hade det naturligtvis kunnat vara en hypotes.)
MP skrev:[...]löst eller hårt spänt skinn [...]
Bill50x skrev:Transienter från pickup/tonarm går ner i spelaren och reflekteras tillbaka vilket då kan ses som en breddning av transienterna. Ljudmässigt kan detta då låta som varmare och mer odisktinkt ljud.
MichaelG skrev:Bill50x skrev:Transienter från pickup/tonarm går ner i spelaren och reflekteras tillbaka vilket då kan ses som en breddning av transienterna. Ljudmässigt kan detta då låta som varmare och mer odisktinkt ljud.
Men skulle detta då bero på hur mjuk upphängningen är? Att en alltför mjuk eller styv upphängning reflekterar tillbaka mer än vad en "lagom" mjuk upphängning gör?
Hälsn. Michael
MichaelG skrev:Jocke; Jodå, bottenplattan var bortmonterad redan när jag köpte spelaren från Radiolagret i Göteborg (på -80-talet). De hade dessutom "asfalterat" delar av spelaren invändigt. Jag har alltid varit nöjd med den, men alltså noterat att klangen ändras (till det sämre) när jag tightar till, eller loosar upp upphängningen.
Jocke skrev:Svante skrev:Är det bara jag som inte förstår hur man kan få fjädringen olika styv genom att dra åt en skruv. Att man kan få en offset i läget kan jag begripa, men hur ändrar man styvheten?
Två skruvar!
/J
Svante skrev:Är det bara jag som inte förstår hur man kan få fjädringen olika styv genom att dra åt en skruv. Att man kan få en offset i läget kan jag begripa, men hur ändrar man styvheten?
Harryup skrev:Titta också så att spelaren inte ligger emot någonstans runt tonarmsplattan.
MichaelG skrev:Laila; Det var den här typen av förklaring jag förväntade mig.Och då jag inte förstår ett jota av vad det innebär,
så skulle jag kunna fråga vidare om det.![]()
MichaelG skrev:Svante; Ytterchassiet har tre skruvar som går genom subchassiet. Sedan sitter en spiralfjäder som hålls fast av en mutter på vardera. När muttrarna dras åt, trycks fjädern ihop och subchassiet lyfts. När muttrarna skruvas ur, töjs fjädren ut och suchassiet sänks. Skivtallrikens vikt gör att det flyter i stället för att subchassiet bara skulle tryckas upp mot ytterchassiet.
Hälsn. Michael
akeda skrev:En liten försynt fråga:
Är det inte bara transportsäkringen vi talar om?
Fjäderupphängningen har väl bara två lägen: "fjädrande" och "icke fjädrande (för att saker inte ska skadas vid transport)" dvs. resp. ändlägen på skruvarna.
Är det överhuvud taget tänkt att man ska begagna sig av mellanlägen?
nolimitsoya skrev:Det gör att fjädrarna _alltid_ ser exakt samma totala belastning oavsett vad man gör med skruvarna - nämligen subchassiets totala tyngd. Det enda man har justerat är höjden där subchassiet flyter.
Laila skrev:Inget foto men en "ritning".Kolla in TD150.
http://www.theanalogdept.com/thorens_fa ... awings.htm

Harryup skrev:Men remmen kommer hålla emot och även tonarmskabeln kommer hålla emot. Sen har man olika tyngd med olika skivor och skivmattor och även helt olika tyngd på olika tonarmar på dom modeller man kan byta på.
Harryup skrev:På dom flesta spelare hängde subchassiet medan t.ex. på Oracle så stod spelaren på fjädrarna.
nolimitsoya skrev:Harryup skrev:Men remmen kommer hålla emot och även tonarmskabeln kommer hålla emot. Sen har man olika tyngd med olika skivor och skivmattor och även helt olika tyngd på olika tonarmar på dom modeller man kan byta på.
Men det första är ju laterala krafter och inget som påverkas vid skruvandet. Inte heller det senare, som ju slår likadant oavsett om skruvarna är i högsta läget eller lägsta, så länge inget tar i någonstans.Harryup skrev:På dom flesta spelare hängde subchassiet medan t.ex. på Oracle så stod spelaren på fjädrarna.
En sådan upphängning har jag aldrig sett... Hängande menar jag. Jag tycker det verkar som att de flesta liknar Thorens upphängning, med en gängtapp som når ner till en skruv och bricka, på vilken fjädern vilar, och sedan vilar innerchassiet ovanpå - alternativt vilar fjädringen direkt på spelarens botten istället.
Hur löser man en hängande upphängning, och vilka skivspelare har en sådan?
MichaelG skrev:Nu har jag undersökt saken!
Visst är det som bla a nolimitsoya skriver att fjädrarna egentligen inte trycks ihop alls. Drar jag åt muttern, så lyfts hela subchassiet (med skivtallrik och allt) - men fjädrarnas form har inte ändrats.
iö skrev:2. Är du säker på att du verkligen kan styva upp/mjuka upp upphängningen och att det inte bara är en offsetning av innerschassiet som du åstadkommer? Jag frågar bara för att jag vet att det finns konstruktioner som beter sig på båda sätten.
MichaelG skrev:Det jag finner är att om inte subchassiet hänger ganska precis rätt, så flyter det inte "helt fritt". Någonting tar alltså emot någonstans. Och då gissar jag att detta helt enkelt påverkar ljudet. Men när det hela "flyter fritt" så låter det också bäst. Vilket förmodligen också är avsikten med konstruktionen.
IngOehman skrev:Skrev i mitt första inlägg:iö skrev:2. Är du säker på att du verkligen kan styva upp/mjuka upp upphängningen och att det inte bara är en offsetning av innerschassiet som du åstadkommer? Jag frågar bara för att jag vet att det finns konstruktioner som beter sig på båda sätten.
MichaelG skrev:... Det skulle ju vara ganska märkligt om jag hade fått olika ljud från skivspelaren bara genom att höja eller sänka subchassiet - allt annat oförändrat.
MichaelG skrev:IngOehman skrev:Skrev i mitt första inlägg:iö skrev:2. Är du säker på att du verkligen kan styva upp/mjuka upp upphängningen och att det inte bara är en offsetning av innerschassiet som du åstadkommer? Jag frågar bara för att jag vet att det finns konstruktioner som beter sig på båda sätten.
Ojdå, jag visste inte riktigt vad "offsetning av inerchassiet" betydde.(Jag och teknik...
)
MichaelG skrev:Men nu tror jag att jag förstår dina (och Svantes) funderingar om att det eventuellt kunde vara inbillning. Det skulle ju vara ganska märkligt om jag hade fått olika ljud från skivspelaren bara genom att höja eller sänka subchassiet - allt annat oförändrat.
Hälsn. Michael
IngOehman skrev:Visst är det så, och ofta är det just kablar som ställer till det när det inte går fritt, och orsaken till att de inverkar (extra mycket) är att de återverkar med krafter på hela tonarmen, och därmed på nålarmen. Avspelningen drabbas alltid illa av sådant.
Vh, iö
Harryup skrev:akeda skrev:En liten försynt fråga:
Är det inte bara transportsäkringen vi talar om?
Fjäderupphängningen har väl bara två lägen: "fjädrande" och "icke fjädrande (för att saker inte ska skadas vid transport)" dvs. resp. ändlägen på skruvarna.
Är det överhuvud taget tänkt att man ska begagna sig av mellanlägen?
Nej ingen transportsäkring.
Sådär funkar alla spelare med fjädrande innerchassie.
Byter man t.ex. tonarm måste man justera om allt. Och oftast lite ändå med tiden även om man inte har ändrat något.
mvh/Harry
phon skrev:(antagligen nåt för Svante ......)
.
phon skrev:Används det inte progressiva stålfjädrar på bilar? Såna med nåt önskat extra olinjärt samband mellan ihoppressning och styvhet?
paa skrev: mellan ihoppressning och styvhet?
phon skrev:Används det inte progressiva stålfjädrar på bilar? Såna med nåt önskat extra olinjärt samband mellan ihoppressning och styvhet?
Jag har precis för mig det ..... men å andra sidan är jag inte så hemma på stålfjädrade bilr, åker helst på olja och gas.![]()
För övrig, inom olje/gas-segmentet, är det många som fortfarande tror att trycket i en gasklocka (på en Citroën då) ökar när man ställer bilen i ett av de högre lägena genom att pumpa in mer olja.
Det gör det förstås inte, trycket håller fortfarande uppe bilens tyngd, precis, och den väger inte mer om man höjer upp den 40 mm högre över marken.
Det blir helt analogt med subchassits höjande kontra fjäderspänningen.
paa skrev:Man kan även linda en skruvfjäder med olika stigning så att de tätlindade fjädervarven går ihop först och antal aktiva varv minskar och fjädern blir styvare, progressivt. Men en stålfjäder kan aldrig bli progressiv så länge alla varv är aktiva, om den inte överbelastas.
Man kan även med länkarmslösningar få variabel momentarm från en fjäder vid olika nedfjädring, vilket kan ge progressiv funktion.
IngOehman skrev:Det kan nämnas att man i regel transformerar dämpingen på samma sätt, eftersom motorcyklar nästan undantagslöst använder mcPherson-ben för bakfjädringen.
RogerGustavsson skrev:
Höjer du en Citroën blir fjädringen hårdare av någon anledning? Såväl gas- som hydraultryck ändras ju inte beroende på bilens höjd. Vad är det då som gör bilen hårdare vid förhöjt körläge?
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Det kan nämnas att man i regel transformerar dämpingen på samma sätt, eftersom motorcyklar nästan undantagslöst använder mcPherson-ben för bakfjädringen.
Hmmm? Använder man verkligen så olika begrepp för bilar resp motorcyklar? Personligen så skulle jag nog vilja säga att motorcyklar kör övervägande med traditionella coilovers för bakfjädringen med eller utan utväxlingslänkage. På tidiga motorcyklar med bakfjädring hade man vad som kallas plunger-suspension* och det är mer likt vad man avser vara McPhearson (d v s en fjädring där man har fäst axeltappen direkt på den rörliga delen av stötdämparen) för bilar. Men det är kanske bara jag som tycker det.
Edit:
*Den som är intresserad av fordonsteknik ser direkt liknelsen med den framfjädring som Morgan började använda i sina trehjuliga bilar i början av förra seklet och som de fortfarande använder i sina storsäljande modeller.
Edit #2:
Det som mest liknar McPhearson på en modern mc är snarare den traditionella axiellt glidlagrade framfjädringen.
IngOehman skrev:Jag trodde att ett Mack Pärson-ben var när fjädern är lindad runt stötdämparen, det vill säga när dämpare och fjäder är en och samma enhet.
Jag talade inte om "McPherson-fjädring" (vilket inkluderar dess hela länksystem och geometri) utan bara om själva McPherson-benet.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag tror inte att han stavade sitt namn McPhearson. Tror det skall vara McPherson.
phon skrev:McPhearson suger fett!![]()
Det är inget jag vill ha i en bil.
Jag vill ha dubbla länkarmar, en uppe och en nere.
Tacka vet jag CX, SM och DS.
(...fast man får ju inte välja, det finns bara dåliga konstruktioner nu .... )
Jo fjäderben brukar det heta. Dubbla bärarmar får man i CX också, och dessutom en ram .... ja behöver hjälpram då, men ändå!RogerGustavsson skrev: Idag är det väl lika korrekt att kalla dem fjäderben och sådana sitter även fram på Citroën med hydropneumatisk fjädring sedan 1982/3 (BX, XM, Xantia och C5). Vill man ha dubbla tvärlänkar och hydropneumatik får det bli antingen nya C5 eller C6.
RogerGustavsson skrev:Nollpunktsstyrning är ju inget unikt för de äldre Cittrorna och ingalunda knutet till att bromsskivorna ska sitta inne vid differentialen. Även Cittror med fjäderben har ju haft nollpunktstyrning, fast ibland har byte av fälgar tagit bort den finessen. Mercedes-Benz har också haft nollpunktsstyrning. VAG körde länge med sin negativa styrradie. Tror inte någon av dessa geometrier är direkt avgörande för bilens uppträdande, åtminstone inte så länge det inte rör sig om stor positiv styrradie.
Användare som besöker denna kategori: MusicMan och 9 gäster